stat

Rynek w Oliwie zmieni oblicze

6 listopada 2019, 7:00
Łukasz Stafiej

Remont placu targowego, ujednolicenie identyfikacji wizualnej oraz organizacja wydarzeń poza dniami targowymi to najważniejsze zmiany, które czekają wiosną targowisko w Oliwie przy ul. Polanki 1. - Nie będziemy nic zabierać, chcemy usprawnić i odnowić tę przestrzeń - podkreślają projektanci.



Metamorfoza parku Świętopełka i stworzenie skweru z napisem "Gdańsk" na Ołowiance to najgłośniejsze projekty gdańskiego stowarzyszenia Inicjatywa Miasto. Grupa architektów, historyków i projektantów od kilku lat zajmuje się rewitalizacją i nadawaniem nowych funkcji społecznych czy kulturalnych zaniedbanym, a ważnym przestrzeniom w dzielnicach Gdańska. Teraz na tapet wzięli rynek przy ul. Polanki.

- Pół roku zbieraliśmy wiedzę o uwarunkowaniach przestrzennych i prawnych tego miejsca, pytaliśmy o opinię i oczekiwania mieszkańców oraz kupców, uczyliśmy się też, jak funkcjonują rynki w Polsce i za granicą - tłumaczy prezes stowarzyszenia Piotr Czyż. - Europejskie trendy pokazują, że targowisko przestało być miejscem, gdzie tylko kupuje się towar, ale staje się też przestrzenią spędzania czasu wolnego, gdzie można coś zjeść, spotkać się ze znajomym czy sąsiadem, uczestniczyć w lokalnych wydarzeniach. To powrót do zgubionej przez lata, a pierwotnej funkcji placów targowych. Bardzo dużo oliwian mówi, że czegoś takiego chciałoby także na rynku w swojej dzielnicy.
Powstały setki stron raportów, z których wypływa jeden ważny wniosek: przestrzeń targowa w Oliwie musi się zmienić, aby zapobiec jej gentryfikacji, ale absolutnie nie może zatracić właściwej sobie tożsamości.

Widok z drona na oliwskie targowisko obecnie i po zmianach. mat. prasowe

- Funkcja targowa to nasz punkt wyjścia. Planujemy rozbudować przestrzeń o inne funkcje, ale absolutnie nie będziemy ingerować w działalność kupców. Nie będziemy nic zabierać, chcemy usprawnić i odnowić tę przestrzeń - dodaje członkini stowarzyszenia, Iga Perzyna.
Najważniejsza zmiana, którą zaprojektowała Inicjatywa Miasto, to remont placu targowego. Projektanci chcą okiełznać panujący na rynku chaos przestrzenny i wizualny. Wymieniona zostanie nawierzchnia, powstanie mała architektura o funkcji rekreacyjnej i handlowej, zbudowane zostaną zadaszenia oraz ujednoliceniu ulegną namioty handlowe. Pawilon zostanie odmalowany, a sklepiki zyskają nową identyfikację wizualną.

- Druga sprawa to animacja tej przestrzeni - mówi członek stowarzyszenia, Mateusz Sylwestrzak. - Chcemy, aby poza dniami targowymi, które wypadają w środy i soboty przed południem, rynek funkcjonował również jako miejski plac spotkań. Mała architektura ma być wielofunkcyjna - w dni targowe ma służyć do handlu i ekspozycji towaru, na co dzień spełniać rolę ławek, a podczas weekendowych wydarzeń będzie można ją wykorzystać do zbudowania małej sceny czy siedzisk.
W sezonie wiosenno-letnim Inicjatywa Miasto planuje szereg cyklicznych aktywności. W piątki i soboty będą kameralne zjazdy barobusów, niewielkie występy muzyczne czy happeningi dla mieszkańców, a w niedziele całodniowe wydarzenia, m.in. kontynuacja Pchlego Targu, spotkania lokalnych rzemieślników czy akcje tematyczne, jak niedawno zorganizowana Kwietna Oliwa dla miłośników roślin i florystyki.

Piotr Czyż uspokaja: - To miejsce nadal ma być przede wszystkim dla kupców oliwian w różnymi wieku, a nie stać się hipsterskim food hallem z krewetkami z makaronem za kilkadziesiąt złotych czy modnym ekobazarem. Mało kto zdaje sobie sprawę, że na oliwskim rynku, warzywa i owoce kupimy taniej niż w dyskontach. Co więcej: większość dostępnych tutaj produktów pochodzi bezpośrednio od rolników, którzy samodzielnie je sprzedają, nie z hurtowni. Są stoiska z kilkudziesięcioma gatunkami jabłek czy pomidorów, ale kupcy nie wiedzą, jak to wypromować i jak o tym opowiadać. Nad tym też będziemy pracować. - dodaje Czyż.
Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto, Politechnikę Gdańską i Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku i finansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Gospostrateg. Stowarzyszenie dostało 2 mln 535 tys. zł na realizację autorskiego projektu "Na Rynek", w ramach którego opracowana zostanie ogólna metodologia i dobre praktyki odnawiania przestrzeni targowych w całej Polsce. Metamorfoza rynku oliwskiego ma być projektem pilotażowym. Zmiany zostaną zrealizowane wiosną 2020 roku.
Jak często robisz zakupy na miejskich targowiskach?
36%

regularnie

47%

sporadycznie, przy okazji

17%

nigdy

zakończona

łącznie głosów: 1347