• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Nie lepiej kupić 213 rydwanów po 150.000pln? Z sześć osób wejdzie, może nawet dziesięciu Japończyków. Ekologia!!!

    • 14 3

    • Lepiej zbudować promy widmo. (1)

      I pompować kasę w firmy widmo które to obsadziliśmy swoimi kolesiami.

      • 3 3

      • czy w Gdansku ktos buduje promy? Nie ma tu przeciez odpowiedniej stoczni.

        Ktora przygotuje projekt od podstaw. Mamy tylko podwykonawsto i remonty. Niedlugo bedziemy tylko rozbierac zlom oceaniczny. Bo tak miasto wlasnie widzi przyszlosc Gdanska jak miasta portowego.

        • 0 0

  • Tylko nie haki na rowery,

    Tylko nie haki na rowery, zrobić normalny przedział na rowery stojące a obok siedzisko tak jak w Kopenhadze. Ten kto wymyślił haki, to niech sam się powiesi na nim.

    • 7 7

  • Dajcie bez niepelno.... i bedzie pewnie z 20-30mln mniej.

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Składy powinny być jak dla metra (9)

    Dużo drzwi, szybkie i mały odstęp od peronu. Nie powinien to być skład projektowany na dalekie trasy. Przedziały na stojące rowery, nie wiszące.

    • 123 6

    • zaproponuj

      • 3 2

    • I samo jeżdżące bez motorniczego (4)

      • 3 5

      • Takie jak w Kopenhadze

        • 3 0

      • tjaaaa i jeszcze tak na jednej szynie ... magnetycznej jak na okinawie (2)

        • 4 2

        • najlepiej jak wodolot. z polaczeniem na Hel. da sie? (1)

          • 3 0

          • czemu nie poduszkowiec?

            albo lepiej żółta lodź podwodna

            • 4 0

    • ja jeszcze takie pamiętam, ale to było be, bo poniemieckie (1)

      • 13 0

      • Pamiętliwy

        Nawet na drewnianych siedzeniach nie bolały plecy. Pociągi jeździły częściej i krócej stały na przystankach. Od peronu miały po 4 pary drzwi, a szpara miedzy pociągiem, a peronem - niewielka.

        • 0 0

    • Problemem nie jest może ilość drzwi,

      tylko sposób z ich korzystania, przez drzwi powinno się wsiadać i wysiadać dwójkami, a obecnie ma to miejsce gęsiego przez to że okolice drzwi okuopwane sa przez stójkowych co to niebawem za 12 stacji wysiadają i ludzi na peronach którzy chcą wsiąść ale miejsca na wysiadających nie zrobią. Brak kultury i rozumu. Pamiętam EW58 po 3 pary drzewi na wagon i nie były to udane konstrukcje, ale może w nowym wydaniu będzie i praktycznie i przestronnie bez ścian działowych w środku. Duże przyśpieszenie - jestem za + podniesienie dopuszczalnej prędkości na linii; co da nam duże przyśpieszenie jak EZT nie pojedzie szybciej niż dozwolone na linii 70km/h?

      • 0 1

  • Rydwany zamiast pociągów (1)

    Za 32 miliony złotych można kupić ponad 2100 rydwanów. To oznacza częstsze kursy i brak problemów z zerwaną trakcją!

    • 9 3

    • to jest rydwan na miarę naszych możliwości

      to nasze przez nas zbudowane i to nie jest nasze ostatnie słowo, a im ten rydwan jest droższy? koniaczek? stać mnie

      • 1 0

  • SKM to najwiekszy wróg Trójmiejskiej komunikacji... (3)

    Żadnych inwestycji, nawet brak planu rozwoju i ciągłe narzekanie, że wszystko do okola jest winne. Miasto jeszcze im przedłuża umowę na kilkanaście lat, ale w sumie alternatywy brak. Ale co się dziwić jak to jest w sumie PKP, czyli mentaloność komunistyczna tak głeboko zakorzeniona, że nigdy nic sie tam nie zmieni. Wszyscy zaraz zginiemy w korkach, ale SKM na południe wydaje się nie osiągalne. To nic że Unia daje na komunikacje miejska miliardy...

    • 13 6

    • kiedyś SKM nie była częścią PKP - jeszcze w latach `2000 (1)

      • 1 3

      • przeksztalecinia w spolki to okres 1999-2003

        reformy buzka pozniej kontynuowane przez millera

        • 1 0

    • Nie skm jest wrogiem ale absurdalna i zupelny brak planow wladzy miasta.

      Potrafia wyprzedac kazdy skrawek Gdanska nawet kosztem rezerw na przyszla infrastrukture. w tym transport wlasnie.

      Tacy ludzie jak lisicki, co zabiera linie, tworzy absurdalne polaczenia kosztem tego co sie jeszcze sprawdzalo bo wynikalo z dlugoletnich planow.

      • 3 0

  • Głupia ankieta! (2)

    Gdzie punkt, chętnie bym jeździł ale do mojej dzielnicy nie dociera pociąg. Moja dzielnica jest wykluczona komunikacyjne, tylko transport kołowy.

    • 9 5

    • (1)

      dokładnie tak

      • 1 0

      • podziekuj dwudziestoletniemu, z gorka, planowaniu. a wlasciwie bezplanowej polityce

        samorzadowcow z adamowiczem i pozniej dulkiewicz na czele.

        • 0 0

  • ha ha - zaczeły się medialne negocjacje z Urzędem Marszałkowskim

    a wszytko w myśl Wizji Spółki "SKM będzie firmą dynamiczną i prorynkową, działającą miedzy innymi w oparciu o kryterium maksymalizacji zysku, samodzielną w podejmowaniu decyzji ekonomicznych w kontekście strategii Grupy PKP, wykonującą na zlecenie władz samorządowych określony zakres służby publicznej, objęty wcześniej wynegocjowanym kontraktem handlowym;"

    Czyli samodzielnie podejmiemy decyzję o zakupie 10 szt ETZ jeżeli wynegocjujemy kontrakt 10 letni. A jak nie będzie 10 letniego kontraktu to i tak spełnimy misję:

    Nasi podróżni dojadą szybko, pewnie i bezpiecznie - bo nic nie jest tak szybkie, pewne i bezpieczne jak stary dobry EN57.

    • 5 2

  • "w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych"

    teoretycznie pkm też to ma...

    • 7 1

  • Żart

    OMG chyba jaja sobie robią........................

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane