• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochody przestaną jeździć przez Bramę Nizinną?

Katarzyna Moritz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy. 

Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy.

W budżecie Gdańska znalazło się 4,5 mln zł na wyczekiwany od lat remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, ale co ważniejsze mają się też znaleźć środki na przeniesienie z niej ruchu drogowego dla aut. Mieszkańcy Olszynki i Oruni trafią do Śródmieścia przez pobliski most kolejowy.



Czy warto wydawać 4,5 mln zł na remot bramy?

Gdańsk planuje jeszcze w tym roku rozpocząć realizację długo wyczekiwanego przeniesienia ruchu drogowego, stanowiącego zagrożenie dla zabytkowej, XVII-wiecznej Bramy Nizinnej na Starym Przedmieściu. Apelują o to od lat kierowcy, mieszkańcy, ale głównie miłośnicy zabytków.

Urzędnicy chcą wkrótce zlecić wykonanie dokumentacji technicznej, która określi potrzeby terenowe oraz szczegółowe rozwiązania techniczne dotyczące zmiany organizacji ruchu w tym miejscu.

- Dopiero na podstawie wykonanej dokumentacji będzie możliwość podania kosztów oraz terminów realizacji powyższej inwestycji. Jeśli będzie to tylko możliwe, to chcielibyśmy rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.
Szef wydziału nie chce obecnie zdradzać więcej szczegółów, mówił o nich trochę więcej radnym na komisji zrównoważonego rozwoju. Ruch samochodowy miałby być przeniesiony na pobliski most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. To nie jest nowy pomysł, most od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji, a był czas, że niektórzy kierowcy omijali właśnie nim bramę, do momentu kiedy PKP nie zablokowała go betonowymi zaporami.

Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego. 
Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego.
Choć most nie jest w najlepszym stanie technicznym, przeprowadzone niedawno badania mówią, że po jego remoncie mógłby się tam odbywać ruch pojazdów do 40 ton nośności. Obecnie przez Bramę Nizinną nie można jeździć autami, których ciężar przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów miejskich.

- Odciążyłoby to całkowicie Bramę Nizinną, która bez ruchu aut nie będzie narażona na drgania. Na pewno to pomoże mieszkańcom Oruni, którzy przez często opuszczane szlabany kolejowe, nie będą stać w korkach, a będą mieli alternatywną drogę - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS.
4,5 mln zł na remont Bramy Nizinnej

Pewne natomiast jest przyjęcie zmiany w budżecie miasta Gdańska, którą przyjęli w zeszłym tygodniu radni. Dzięki temu 4,5 mln zł będzie przeznaczone na prace ratownicze Bramy Nizinnej.

W ramach modernizacji Bramy Nizinnej będzie wykonany remont sklepienia, prace konserwatorskie elewacji i sklepienia, izolacja, wymiana okien i drzwi, zagospodarowanie terenu oraz podziemny łącznik, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota. W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota.
Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu 2013 roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Miasto już w maju zeszłego roku przekazało 1 mln zł na ratowanie bramy. Pieniądze w dużej mierze były przeznaczone na wstępny etap prac, czyli na badania architektoniczno-konserwatorskie, wykonanie kompletu dokumentacji architektonicznej, konserwatorskiej - niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz na pilne prace remontowo-konserwatorskie, w tym także na remont wrót.

Opinie (91)

  • (1)

    Super

    • 144 10

    • ta, jasne

      przecież nie można kierowców dyskryminować, zaraz takie lamenty się pojawią...

      • 8 4

  • (2)

    Tam to dopiero patola mieszka

    • 96 147

    • do ja

      co wyglad zaniedbanych miejscw gd ma wspolnego z patola?nie oceniaj ludzi z gory

      • 47 11

    • A wśród nich

      ten gnom Oskar-słoik zapyziały.

      • 11 1

  • Nareszcie !!!!

    • 115 4

  • (5)

    Jak widać ratują już przynajmniej od roku - sądząc po artykułach
    Lepiej późno niż wcale
    bo się jakiś deweloper zainteresuje i uratuje w swoim stylu jak np przy Wałowej

    • 95 8

    • istnieje roznica miedzy brama z XVIIIw., a budynkiem szwalni... (4)

      Znajmy miare

      • 7 11

      • A jaka różnica, że tak zapytam ? (3)

        Szwalnia też była niczego sobie budynkiem. Twoim zdaniem klocek bankiera będzie lepszy ?

        • 15 5

        • Trudno jest mi dyskutowac na tym poziomie (2)

          1. Nie popieram budowy zespolu budynkow LCC
          2. Nie jest istotne, czy to, co tam powstanie uwazam za lepsze w kontekscie mojej wczesniejszej wypowiedzi
          3. Brama Nizinna jest unikalnym w skali Europejskim obiektem

          Znowu zadam pytanie - czy szwalnia z walowej rowna sie wartoscia historyczna i architektoniczna Bramie Nizinnej? Uwazam, ze nie. Nie znaczy to, ze nalezy ja wyburzyc. Jednak nierozsadnym jest zestawianie tych dwoch obiektow obok siebie.

          • 4 0

          • Ale cegły pruskie szkoda niszczyć, w przypadku szwalni tak zrobiono. Na całym świecie budynki z tego materiału się restauruje, bo sama cegła pruska nie ma sobie równych.

            • 7 0

          • Tu nie chodzi o wartość historyczna a o metody

            • 2 1

  • A niedługo napiszą... (8)

    Po dogłębnej analizie Nadzoru Budowlanego, Konserwatora Zabytków i Jaśnie nam panującego Prezydenta Developerów, obiekt nadaje się jedynie do rozbiórki, a w jego miejsce powstanie apartamentowiec. Oczywiście zostawimy jedną ze ścian dla upamiętnienia Bramy Nizinnej...

    • 208 25

    • I tak w Gdansku 100 lat temu robiono (7)

      a wszyscy tak bardzo placza za tym jakze pieknym Gdanskiem przedwojennym...

      • 4 34

      • (6)

        Gdyby Gdańsk nie byłby zabytkowym miastem, to pies z kulawą nogą by tu zaglądał. ...

        • 31 4

        • i zadna inna durma pała by tego nie skomentowała ;-)

          • 1 13

        • Tak, bo tlumy walily do szwalni na walowej...

          • 2 3

        • zadaj sobie pytanie, co glownie sprawia, ze owa zabytkowosc sie tak sprzedaje? (3)

          Architektura? Moze tez.
          Urbanistyka?
          Polozenie?
          Kultura?
          Atmosfera?

          Jesli chodziloby tylko o uklad ulic, to jest wiele miast, gdzie mozna znalezc podobne wzorce. Jesli chodzi o architekture - mozna przeciez zbudowac dzielnice wielkosci Glownego Miasta za wcale nie tak wielkie pieniadze gdzies w ladnym miejscu.

          Popularnosc Gdanska jest suma bardzo wielu czynnikow. I zdziwisz sie, ze akurat zabytki nie sa tu najwazniejsze. Coraz wiecej ludzi przyjezdza do Wrzeszcza czy Oliwy, bo te miejsca tez sa bardzo klimatyczne, a juz niedlugo - uwaga, uwaga - Zaspa stanie sie ciekawostka. Bo jest to niezwykly pomnik swoich czasow. Ja wiem, ze zakompleksiony Seba tego nie widzi. Jednak Zaspa jest swietna implementacja pewnej mysli urbanistycznej (czy slusznej nie bede rozstrzygal).

          • 2 4

          • Tak, ta zabytkowość się sprzedaje (2)

            Jeżeli tego nie widzisz to jesteś ślepy. Popatrz na Sopot, był zabytkowy, miał swój urok, a teraz ? Po zabetonowaniu wszystkiego co można było zabetonować, jest wstrętny, jak kiedyś lubiłem tam się przejść, tak od chyba 5 lat nie stanęła tam moja stopa.
            Kultura ? A co się dzieje takiego nadzwyczajnego w Gdańsku ?
            Atmosfera ? Widać w zimie jaka jest atmosfera, poza enerdowskimi turystami nie ma żywej duszy (zresztą przyjechali zobaczyć swoje HISTORYCZNE miasto).
            Położenie ? No tu trafiłeś. Turyści, którzy latem przyjechali się poopalać, chcąc niechcąc idą zobaczyć HISTORYCZNĄ starówkę i rynek (tak nazywają turyści Główne Miasto i ul. Długą i Długi Targ). Takiego HISTORYCZNEGO układu miasta nie znajdziesz nigdzie indziej.
            A jak choć trochę się wsłuchasz w to co mówią turyści, to usłyszysz, że ten LOT tu wcale nie pasuje, że ta elewacja Teatru Wybrzeże też coś tu nie współgra z resztą i co to jest za czarny sarkofag. Przyjeżdżają tu dla "krzywej wieży" zwanej przez tubylców Żurawiem.
            Zaspa jest wygodnym osiedlem, sam na niej mieszkam i nie zmieniłbym na żadną inną dzielnicę, ale nie jest i nie będzie żadną atrakcją turystyczną jako taka. To akurat murale na Młyńcu stanowią o atrakcyjności turystycznej tego miejsca. Tu trzeba przyznać, że to był i jest świetny pomysł.
            Ale wróćmy do zabytków, budynek szwalni można było wyeksponować poprzez posprzątanie terenu pomiędzy ECS a samym budynkiem szwalni. Nie stał on tam samotnie, z jednej strony LO w zabytkowym budynku, z drugiej strony Przychodnia Wałowa. Była też historyczna hala sportowa, o której szczerze mówiąc dowiedziałem się dopiero po jej wyburzeniu, w której przechowywano ciała zabitych Pocztowców Gdańskich. No i jeszcze stoi budynek montowni u-bootów. Przecież można to było wyeksponować jak nieopodal stojący budynek dyrekcji SNG.
            Ech, co ja się będę produkował, pewnie znowu dyskutuję z jakimś inżynierem z NDI zachwalającym swoje dzieło w Sopocie...

            • 6 0

            • Ps

              To w takim razie, turyści jeżdżą do Malborka oglądać osiedla wojskowe, a nie zamek ?

              • 4 0

            • Chyba słabo znasz Gdańsk i jego klimaty. Chyba nie znajdziesz piękniejszej ulicy niż Mariacka. Za każdym razem gdy jestem z rodziną na spacerze musimy tam wejsc i za każdym razem ta uliczka jest piękna, za każdym razem odkrywa coś nowego. Na ale Tobie murale w głowie.
              OK LOT nie pasuje do tego otoczenia chętnie widziałbym w tym miejscu budynki przedwojenne Ty widzisz i wskazujesz minusy ja widze cały czas plus. Chocby remont dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP, byłem sceptycznie nastawiony ale z dnia na dzien budynek ten wyglada piękniej.

              • 3 0

  • (1)

    Rychło w czas,i tak cierpliwa jest brama,wytrzymuje ruch autobusowy,ciężarówki,kiedys pociągi towarowe

    • 68 0

    • pociagi towarowe??? przez brame ??? chyba za duzo gazu sie nawdychałas

      • 0 0

  • Hamadyk (5)

    Dobrze prawi! Polać mu!

    • 14 12

    • (4)

      jaka różnica czy pod bramą czy obok niej? Szlabany i tak tego miejsca nie dotyczą.

      • 5 1

      • pomyśl... (3)

        • 3 0

        • nie wiem o co chodzi Hamadykowi, jego wypowiedź jest bez sensu (2)

          Co ma piernik do wiatraka?

          • 3 1

          • mieszkałbyś na Orunii to byś wiedział o chodzi ze szlabanami kolejowymi, które wiecznie są opuszczone (1)

            • 3 0

            • no i co mają szlabany do bramy nizinnej skoro i tak i tak jest tamtędy przejazd?

              ta wypowiedź jest kretyńska. Nic niczego nie odciąża i nie zmienia dla oruniaków.

              • 2 2

  • Bardzo dobrze ! wielu zapomnialo ze to jest dawny trakt konny a nie samochodowy. (13)

    W czasie jak te budowle powstaly to konie sluzyly za sile ciagnaca pojazdy. Samochody niestety wywoluja wibracje, spaliny itd .- '' Brama Nizinna (niem. Lege-Thor, Leege Tor) jedna z zabytkowych, nowożytnych bram miejskich Gdańska. Znajduje się w Śródmieściu na Starym Przedmieściu.W końcu XVI wieku I Rzeczpospolita znajdowała się w długotrwałym konflikcie zbrojnym ze Szwecją. Bezpośrednie zagrożenie wojenne spowodowało, że władze Gdańska zdecydowały o ufortyfikowaniu miasta zgodnie z najnowszą ówcześnie sztuką obronną, zastępując umocnienia średniowieczne. W latach 16231638 został zbudowany od strony południowej i wschodniej ciąg czternastu bastionów typu staroholenderskiego, według projektu Korneliusza van den Boscha. Brama była jedną z czterech nowożytnych bram miasta, jednej na każdą stronę świata, w otaczającym pierścieniu wałów ziemnych. Pozostałymi bramami były: Brama Wyżynna (z lat 15741575), Brama Żuławska (z 1628 roku) i nieistniejąca Brama św. Jakuba (z lat 16251635).
    Brama została zbudowana w 1626 roku przez Jana Strakowskiego, na podstawie planów fortyfikacyjnych sporządzonych przez Corneliusa van den Bosche w 1619 roku. Zlokalizowana na południowym krańcu Gdańska, umożliwiała wjazd do miasta od południa, od strony Żuław. Wykonana z cegły, po zewnętrznej stronie murów została wyłożona ozdobnym kamieniem. Na tej ścianie został umieszczony rok budowy i herb Gdańska. Zamykana była z dwóch stron drewnianymi wrotami, które dzięki ocaleniu bramy od zniszczeń wojennych zachowały się do dziś. Komunikację umożliwiał centralny, szeroki i sklepiony przejazd oraz dwa boczne przejścia dla pieszych. Nad bramą góruje wystająca ponad koronę wału wartownia z oknami służącymi do obserwacji dojść do bramy. Wartownię wieńczą schodkowe attyki, których forma ma charakter renesansu gdańskiego. Od wewnętrznej strony wału, symetrycznie przy obu przejściach dla pieszych, do bramy dobudowano dwa budynki dla wartowników. Brama została umiejscowiona w kurtynie pomiędzy Bastionem św. Gertrudy i Bastionem Żubr, przez które była flankowana. Jej dodatkowym zabezpieczeniem była fosa, w postaci Opływu Motławy. Brama była najbardziej okazałą po Bramie Wyżynnej.Drewniany most nad fosą został zlikwidowany około 1935 roku. Został zastąpiony wałem ziemnym, po którym poprowadzono utwardzoną drogę. Podczas II wojny światowej brama doznała niewielu uszkodzeń, które zostały naprawione w trakcie generalnego remontu w 1947 roku.est jedyną z historycznych bram miasta, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy. W pobliżu bramy znajdują się zabytkowe Baszta Biała (z 1461 roku), Baszta pod Zrębem (z 1487 roku) i Mała Zbrojownia (z 1645 roku).

    • 127 6

    • masz minus bo czytać się nie chciało (9)

      • 6 28

      • ta, zdecydowanie za długie

        • 5 14

      • jak ten tekst jest dla was zbyt dlugi to jak wy ksiazki czytacie ? (7)

        jak wy sie uczycie wiedzy z internetu bo to tekst z wiki. ? Jak wy ksiazki czytacie skoro to bardzo krotki tekst a ksiazki maja setki stron ? . Czy wy tylko obrazki ogladacie w ksiazkach ? . Spoleczenstwo PL ma bardzo niski wskaznik intelektu gdyz nie czyta ksiazek . Chcecie byc tepymi polglowkami ? . Ja tygodniowo czytam 4 ksiazki . Magda

        • 23 4

        • w dzisiejszych czasach normalni pracujacy ludzi nie czytaja ksiazek bo raz że nie ma na to czasu (3)

          a dwa to uważam że jest to rozrywka minionych czasów. Po prostu mnie to już nie kreci - owszem jak byłem dzieckiem to duzo czytałem i to lubiłem ale teraz to na mnie działa. Przynajmniej mnie czytanie ksiazek dla rozrywki juz nie kreci. Tzn jak cos trzeba przeczytac to przeczytam ale nie czytam ksiazek dla rozrywki a do szukania informacji wogle ZDECYDOWANIE internet ...
          A post był zdecydoiwanie za długi i zbyt nużący jak na pogawędki a`la forum /czat.
          Taki tekst to do wikipedii ok ale nie na forum/czat.

          • 7 25

          • zdrowy jestes ? ksiazka to nie rozrywka lecz obowiazek aby byc madrym i oczytanym

            brakiem czasu tlumacza sie lenie . Czytam ksiazki mimo iz pracuje do 19 wieczorem i to zaden wysilek czytac . Wiesz ze Bill Gates czyta setki ksiazek ? i dlatego on jest madry i bogaty a ty jedynie jestes jeczacym Januszem. No ale cóż ! jedni sa Billami Gatesami a ktos rowy kopać musi . Choc łopate dobra masz ?)

            • 13 5

          • byc może cierpisz na ADHD, takie mentalne

            weź dobrą sensacje, kryminał, np. Dana Browna i spróbuj jeszcze raz

            • 5 2

          • ja tez nie czytam

            Rypie tylko w tablet bez polskich znakow

            • 3 2

        • Hitler czytał podobno 1 książkę dziennie (nocnie) i nic dobrego z tego nie wynikło :))))

          • 3 5

        • Pani Magdo..

          Czego tu wymagać od prostego ludu..gdyby czytał to by się czegoś dowiedział,może firmę by założył a może wymyślił samo kopiącą łopatę to wtedy by miał czas poczytać, a tak chłopina zarobiony ,tak mu internet czas zajmuje że nawet śmieci przez okno wyrzuca

          • 6 1

        • Błeee

          Nie czytamy, nie lubimy. Książki to strata czasu.

          • 1 2

    • Panie Kolego świetnie opisałeś bramę . Szkoda,że nie podpisałeś się. (1)

      Ja dużo wiem na temat budowli obronnych Gdańska. Ale po tym wpisie moja wiedza jest prawie kompletna.

      • 8 0

      • ta wiedza jest na wiki i to zadna wiedza tajemna !

        Bardziej chcialem pokazac iz internet jest tez kopalnia wiedzy i tyle. Pozdrowienia .

        • 4 0

    • Dziekuję za Twój wpis.

      Myślałem, że wszystko wiem o tej bramie. Teraz po Twoim wpisie wiem więcej.

      • 3 0

  • Szybko się za to zabrali

    • 35 0

  • Pierw niech zrobią drogę! (7)

    Przejazd przez tą bramę to w miarę szybkie połączenie, żeby dostać się na Orunie, kiedy szlaban nieustannie zamknięty.

    • 34 36

    • Pierw (4)

      naucz się pisać

      • 14 7

      • On z Oruni wiec ty nie wymagaj od niego az takiej wiedzy ) (3)

        pierw se on dres upierze ! ...to by zrozumial )

        • 6 13

        • Ale się Panowie Czepiacie (1)

          http://portalwiedzy.onet.pl/140821,,,,najpierw_najsampierw_pierw_wpierw_najwpierw,haslo.html

          • 8 4

          • Cyt:

            "Pierw jest synonimem przysłówka najpierw, to również słowo przestarzałe, dziś odczuwane jako nacechowane właściwe stylowi książkowemu"
            Chyba jednak nie na miejscu?

            • 3 0

        • tobie nawet pranie mózgu nie pomoże

          • 1 0

    • Droga w ogóle nie jest potrzebna

      Przejazd przez Bramę Nizinną tworzy korki na Trakcie Świętego Wojciecha w kierunku Gdańska. A jeśli rzeczywiście zrobić tam drogę, to zamknąć Sandomierską.

      • 1 4

    • Szlaban daje radę.

      Ale bardzo krótkie zielone światło dla wyjeżdżających z Sandomierskiej na Trakt, to jest prawdziwa tragedia.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane