- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (142 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (154 opinie)
- 3 Wzięli pod lupę punktualność SKM (62 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (76 opinii)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (411 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (36 opinii)
Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia
W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk Kolonia, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.
O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.
Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo
Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.
Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.
To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.
Remont przystanku daje nadzieję...
W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.
Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.
...ale płonną. Bo przystanek to atrapa
Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.
- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.
Groteskowe schody donikąd
W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.
Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.
Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.
W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.
Czemu ma służyć takie rozwiązanie?
Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.
- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.
Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)
Opinie wybrane
-
2021-08-19 07:44
Wiesz co robią te schody? (12)
One odpowiadają żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To są schody na skalę naszych możliwości.
Ty wiesz, co my robimy tymi schodami? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie mówimy to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!- 652 9
-
2021-08-26 08:30
Podróż koleją skraca czas podróży pociągiem
Proponuję, by w tunelu zorganizować wystawę plakatu kolejowego "Podróż Koleją Skraca Czas", która pierwotnie miała nosić tytuł "Podróż Koleją Skraca Czas Podróży Pociągiem" ale w naszym rozwiniętym społeczeństwie takie rzeczy rozumieją się same przez się. Dzięki tej wybitnej inicjatywie kolejarzy unieczynnienie dworca może przybrać formę permanentną.
- 1 0
-
2021-08-19 10:33
Te schody i peron (2)
sa odzwierciedleniem polskiej administracji i narodu polskiego (bo to przeciez narod wybiera tych swiatlych przedstawicieli, a oni zas swoich urzednikow) Ciagle pod gorke, z utrudnieniami, a jak juz wejdziesz to czekasz na pociag, ktory nigdy nie nadjedzie ;)
- 28 2
-
2021-08-19 11:50
Nie po to miasto zlikwidowało skm tutaj (1)
Żeby teraz budować na nowo
- 6 0
-
2021-08-19 14:42
Gdańsk Nowy Nowy Port
Tory do Nowego Portu zwinięte,reaktywacja kolejki SKM do rozbudowującej się ciągle Nowej Letnicy też n i e ,tylko dla kiboli dogodny dojazd na mecze.
- 5 0
-
2021-08-19 10:27
(1)
W Warszawie też mają schody donikąd. Nowy trend.
- 23 2
-
2021-08-19 11:52
One się kiedyś przydadzą
Po wyborach ustawi się na nich klimatyczny szafot.
- 15 0
-
2021-08-19 10:15
tam ghd
- 1 0
-
2021-08-19 09:51
Mam prostsze wyjasnienie. Te schody i w ogole tego typu remonty sluza legalizacji lewych pieniedzy. Potocznie zwie sie to praniem pieniedzy a mechanizm jest juz calkiem stary i wynaleziony przez wloska mafie kilkadziesiat lat temu.
- 30 1
-
2021-08-19 09:22
(1)
w oparciu o sześć instytucji!
- 22 1
-
2021-08-19 11:50
I za pełną stawkę godzinową. Słuszną linię ma nasza władza.
- 19 1
-
2021-08-19 09:03
To są schody do polski (1)
Na dzien dobry twarzoryjem na beton
- 41 3
-
2021-08-19 10:33
tam z głośników powinna lecieć 24/7 muzyka z płyty Led Zeppelin - Stairway To Heaven
wtedy to wszystko miałoby jakiś sens - taki hipsterski art-heppening!
- 25 1
-
2021-08-19 11:25
To jest niewytłumaczalne.
Za parę milionów tworzy się plany pod nową linię kolejową SKM - Południe może i słusznie ponieważ tam mieszkają ludzie a jednocześnie z oślim uporem blokuje się odtworzenie istniejącej linii do Nowego Portu a tam również mieszkają ludzie i jest ich coraz więcej z racji budowanych tam domów.
- 6 4
-
2021-08-19 07:12
Ta linja kolejowa powinna być przywrócona (32)
Po oddaniu kolejnych betonowych kloców dla 15tys "nowych mieszkańców" . Skm do nowego portu to jedyne rozwiązanie, które spowoduje uwolnienie ruchu samochodowego. Dróg nie budują tylko kloce robią. Gdzie tu logika?
- 400 25
-
2021-08-26 12:14
Miałoby to sens
gdyby pociągnęli SKMkę wzdłuż lini brzegowej i wpięli gdzieś na wysokości Ergo Areny, no ale...
- 0 0
-
2021-08-20 00:06
Żeby do głównego jechac? Aktualnie ten kierunek obsługuje tramwaj raz na dziesięć minut.
Nie jest przepełniony, a jedzie z NP.
- 0 0
-
2021-08-19 15:41
Dziwne komentarze. " tylko 15.tys" (2)
Tam razem z obecnymi i potencjalnymi mieszkańcami będzie ponad 50tys. I to za 2 do 3 lat max.
- 8 2
-
2021-08-20 11:42
50 tys miejsc nie oznacza 50 tys mieszkańców.
- 0 0
-
2021-08-19 16:40
Myślę że wiecej
Znajac rozmach developerki
- 7 1
-
2021-08-19 10:14
(3)
robią tory na odcinku do stadionu - można zobaczyć np przy stoczni - wszystko nowe. Co z tym będzie dalej - nie wiadomo
- 1 5
-
2021-08-19 11:31
(2)
Czego nie wiadomo? Wszystko wiadomo - remontowane są tory do portu. I tyle.
- 11 1
-
2021-08-19 17:02
Ten tor przy stoczni nie jest towarowy do portu
To linia SKM jeździ w dni meczowe, towarowe jeżdżą innym torem
- 0 5
-
2021-08-19 14:53
To są tory dla transportu do portu.Widziano nawet pociąg towarowy z Chin.Mieszkańcy Nowej Letnicy będą mielili pociągi pod oknami,jak kiedyś na ul.Wyzwolenia w NP ,tam też jeździł transport towarowy.
- 4 0
-
2021-08-19 07:45
Nie ma po co (6)
Kolej połączyłaby jedynie osiedle Robyga z Gdańskiem Głównym. To nie jest atrakcyjny kierunek. Gdyby jeszcze istniał skręt w stronę Wrzeszcza, toby mieszkańcy mogli dojeżdżać do pracy czy na lotnisko.
- 19 20
-
2021-08-19 13:18
A gdyby się dało tą linię puścić do Tczewa...
- 6 4
-
2021-08-19 09:25
Dokładnie. (4)
I znając życie, kursy by były co 30-45 minut (na "zachęte"), czyli nikt by z tego nie korzystał.
- 17 3
-
2021-08-19 09:44
Trudno powiedzieć (3)
W czasach swojej "świetności" kolejka do portu jeździła w cyklu co 24 min. z 1,5 godz przerwą w południe. Z tym że w tamtych czasach miała kogo wozić, stoczniowców na Gdańsk Stocznia, kolejarzy do Zaspy Towarowej, uczniów do Szkoły Morskiej na Nowym Porcie i Liceum.
I nie potrzeba było bezpośredniego połączenia od strony Wrzeszcza, dogodneW czasach swojej "świetności" kolejka do portu jeździła w cyklu co 24 min. z 1,5 godz przerwą w południe. Z tym że w tamtych czasach miała kogo wozić, stoczniowców na Gdańsk Stocznia, kolejarzy do Zaspy Towarowej, uczniów do Szkoły Morskiej na Nowym Porcie i Liceum.
I nie potrzeba było bezpośredniego połączenia od strony Wrzeszcza, dogodne przesiadki były albo Politechnika - Nowe Szkoty, albo na samej Stoczni, obłożenie było naprawdę spore.
Upadek kolejki powodowały decyzje ówczesnych władz PKP i Gdańska, najpierw skrócenie do Brzeźna, a następnie brak dotacji modernizacji linii. Przejazd z Gdańska głównego do Zaspy Towarowej zajmował 7 minut, żaden tramwaj tego nie zrobi.
Reasumując, według mnie kolejka powinna zostać przywrócona, może na początku nie będzie tylu chętnych jak kiedyś, ale w związku z planowaniem pkm bis, mogła by być wydłużona na inne lokalizacje, na początek Pruszcz / Tczew, klientów można znaleźć wszędzie.- 34 1
-
2021-08-19 12:47
Upadek kolejki spowodował drastyczny spadek strumienia pasażerów. (2)
Kiedyś wożono ich tysiące, dzisiaj byłoby z 10 osób na jeden kurs.
- 0 6
-
2021-08-19 13:21
bzdury opowiadasz (1)
sukces obecnej PKM pokazuje jak bardzo transport szynowy jest potrzebny - w całej cywilizowanej Europie ludzie podróżują pociągami
- 14 1
-
2021-08-20 13:32
ze wsi do miasta ... ludziska jadom pracować
bieda tera na wsi ooo Panie jeszcze jaka ...
- 0 0
-
2021-08-19 07:45
(1)
Ta linia kolejowa miala sens wtedy gdy byla stocznia lenina, a na tych terenach mieszkali stoczniowcy i ich rodziny. Ludzie jechali do pracy na 6 rano i pociagi byly pelne. Teraz o takiej skali nie ma co mówić.
- 15 20
-
2021-08-19 15:05
I tak jeździ ok. 20 razy do roku
Obsługuje imprezy na stadionie dodatkowo w sezonie mogłaby robić za linie na plażę zamiast 63
- 7 0
-
2021-08-19 07:39
15 tys. to nie liczba, dla której kolej ma sens, tym bardziej, że prowadziła tylko do Gdańska Głównego.
- 8 22
-
2021-08-19 07:22
nikt kolei nie ciągnie dla marnych 15tys (12)
wez sie ogarnij.
maks tramwaj- 16 37
-
2021-08-19 12:02
Nie potrzeba długich składów
Wystarczyłby autobus szynowy z taktem 15-20 min do Gd. Gł. , kilka takich maszyn rozwiązałoby sprawę.
- 12 1
-
2021-08-19 10:15
nikt nie ciagnie kolei dla liczby ludzi
A dla wysokosci dotacji.
Szczegolnie w tym popapranym kraju, rzadzonym przez biurokracje bez kontroli.
Miasto nie chce za to placic, klopoty woli przerzucic na plecy mieszkancow. I nie tworzy konkurencji dla miejskich spolek.- 8 4
-
2021-08-19 09:08
(5)
Na Południe też niepotrzebna kolej lecz wystarczą dwie linie tramwajowe
- 12 5
-
2021-08-19 12:07
Na Południu mieszka już ok. 100k ludzi, (4)
których wciąż przybywa i przybywać będzie. PKM to jedyna sensowna opcja.
- 9 3
-
2021-08-19 13:50
(3)
A wiesz że w Bydgoszczy tramwaj daję radę obsłużyć Fordon z Centrum? I jakoś nikt na siłę nie forsował pomysłu kolei mimo że tam jest
- 1 6
-
2021-08-19 17:20
Bydgoszcz to wiocha
- 8 1
-
2021-08-19 16:10
I wystarczy jedna awaria (1)
Albo jeden patałach, który wjedzie pod przecinak, żeby pół miasta stanęło. Dzięki za taką perspektywę.
- 6 1
-
2021-08-19 20:25
Jasne bo na PKM lub SKM nie ma awarii
- 0 5
-
2021-08-19 08:43
Dziś tylko 15 tys a jutro... (3)
Nie wiem ja Wy uważacie, ale to byłby pierwszy przypadek, kiedy powstaje najpierw infrastruktura a potem deweloperka. Chyba tak powinno być . Tereny Letnicy i Nowego Portu to łakomy kąsek dla deweloperów
- 27 6
-
2021-08-19 14:46
Osiedle Wejhera (2)
W 1966r budowano inaczej,było chociaż podstawowe połączenie na Żabiance.
- 6 0
-
2021-08-20 13:31
w 1966r. samochód miał no moooże tak co 500tny obywatel (1)
dziś mamy już tyle aut, że co drugi obywateli /w tym niemowlaczki i dzieci.../
- wtedy w stoczni gdańskiej pracowało 10-12tys ludzi ... dowożonych codziennie kolejką ... dziś pracuje może z 1000 i każdy ma swój samochodzik- 0 1
-
2021-08-20 18:36
i rozjeżdżają ludziom chodniki i trawniki pod domami.
samochód dawno przestał być towarem luksusowym głąbie. ludzie nie mając alternatywy muszą korzystać. skąd takie pajace jak ten wyżej się biorą.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.