• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł

Michał Brancewicz
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska. Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska.

Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.



Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.

Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:

  1. linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
  2. linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)


Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.

To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?

- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.

Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.

Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM

Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.

Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • TRAGEDIA

    Jak kobieta z wózkiem dziecięcym ma wjechać na peron na Leszczynkach? Grabówku?

    • 6 1

  • scalić - uprościć

    Wszystko co w Trójmieście na torach kolejowych się porusza trzeba scalić i pod jeden zarząd oddać, bo tych kolejowych dyrekcji z prezesami vice prezesami radami nadzorczymi jest zdecydowanie za dużo, na dodatek nie potrafią ze sobą współpracować . Regionalne - Metropolitalna - SKM na obszarze Trójmiasta jeden bilet ważny , a nie jak znowu się nabrałem - w Regionalnych płaci się mandat na odcinku Gdańsk-Sopot (sic!)

    • 1 0

  • Wielka prośba

    Bardzo proszę o nie używanie zwrotu Szybka Kolej Miejska. Nie chodzi tutaj o szybkość podróżowania ale i o komfort. Wielokrotnie przekonałem się, że są dalekie od spodziewanych i pewnie dużo osób może to potwierdzić.

    • 3 0

  • Skm

    Spółka SKM została powołana do życia tak jak cała infrastruktura która w jej skład wchodzi aby obsługiwać połączenia pasażerskie. Problemem dla którego nie zostaje zakupiony tabor jest brak długoletniej umowy więc też brak zdolności kredytowej. Wszelkie przetargi z punktu widzenia SKM jak i mieszkańców pomorza są bezcelowe a służą jedynie jak możemy się wszyscy domyśleć ...

    • 1 0

  • Kasy na nowy tabor nie brakuje wystarczy nie kraść !!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane