• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie kupi nowych pociągów. Umowa przewozowa jest za krótka

Szymon Zięba
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
SKM potrzebuje wymiany taboru. Większość składów ma już swoje lata. SKM potrzebuje wymiany taboru. Większość składów ma już swoje lata.

Wszystko wskazuje na to, że Szybka Kolej Miejska nie kupi dziesięciu nowych pociągów, które pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych składów. Kolejarze twierdzą, że to efekt zbyt krótkiej umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim, która nie przewiduje zakupu i rozliczenia nowych pojazdów.



Przekonują cię tłumaczenia SKM?

Przypomnijmy: kilka dni temu radni Sejmiku Województwa Pomorskiego zadecydowali o zabezpieczeniu środków na sfinansowanie dłuższych umów z przewoźnikami kolejowymi.

Wicemarszałek Leszek Bonna poinformował, że umowy zostaną podpisane do grudnia 2026 r. Umowa z Polregio zacznie obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a kontrakt z PKP SKM będzie zawarty od 12 grudnia 2021 r. Wówczas bowiem zakończy się umowa obowiązująca od grudnia 2018 r.

202,5 mln za 5 lat przewozów



Wartość umowy z SKM opiewa na 202 550 000 zł. Praca przewozowa została określona na poziomie 15 230 000 pociągokilometrów.

- Negocjowaliśmy umowę 9-letnią, gdyż taka umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany przez spółkę PKP SKM w Trójmieście zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Te pojazdy pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów, a należy pamiętać, że nasze pojazdy należą do najstarszych w Polsce - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Dodaje, że ostatecznie podpisano jednak umowę "tylko na pięć lat", a zrobiono to "w poczuciu odpowiedzialności za utrzymanie ciągłości przewozów na obsługiwanych przez SKM liniach po wygaśnięciu obecnej umowy".

- Umowa ta nie przewiduje jednak zakupu i rozliczenia tak bardzo potrzebnych nowych pojazdów. Aby zrealizować ten zakup, w 2018 r. zabezpieczyliśmy dofinansowanie ze środków UE w wysokości 160 mln złotych, a w 2020 r. zapewniliśmy też finansowanie wkładu własnego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pozyskanie nowego taboru jest dla PKP SKM absolutnym priorytetem. Za wszelką cenę nie chcieliśmy dopuścić, aby przepadło pozyskane przez PKP SKM 160 mln złotych unijnego dofinansowania - mówi Złotoś.

Kredyt zabezpieczy umowa na minimum dziewięć lat



Rzecznik SKM tłumaczy, że krótsza umowa nie pozwala kolejarzom na zakup proporcjonalnie mniejszej liczby pociągów. Spółka otrzymała bowiem dofinansowanie na dziesięć pojazdów - i w ten sposób musi być ono spożytkowane.

- W ramach pięcioletniej umowy nie jest także możliwe ubieganie się o mniejszy kredyt w banku, ponieważ to minimum dziewięcioletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie kredytu inwestycyjnego. Taka umowa to gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - wskazuje Złotoś.

Składy SKM miałyby być własnością Samorządu Województwa



Kolejarze deklarują, że w trakcie negocjacji przedstawili kilka wariantów umowy wieloletniej. Jeden z nich zakładał przejęcie tego zakupu przez województwo pomorskie wraz z pozyskanym przez PKP SKM unijnym dofinansowaniem. Pojazdy miały być eksploatowane przez PKP SKM, ale byłyby własnością Samorządu Województwa.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



- Spółka PKP SKM zapewniła też akceptację tego pomysłu przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Niestety - ten pomysł nie został zaakceptowany przez Samorząd Województwa. Istnieje więc realna groźba utraty 160 mln unijnego dofinansowania przeznaczonego na zakup nowych pojazdów, a perspektywa pozyskania nowych pojazdów niebezpiecznie się oddala - mówi Złotoś.

Na przeszkodzie stanęły m.in. ceny energii elektrycznej?



Rzecznik SKM przypomina, że na sesji Pomorskiego Sejmiku Zarząd Województwa tłumaczył radnym, że obawia się zawrzeć dłuższą umowę z PKP SKM, gdyż jest zbyt wiele czynników, których obecnie nie da się przewidzieć. Są to m.in. ceny energii elektrycznej czy wysokość opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Ładowarki USB od Trojmiasto.pl w składach SKM



- To istotne argumenty, należy jednak zauważyć, że brak tych informacji nie przeszkodził Organizatorom Przewozów w 9 województwach w podpisaniu 11 umów z przewoźnikami na okres nie krótszy niż do 2030 roku (stan na dzień 10.12.2020 r.). Warto też zaznaczyć, że wartość jednego pociągokilometra zapisana w tych umowach (z jednym wyjątkiem) jest zacznie wyższa niż w umowie zawartej przez Organizatora Przewozów z PKP SKM. Dotyczy to także tych województw, gdzie przewoźnicy mają niższe koszty, gdyż korzystają z taboru będącego własnością Organizatorów - podsumowuje Złotoś.

Przetarg na nowe składy miał być ogłoszony jesienią 2019 r.



Na koniec warto przypomnieć, że pierwotnie SKM zapowiadało ogłoszenie przetargu na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych na jesień 2019 r.

Szacowana wartość tego zamówienia wynosiła ok. 320 mln zł netto. Pierwszy nowy pociąg miał przyjechać do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23. Wszystko wskazuje jednak na to, że - o ile nawet uda się dojść do porozumienia w sprawie zakupu nowych składów - te nie wyjadą tak szybko na tory.

Pociągi Impuls do liniowej eksploatacji weszły pod koniec marca 2016 roku.
 Pociągi Impuls do liniowej eksploatacji weszły pod koniec marca 2016 roku.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na liniach PKM wykorzystywanych jest także jedenaście spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie.

Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Tak wyglądał montaż ładowarek USB w pociągach SKM. Film archiwalny.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (20)

    Jedyna droga dla SKM to prywatyzacja z prawdziwego zdarzenia czyli kapitał w 100% prywatny. Tylko taki właściciel należycie zadba o biznes.

    • 102 148

    • Nawet prywatny kapitał nie pomoże gdy władze samorządowe mają wylane na kolej. (4)

      Patrz przykład Arrivy w województwie kujawsko-pomorskim.

      • 37 6

      • Samorząd, który jako jedyny zbudował swoją linię ma wywalone? (3)

        Ogarnij się zamiast rzucać kalumnie.

        • 12 17

        • Zbudował jedną linię. (1)

          W międzyczasie kilka zaorał: Czersk - Kościerzyna, Chojnice - Kościerzyna czy Chojnice - Szczecinek. Oferta jest tam zerowa lub bliska zeru i jest konsekwentnie psuta od kilku lat.

          • 16 1

          • to tam jeszcze cos mozna

            zepsuc!!!
            Przesiadka w Szczecinku byla traumatycznym przezyciem. Jakby faktycznie granica z Zachodem.

            • 2 1

        • zbudował jako fajną pralnię kasy - temat marzenie

          a na utrzymanie tego bardzo potrzebnego środka komunikacji jakoś kasy brakuje. Wszyscy w samorządzie tylko czekają końca okresu trwałości projektu...
          I zacznie sie coś, od czego sa fachowcami - wygaszanie popytu.

          • 4 0

    • Kapitał prywatny dba o swój zysk (5)

      Linia SKM jest bezkonkurencyjna. Osiągnięcie monopolu prywatnego kapitału na takim łakomym kąsku to tak jak sprzedać komuś wyłączność na użytkowanie ulicy i mówić o wolnym rynku - w końcu każdy mógł kupić

      • 35 6

      • Anglicy sprywatyzowali se kolej ... nawet ichnie SKM (4)

        po 10latach rząd z podkulonym ogonem musiał odkupywać te akcje - bo dochodziło do tragedii i wypadków... a ceny biletów rosły
        prywatny nie inwestował w bezpieczeństwo i nowy tabor ... ciągnął ile wlezie z tego co przejął za grosze

        • 21 3

        • (3)

          Co ty bredzisz.

          • 1 12

          • Nic nie bredzi. (2)

            Brytyjska kolej została częściowo ponownie znacjonalizowana po serii katastrof w latach 90-tych.

            • 15 2

            • (1)

              Ty zostales czesciowo znacjonalizowany przez PiS.

              • 0 10

              • Jesteś koszmarnym głupcem.

                Widać że brak merytorycznych argumentów bardzo Cię boli.

                • 5 0

    • Przecież Marszałek chce przejąć SKm i wtedy byłyby nowe składy (2)

      ale PKP/rząd mówi nie i jednocześnie nie dofinansowuje pkp skm.

      • 16 10

      • Pan marszałek (1)

        był już marszałkiem za rządów PO. Miał 8 lat na tę prywatyzację. Teraz się obudził?

        • 14 2

        • No i miasta i region zwiększały swoje zaangażowanie w SKM

          Zachęcane zresztą przez SKM. Ale w pewnym momencie (za obecnaj władzy) się okazało, że dalej nie można tego robić bo pakiet właścicielski ma zostać państwowy.

          • 1 5

    • Ta XD

      A bilet na przejechanie jednej stacji kosztowałby 20 złotych a tabor by się nie zmienił

      • 12 7

    • Prywatny właściciel zadba o SWOJ biznes

      Ciekawe co powiesz jak bilety będą pokrywały rzeczywisty koszt przejazdu. Musiałyby zdrożeć o min 1/3.

      • 13 1

    • Donald nigdzie na swiecie niema przywatnej komunikacji miejskiej !! Ale tak wiemy ty bys ja oddał za darmo

      byle były to firmy z zachodniej europy .
      A potem trzeba było by je odkupować za 10 razy wieksze sumy!

      • 10 0

    • Prywatny przewoznik tez bedzie chcial dluga umowe aby mu sie zwrocil koszt taboru, przynajmniej w czesci. Podniesie tez ceny biletow, no nie jest matka teresa.

      • 7 0

    • Zadba o swój biznes, a nie o ludzi. Prywaciarz monopolista nie mający sporej konkurencji taką cenę za bilet dowali, że ci się odechce jazdy. Tak działa kapitalizm. Najważniejszy jest maksymalny zysk.

      • 7 0

    • czyli sprzeda złom

      a teren "odda" budowlańcom...
      A sam oddali się na zasłużoną emeryturę...
      Czas już przestać wierzyć w altruizm prywaciarzy i ich chęć naprawiania świata...

      • 1 0

  • To wydłużyć umowę i kupować moi drodzy I kochani (1)

    Bo za chwilę będzie drożej.

    • 58 38

    • przeczytałeś? nic nie rozumiesz? to zamknij japę i te głuki co plusuja też nie umieją czytac ze zrozumieniem

      • 3 7

  • (1)

    Urzędnicy nie mogą się dogadać, cierpią pasażerowie. Ot, Polska.

    • 158 10

    • Pomorska skm to outsider

      • 7 2

  • Czy w tym urzędzie marszałkowskim myślą?! (10)

    Takie umowy podpisuje się na co najmniej 10 lat! Nie dziwię się kolejarzom . Na zły stan taboru zgłaszamy teraz pretensje do urzędu.

    • 126 41

    • Województwa potworzyły własne spółki przewozowe do dają umowy i tabor (6)

      Niestety u nas PKP się zaparło i SKM jest państwowa.

      • 22 10

      • U nas nie potrafią wprowadzic wspólnego biletu (3)

        A cóż dopiero zarządzać taborem!

        • 24 1

        • nikt nie chce wspólnego biletu ... bo takich co chcą - to zaledwie 3-4% pasażerów (2)

          Ja nie chce dopłacać do ciebie w moim bilecie ... byś sobie za pół darmo jeździł na mój koszt
          - bo a bo ty tak chcesz?
          w tej chwili jest już bilet metropolitalny i możesz go kupić - czemu nie kupujesz?

          • 7 8

          • Nie gadaj glupot!

            Nie ma wspólnego biletu i nic mi nie będziesz opłacał! A wspólny bilet chce większość mieszkańców!

            • 9 2

          • xd

            • 1 0

      • PKP i nadzór właścicielski (1)

        Dokładnie, właśnie o to chodzi że PKP nie chce oddać SKM-ki, a Marszałek nie chce jej finansować nie będąc właścicielem. Sytuacja jest patologiczna, ale ja Marszałka rozumiem - też nie chciałbym bym wywalać setek milionów złotych na infrastrukturę, nie mając wpływu funkcjonowanie spółki. Te przepychanki trwają niestety już 30 lat, a PKP to beton który kruszeje bardzo wolno.

        • 16 6

        • Marszłek nie finansuje żadnej infrastruktury skmki

          Umowa zawsze dotyczyła przewozów, a nie jakiejś infrastruktury! Przecież SKM ka nie będzie jeździła za darmo.
          Jak nie chcą sprzedawać to ich prawo. Marszałek jak czegoś nie chce sprzedać to też nie sprzedaje. Takie prawo właściciela.

          • 8 1

    • I jeszcze te dziurawe tory i szyny też dziurawe.

      • 2 2

    • Masz rację ale...

      jak jakiś czas temu pisano na Trójmieście o planach modernizacji taboru SKM to na 100% wiedziałem, że nic z tego nie będzie. Zaznaczam, że nie jestem jasnowidzem :)

      • 5 0

    • Oczywiście, myślą jak wykończyć i przejąć SKM dla swoich kumpli. Lewactwo nic innego nie POtrafi

      • 1 3

  • Czyli EN57 wiecznie żywy (6)

    Oby to wytrzymały, bo następny przetarg, realnie patrząc, tak za 10 lat

    • 184 1

    • Polski projekt. (4)

      Tak jak SM42. Kiedys potrafilismy.

      • 22 0

      • (3)

        Tak jak i legenda SP/SU45 oraz EU07, ET41, ET22.

        Polskie, 46 letnie ciężkie towarowe lokomotywy elektryczne przemierzają Polskę wzdłuż i wszerz z ciężkim bruttem.

        • 13 1

        • (1)

          Zuzywajac pradu tyle co 10 nowoczesnych lokomotyw z napedem impulsowym.

          • 1 2

          • No cóż, mają swoje lata.

            Co nie zmienia faktu że jak na swoje czasy były bardzo udanymi konstrukcjami. Czego dobitnym potwierdzeniem jest fakt że dotrwały w służbie do dziś.

            • 9 0

        • EU07 to licencja angielska. En57 czerpał z technologii zastosowanych w składach U-bahn które dostaliśmy w ramach reparacji wojennych.

          • 4 2

    • Niestety

      Wytrzymają 20 pewnie

      • 6 0

  • Wyglada na pretekst (8)

    To dziala tak:
    *w biurze: nie chcemy wydawac takiej kasy, przeciez i tak mamy monopol, cos trzeba wymyslec

    *przy wódce: ty, XXX, sluchaj, nie przedluzajcie nam umowy zbyt mocno, bo szmal nam sie nie bedzie zgadzal.

    Efekt: nie trzeba kupowac nowych skladow, a jak sie umowa skonczy i tak kolejna zostanie podpisana na tych samych warunkach.

    • 122 16

    • Aha (2)

      Koniecznie też zróbmy za dwa lata podwyżki biletów to wyjdziemy na swoje

      • 15 2

      • Potwierdzam

        Tak jest! I to jest sluszna koncepcja.

        • 12 0

      • Powiemy, ze musimy podniesc ceny biletow, zeby wymienic tabor.

        • 11 1

    • Nie masz zielonego pojęcia o zależnościach w pkp skm (2)

      • 4 14

      • (1)

        Oho, jaka nerwowa reakcja. Czyzbym trafil w sedno? :)

        • 23 2

        • Nie trafiłeś

          Ceny biletów i kasę z biletów zabiera marszałek.

          • 0 0

    • Nie tak

      To marszałek przy stole z Bogiem pol region to załatwia jakw rodzinie przystalo

      • 1 0

    • Jup zauwazalne od lat!!

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Większość województw w Polsce podpisuje umowy na okres 9-10 lat. (31)

    Tylko u nas jak zwykle muszą być problemy. Żałosne. Jeśli tak zamierzają rozwijać transport publiczny to życzę powodzenia.

    • 253 23

    • A oni porównują nas

      Do Berlina i Londynu hahaha

      • 41 2

    • Większość województw gdzie kolej ma znaczenie (14)

      to już dawno zrobiła spółki samorządowe. SKM ma właściciela - PKP i on ma możłiowść poręczenia za swoją spółkę córkę ale oczywiście rząd, który obsiadł PKP nie poręczy za pkp skm, bo ta działa we wrogim Trójmieście.

      • 63 17

      • Niedozwolona pomoc publiczna (6)

        Tak jak ze stoczniami. Nie można czegoś takiego zrobić.

        • 20 10

        • Można, ponieważ celem inwestycji nie byłoby osiągnięcia zysku finansowego (2)

          tylko cel publiczny jakim jest transport aglomeracyjny, z zasady nie przynoszący takowych.

          • 24 10

          • "a w 2020 r. zapewniliśmy też finansowanie wkładu własnego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego ..." (1)

            dobrze się żyje na kredyciku? kiedy w końcu uwolnimy się od filozofii - chcesz kupić? - musisz brać kredyt...

            • 3 4

            • Nigdy.

              Niestety nigdy się nie uwolnimy.

              • 1 0

        • LOT (2)

          Dlaczego w takim razie rząd zapowiada dofinansowanie LOT-u?

          • 8 10

          • (1)

            Bo cały świat to robi.

            • 13 3

            • nie słyszałem by RZąD USA dofinansowywał LOT

              swojego amerykańskiego PANAM też nie dofinansował i ten upadł - jego miejsce zajęli LEPSI i bez ciągania szmalu od podatników

              • 0 4

      • (4)

        Z tego samego powodu powiaty w których PiS przegrywa z kretesem wybory nie dostają wsparcia finansowego. Wprost przyznał to nawet Horała.
        To swoją drogą skandal, ponieważ nie są to pieniądze rządu lecz wszystkich podatników.
        Śmiem nawet twierdzić, że wyborcy opozycji płacą wyższe podatki procentowo i kwotowo, niż wyborcy PiS.

        • 27 15

        • trollu (1)

          Nie kłam!

          • 6 14

          • Dowody na to, że kłamie?

            • 1 1

        • Ta sama taktykę miało PO jak rządziło też wspierało swoich a regiony gdzie przegrywali mieli gdzieś. Typowy Kalizm przez ciebie przemawia

          • 14 7

        • powiaty, w ktróych rządziła PO

          też kasy nie dostawały...
          Bo centrala była ważniejsza... To uniwersalna zasada polactwa...
          Dlatego w województwie siły sie zmieniają a Gdańsk będzie oblężona twierdzą...

          • 1 1

      • Niekoniecznie wszędzie.

        Zachodniopomorskie podpisało wieloletnią umowę z państwowym Polregio.

        • 7 0

      • " zrobiła spółki samorządowe"

        które w większości są "kwiatkiem do kożucha" i pijawką do wyciągania kasy z UE.
        Śladowa działalność na kroplówce,

        • 2 0

    • no to pokaż aktualne kontrakty - które województwo ma 10 lat?! (6)

      żadne!

      • 8 15

      • ależ w przekazie dnia - o tym mu nie naPiSali (1)

        ;))))

        • 6 13

        • Sprawdź matole na stronie Polregio, ile w ostatnich dniach podpisano wieloletnich umów z województwami.

          Większość województw podpisuje umowy na dekadę, takie są fakty a nie bełkot internetowych trolli.

          • 15 1

      • Bardzo proszę (3)

        Mazowieckie, Zachodniopomorskie, Lubuskie, Śląskie, Opolskie, Świętokrzyskie,Wielkopolskie, Łódzkie chyba do 2028 ...głupio Ci teraz?

        • 20 3

        • poPiSowo Łżesz (2)

          sprawdziłem szczecin na gov.pl - a tam umowa dofinansowania przewozów publicznych na lata 2019-22

          • 2 15

          • Sprawdź! Trollu.

            • 8 1

          • Wejdź na stronę Polregio, niestety trojmiasto kasuje link.

            Wejdź w aktualności, news z 8 grudnia o podpisaniu dziesięcioletniej umowy z województwem zachodniopomorskim. Co, zabolało?

            • 7 0

    • (1)

      Spokojnie. Zrobią ścieżki rowerowe kosztem ulic. Uruchomią Mevo 2.0 i wszyscy będą szczęśliwi bo będzie eko.

      • 12 0

      • Mevo xD

        • 2 0

    • Skm jest monopolista

      Jaka firma lub kto inny podpisze następna umowę z województwem ? Tez skm. Wiec po co te gadania i wypociny skm.

      • 2 2

    • www

      tu nie podpiszą bo struk by chciał cały zakład przejąć w swoje szkopskie warchate łapy

      • 6 3

    • Jakiś czas temu, marszałek województwa złożył propozycję do SKM (2)

      Weźmiemy na siebie dofinansowanie i zakup taboru, podpiszemy umowę na kilkanaście lat i damy wyższą stawkę za pociągokilometr, ale oczekujemy w zamian 10% udziału w spółce pkp skm trójmiasto. Teoretycznie, sytuacja win-win: województwo ma zapewnionego przewoźnika, a także wzmacnia swój wpływ na tego przewoźnika i realizację przez niego przewozów, z kolei SKM ma zapewnione stałe źródło dochodów, solidnego partnera-udziałowca na lata i nie musi spłacać pożyczki. No, ale to przecież oznaczało, że to złe PEŁO wzmocni swój wpływ w spółce państwowej, a przecież nie po to wygrywaliśmy wybory i obsadziliśmy znajomkami stołki, żeby teraz część wpływów oddawać tym drugim...

      • 7 4

      • Marszałek ma już (1)

        12-13 proc udziałów w SKM. Działa nie tylko na szkodę pasażerów, ale i
        spółki zależnej od województwa.

        • 5 2

        • z tego co się orientuję....

          to GPEC sprzedali niemcom i jakoś dla Gdańszczan sytuacja nie wygląda win-win , o oczyszczalni ścieków gdzie paplaliśmy się w g*wnie też trudno określić jako win-win (zapłacili w końcu jakąś karę ??) , z skm też tak będzie, kasę przytulą oddadzą niemcom - jakość w górę ?, ceny w górę !, zyski do niemiec :(

          • 0 0

    • Czy znasz warunki tych UMÓW?

      Podpisują Umowy, które w większosci nie przewidują zakupu nowego taboru wraz z jego finansowaniem przez województwa. Zapewniają one stabilną pracę dla pracowników.

      • 0 0

  • Nie nowe słady są potrzebne, a częstrze kursy. (5)

    Zwłaszcza do/z Wejherowa.

    • 35 73

    • Do Wejherowa to więcej regionalnych powinno jechać żeby można było szybko do Gdańska i Gdyni dojechać (1)

      Czas jazdy SKM czyli 35 do Gdyni i 70 do Gdańska to jest absolutnie żenada.

      • 30 1

      • przecież to ledwie 1 sasinominuta, nie przesadzaj

        • 10 6

    • Hahaha... bez nowych składów częstsze kursy wymagałyby, żeby pociąg ruszał w trasę powrotną zanim jeszcze przyjedzie na stację docelową.

      • 12 1

    • Częstsze kursy do Wejherowa?

      Nie da rady. W Rumi kończy się wydzielona linia Szybkiej Kolei Miejskiej.

      Odtąd w kierunku Wejherowa pociągi dalekobieżne i podmiejskie korzystają już tylko z jednej pary torów - po linii kolejowej nr 202 Gdańsk Główny - Stargard.

      Ktoś pisał o częstyszych kursach do Lęborka. Nierealne. W Wejherowie kończy się dwutorowy odcinek linii 202. Dalej linia jest jednotorowa aż do Runowa.

      Ruch jest spory, po jednym torze muszą przejechać pociągi SKM, Intercity, towarowe. Mijanki na stacjach nie wystarczą.

      PS. W czasie elektryfikacji LK202, na odcinku pomiędzy Lęborkiem ,a Wejherowem, w Lęborku do EU07 ze składem podczepiano SM42. Pantograf w dół i w drogę do Gdyni przez Sierakowice, Kartuzy (linia 229) . W drugą stronę podobnie tylko z Wejherowa przez Gniewino, Choczewo (linia 230 Wejherowo - Garczegorze i dalej 230 do Lęborka)

      • 6 0

    • Częstotliwość do Wejherowa jest w porządku.

      • 0 4

  • Kolejowe Pomorze (24)

    Hehe..w biedniejszych województwach podpisują umowy na 10 lat i kupują nowy tabor a tu , jak zwykle niedasie.
    Samorządowcy z PO krzyczą, że rząd odcina ich od unijnej kasy (często to prawda, niestety), ale pan marszałek Struk właśnie wzgardził 160 bańkami załatwionymi przez SKM. Ja w tym logiki nie widzę.

    • 156 29

    • Logika jak najbardziej jest.

      Im gorzej tym lepiej. W razie czego rzad jest winien.

      • 34 4

    • A ja widzę. (1)

      Podpisywanie długoterminowej umowy przy dzisiejszej inflacji to głupota...

      • 6 26

      • zaraz pis przegra wybory i inflacja się skończy, 3-4 lata i będzie to historia i co wtedy?

        • 3 8

    • To jest wbrew pozorom bardzo logiczne (14)

      SKM to jest spółka PKP na którą samorząd ma znikomy wpływ a władze centralne nie chcą przekazać udziałów. Dobrze że samorząd szuka sposobu na ograniczenie roli SKM w przewozach wojewódzkich do koniecznego minimum. Gdy samorząd zakupi własne pociągi co ma w najbliższych latach nastąpić będzie mógł mieć większy wpływ na jakość i cenę przewozów.

      • 22 22

      • "co ma w najbliższych latach nastąpić" - buhahahahaha!

        • 16 6

      • Trzeba było (2)

        usamorządowić SKM i powołać regionalną kolej samorządową, tak jak zrobiono to w innych województwach. Ale nasze dzielne samorządy już 30 lat integrują transport publiczny więc czego można oczekiwać od tandeciarzy.

        • 28 5

        • masz samorządowe PKM (1)

          kupujące usługę od SKM i Regio...

          "czego można oczekiwać od tandeciarzy"
          i z ta opinią się zgodzę. Tandetny geszeft na wyrwę.
          Podejście do komunikacji zbiorowej prezentowane przez samorząd widać jak soczewce w zagadnieniu "wspólny bilet"...
          Czyli gonieć "kotów" i strzyc kity!!! Bo "dziadkom" wolno!

          "To idzie fala, fala, fala
          Mundur rozpięty, czapka w ręku, pas na jajach
          To idzie fala, fala, która dobrze wie
          Że w wojsku wcale nie jest źle!"

          • 3 2

          • A propos Fala

            Ten projekt to taki początek XXI w., jakieś 15 lat do tyłu. Teraz na świecie nie integruje się biletów tylko usługi mobilności. Ale co tam, wywalą 150-200 mln zł, odtrąbią sukces i za 2 lat przeniosą Falę do muzeum swojej innowacyjności.

            • 1 0

      • Bzdura (7)

        Marszałek podpisuje umowę i dyktuje warunki przewoźnikom. W innych województwach marszałkowie podpisali 10 letnie umowy z państwowym Polregio

        • 16 9

        • (4)

          Nie dyktuje warunki tylko jest szantażowany przez monopolistę który jest w posiadaniu i pociągów i torów i może robić co chce - czyli na ogół nic.

          • 11 10

          • (2)

            Zaraz, zaraz. Czyli jesli Marszalek poszedłby na ugode, to bylyby nowy tabor, czyli pasazerowie przestaliby jezdzic w PRLowskich, bydlecych warunkach, ale jednak nie pojdze, bo sie uniosl honorem?

            Wy sie Towarzysze coraz bardziej pograzacie w tych absurdalnych kombinacjach. Zawsze powtarzam: klamac tez trzeba umiec.

            • 21 8

            • (1)

              No nie, nie zrozumiałeś. Tu nie chodzi o honor.

              • 5 1

              • Tak wiem, chodzi o: moja racja jest najmojsza.

                • 2 1

          • Przecież marszałek mógłby kupić ten tabor za unijne dotacje i udostępniać przewoźnikowi. Jak czytamy w artykule taki model funkcjonuje w niektórych województwach. Wtedy umowę mógłby podpisywać nawet na rok i nie byłby uwiązany do jednego podmiotu.

            • 0 0

        • Polregio nie jest państwowe. (1)

          • 3 7

          • Jest, większość ma ARP.

            • 6 1

      • Po minusach jakie Ci dano widzę, że PiSowskie trolle znów dostały kasę za wpisy.

        • 12 18

      • SKM oferuje samorządowi pojazdy

        "przejęcie tego zakupu przez województwo pomorskie wraz z pozyskanym przez pkp skm unijnym dofinansowaniem. Pojazdy miały być eksploatowane przez pkp skm, ale byłyby własnością Samorządu Województwa"

        Bo i tak nikt inny nie jest w stanie tej usługi obsłużyć. Widać to po przykladzie PKM. Ładna "czapeczka" obsługiwana przez Regio i SKM. Trzeba mieć ludzi, zaplecze... No i tory...
        Samorządowi marzy się złoty interes i stołki dla kolejnych familii. No i dojenie mieszkańców, bo jakie sa intencje "samorządu" ilustruje jedno hasło "wspólny bilet".

        "samorząd szuka sposobu na ograniczenie roli SKM"
        Jakim prawem samorząd usiłuje ingerować w działanie suwerennego podmiotu gospodarczego?! Proszę zbudować infrastrukturę i zaplecze, zatrudnić ludzi i konkurować...

        • 4 2

    • W innych województwach są spółki samorządowe (5)

      U nas PKP ani nie chce sprzedać/wymienić udziałów SKM, ani w nią inwestować.

      • 15 7

      • W innych wojewodztwach (4)

        jeździ głównie państwowe Polregio W zachodniopomorskim marszałek dał Polregio umowę na 10 lat i przekazał w użytkowanie wyłącznie nowe pojazdy. Przypominam - Polregio to firma państwowa. Można? Warto też pomyśleć o pasażerach, a nie tylko interesiku politycznym.

        • 15 9

        • (1)

          Chlopie. Gdansk = PO, czego wy sie po tych Towarzyszach spodziewacie. To sa struktury pamietajace lata 2005-2010, sa przyspawani do koryta.

          • 18 11

          • znacznie

            starsze...
            Niektórzy dobijają do emerytury...

            • 3 0

        • Polregio od niedawna ma większość udziałów ARP (1)

          ale i tak sporo udziałów i wpływów na funkcjonowanie mają samorządy. Poza tym zachodnio pomorskie polregio jest ciężko porównać do skm bo tam jeżdżą głównie pociągi własne województwa a polregio jest przewoźnikiem. Tu zaś chodzi o zakup pojazdów za które samorząd miałby (pośrednio poprzez dłuższą i droższą umowę) zapłacić a pkp mogło by je sobie po kilku latach zabrać bo nie należały by do samorządu.

          • 1 6

          • czytaj uważniej:

            "przejęcie tego zakupu przez województwo pomorskie wraz z pozyskanym przez pkp skm unijnym dofinansowaniem. Pojazdy miały być eksploatowane przez pkp skm, ale byłyby własnością Samorządu Województwa"

            • 4 0

  • To jest zacheta do korzystania (9)

    z wlasnego samochodu.
    Taka pomorska ekologia.

    • 166 4

    • nie Pomorska a rządowa żeby Pomorze nie zadzierało nosa (4)

      • 3 16

      • Polityka jest sztuka osiagania zalozonych celow.

        Jak ktos nie potrafi zalatwic funduszy, a skupia sie na bzdetach typu strajk kobiet i innych, zeby tylko dowalic rzadowi to moja ocena jest jasna.
        No, chyba, ze celem jest zapuszczenie rejonu. To wtedy gratuluje sukcesu

        • 10 3

      • Raczej pisowska ideologia w stylu rżniemy Puszczę a i tak nikt nam nic nie zrobi. Zabrali kasę Samorządom to za co kupować ? (1)

        Oj zrobi - niech no tylko władza się zmieni :) Kilka pomników trzeba będzie zburzyć .........

        • 5 8

        • aj tam....

          jakaś puszcza, lepiej lać ścieki do wisły i udawać że jest serducha kupa ;P

          • 6 3

      • Marszałek Sejmiku Pomorskiego to nie Wojewoda Pomorski

        więc nie rządowa a samorządowa. A na Pomorzu przecież od zawsze rządzi "słuszna" opcja.

        • 13 0

    • a czasem i

      z obcego samochodu :)

      • 4 0

    • nie wiem co to ma do rzeczy (2)

      Nowsze pojazdy nie zwiększą częstotliwości ani nie skrócą czasu przejazdu. Poprawi się tylko komfort (i to wcale nie tak bardzo). Dla przeciętnego pasażera to czym jedzie ma znaczenie dalekie wśród innych. Pierwszy jest czas jazdy, punktualność, niezawodność, częstotliwość i dopiero może wygoda.

      • 6 4

      • Nowe pojazdy to właśnie wzrost niezawodności. To również zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych (zużycie energii i konserwacja), co w idealnym świecie miało by szansę być przełożonym na wykorzystanie zaoszczędzonych środków na np. dodatkowe kursy, zwiększenie nakładów na utrzymanie czystości... no ale z tym to się trochę rozmarzyłem.

        • 1 1

      • Czasu przejazdu na pewno nie skróci.

        Stary "Kibelek" może się rozbujać do 110 km/h, ale co z tego skoro maksymalna dopuszczalna prędkość na linii kolejowej nr 250 wynosi 70 km/h.

        Nowy Impuls, którego maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h, też więcej niż 70 nie pojedzie.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane