stat

Sekundniki mają usprawnić ruch w tunelu pod Martwą Wisłą

25 czerwca 2019, 11:00
Maciej Korolczuk
Najnowszy artukuł na ten temat

Po stłuczkach dziewięć razy zamykano tunel pod Martwą Wisłą

Zarządca tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska chce przed wjazdami do obu nitek zainstalować sekundniki odmierzające czas do końca utrudnień w podwodnej przeprawie. Ma to pomóc kierowcom w poruszaniu się między Letnicą a Stogami i uniknąć tworzących się korków przed centrum Gdańska, gdy tunel jest zamknięty tylko na kilka minut.



Od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą w kwietniu 2016 r. ruch między Stogami a Letnicą nieustannie rośnie. W sierpniu 2017 r. z tunelu korzystało 316 tys. kierowców, rok później o tej porze pojazdów było już ponad 406 tys. W tym roku wynik badań natężenia ruchu będzie zapewne jeszcze większy.

Z liczbą aut rośnie też liczba zdarzeń w tunelu. Jak informowaliśmy ostatnio, ponad 40 proc. wszystkich zatrzymań pojazdów w tunelu spowodowanych jest awarią pojazdu lub brakiem paliwa w baku.

Korki spowodowane utrudnieniami najczęściej są krótkotrwałe, ale zdarza się, że tunel jest nieprzejezdny przez dłuższy czas. Wówczas kierowcy szukają objazdu np. przez Marynarki Polskiej i Jana z Kolna do centrum Gdańska. Często zdarza się, że zanim tam dojadą, służbom uda się udrożnić przejazd tunelem i objazd okazuje się nieopłacalny. Drogowcy mają pomysł, by temu zaradzić.

Nie wjeżdżaj "na rezerwie" do tunelu


- Składamy do miasta wniosek o dofinansowanie na zamontowanie przed wjazdami do tunelu specjalnych sekundników odmierzających szacowany czas do końca utrudnień w tunelu. Nasi pracownicy są już doświadczeni i są w stanie ocenić, jak długo potrwają utrudnienia i możemy tą wiedzą podzielić się z kierowcami, by nie musieli tracić czasu i nerwów w szukaniu objazdu przez centrum miasta - mówi Michał Adamkiewicz, kierownik Centrum Zarządzania Tunelem. - Inicjatorem tego rozwiązania, po jednym z meczów, była prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Co prawda tunel już jest wyposażony w znaki zmiennej treści znajdujące się na bramownicach przed wjazdem od strony Letnicy i węzła Ku Ujściu, ale oprogramowanie nie przewiduje wyświetlania na nich minut i sekund pozostałych do końca utrudnień. Dodatkowe urządzenia trzeba więc dokupić i zamontować przy ledowych tablicach nad jezdnią.

Gdyby utrudnienia się przedłużały np. ze względu na opóźnienie lawety, która nie może na czas zabrać z jezdni uszkodzonego auta, operator tunelu jednym kliknięciem może wydłużyć wyświetlany komunikat o kolejnych kilka minut.

Drogowcy liczą, że jeśli uda się zdobyć finansowanie, szacowane na kilkadziesiąt tysięcy złotych, sekundniki zawisną przed tunelem najpóźniej w przyszłym roku.
Po zamknięciu tunelu pod Martwą Wisłą korek na Jana z Kolna do centrum sięga nawet do ul. Marynarki Polskiej
Jak oceniasz pomysł na zminimalizowanie utrudnień w tunelu?
43%

jest dobry, na pewno wielu kierowcom ułatwi życie

28%

trudno powiedzieć, trzeba poczekać na efekty

29%

niewiele to zmieni, korki raczej nie będą mniejsze

zakończona

łącznie głosów: 1119