• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Czemu nie kursują bezpośrednio? (7)

    Mnie bardzo by się przydały bezpośrednie połączenia np. z Gdańska Przymorze do Pruszcza, a nie że trzeba się w Gdańsku przesiadać i tracić czas. To byłoby najlepsze wyjście, bo przesiadka to ABSURD!

    • 114 11

    • kup samochód (1)

      • 4 21

      • żeby stać w korku ?

        • 17 1

    • (1)

      Mieszkam na Św. Wojciechu. Chętnie bym jeździł skm, ale po prostu nie ma to dla mnie sensu bo autobusy kursują częściej, a przystanek mam bliżej. Co innego gdyby SKM jeździły od Tczewa do Gdyni. Przydałoby się również zrobić peron SKM na Św. Wojciechu.

      • 13 0

      • kiedyś była taka stacja skm w sw. Wojciechu. nie wiem czy dziś jakikolwiek slad po nim zostal

        • 0 0

    • dla mnie wogóle jest (1)

      niezrozumiałe dlaczego tory skm kończą się w gdańsku głównym i dalej niec. A w drugą stronę skm grzeją do samego słupska

      • 11 0

      • kończyły się

        obecnie kończą się w Śródmieściu (tak, są już wpięte). Niestety (chociaż czy na pewno niestety?), podczas modernizacji E-65 przesunięto tory magistrali w celu zrobienia miejsca pod planowaną (na daleką przyszłość) drugą parę torów dalekobieżnych. W ten sposób bez przebudowy jazu nie można tak sobie po prostu położyć torów... a brakowało dosłownie 40 metrów.

        • 2 0

    • Za granica czesto przesiadasz sie 2-3 razy na krótkich trasach (metro Paryż, Londyn, National Rail).. i nikt nie krzyczy o

      "apsurdach"...

      • 8 7

  • SKM (9)

    Byłoby dobrze gdyby istniały tory dla SKM-ki aż do Tczewa a może i dalej Malbork?
    Jedyny problem to tereny pod torowiska i infrastrukturę i z tym będzie największy problem. Może warto rozważyć budowę estakady nad istniejącymi torami kolejowymi
    - tu odpadnie problem zakupu terenów - koszty budowy moim zdaniem nie będą wieksze.

    • 19 41

    • SKM (4)

      do Krakowa! Albo nawet na Śnieżkę

      • 42 11

      • do Szwecji i Norwegii.

        Do roboty.

        • 28 9

      • A dlaczego nie jezeli budowa dodstkowych torow nawet podpartych nietypowa konstrukcja ulatwi komunikacje to jestem za

        • 6 8

      • (1)

        Z uwagi na bezpieczeństwo koleje najwyższych prędkości prowadzone są głownie na estakadach i tunelach.

        • 3 9

        • bredzisz

          chodzi o ekonomię - pociąg jadący możliwie prostą i płaską trasę pokonuje tylko (i aż) opory powietrza i utrzymuje możliwie stały pobór prądu. Tunele i estakady pozwalają na wytrasowanie linii bez zbędnych zakrętów.

          • 5 0

    • pewnie jeszcze

      do Grudziądza i Torunia niech jeździ kolej miejska z Trójmiasta i do Szczecina ja jeszcze bym chciał.
      Uważam , że do Pruszcza powinny jechać wszystkie. Do Tczewa... nie wiem. Zresztą zanim wybudują ewentualnie to minie z 16lat.

      • 10 5

    • (1)

      SKM to szybka kolej miejska nie wiejska. Do Pruszcza wystarczy.

      • 11 8

      • Do gdanska wystarczy idąc twoim tokiem rozumowania

        • 6 4

    • do Iławy

      śmigały onegdaj; przesiadka na osobówkę do W-Wy i za grosze człowiek się przemieścił :) fakt sporo godzin ale w wybornym towarzystwie i napitku czas szybko leciał

      • 4 0

  • a potem bilety 50% w górę

    • 29 15

  • Tak marnuje się pieniądze na analizy i opracowania... (3)

    Kończy się z wielkim bólem trwający kilka lat remont trasy kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy, gdzie przebudowywano infrastrukturę m.in. na odcinku Gdańsk, Tczew a tu nagle SKM się obudziła że może teraz zrobić analizę czy warto dobudować tory w kierunku Tczewa.

    Znowu analizy, nowe plany a rzeczywistość swoje.

    • 74 12

    • strzelanie z biodra zwykle wiąże się z mniejszą celnością (2)

      chyba że na filmach kowbojskich - może za często je oglądasz?

      • 6 8

      • (1)

        nie, ma akurat 100% racji. trzebabylo to obic za jednym zamachem. teraz okaze sie, ze pociagi IC, beda musialy na tym odcinku przez 10 lat jezdzic wolniej, bo obok trwa budowa.

        • 9 3

        • aż tak źle nie będzie

          co ciekawe na stacji rozrządowej Gdańsk Południowy tory są w większej odległości od siebie, niż wynika to z minimalnej skrajni. Po prostu przygotowano wszystko pod zabudowę peronów.

          • 0 0

  • A co z torami do Wejherowa? (4)

    To także istotny i znany od dawna problem. Zwłaszcza w godzinach szczytu kolejki jeżdżą niemiłosiernie napchane, więc konieczne jest zwiększenie ich częstotliwości.

    • 60 6

    • w-T

      Do Wejherowa jeżdżą a do Tczewa nie /no 3 poza godzinami szczytu/, a kiedyś jeździły i to dość często były nawet Wejherowo-Tczew

      • 10 1

    • mają być

      • 3 1

    • do rumi, skm ma swoje tory. i w rumi sa dwa boczne nieuzywane tory, na ktorych moglby kolejki czekac, a tak do rumi jedzie tylko 9 pociagow wiecej niz do wejherowa w ciagu doby.

      • 2 0

    • "...to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego." najwyraźniej powiatowi wejherowskiemu na tym nie zależy tak jak jego mieszkańcom

      • 7 1

  • Orunia-św.Wojciech-Lipce (9)

    W artyluke zabrakło informacji o wąskim gardle na Oruni i Lipcach.
    Mieszkańcy chcą więcej połączeń SKM ale nie kosztem częstrzych i dłuższych czasów zamknięcia Szlabanów na pozostawionych przejazdach kolejowych w poziomie szyn, przy zakończonej właśnie modernizacji PKP linii E-65 !!!

    • 33 5

    • Planowanie (4)

      Konieczna Budowa Tunelu lub Wiaduktu na odcinku Orunia-Lpica

      • 8 3

      • (3)

        koniecznie trzeba cos zrobic, a nie taka niebezpieczna prowizorke. mieszkam w Oliwie, ale kazda pordoz do Oruni to byl zawsze dramat i stres.

        jak bym mieszkal w Oruni, dawno bym pozwal kolej do sadu o utrunianie zycia i zagrozenie. mozna by wygrac wspaniala kase.

        • 6 6

        • (2)

          to nie usa.

          • 5 0

          • da się zauważyć :D

            • 4 0

          • W tym mitycznym USA też byś nic nie wygrał. Tam również są przejazdy w poziomie torów i nikt nikogo nie pozywa.

            • 4 2

    • "częstrzych"? (1)

      Nie łudź się, iż ktokolwiek weźmie pod uwagę Twój głos. No chyba, że tuż przed wyborami. Wtedy dostaniesz stosowna obietnicę, która i tak nigdy nie zostanie zrealizowana.

      • 5 1

      • Nadzieja

        Warto zawalczyć aby żyło się lepiej!
        PS. Wkradla się literówka (częstszych).

        • 4 0

    • Jest rozwiązanie (1)

      2 tory należy wybudować od Zaroślaka w kierunku Olszynki i poprowadzić po niezabudowanych terenach , następnie w rejonie Św. Wojciecha już równolegle w kierunku Pruszcza.
      Po tych torach będących jakby kolejową obwodnicą Oruni puścić pociągi towarowe i InterCity które i tak na Oruni i Lipcach się nie zatrzymują.
      Natomiast po istniejących torach przez Orunię jeździły by tylko SKM-ki i Przewozy Regionalne.
      Nie trzeba by było wyburzać żadnych budynków i zmniejszył by się hałas w południowych dzielnicach Gdańska, bo towarowe składy by jechały przez łąki .
      Trasa była by max 3 kilometry dłuższa niż wariant równoległy.

      • 9 1

      • to zły pomysł, bo za mało kasy koledzy wyprowadzą

        • 5 0

  • najniższa cena i worek niekończących się problemów

    kiedy zakończy się taka głupawka?

    • 18 3

  • Tczew (2)

    Wdzięczny byłbym Głuszkowi, gdyby już przestał się wypowiadać w różnych kwestiach na temat wind, przystanków kolei itp. itd W kwestii marketingu to on powinien na nowo wrócić do szkoły i podszkolić się w tej dziedzinie

    • 25 3

    • (1)

      widac na forum samych specjalistow: od logistyki, od budowy drog i torowisk, od medycyny, od kolei, od lotnictwa, od ekonomii, od tramwajow., a okazuje sie ze jeden z drugim to nisko wyksztalcony (po prywatnym licencjacie) matoł, ktory swe frustracje wylewa tutaj, zamiast obslugiwac petenetow w urzedzie w ktorym pracuje.
      Jak osiagniecie moja pozycje, w co szczerze watpie, to bedziemy rozmawiali. na razie dopic kolejna kawe (ktora pijecie za moje) i wracac do roboty.

      • 6 4

      • miernoty forumowe

        - o to chodzi: specjaliści "od wszystkiego", a najbardziej od teorii spiskowych - "na pewno wszystko sp... i rozkradną." to najczęściej wypowiadający się na forach, nawet ( niestety) specjalistycznych.

        • 3 0

  • skm a ulice (3)

    Skm powinna kursować do Pucka

    • 25 5

    • A żebyś wiedział

      Od Pucka do Malborka, albo jak kiedyś nawet do Elbląga (Iława to już było przegięcie)

      • 9 2

    • Do Płocka ! (1)

      :)

      • 2 0

      • Do cycka

        • 0 1

  • a dziura pomiedzy peronem a składem jak była tak jest (2)

    Kpina!

    • 45 6

    • i byla i bedzie, jakos nikt oprocz nacpanego czy pijanego elementu, tam nie wpada. skoncz wasc te wywody i zajmij sie sprzataniem, albo obsluga petentow w urzedzie w ktorym siedzisz za moje pieniadze.

      • 4 4

    • E tam dziura. Klimatyzacja jest potrzebna

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane