Ruszył przetarg na projekt nowego wiaduktu Biskupia Górka

29 stycznia 2014 (artykuł sprzed 6 lat)
Maciej Naskręt
Najnowszy artukuł na ten temat

Utrudnienia na Trakcie św. Wojciecha przez kierowców jeżdżących pod prąd

Wiadukt na wjeździe do centrum Gdańska w końcu doczeka się przebudowy.


Wiadukt Biskupia Górka skończy niebawem 50 lat. Przez cały ten czas nie doczekał się gruntownego remontu, dlatego jego los jest przesądzony. Zostanie rozebrany, a jego budowa od podstaw pochłonie nawet 130 mln zł.



Ruszył przetarg ograniczony na opracowanie dokumentacji projektowej nowego wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska w ciągu Traktu św. Wojciecha.

Wykonawca zostanie wyłoniony w dwuetapowym postępowaniu. W pierwszej fazie inwestor, czyli Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zbada wnioski firm gotowych opracować dokumentację. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni ci projektanci, którzy spełniają wymogi określone w przetargu. Wtedy też biura będą miały 30 dni na przesłanie oferty cenowej.

O wyborze wykonawcy zdecyduje najniższa cena. - Biuro projektowe będzie miało rok na przygotowanie dokumentacji - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Pewnym jest, że na nowym obiekcie ruch w przeciwnych kierunkach będzie odseparowany - będą dwa równoległe przęsła i tym samym dwie jezdnie. Nie będzie, tak jak dotychczas, jednej jezdni z czterema pasami - po dwa w każdą stronę.

- Przemawia za tym zdrowy rozsądek. Jeśli będzie potrzeba wyremontować w przyszłości którykolwiek z planowanych obiektów, będzie można go wyłączyć. Samochody pojadą sąsiednią nitką - mówi Kotłowski.

Gdańsk na dokumentację projektową przeznaczył w budżecie ok. 2,5 mln zł. Natomiast na roboty budowlane potrzeba znacznie więcej: wstępne szacunki zakładają 120-130 mln zł.

Co ważne, planowana budowa wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha będzie prowadzona bez wyłączania ruchu. Najpierw wykonawca zbuduje wiadukt kilka metrów na północ od starego obiektu. Po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przerzucony zostanie na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót rozebrany ma być stary obiekt, na którego miejscu budowany będzie nowy wiadukt.

Projekt nowego obiektu ma uwzględniać także dogodny dojazd do parkingu przy ul. Okopowej, z którego korzystają pracownicy i klienci Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Wojewódzkiego. Jest to o tyle ważne, że obie placówki planują tam budowę dwukondygnacyjnego podziemnego parkingu.

Obecny Wiadukt Biskupia Górka jest w fatalnym stanie. Przypominają o tym choćby znaki, które są ustawione przed wjazdem. Nie mogą tam poruszać się pojazdy o masie całkowitej wyższej niż 30 ton. Dla podobnych obiektów inżynierskich ograniczenie zwykle wynosi 50 ton. Ponadto wprowadzono dopuszczalną prędkość dla pojazdów ciężarowych, która wynosi 30 km/h. Spowodowane jest to słabym zabezpieczeniem - barierami energochłonnymi, które mogłyby zawieść w czasie zdarzenia z udziałem właśnie ciężarówki.

Okazuje się jednak, że wiadukt Biskupia Górka zużywa się nieco wolniej, niż sądzono jeszcze pięć lat temu - wykazały to wstępne badania jego stanu. Skąd ta zmiana? - Od momentu otwarcia Południowej Obwodnica Gdańska w 2012 r. porusza się nim zdecydowanie mniej ciężkich samochodów - mówi Kotłowski.

Pod wiaduktem wiedzie dwutorowa linia kolejowa. Ograniczona przestrzeń między przyczółkami mocno zużytego obiektu uniemożliwia zmieszczenie kolejnych torów. Rozebranie starego i budowa nowego wiaduktu mają zapewnić więcej miejsca, dzięki czemu w przyszłości będzie można przedłużyć linię kolejową nr 250 SKM z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem budowy stacji Gdańsk Śródmieście linia kolejowa nr 250 ma się kończyć przed wiaduktem Biskupia Górka.
Który element planowanego Wiaduktu Biskupia Górka jest najważniejszy?
40%

poszerzenie miejsca na tory kolejowe m.in. dla pociągów SKM

10%

zwiększenie nośności obiektu z 30 do 50 ton

39%

płaskie jak stół jezdnie na wiadukcie i separacja ruchu

11%

dogodny dojazd do planowanego parkingu przy urzędach na ul. Okopowej

zakończona

łącznie głosów: 509