• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • No to będzie można latać

    Dronami, latawcami, i z gołym zadkiem po terminalu :)

    • 34 29

  • Radom 2 (1)

    Bedzie wieczne dokladanie do interesu.

    • 55 39

    • Może skończy się ?

      Dokładanie do niedoloto - Bolkowego lotniska ?

      Dojazd tak samo kiepski i bez alternatywy jak dojazd obwodnica na Rebiechowo od strony Gdyni .

      • 0 1

  • Brawo (3)

    Nareszcie odpowiednie osoby dobrze rozpatrzyły wszystkie dokumenty. Teraz to i loty będą tańsze z Gdyni niż z Gdańska. Odprawy będą 1 godzinne a nie 2-3 godzinne jak jest w Gdańsku. No i nazwa lotniska o wiele lepsza i nie budzi śmiechu o lechu :-)))

    • 62 41

    • No to zobaczymy gdzie sobie polecisz z tej gdyni :D (1)

      • 13 8

      • jak jesteś Januszem to się odprawiasz 2-3 godziny, z reguły to trwa do pół godziny.

        • 5 1

    • Konkurencja jeszcze nikomu nie zaszkodzila

      • 3 5

  • I jak tam gdańsk? (1)

    Zatkało kakao?

    • 63 46

    • Gdansk akurat trzymal kciuki, zeby tak bylo - bo bedziecie doplacali do tego pustego lotniska cale zycie :D

      • 28 10

  • A będà loty do Gdańska i na odwrót na bilecie metropolitarnym?

    • 71 5

  • Drugi Radom (1)

    Gdynia powinna brać pod uwagę rachunek ekonomiczny przy tego typu inwestycjach, a nie tylko prestiż. Dzisiaj każdy w Polsce chce mieć lotnisko. Zobaczmy co się dzieje w Radomiu, a w kolejce są następni... Kielce, Białystok itd. W Polskich warunkach regionalne lotnisko musi obsługiwać ok. 1 mln pasażerów rocznie żeby być rentowne. Na 14 portów lotniczych (Okęcia nie liczę), jedynie 6 spełnia ten warunek. W Gdańsku jest ILS II, a zaraz będzie IIIb, więc problem zamglenia gdańskiego lotniska - na co powoływały się władze Gdyni argumentując jego powstanie - już nie istnieje.

    • 61 43

    • nie udawaj mądrali jeśli nim nie jesteś !!!!!

      jeżeli nie posiadasz dostatecznej wiedzy fachowej to zanim zaczniesz coś pisać to przeczytaj chociaż Wikipedię.
      nie opłaca się stawiać na Rębiechowie ILS IIIb bo jak sam argumentujesz nie ma to z punktu widzenia ekonomicznego sensu, chyba że obsługiwałoby tylu pasażerów co Chopin. Nawet nie masz wyobraźni jakie są roczne koszty utrzymania kat. IIIb.
      Proponuję jednak zgłębić temat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • (1)

    Masz wylot popołudniu to wyjedź przed południem gdyż przez koreczki na estakadzie możesz zdążyć...ale pomachać reszcie pasażerów.

    • 43 6

    • a na owodnicy mniejszr korki?

      • 1 2

  • (2)

    Nie ma innych priorytetów w Gdyni?

    • 46 16

    • Mało miastkowosc rządzących w Gdyni jest niesamowita

      • 6 2

    • Nie !

      Ani PIS ani Po nie zagarną tego miasta - NIGDY !

      • 0 1

  • i kto miał rację??? (1)

    i co tłumoki z Gdańska, na czyje wyszło. Lotnisko w Gdyni /które nigdy nie chciało konkurować z Gdańskiem a jedynie je uzupełniać - czego Danzig bał się jak święconej wody/ może działać!!. Brawo Szczurek, brawo Gdynia.

    • 63 46

    • Ta. Moze działać. To tyle.

      • 1 0

  • Wojtek

    ale masz farta. Taka decyzja przed wyborami.

    • 57 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane