• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (11)

    Hahah ! 1 kwietnia już był ! Zebrało się na żarty

    • 88 10

    • Artykuł rok po popzednim i ciągle (1)

      nie wiadomo skąd SKM weźmie wkład własny.
      Umowa wieloletnia tylko za udziały w SKM!

      • 7 2

      • Biorą Marszałka na przeczekanie

        • 0 0

    • tylko proszę (2)

      Weźcie kupcie składy przystosowane do ruchu podmiejskiego a nie, znowu EZTy przeznaczone do ruchu regionalnego

      • 10 1

      • Jaka jest różnica?

        Serio pytam :-)

        • 0 1

      • Tylko Newagi

        Z dużą ilością drzwi

        • 0 0

    • (1)

      jak czegos bardzo chcesz to to dostaniesz. kiedys....

      • 3 0

      • zazwyczaj po czasie, po fakcie.

        • 1 1

    • nie wsiądę do żółto-niebieskiego pociągu i koniec (2)

      choćby jeździł jak magnetyczny i miał skóry, klimy inne bajery

      • 5 13

      • dyrekcja skm jest w GDyni.

        • 4 0

      • akurat żółto/niebieski to kolor PKP

        w okresie międzywojennym PKP zamówiło składy spalinowozów w Szwecji ... mimo wielomiesięcznych próśb i monitów szwedzkiego producenta ... PKP /tak jak i dziś ma w zwyczaju/ olewało sprawę malowania .... aż w końcu by zmusić PKP do odbioru i Zapłaty ... Szwedzi pomalowali te składy - w szwedzkie barwy narodowe ... i stąd właśnie dziś to są kolory PKP jasno-żółto/granatowy

        • 2 1

    • 2023

      No. Klasa. Ostatnio jechałem skm. K...wa, jaki smród. Najpierw się zastanawiałem czy panu z naprzeciwka aż tak przez buty śmierdzą skarpety. Wysiadł a tu nadal wali. Więc się rozglądam. A to po prostu siedzenie. Wolę nie myśleć czym. I nie chce więcej takich przeżyć

      • 2 2

  • Kiedy skm pojedzie na północ Gdyni? (16)

    • 83 8

    • (7)

      Na północ już jeździ - Chylonia/Cisowa.
      Mówisz chyba o wschodzie czyli pogórze i Oksywie

      • 11 21

      • (4)

        Ważne że jedzie na południe do Rumi i na zachód do Sopotu

        • 13 2

        • Rumia jest u góry a Sopot na dole (1)

          • 4 5

          • Następny geograf po gimnazjum specjalnym.

            • 14 0

        • (1)

          Na geografii to ty chyba w szkołę kamieniami rzucales.

          • 7 0

          • Nie, w ciebie kujonie.

            • 2 1

      • Odwróć mapę kolego

        :)

        • 4 3

      • spójrz na mapę

        z kompasem też nasz zaległości

        • 3 0

    • Tam to lepiej tramwaj puścić (7)

      • 6 3

      • tjaa i kolejkę linową jak na kasprowy (6)

        • 5 3

        • kolejke gondolową to szczur chciał puszczać na trasie dworzec - sea towers (3)

          • 8 4

          • nooo co ty jeszcze tu kuźwa jeszcze nie wymyślisz? (2)

            • 2 3

            • wywiad ze Stepą (1)

              W Gdyni mają wozić nas gondole kilkuosobowe, z kilkoma stacjami pośrednimi na żądanie?

              - To jeszcze nic pewnego, ale takie rozwiązania na świecie już się stosuje. Wymyślono je 10 lat temu, a u nas powstaną najwcześniej za kolejne 10 lat. Obecnie funkcjonujące pozwalają jednak na zjazd wagoników na stacje pośrednie bez konieczności zatrzymania czy zwalniania pozostałych.

              • 4 1

              • no skąd my to znamy???

                elektryczne samochody / podziemne koleje wielkich prędkości / obniżone podatki / mostki nad rzeczkami w każdej gminie i przywrócenie PKS do małych miejscowości

                • 2 1

        • w Gdansku miala byc na gore gradowa. (1)

          • 1 0

          • Taa w Gdańsku

            Tylko gondoli brakuje

            • 0 0

  • (8)

    SKM jak zwykle z 15 lat za murzynami.

    • 87 11

    • Aha

      To znaczy, że 15 przed tobą? :)

      • 6 9

    • Nie jak zwykle, bo w poczatkach istnienia to SKM byla lata przed innymi. (1)

      • 10 0

      • Zawsze za Berlinem

        • 0 0

    • SKM akurat wiele wiele lat sie sprawdzala. Winne jest co innego. Zburzenie ukladu urbanistycznego miasta. (4)

      Przez "madre" władze rozdajace pozwolenia na zabudowe bez konkretnego pomyslu na infrastrukture. Własnie przez to, że władze chca wbrew polozeniu i uksztaltowaniu zrobic z Gdanska druga Warszawe sa ogromne problemy z komunikacja w Gdańsku.
      Warszawa nie jest miastem portowym jak Gdańsk. To calkiem inna organizacja komunikacji.
      Kiedy to prezydent i marszalek zrozumieją wroci ład do miasta komunikacja poprawi sie na powrót.

      • 7 0

      • jest to tragiczne, zwłaszcza, że przedwojenni projektanci mieli wizję (3)

        Inż. Kwiatkowski przewidział arterię komunikacyjną szybkiej kolei miejskiej, rozumiał topografię (morze po jednej, wzgórza po drugiej). Niestety wszyscy, którzy przyszli po nim takiej wizji nawet nie rozumieli, nie mówiąc o kontynuowaniu.

        • 6 0

        • tjaaa Kwiatkowski - arterię komunikacyjną szybkiej kolei miejskiej, gdańsk sopot gdynia wejherowo (2)

          i może BeRLIN jeszcze???
          TY bajkopisarzu !!!!

          • 2 2

          • no tak ty znasz tylko znanych planistow Bielawskiego, Adamowicza i mistrza komunikacji Lisieckiego. (1)

            obecnego podwladnego Krowki. podlizuje sie muuu..

            • 2 1

            • co? nie wiedziałeś, że w ówczesnych czasach taki Sopot to już była .... zagranica

              :)))

              • 2 1

  • Dziesięć nowych pozwoli na wycofanie dwudziestu najstarszych składów (25)

    Czyli kolejka kursująca w środku dnia powszedniego co 15min! Brawo SKM!

    • 125 14

    • Awaryjność (1)

      A może te stare składy są tak bardzo awaryjne, że potrzeba dla nich dużej rezerwy? Nowe składy rozwiązały by ten problem, choć stosunek 1 do 2 faktycznie wydaje się duży.

      • 12 10

      • nie są

        to te nowe się zawieszają. Pociągi z lat 70tych to technologia gniotsa-niełamiotsa, w sam raz na polskie warunki.

        • 13 2

    • Chodzi o to, że nowe składy będą dwa razy dłuższe (10)

      Myślenie nie boli :)

      • 18 31

      • Po co mi dwa razy dłuższy skład jak będę na niego czekać dwa razy dłużej? (8)

        • 47 13

        • Janusz, Ty przecież masz limuzynę z kierowcą!

          • 5 6

        • Dlaczego dwa razy dłużej? (5)

          Teraz skład jest złożony z dwóch kolejek trzyczłonowych.
          Nowe będą np. siedmioczłonowe, to jasne że potrzeba ich wtedy 2x mniej żeby zachować tę samą częstotliwości i pojemność.
          Ty jeździsz SKM czy tylko trollujesz pod wpisami o niej?

          • 15 22

          • to co piszesz to by się idealnie sprawdziło 30lat temu pod tłumy nierobów stoczniowych (3)

            a teraz w XXIw. to lepiej by było - małe składy - co 5min

            • 15 3

            • Nie przesadzaj

              Teraz to jeździ dużo mniej osób niż kiedyś, a częstotliwość w szczycie zmieniła się tylko z 6 na 7,5 minuty. (no i oczywiście ługość, ale to jest to co postulujesz - krótsze często.

              • 4 4

            • sam jesteś nierobem (1)

              gryzipiórku...

              • 0 7

              • miałem studenckie praktyki w stoczni 80th /a i teraz też tam regularnie zaw. zagladam/ ... to dobrze znam i wiem

                Solidarusko-Styropianowy etos nieróbstwa obibokstwa i kac-ochlaństwa tam ciągle żywy

                • 6 1

          • ale to nei prawda

            Stare EN miały ze 200 miejsc siedzących i drugie tyle stojących.
            Ostatnio kupione newagi mają może tyle samo siedzeń, ale stojących na pewno 2x mniej (o ile i nie 3x). Transport w 3mieście to przejazd kilku przystanków przez 10 minut, a nie podróż do granic województwa.

            Miejsca stojące liczą się najbardziej, a ich będzie tyle co kot nakakał..

            • 7 2

        • Po to, żeby nie jeździły dwa złączone tylko pojedynczy a dwa razy dłuższy.
          Motto z trojmiasto.pl jednak pasuje "Ludzie głupieją hurtowo i mądrzeją detalicznie."

          Wisława Szymborska

          • 12 9

      • są mniejsze

        • 10 0

    • (1)

      Co za ludzie... Nie kupują nowych - źle! Będą kupować - źle! Polska, mieszkam w Polsce..

      • 11 12

      • bo kupują głupio

        kumasz?

        • 7 5

    • Jeden skład 6-7 wagonowy może zastąpić dwa mające 3 wagony, które i tak jeżdżą w parze.

      • 11 2

    • będą krótsze składy mało pojemne ale za to nowoczesne (1)

      generalnie ludzkość wytrzyma, w upale 30 stopni, upchnięci jak śledzie w konserwach

      • 13 3

      • ludzie 1000km uczepieni klamek z sybiru wracali na -30 stopniowym mrozie

        a teraz nosem tu smarkają, że za mało gąbkowatych miejsc siedzących i klimy nie ma?

        • 10 11

    • (1)

      Nowe składy będą dłuższe. Jeden siedmioczłonowy skład, zastąpi 2 składy EN57.

      • 7 3

      • i się do niego zmieści mniej ludzi

        a jak się już poupychają, to w wąskim przejściu się nijak nie miną i nie dadzą rady wysiąść...

        • 3 1

    • Tak, bo te 20 starych (1)

      I tak jeździ jako 10 - są połączone. Więc wyjdzie na jedno.

      • 13 3

      • nie wyjdzie, totalnie nie

        chociażby dlatego, ze stare EN miały na końcach przedziały bagażowe (bydlęce), w których mogło się zmieścić mnóstwo ludzi.
        Wymiana 20 starych pociągów na 10 nowych to dramatyczne zmniejszenie liczby miejsc stojących czyli mozliwości przewozowych!

        • 5 0

    • Janusz, coś u Ciebie kiepsko z logicznym myśleniem. (2)

      SKM chce wycofać najstarsze składy EN57, które zawsze jadą w trakcji podwójnej. Nowe składy mają mieć pojemność porównywalną do zestawu 2xEN57. Gdzie więc widzisz tu zmniejszenie częstotliwości, genialny matematyku?

      • 15 5

      • Twierdzisz, że jak EN57 jest zatłoczony, to ludzie czekają na następny? I dlatego rozwiązaniem jest dłuższy skład, bo wejdą ci co czekają i ci co dopiero przyjdą za 5 minut?

        • 6 2

      • "Nowe składy mają mieć pojemność porównywalną do zestawu 2xEN57."

        tylko na papierze! Pojedź raz SKMką w godzinach szczytu i zrozumiesz jakie banialuki opowiadasz! EN57 mieści dużo ludzi na miejscach stojacych. Impulsy kupione w 2014/2016 nie mają miejsc stojących w ogóle! Po 5 w korytarzyku i z 10 w przedsionku przy drzwiach. To jest makabra!

        • 5 4

  • (22)

    Należy sprywatyzować SKM a pociągi będą kosztowały 220 mln a nie 320 a wyjadą na tory w 2020 a nie 2023.

    • 97 23

    • Bzdura (6)

      Prywatne w praktyce częściej jest droższe od publicznego, już nie wspomnę o jakości. Pamiętacie polskiego busa? Zimą nie dało się tym jechać bo tak upchane siedzenia i były że nie dało się z kurtką zmieścić

      • 13 19

      • (5)

        Dlaczego prywatne ma być droższe? Skoro płacisz mniej za miejski/państwowy transport, to znaczy, że resztę dopłacasz w podatkach. Tak trudno to pojąć?

        • 14 8

        • Nieprawda

          Jest jeszcze efekt skali.
          Prywatnemu przedsiębiorstwu monopol wtedy uderza do głowy i dopiero ceny lecą...

          • 7 6

        • fakt w Polsce jeszcze na państwowym musisz napasić z kilkunastu Politycznych Sadzeniaczków

          a i tak tak te sadzeniaczki-partacze gospodarzą na państwowym tak poPiSowo jak w janowie podlaskim

          • 9 3

        • dlatego że monopol (1)

          wykupujesz sobie prywatny skm i walisz dowolnę cenę, bo nie masz totalnie żadnej konkurencji

          Komunikacja miejska nie powinna nigdy być prywatna. Tak jak i służba zdrowia, straż pożarna, wojsko czy policja.

          • 5 3

          • Wręcz odwrotnie

            • 0 1

        • dlatego, że jeśli można zarobić

          to się zarabia.
          Takie jest wilcze prawo gospodarki liberalnej (libertyńskiej).
          Oczywiście, płacę za transport publiczny w podatkach ale dzięki (!) temu samorząd ma mniej pieniędzy na inne działania i powinno to go motywować do większej, staranniejszej optymalizacji działań.
          Jednak nie motywuje. Dlaczego? Patrz wyżej.
          Stąd kiepsko skrywane intencje dalszego drenowania użytkowników, chociażby przez flirt z przedsiębiorczością. Po co umizgać się do użytkownika usługi, skoro można kupić jej dysponenta, jakim jest samorządowy urzędnik?
          Dlatego od lat nie ma wspólnej, sensownej taryfy na usługi komunikacyjne i systemu ich rozliczeń. Za to będzie "elektroniczna portmonetka", z której "byznes" będzie brał tyle ile ustali z urzędnikiem...

          • 3 1

    • (1)

      Wiesz jak działa przetarg? Chyba nie...

      • 5 5

      • wiem... ugaduję się ze szwagrem

        i wypuszczamy zające.
        Trzeba mieć kilku szwagrów, dla wszystkich wystarczy...

        • 4 1

    • Wątpię, by producenci taboru z nagłego przypływu łaski, wycenili pojazdy taniej akurat dla prywaciarza. (6)

      • 7 3

      • Nie. (5)

        Ale ten prywaciarz zadba o to, aby wybrać optymalną ofertę zarówno pod kątem kosztów zakupu jak i późniejszego utrzymania.
        Niestety, ale widzą jak rozpisane są państwowe przetargi to dochodzę do wniosku, że są ich dwa rodzaje:
        a) tak dokładne wymagania, że pasuje produkt jedynego słusznego dostawcy
        albo
        b) eee. Ma jeździć. yyyyy. Kosztować mniej niż x. A i niech będzie kolorowy.

        • 12 3

        • to tak prosto nie działa

          Aby ocenić koszty utrzymania i eksploatacji, to trzeba się znać na tym co się chce robić. A przecież większość polskich "podsiębiorców" szczyci się umiejętnościa "zarządzania" a nie merytoryką działalności.
          Więc takie szacunki obarczone są sporym ryzykiem, dlatego lepiej dbać o dobre relacje ze zleceniodawcą a koszty przerzucać na użytkowników.

          • 2 2

        • prywaciarz zadba wyłącznie o jedno (3)

          o własne zyski.

          Kursy wieczorem się nie opłacają? To je zlikwidujemy. Co z tego, że przez to miasto per saldo traci? Ważny jest portfel prywaciarza...
          Za mało zysku z 1 biletu? To cenę podniesiemy 2x. Przecież nikt inny po naszych torach nie pojedzie, a do własnych samochodów 100% się nie przeniesie, możemy robić co chcemy.

          • 2 3

          • dokładnie. ale to wyzej napisało dziecko (2)

            i inne dzieci mu przyklasnely.

            Transport jest obok edukacji i obronnosci jednym ze strategicznych galezi, ktore bez podatkow od dobrze zarzadzanego panstwa sobie nie poradza.

            Moge sie zgodzic, ze nie powinno sie latami trzymac tego samego zarzadu jesli sie nie sprawdza.

            • 3 1

            • w anglii tak sprywatyzowali tory - których priv. potem nie remontowali (1)

              po kilkunastu wypadkach kolejowych ... angielskiemu rządowi się taka prywata odwidziała ... za dużo było ofiar na km /rok

              • 4 0

              • dokładnie

                • 3 0

    • W naszym kraju juz za duzo rzeczy z prywatyzowano (1)

      Uwazasz, ze autostrady sa takie drogie, bo sa prywatne czy panstwowe?
      Gdyby sluzba zdrowia byla tylko i wylacznie panstwowa, to by kolejki zniknely, bo dzis lekarzom zalezy na kolejkach, zeby ludzie do ich prywatnych gabinetow chodzili, a gdyby ich nie bylo? to by zasuwali w publicznej sluzbie zdrowia. Prywatyzacja to bylo fajne haslo na poczatku lat 90, ja kwszystko bylo panstwowe. W Gdansku za wode i ogrzewanie placimy Niemcom, a ceny jakos nie sa najnizsze w Polsce, raczej odwrotnie, takze te kucypaly z wartoscia prywatna, to byl taki mit dla naiwnych polaków, bo bogactwo danego kraju na pewno nie bierze sie ze sprzedazy jego dobr, przedsiebiorstw itd. Niemcy jakos wszystkiego nie wyprzedali wszystkim w okolo, a bardzo duzo przedsiebiorstw jest panstwowych...

      • 8 4

      • w Izraelu cała służba zdrowia jest prywatna ... podobnie jak w USA

        a ceny są i 10x i 20x wyższe niż priv. w Polsce - a jak nie masz wykupionego prywatnie czy w pracy Drogiego Ubezpieczenia to zdychasz ... i nikogo to nie obchodzi

        • 3 0

    • bzdura. problem lezy w glupiej polityce przestrzennej UM Gdansk

      SKM poki nie zaczeto stawiac raków architektonicznychi sprzedawac glupio gruntow. spełnialo doskonale swa role. A zapewniam cie, ze SKM byla duzo bardziej panstwowa do 1999 kiedy zaczeto robic z niej społeczki.

      SKM akurat wiele wiele lat sie sprawdzala. Winne jest co innego. Zburzenie ukladu urbanistycznego miasta. Własnie przez to, że władze chca wbrew polozeniu i uksztaltowaniu zrobic z Gdanska druga Warszawe sa ogromne problemy z komunikacja w Gdańsku. Warszawa nie jest miastem portowym jak Gdańsk. To calkiem inna organizacja komunikacji. Kiedy to prezydent i marszalek zrozumieją wroci ład do miasta
      Przez "mądre" wladze rozdajace pozwolenia na zabudowe, bez konkretnego pomysłu na nowa infrastrukture. komunikacja poprawi sie na powrót.

      • 2 1

    • Prywatnemu przewoznikowi musie sie oplacac - uwierz zlikwiduje wiekszosc kursów z tego powodu. (1)

      Bo na PKP zarabia sie na przewozie towarów. cargo itd. Nie na skm.

      • 2 1

      • to zależy czy będzie czy NIE będzie konkurencji

        a na nierentowne linie ... czy państwowe czy prywatne i tak trzeba będzie zawsze dopłacać !!!

        • 0 2

    • Plan

      Nieśmiało przypomnę optymistom, że nie ma w Polsce nawet prototypu miejskiego pociągu SKM z czterema parami drzwi na stronę.

      • 0 0

  • Chcemy jeden bilet na cały transport w mieście ! (12)

    Jak wyżej.

    • 110 4

    • Pewnych rzeczy chyba się nie doczekamy.

      Chyba nie za naszego życia, smutne ale prawdziwe.

      • 13 2

    • (3)

      I karnet na 2.5 biletu jak w śledziowicach-szczurzycach.

      • 5 3

      • wiesz co? wolę 2,5 biletu w karnecie ale sensownego (2)

        niż to co jest teraz - 3 miasta, 30 biletów, nikt nic nie wie

        • 3 0

        • tak to ci tylko Pinokio+ obieca, że zrobi ;) (1)

          nawet jak wprowadzą jeden bilet na wszystko ... to i tak będzie taki burdel z km/ na godziny - co miasto inaczej ... że szybko zatęsknisz za tym - co jest teraz i obecnie

          • 0 4

          • nie musi obiecywać

            Wystarczy odwiedzić Warszawę...
            I juz inna rzeczywistość...

            • 2 2

    • to się stanie jak się wyniesiemy do Warszawy, w Gdańsku nigdy tego nie będzie, niestety nie da się (4)

      • 7 3

      • dodam że Ja mam czyste sumienie głosowałem na Wałęsę, ale jak ludzie chcą Dulkiewicz to maja 50 taryf (3)

        • 0 11

        • No fajnie trollu.

          Ale następnym razem, zanim zaczniesz pisać z Warszawy, zobacz, kto kandydował :)

          • 4 1

        • Też mi różnica. (1)

          Zagłosowałeś na kiłę zamiast rzeżączki.

          • 4 3

          • A mógł wybrać nacjololo...

            • 3 4

    • ilu was?

      • 2 1

    • ....i na samolot zeby ten bilet też był!

      • 3 5

  • dobrozmianowe PESY (7)

    będzie się działo....

    • 32 7

    • oj będzie huczało

      • 2 2

    • PKM

      Bylo za PO

      • 6 1

    • Szkoda, że PO tabor do obsługi PKM też kupiło z Pesy.

      • 7 2

    • te ostatnio kupione 2 składy newag impuls to była wielka klapa (1)

      Ludzie, którzy chyba nigdy w życiu nie jechali naszą kolejką kupili pociągi w standardzie międzmiastowym, totalnie nienadające się do krótkich podróży w mieście w godzinach szczytu. Fajnie że miękkie fotele, fajnie że gniazdka, ale nie było gdzie stać, nie dało się przecisnąć do wyjścia, nie było czego się trzymać. Dość szybko z dwóch osobnych składów zrobili jeden i teraz to działa ok (do czasu ścisku, bo wtedy komfort jazdy znacznie gorszy niż w starożytnych EN57).

      Sam plan zakupu zupełnie nic nie znaczy dopóki decydują o tym ludzie totalnie oderwani od rzeczywistych potrzeb podróżnych, szczególnie jeśli planują zlikwidować 2x tyle nadal sprawnych pojazdów.

      • 4 1

      • bo to była "okazja", której Intercity nie wzięła

        Egzemplarze, które nie przeszły przetargowego sita i tanio je spuszczono aby większej wtopy nie było...

        • 3 2

    • a w GDansku bedziemy mieli rydwanowa komunikacje. (1)

      • 4 3

      • jak kaczyński odwiedzi gdańsk ... to zaprzęgnie se kota i po długim targu bedzie nim śmigał

        kolanko znaczy oszczędzał ;)))

        • 2 0

  • Drzwi! (8)

    Ilość drzwi się liczy.
    Duża ilość drzwi zapewnia szybką wymianę pasażerów - w efekcie można by przyspieszyć przejazd tej z nazwy szybkiej kolei miejskiej.
    Plus odpowiednie oznaczenia, zeby w drzwiach nie stali bramkarze.

    • 70 6

    • szybką wymianę pasażerów zapewnia skomunikowanie pociągów (1)

      z Gdyni Stoczni do Głównej potrafi jechać 10 min, jeśli stamtąd akurat ma odjechać PKMka, na którą ktoś mógłby przypadkiem zdążyć

      • 9 1

      • zupełnie o czymś innym mówisz

        miał na myśli wymianę w pociągu, a nie przesiadki. Jedno i drugie jest ważne, ale na nagminne opóźnienia pomoże szybsze wsiadanie/wysiadanie, a nie połączenie z PKM.

        • 5 0

    • Szybką wymianę to blokują pasażerowie.

      Drzwi się otwierają, a na peronie ludzie stoją tak, że nie można wyjść.

      • 18 2

    • Ten jedyny nowy skład ma więcej drzwi

      • 3 2

    • tjaaa ... po co w ogóle jakieś drzwi

      dla suverena 500+ drzwi są niepotrzebnym luksusem i zbędnym wydatkiem... każda madka+ ci to powie i subix+ to potwierdzi

      • 3 2

    • niestety, polski podróżny nie umie się zachować (1)

      musi być pierwszy do wsiadania, podepcze wszystkich, ale jednoczesnie musi stać przy drzwiach. W efekcie wpycha się na chama, robi piruet i zagradza wszystkich kolejnych...

      W naszych warunkach jako skm autentycznie lepiej sprawdziłyby się puste wagony z dużą ilością rurek, bez żadnych foteli (albo 1 rządkiem pod jedną ścianą) , a za to z szerokimi przejściami. Najwięcej osób jeździ kolejką po kilka-kilkanaście minut, a nie z lęborka do tczewa.

      No ale tego się nie wie jak się jest prezesem który do SKM w godzinach szczytu nigdy w życiu nawet nie wsiadał...

      • 4 3

      • Wystarczą dłuższe składy.

        Kiedyś jeździły potrójne, a teraz nawet w godzinach szczytu zdarzają się pojedyncze.

        • 7 0

    • Jeszcze zeby dworce byly do tego przystosowane.

      A to sie robi z dworcami obecnie to dramat.

      • 2 0

  • najbardziej archaiczna kolej miejska w Polsce. (22)

    Bastion PO:)

    • 121 43

    • a jest gdzieś jeszcze oprócz Warszawy? (1)

      • 0 10

      • Na Śląsku?

        Po co się w ogóle wypowiadasz

        • 7 3

    • tyle ze skm nalezy do pkp czyli do pisowcow (10)

      • 20 20

      • Władze w SKM są te same od kilkunastu lat. (7)

        To taka rodzinna firemka, która wszystko przetrzyma.

        • 16 6

        • (6)

          PiS rządzi już 2005 2007

          • 5 4

          • No i co z tego? (5)

            PO miało osiem lat, żeby pogonić klikę z SKM. Nie zrobili nic w tej sprawie, a teraz drą szaty. Obłuda...

            • 13 5

            • haha (4)

              przez osiem ostatnich lat... polcy i polaki...

              • 7 4

              • tak łatwo zastępujesz myślenie (3)

                kabaretowym grepsem?

                • 3 2

              • cała twoja partia to czysty kabaret (1)

                i ten z Robertem Górskim, i ten z Lizą Minelli...

                • 2 0

              • a kto powiedział, że moja?

                nie umiesz inaczej niż "moja-twoja"?
                Co do tego z Lizą... to (za) duży komplement... Nie te buty, nie te okoliczności...

                • 0 0

              • fakt Szydło miała lepsze teksty od kabaraetu moralnego niepokoju i od ani mru mru

                razem wziętych
                a te premie nam się po prostu należały

                • 0 2

      • ale ich jedyny (!) klient to pomorski samorząd (1)

        ostoja liberałów.
        Widocznie im (obu stronom) tak dobrze

        • 6 1

        • Tylko że pisowska PKP ma w SKM wiekszoość udziałów

          Pudło, kolego

          • 0 0

    • (5)

      Skm = pis w najczystszej postaci, nowoczesni jak jareczek, syf jak w kociej kuwecie

      • 11 21

      • PO + PZPR = KGB (4)

        • 8 7

        • ABW + SLD + PKO + HIV + MCD + YOLO + WTF + OMG = WM (1)

          • 4 2

          • A to po jakiemu jest?

            • 0 0

        • PZPR to jest w PiS

          • 0 3

        • PiS = Komunizm - elektryfikacja

          • 0 0

    • Ta kolejka (2)

      Jest we władaniu PiSowskiej PKP

      • 1 6

      • leming przez 8 lat była we władaniu PO i Nowaka co zbierał na zegarki (1)

        • 8 0

        • i to tłumaczy 4lata pkp partaczenia, aż tak, że konie poPiSowo padają?

          • 0 1

  • (13)

    Czyli pojazdów jest za mało więc wycofajmy jeszcze kilka. Żadnych wieloletnich umów z SKM dopóki nie będą własnością województwa, bo skończy się tylko tak że kolej będzie nadal robić nic tylko za większe pieniądze.

    • 60 11

    • (2)

      Marszałek kupił kilka nowych pociągów. Wszystkie dał w użyczenie Polregio. W takim powiązaniu ma pasażerów podróżujących po Trójmieście.

      • 5 5

      • (1)

        Może dlatego że polregio wywiązuje się z umów a SKM ma w poważaniu i pasażerów i samorząd?

        • 4 3

        • a może dlatego,

          że spotykają sie przy niedzielnym, tradycyjnym obiedzie?

          • 4 3

    • A co to ma być, firma ma być zakładnikiem województwa? (9)

      To co, oddaj swój samochód marszałkowi, bo inaczej nie wyremontuje drogi do Twojej dzielnicy. Co za bezsensowne myślenie.

      • 5 7

      • A co to ma być (4)

        województwo ma być zakładnikiem firmy? czas monopoli się skończył.

        • 6 4

        • Czyli chcesz monopol PKP zamienić na monopol województwa? (2)

          Rzeczywiście, prawdziwa rewolucja...

          • 3 4

          • (1)

            Władze województwa się przynajmniej od czasu do czasu wybiera, SKM może nic nie robić całą wieczność jeśli jej się na to pozwoli.

            • 3 3

            • to identyko tak jak ci prezesi w 3/4 spółdzielni mieszkaniowych w Polsce

              • 2 1

        • skończył?

          O naiwności!
          Przecież to najbardziej pożądana forma działalności gospodarczej. Tylko dla swoich! No i urzędnicy uwielbiają "nic nie móc"...
          Było Gdańskowi bankrutować ZNTK i wypychać resztki do Chojnic? Teraz nie mają czym obsłużyć portu i całej komunikacji wewnętrznej.
          PKM? Dobre żarty... Paru urzędników na synekurach do sutej emerytury...

          • 3 0

      • (3)

        Po pierwsze to nie jest prywatna firma tylko państwowa, a po drugie aktualnie to miasto jest zakładnikiem SKM. Mogą robić z rozkładem każdy nonsens kótry tylko im przyjdzie do głowy, bo są właścicielami i torów i składów. Mogą się zachowywać jak kolej dalekobieżna mimo że tak naprawdę są częścią komunikacji miejskiej i nie odpowiadają przed nikim za wyniki swojej pracy. Dopóki samorząd nie będzie większościowym właścicielem nic się nie zmieni. Tabor mimo że leciwy nie jest największym problemem SKM tylko ich podejście.

        • 6 1

        • odpowiadają w ramach podpisanej umowy

          Widać taka umowa i taka determinacja do jej egzekwowania.
          SKM ma tylko jednego (!) klienta więc ich monopol jest iluzoryczny.
          Samorząd i SKM maja pakt o nieagresji, bo w komunikacji to kiepsko w województwie.
          Po co więc urzędnikom dodatkowy kwas?

          • 0 3

        • dokładnie

          pojazdy są znośne. organizacja jest do de.

          a wycofać 20 składów i w ich miejsce wstawić 10 i to mniejszych to jest jakieś kuriozum.

          • 1 0

        • Rozkład akurat ustala Urząd Marszałkowski. Ceny biletów zresztą też. Ech... nie znam się, ale się wypowiem...

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane