• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa naziemnego przejścia na al. Zwycięstwa. Finansują je... kierowcy

Maciej Korolczuk
5 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa. Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa.

We wtorek przed południem ruszyła budowa naziemnego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka w Gdańsku na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W pierwszym etapie prac wyłączone zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Co ciekawe, budowę finansują... sami kierowcy z opłat wnoszonych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.



Budowa przejścia w tym miejscu jest:

Po raz pierwszy o pomyśle budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym informowaliśmy przed czterema laty, gdy radni Platformy Obywatelskiej zwrócili się z takim wnioskiem do prezydenta Pawła Adamowicza.

Ostatecznie prezydent przystał na propozycję radnych, ale na budowę przejścia trzeba było poczekać kilka lat ze względu na brak wolnych środków w budżecie. Te pojawiły się w ubiegłym roku, gdy w połowie 2020 r. w Śródmieściu uruchomiono Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania.

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu



Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych muszą być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Z pozyskanych środków w pierwszym roku funkcjonowania ŚSPP kierowcy sfinansowali w sumie trzy większe inwestycje i trzy mniejsze.

  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.

Wśród tych pierwszych znalazła się budowa naziemnych przejść przy: Bramie Wyżynnej (ma zostać oddana do końca kwietnia), w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów oraz właśnie przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.

Pozostałe środki zostały przeznaczone na zakup tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli Łostowice Świętokrzyska, na pętli Niedźwiednik oraz na przystanku autobusowym Zacna.

Prace zakończą się w sierpniu



W ramach budowy przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny, co będzie kosztować 3,2 mln zł, powstanie też przejazd rowerowy, sygnalizacja świetlna oraz wyniesione przejście przez Trakt Konny (dodatkowo zostanie on w miejscu przejścia zwężony do jednego pasa). Przebudowane zostaną także perony tramwajowe, które zostaną wydłużone w kierunku pl. Zebrań Ludowych o ok. 20 m. W nieco innym miejscu staną też wiaty przystankowe i tablice SIP.

Prace ruszyły we wtorek, 5 kwietnia. W pierwszym etapie robót zajęte zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Ruch pojazdów kontynuowany będzie bez zmian. Ponadto zamknięty dla ruchu pieszego zostanie odcinek chodnika w pasie dzielącym Trakt Konny od al. Zwycięstwa na odcinku od przejścia podziemnego do przejścia dla pieszych na wysokości skrzyżowania z ul. Tuwima. Taka organizacja ruchu utrzyma się co najmniej dwa tygodnie.

Wykonawcą prac jest spółka WPRD Gravel. Prace zakończą się w sierpniu 2022 r.

Miejsca

Opinie (429) ponad 10 zablokowanych

  • (9)

    i**otyzm

    • 107 37

    • dobrze się przedstawiłeś

      • 11 22

    • kolejne przejscie którego NIKT nie chce :( (2)

      dlatego w wyborach powinni uczestniczyc wyłacznie ludzie aktywni zawodowo z wylaczeniem budżetówki

      • 12 14

      • Ja chcę.

        • 11 13

      • Jakie nikt? Pytałeś kogoś innego niż kierowcy?

        • 9 9

    • (2)

      Przejdź się tam kiedyś po 22 tym tunelem i wtedy komentuj.

      • 7 8

      • Po 22 to normalnie śpię

        • 6 6

      • Po 22 to pewnie masa niepełnosprawnych o kulach do szpitala zasuwa? Czy bardziej matki z bombelkami w wózkach?

        • 3 0

    • Dobrze wiedzieć z kim ma się doczynienia.

      Dla ciebie te schody dól - góra z przystanku tramwajowego to taka rozgrzewka przed marszem pod górę do akademii? Dobrze zrobi tym o kulach, z wózkami dziecięcymi, schorowanym i niedołężnym. Przejście złe, bo panicz w samochodzie straci 30 sekund i spali 50ml paliwa więcej.
      Centrum miasta to nie miejsce na autostradę, a już szczególnie w tym miejscu.

      • 3 4

    • Powiedz to swojej babci jak będzie musiała iść po schodach do szpitala

      • 1 2

  • Miasto dla wszystkich (20)

    Miasto równości i tolerancji, ale jeśli chodzi o kierowców, o płynne poruszanie się po mieście wybranym środkiem transportu to już tolerancji nie ma. Korków będzie więcej, smogu będzie więcej, oczywiście już dzisiaj wiadomo, że dla przejeżdżających samochodów czerwone światło będzie zapalało się kiedy nikt przechodzić przez przejście nie będzie. W nocy oczywiście też, ponieważ tristar i te wszystkie kamery na skrzyżowaniach nie są po to, aby czymkolwiek sterować, system miał napchać komuś portfel

    • 198 58

    • Kierowca- wróg (1)

      Kierowca, który wysiada z auta i staje się pieszym już wrogiem nie jest. Niemalże każdy w mniejszym lub większym stopniu korzysta z samochodu, więc cierpieć będą wszyscy. Również ludzie, którzy korzystają z transportu dla osób niepełnosprawnych, dla których stale wydłużany czas przejazdu pomiędzy punktem A i B staje się uciążliwy. Jak dobrze, że przy następnych wyborach zmieni się ta władza

      • 18 22

      • tak, ten niepełnosprawny wysiądzie z tramwaju i się rozpłacze

        bo do szpitala wózkiem z peronu nie zjedzie.
        Mityczny niepełnosprawny...

        • 5 2

    • (6)

      Bo lepiej jak zmusza pieszych do wchodzenia pod ziemie, Rowerzystów do nadkladania prawie kilometra, podobnie ludzi z wózkami dziecięcymi, starszych i chorych w okolicach szpitala bo ktoś nie może zwolnić przez światła? To już nie lata 70te, chcesz jeździć samochodem ok ale szanuj innych użytkowników miasta

      • 26 33

      • W Oslo jest bardzo dużo rozwiązań, które łączą, a nie dzielą

        • 6 2

      • (2)

        Rowerzystom nadkładanie drogi wyjdzie tylko na zdrowie. Szczególnie jak zdechła pogoda za oknem, ale taki mamy klimat. Zahartują się :D

        • 12 11

        • (1)

          A kierofczykom z sadłem odrobiną ruchu nogą przy hamowaniu i ruszaniu pozwoli chociaż poprawić krążenie w tych nogach jak salcesony.

          • 8 5

          • Hamowanie i ruszanie ... niestety wiąże się to ze znacznie większą emisją spalin i pyłów. Co wdychają m.in. piesi i rowerzyści.

            • 4 6

      • Nie wsiadaj nigdy do samochodu (1)

        Szanuj innych to szanuj tez kierowców. Wystarczyłyby windy i juz. A rower - co to jest kilometr wiecej? Po to sie jeździ rowerem .niedługo bedzie przejście przy przejściu , w tunelach beda bezdomni i ćpuni.w ramach szeroko pojętej równości powinno sie zbudować nad każdym przejściem wiadukt a pod spodem tunel. Bedzie wowczas wybór. Dlaczego nie szanuje sie pieszych lubiących chodzić tunelami ?

        • 5 7

        • windy mają to do siebie że jak się jakaś zepsuje

          to potem miesiąc czeka w kolejce na naprawę i przejścia nie ma, dymasz z wózkiem kilometry

          • 0 0

    • Wiesz, że tam jest w sumie 8 szerokich pasów dla aut, (4)

      Podczas gdy rowerzyści mają jeden wąski dwukierunkowy pasek obok chodnika, a piesi kilkaset metrów do najbliższego przejścia?

      Kierowcy monopolizują przestrzeń i finanse miasta czasami niechętnie oddając malutkie paski innym uczestnikom ruchu, głównie po to, żeby nie paletali się im oni pod kołami.

      Narzekanie w tej sytuacji na brak tolerancji wobec kierowców to kompletny brak zrozumienia realiów.

      • 28 31

      • kierofczyk tego nie pojmie! za głupi (2)

        • 14 18

        • (1)

          odezwał się yntelygent z Pcimia. A piesi mają przejście szerokim tunelem. A jakby panom świata rowerzystom chciało się d... podnieść to też rower można swobodnie przeprowadzić. Ale po co, lepiej nawdychać się smogu jak tysiące samochodów będą ruszać spod świateł

          • 15 11

          • oddam ten szeroki tunel kierowcom

            możesz sobie tym tunelem zawrócić. Ja chcę przejście w poziomie jezdni.

            • 8 7

      • Daj spokoj

        Jeżdżę tamtędy na rowerze i ta droga rowerowa w zupełności wystarcza. Piesi maja tunel wiec do przejścia najbliższego maja 0 metrów..

        • 5 4

    • (3)

      Miasta powinny być dla ludzi i komunikacji zbiorowej nie da się zrobić miasta dla samochodów, korki będą zawsze. Budowanie nowych drug i mostów jedynie zwiększa ilość pojazdów czyli zwiększa korki... Przetrenowane w każdym zakątku świata, nawet w takiej dziurze jak Polska zaczynają to powoli rozumieć ;)

      • 16 18

      • U Ciebie za to najwyraźniej nie została przetrenowana ortografia.

        • 8 5

      • Szczególnie komunikacja (1)

        W Gdańsku. Codziennie kilka nowoczesnych pess/Dortmundow się psuje. Autobusy przepełnione.. codziennie w Gdańsku tzw dzień pieszego pasażera. Brakuje jeszcze koncertów w ramach rozweselenia pieszych pasażerów

        • 5 0

        • Zwróć uwagę że sam GAiT przejeżdża dziennie 75 tys. km

          Po wybuchu wojny kupiłem miesięczny i jeździmy z dzieckiem do/z przedszkola i w zasadzie w większość potrzebnych miejsc. Może szczęście początkującego, ale narazie bez awarii czy istotnych spóźnień. Trzeba się przemóc i otworzyć umysł, żeby nie odpalać codziennie auta.

          • 0 0

    • Jak ci nie pasuje to przejście

      Zawsze mozesz się wyprowadzić

      • 2 5

    • Sami te korki robicie i ten smog, miejcie pretensję do siebie.

      • 3 3

  • genialna kolejność wykonywanych prac xD (2)

    najpierw remont traktu, potem remont tunelu, a na koniec przejście naziemne. Co kolejnego zrodzi się w głowach pomysłodawców? wymiana elektryki czy kanalizacji w tym miejscu?

    • 154 10

    • Zwężenie jezdni

      Juz się zrodzilo. Zeby ratowac lipy. A gdy juz zwężą to lipy będą zywe hak oliwska palma.

      • 18 3

    • Kasa misu. Kasa.

      Wałki

      • 8 2

  • (7)

    Ta budowa to kompletny bezsens.Ale skoro mądre głowy tak zdecydowały to oksik. Budowa finansowana z opłat parkingowych...bynajmniej nie moich,ja omijam centrum szerokim łukiem a raz na rok to jadę jedynie na jarmark choć i tam już nie to co onegday.

    • 88 27

    • Tr,ymaj się z dala od cywilizowanych ludzi.

      Ahahahaha.

      • 8 17

    • Straty oszacowano na 2,37 zł. Pewnie Stągiewna przed remontem była w twoim odczuciu cudowna?

      • 4 4

    • z opłat parkingowych nie zbuduje się nawet metra bieżącego chodnika

      to takie grosze

      • 2 5

    • rozwiń swoją myśl "ta budowa to kompletny bezsens" (2)

      Krytykować w taki sposób każdy potrafi.
      A ja znajdę kilka nie-bezsensów.
      1. Dogodne i bezpieczne dojście niepełnosprawnych z przystanków tramwajowych i autobusowego w kierunku UCK
      2. Dogodny i bezpieczny dojazd rowerzystów z istniejącej ścieżki rowerowej w kierunku UCK
      3. Bezpieczne dojście mieszkańców i pacjentów z tramwaju w kierunku zabudowy mieszkaniowej.
      To wystarczy, żeby ta budowa nie była "kompletnym bezsensem".
      A jakie Ty masz argumenty?

      • 4 3

      • Takie coś juz istnieje (1)

        W tym miejscu takie coś już istnieje nazywa się tunel, bardziej bezpiecznego przejścia niż tunel nie da się zrobić ( oddzielenie ruchu pieszego od aut) każde przejście naziemne jest bardziej niebezpieczne niż tunel co najwyżej bardziej wygodne ale to można rozwiązać w inny sposób i też jest znane od setek lat nazywa się winda.

        • 1 0

        • Tunel jest fajny dla sprawnych ludzi

          a tych w społeczeństwie ubywa i odwrócenia trendów demograficznych nie widać.

          • 0 0

    • Doktorze

      Wreszcie Pan napisał opinię. Ile można czekać? To już nie ten sam Svencjusz co kiedyś.

      • 0 0

  • (17)

    Przeciez to jest niepowazne co robi miasto. Buduje przejscia naziemne, gdzie istnieje dobrze funkcjonujacy tunel juz kilkanascie lat.
    Teraz beda kolejne swiatla plus przejscie naziemne kolo Forum kolejne swiatla.
    Zaraz cala Aleja Zwyciestwa bedzie nasr*na swiatlami i korkami. I mowie to i jako kierowca i jako pieszy

    • 191 51

    • (5)

      Niestety, kierowcy nie potrafią a raczej nie chcą zastosować się do ograniczeń prędkości, to będą się zatrzymywać co 200 m na światłach.

      • 30 22

      • (4)

        to zaoszczędźmy na budowaniu ścieżek rowerowych bo rowerzyści i tak lubią jeździć po chodniku a dodatkowo jest mnóstwo znaków im na to pozwalających

        • 13 8

        • Ja bym zaoszczędził na budowie drogi rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej (3)

          Zabrałbym po jednym pasie w każdym kierunku i przeznaczyłbym go na wydzieloną ścieżkę rowerową.
          Jedyne koszty to jakieś słupki i farba

          • 11 3

          • i tak rowerzyści będą jeździć chodnikiem (2)

            • 8 5

            • Albo ulica

              Gdy obok ścieżka rowerowa

              • 5 4

            • O ile akurat chodnik nie jest zastawiony przez aut tych najwygodniejszych

              • 0 1

    • (3)

      Tunel funkcjonuje ponad 40 lat- żeby nie tworzyć korków. Co za nonsensowne działanie.

      • 32 17

      • korki są potrzebne. to jedyny gwarant bezpieczeństwa na drodze. (2)

        • 12 11

        • Jedyna gwarancja bezpieczeństwa to separacja aut i pieszych, czyli tunel (1)

          • 13 10

          • To fakt, 90% kierofczykow w trójmieście

            To potencjalni mordercy

            • 6 8

    • Napisz jeszcze ile razy korzystałeś z tych "dobrze funkcjonujących tuneli" przez "już kilkanaście lat" (1)

      2? 3 razy?

      • 8 7

      • tyle samo co z pasów

        • 0 0

    • Pomyślmy o osobach starszych, niepełnosprawnych. Sami kiedyś będziemy na ich miejscu.... (4)

      Proszę postawić się w sytuacji osób, które korzystają najczęściej korzystają z przejścia przy Gumedzie. Są to głównie osoby starsze, które idą do UCK czy innych placówek medycznych w okolicy. Proszę sobie wyobrazić jakim ciężarem musi być pokonywanie tych wszystkich schodów.

      • 5 4

      • To taxi niech jezdza. Stac ich na wywalanie przez okno po kilkadziesiąt tys wszakże! (1)

        • 1 4

        • Też będziesz stary ignorancie

          Obyś spotykał na swojej drodze podobnych sobie.

          • 0 0

      • Jeszcze większym ciężarem jest piesza wspinaczka do GUMedu

        Jak mają siłę na wspinaczkę to mają też siłę na schody. Jak nie mają siły na wspinaczkę to jadą samochodem/karetką/taksówką/autobusem pod sam GUMed, ale żeby się tam dostać najpierw będą musieli odstać swoje w korkach, bo ktoś specjalnie dla nich zbudował przejście, z którego i tak nie skorzystają.

        • 3 2

      • A może taniej i bezpieczniej byłoby postawić windę lub podjazd dla wózków.
        Przez pasy nie przebiegną szybciej

        • 0 0

  • Po co to komu? (8)

    Po co to komu?

    • 140 35

    • Dla odwiedzających szpital (5)

      • 12 8

      • Odwiedzający dojeżdżają bliżej samochodem lub karetką (4)

        A jeśli są w stanie wejść pieszo na wzgórze, to też są w stanie skorzystać z tunelu

        • 9 7

        • A jak nie są? (3)

          • 4 5

          • Jak nie są w stanie skorzystać z tunelu to też nie wejdą pieszo na wzgórze i podjadą samochodem, który będzie stał w korku (2)

            • 0 0

            • Jak szpital na rowerze odwiedzasz? To chory nie (1)

              jesteś.

              • 1 1

              • Ile osób dojeżdża rowerem do UCK, a ile samochodów przejeżdża tamtędy?

                Poza tym jak jedziesz rowerem to przejedź na Traugutta albo na Chodowieckiego. I jedziesz cały ten dystans rowerem więc nie to nie robi różnicy.

                • 0 0

    • dla mnie !

      • 7 6

    • Komu to potrzebne?

      A dlaczego?

      • 2 1

  • Szkoda, że w tekście artykułu nie ma informacji o terminie budowy naziemnego przejścia dla pieszych (7)

    przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Jeśli powstanie tam również przejazd dla rowerów, na co liczę, to będzie można swobodnie dotrzeć rowerem do ulicy Elżbietańskiej i dalej - Garncarskiej. Inaczej mówiąc powstanie wygodny korytarz dojścia do historycznego centrum (tak jak w Krakowie ulicą Floriańską) a ten rejon miasta ulegnie ożywieniu.

    • 36 128

    • (2)

      Wojewodzki Konserwator zablokowal

      • 11 1

      • I bardzo dobrze

        • 8 6

      • Już ministerstwo odblokowało

        • 3 1

    • Brawo *miszczu*

      Jesteś jedynym w mieście, który nie wie jak się obecnie dostać do tamtych ulic

      • 15 8

    • Rejon miasta ulegnie ożywienie bo pięciu kalesoniarzy dziennie się przejedzie?

      • 15 8

    • W Gdańsku nie ma tak dużo historycznych miejsc jak w Krakowie.

      • 2 3

    • Tak, ożywienie.

      Zobacz jak cudownie centrum Gdyni ożyło, po ograniczeniu ruchu na świętojańskiej, czy jak pięknie jest teraz na Abrahama. Puste witryny, ludzi mało, wieczorami pustki.
      Porządna, punktualna komunikacja miejscka z minimalną ilością przesiadek - to ożywi dzielnicę. A nie fakt, że na przejście na drugą stronę zaoszczędzisz 2 min czy że rowerkiem przejedziesz zamiast z niego zsiąść i przeprowadzić. TO co teraz się dzieje to patologia. Próba pudrowania trupa jakimiś doraźnymi inwestycjami.

      • 4 1

  • (2)

    Zupełnie to niepotrzebne,prościey tunel,niedługo skończą przekop mierzei,pożyczyć świder i w parę godzin mamy tunel...a tak szkoda tej sałatki i tego talerzyka.

    • 33 22

    • Widać ze słoik z Mazur i niewie ze tunel już tam jest ️

      • 6 6

    • Gł.upku tam jest tunel od 40 lat!

      • 1 0

  • Nowe przejśćie z każdym rokiem taką mam....koncepcje (7)

    I jeszcze wprowadzić ograniczenie prędkości 10 km/h ku chwale wszystkich zielonych oszołomów

    • 125 23

    • okazalo sie za ta cala "zielona" propaganda to narzędzie kramla (1)

      tylko teraz ci co sie dali nabrac siedza cicho jak myszki

      • 20 11

      • nie cała

        tylko ta, która zwiększała zależność od gazu ziemnego

        • 8 9

    • dobry pomysł ...10 km/h (2)

      ale znając talent i umiejętności polskich kierowców to tez dochodziło by do stłuczek i dzięki nim korków!

      • 8 12

      • Oni nawet w korku (1)

        Potrafią się taranować

        • 4 3

        • Tak jak wy na trasach rowerowych to nikt nie potrafi.

          • 3 0

    • i dobrze. inaczej z patologią na 4 nie da się inaczej. (1)

      wszystko staranują. pieszego, rowerzystę, nawet tramwaj. on jedzie i ma gdzieś resztę.

      • 6 9

      • Zobacz jak rowerzyści traktują pieszych np. przy Kartuskiej na Siedlcach.

        Chcesz poznać bogactwo polskich wulgaryzmów? Poproś o to wspaniałego, gdańskiego eko-rowerzystę.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane