• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł

Michał Brancewicz
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska. Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska.

Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.



Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.

Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:

  1. linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
  2. linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)


Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.

To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?

- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.

Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.

Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM

Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.

Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Tylko samorządy (16)

    Usamorządowić SKM i wywalić ten beton który teraz tam rządzi. Jak SKM przejmą samorządy to sytuacja się unormuje, bo gminom będzie zależało na częstym takcie i nowych pociągach.

    • 279 10

    • Gminom będzie zależało na oszczędnościach (6)

      Np w Gdyni przetarg na remont składów wygrałby MTM.

      I zrobiłby to za pomocą białej farby - kontrapasy na torach gratis

      • 64 9

      • Samorzady??? Popatrz na PKM - 50 mln rocznie doplat, kursy rzadkie (5)

        I myslisz, ze Gdańsk a tym bardziej sekowana Gdynia chcialyby wziac PKM na swoje garnuszki?

        Albos glupi albo gimbaza

        • 9 8

        • 50mln dopłat to idzie na obsługę tras SKM i PKM (3)

          I cała ta kasa idzie jak krew w wodę, bo samorząd nie jest właścicielem przewoźnika - skm.

          • 7 0

          • 50 mln na PKM a 20 mln na SKM (2)

            Cytujac artykul:
            "Ze względu na niższą od prognozowanej frekwencję do 40-milionowej dotacji na funkcjonowanie PKM w tym roku trzeba będzie dorzucić 10 mln zł."

            Wstukaj w googlu "PKM - kolej niekończących się problemów" i sam przeczytaj. 50 mln dotacja tylko do PKM

            • 3 4

            • I jeszcze dodam że PKM to nie tylko pociągi SKM

              Kto placi za utrzymanie biurowca PKM w Matarni?
              Kto płaci pensje premie służbowe karty i wycieczki tamtym pierdzistolkom?
              Kto płaci za utrzymanie torów i przystankow (sprzatanie, podatki, naprawy, odsniezanie) wybudowanych w Gdańsku za miliard zł?

              To nie jest 100 tys zł. W sumie z wszystkim wychodzi 70 mln. A samo utrzymanie SKM kosztowało 20 mln zł w zeszłym roku. PKM - 50

              • 6 2

            • Posłuchaj głupcze

              Od lat cytujesz idiotyczny artykuł, w którym jest błąd merytoryczny. Raz jedna gazeta napisała bzdurę, że sama PKM kosztuje 50 mln i ty to powtarzasz. Każde inne źródło podaje, że 50 mln to łączny koszt utrzymania SKM i PKM i to jest prawda. Przestań kłamać i utwierdzać innych w kłamstwie podanym przez głupią gazetę Dziennik Ba...

              • 8 1

        • Nie jrstem pewien czy odpowiadasz ns mój wpis, czy na pierwszy w tym wątku,

          ale zgadzam się z większością tego co napisałeś.
          Z inwektywami się nie zgadzam.

          • 0 0

    • (7)

      skm jest władaniu samorządów antysamorządowa każdy może to sprawdzić sprawdzając listę akcjonariuszy - i właśnie dlatego, przez owo "usamorządowienie" jest tam taki beton

      • 12 14

      • (6)

        PKP ma większość bucu

        • 13 4

        • I dobrze (5)

          POpatrz na PKM - jest w rekach samorzadu PO. I co? kursów brak, 50 mln dotacji rocznie, przystankow w Gdyni nie wybudowali.

          Dziękuję, ale wole aby SKM byla PKP.

          • 8 9

          • W rękach samorządu jest linia kolejowa, a nie tabor i świadczenie przewozów (3)

            Przewóz świadczy SKM, której właścicielem praktycznie nie jest samorząd. POpatrz na Warszawę, gdzie SKM należy do miasta i to miasto organizuje przewozy i radzi sobie znacznie lepiej niż państwowa SKM Trójmiasto.

            • 7 2

            • Marszalek ii dyrektor PR Pan Labuda to teściowie dbają o swoje d...py

              • 2 0

            • w Wawie jest prosto (1)

              to jedno miasto, a u nas jest trochę więcej miast - i tak trzeba by było spółkę powołać w skład, której wchodzili by przedstawiciele poszczególnych miast. Łatwiej byłoby jakby województwo tym zarządzało.

              • 5 1

              • Nie jest prosto

                Bo SKM nie jeździ tylko po Warszawie, ale też okolicznych gminach.

                • 0 1

          • Nie gadaj bzdur

            Przystanki w Gdyni będą już za 2 miesiące. A dotacja 50 mln to jest dotacja na PKM i SKM łącznie, a nie tylko na PKM, co nawet wynika z tego artykułu.

            • 3 0

    • jasne, dlatego gait tak dba o stan techniczny autobusów i tramwajów. wiara czyni cuda

      • 4 3

  • Czyli urzędnik będzie rozmawiał z samym sobą? (6)

    • 178 3

    • Do lustra (2)

      • 24 1

      • ze swoją ciemną stroną (1)

        • 12 0

        • a ta ciemna to ta jaśniejsza

          • 3 0

    • (1)

      I jeszcze się nie dogada

      • 17 1

      • Niech sobie flaszkę postawi i wali do lustra,

        żeby jednak się dogadał.

        • 7 0

    • Rzeczywistość = MONOPOL

      Ma być MONOPOL i basta . Każdy kto ma inne pomysły jest szybko przywracany do rzeczywistości...Ale kto ma pozwolić aby była prawdziwa konkurencja ,no kto ..ci przy korycie ?

      • 6 0

  • (2)

    Co to jest 4 mln? Zabierzemy jednym damy drugim, zrobio podwyżki biletów i bedzie cacy, świetny interes:)

    • 91 6

    • ustalili tak rozklady jazdy ze malo ludzi jezdzilo bo albo za pozno pkm przyjechala albo za wczesnie. rowerzystow wywalali z pociagow wiec nikt rekreacyjnie tez nie jezdzil bo strach wsiac.

      brak podroznych to teraz kase chca wyciagac zamiast dopasowac rozklad do ludzi. to jest komuna.

      • 5 0

    • Nudny i samotny głupek bez znajomych i perspektyw.

      • 0 0

  • Może niech marszałek sprzeda swoje udziały w SKM (4)

    Może z nich uzbiera te 4 miliony. A jak nie to chociaż rozwiąże patologiczną sytuację, że sam ze sobą negocjuje.

    • 123 9

    • Proszę mi przypomnieć, ile procent udziałów w SKM ma Województwo? (3)

      • 8 1

      • Czytanie ze zrozumieniem kuleje?

        • 7 4

      • a gdyby tak ... (1)

        trochę przetrzymać - i skusić innego? nawet po chwilowym paraliżu komunikacji?

        • 6 1

        • Arriva byla chetna. Ale zostala lagodnie mowiac pogoniona przy poprzednim przetargu

          • 15 0

  • bieda (2)

    Lepiej nie będzie - o dodatkowych kursach możemy zapomnieć. Oby nie było gorzej, niż jest.

    • 53 3

    • Będzie gorzej (1)

      ale też drożej.

      • 15 0

      • Jeśli nie bedzie zakazu rozmów przez telefon,

        to naprawdę be gorzej, bo coraz trudniej słuchać tych głośno powtarzanych bzdur.

        • 11 0

  • SKM zgodz się na niższą cenę, ale

    w celu obniżenia kosztów zlikwiduje wszystkie kursy zarówno PKM jak i SKM.
    Ewentualnie zostaną wprowadzone obowiązkowe bilety miesięczne dla wszystkich miedzkańców województwa.

    • 86 1

  • 4 miliony akura na premie dla zarządu SKM. (3)

    Za te pieniadzę mogłaby jeżdzić PKM do Gdyni północ,

    • 91 6

    • Ten ciagle swoje z ta gdynia polnoc.

      • 9 10

    • No i ciekawe jak to pkm by tam jechało? (1)

      bo obecnie tory wiodą przez Chylonię czyli pociąg pojedzie dłużej niż autobus stojący w korkach, tego chcesz? Bo jak chcesz szybciej to niech szczur zbuduje nowe tory najkrótszą trasą i to jeszcze takie żeby i na górne części dzielnic wjeżdżały. Jak macie kilkaset milionów w Gdyni na zbyciu to spoko a jak nie to odpuść sobie takie głupoty.

      • 3 6

      • kondomicie tłumaczysz?

        trollowi antygdynskiemu?

        Nie ma sensu - i tak wszyscy olewaja jego codzienne wpisy

        • 0 7

  • Przystanek widmo =Gdańsk Rębiechowo (7)

    A co z parkingiem na ww przystanku i drogą dojazdową ???? W artykule ani słowa o PKM.

    • 60 18

    • (2)

      Mieszkancy Banina i Miszewa powinni codziennie dziekowac ze maja przystanek Gdansk Rebiechowo bo inaczej by nie dojechali w ogole do miasta bylyby takie korki

      • 26 3

      • G.prawda. to jest niespotykane przy podobnych inwestycjach w kraju zeby nie wybudowac jednoczesnie parkingow pr. Nawet przy petlach tramwajowych np w krakowie takowe sa budowane.

        • 19 8

      • Jak ktoś, jak ty mieszka w Dworze Artusa i pracuję w Ratuszu Głównego Miasta, to fakt, do pracy nie masz korków.

        Chyba, że turyści przy Neptunie.

        • 3 1

    • Pytaj swojego wójta (3)

      Pytaj wójta gminy Żukowo dlaczego nie chce zbudować drogi dojazdowej i parkingu dla swoich mieszkańców. Pomimo że ma kiepski ale gotowy projekt.

      • 31 5

      • Wójta to miałeś w swojej wiosce zanim na studia do miasta pojechałeś. (1)

        • 2 1

        • Miał sołtysa.

          • 0 1

      • Gdańsk Rębiechowo, to... Gdańsk.

        Jeteś nowy w Gdańsku, wybaczam ci ale już milcz i się nie ośmieszaj. Gdybyś wiedział co i jak, to napisałbyś inaczej z koncepcją wybudowania parkingu i drogi.

        • 3 2

  • (9)

    Marszałek jest z partii, która się nie cyka i ruszyła wszelkie zastane bagna, sądy, szkoły, służbę zdrowia, a boi się rozpie****ć syf komunikacyjny w Trójmieście? To trzeba wymienić marszałka na mniej lękliwego!

    SKM nie powinna podlegać PKP tylko razem z autobusami, tramwajami i trolejbusami powinna należeć do ZTM. Nie było by problemów z arcydziwacznymi taryfami, ze srylionem ulg, był by jeden bilet a właściwie wszystkie rodzaje biletów były by wspólne, nie było by niedogranych rozkładów jazdy autobusów i kolejek itp.

    Liczyłem, że PIS zrobi to zaraz po dojściu do władzy. Bo jak nie oni, to można liczyć już chyba tylko na ruską okupację... (Trolejbusów nie było by gdyby nie okupant, do dziś po Gdyni jeździły by furmanki konne)

    • 46 75

    • Marszałek jest ten, który był od lat

      Wojewoda mógł się zmienić.

      Widać, jak pięknie wyznawcy PiS wiedzą jak funkcjonuje państwo

      • 43 3

    • mylisz (1)

      marszałka z wojewodą a po drugie, jak sobie wyobrażasz, że spółka kolejowa działająca w całym trójmieście i okolicach ma należeć do Gdańska?

      • 24 4

      • SKM w Warszawie też obsługuje okoliczne gminy, ale należy do miasta. Tak to sobie można wyobrazić.

        • 5 3

    • gdański matole

      Zamuruj otwór

      • 2 8

    • z jakiego Trójmiasta jesteś?

      bo coś Ci się pop*****yło
      Marszałek jest z PO
      SKM jest współwłasnością PKP oraz kilku samorządów
      za tramwaje w Gdańsku i trolejbusy w Gdyni odpowiadają zupełnie inne podmioty, a więc i mają inne taryfy
      trolejbusy w Gdyni były planowane w okresie międzywojennym, a pojawiły w trakcie wojny - pod okupacją, ale hitlerowską

      • 18 1

    • Nieuk

      Chyba jesteś po kursach doszkalających z głębokiego zaplecza "dobrej zmiany".
      Trzeba było skończyć przynajmniej 6-cio klasową podstawówkę to byś potrafił rozróżnić Marszałka Województwa od Wojewody.

      • 9 3

    • trolejbusy wprowadzili hitlerowcy

      na ruskich bym nie liczył, oni raczej zwijali tory niż układali

      • 8 1

    • Marszalek z parti......

      I wydawalo ci sie ze pstryk i wszystko jasne i sie naprawi samo ?
      Typowy wyborca wiadomego ugrupowania .

      • 1 0

    • Ten znowu się poci..

      • 0 0

  • Ale.zrobili Marszałka w jajo (1)

    Teraz nie ma wyjścia i musi podpisać z skm umowę :-)
    Przetarg ustAwiony pod skm a skm tak w jajo Marszałka zrobiła hehe

    • 58 7

    • Nic nie musi. Samorząd może SWOJE szynobusy szybko zabrać z SKM i wydzierżawić innej spółce.

      Bez tych pojazdów SKM może sobie co najwyżej z Wejherowa do Gdańska jeździć. A do Kościerzyny i Kartuz jak pojadą Przewozy Regionalne to się nikt nie obrazi. Przynajmniej nie będą siódmego roweru z pustego pociągu wyrzucać i w ogóle ludzi kulturalnie traktować a nie po chamsku jak to w SKM. Do tego by się wreszcie te pociągi przestały psuć bo Przewozy Regionalne w Chojnicach mają bardzo porządne zaplecze do obsługi wszelkich pociągów spalinowych a w SKM to jedyny tabor na jakim się znają to EN57.

      • 27 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane