• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce cieszą się z "10", Zaspa martwi brakiem "4"

Krzysztof Koprowski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port cieszą się, że Zarząd Transportu Miejskiego wysłuchał ich apeli o zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowej 10. ZTM odpowiada jednak, że była to decyzja suwerenna, a podobne zmiany będą wprowadzane niezależnie od głosów lokalnych działaczy.



Czy Letnica i ul. Marynarki Polskiej powinny zyskać lepsze połączenie tramwajowe?

Siedlce oraz Nowy Port od wielu lat połączone są ze sobą linią tramwajową 10. Na początku bieżącego roku radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port apelowali o zwiększenie częstotliwości jej kursowania, ale ich argumenty nie zyskały wówczas aprobaty Zarządu Transportu Miejskiego.

Kilka dni temu, po ponad 10-miesięcznej przerwie, spowodowanej zmianą trasy, wymuszoną budową węzła Marynarki Polskiej, na gdańskie tory między Siedlcami a Nowym Portem ponownie wyjechały tramwaje linii 10. Ku pozytywnemu zaskoczeniu mieszkańców, kursują teraz przez cały tydzień z częstotliwością co ok. 20 minut.

- Decyzję tę uznajemy za sukces naszych rad, a w szczególności mieszkańców, którzy od początku wnioskowali o modyfikację "dziesiątki" [zwiększenie częstotliwości - dop. red.]. Szkoda, że po raz kolejny zarządzający ZTM nie potrafili przyznać się do błędu, a nam przyznać racji co do słuszności postulatów - żali się Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Z tym stwierdzeniem całkowicie nie zgadza się jednak Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który zupełnie inaczej tłumaczy rozkład "dziesiątki".

- Żądania rad osiedli nie miały wpływu na naszą decyzję. Powód rozszerzenia zakresu funkcjonowania linii 10 jest zupełnie inny. Z uwagi na zmniejszenie częstotliwości kursów na linii 12 w dzień wolny od pracy oraz codziennie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych (mniejszy popyt na ciągu Oliwa - Centrum w tych godzinach), powstała potrzeba uzupełnienia brakujących kursów na ciągu Siedlce - Śródmieście.

Zarząd Transportu Miejskiego nadal twierdzi też, że linia 10 w obecnej relacji jest nierentowna. - Popyt na bezpośrednią relację Siedlce - Nowy Port wciąż jest bardzo niski (w godzinach mniejszego zapotrzebowania oscyluje wokół 0 proc.) i stosując jedynie kryterium bezpośredniości przy wyznaczaniu tras, należałoby linię faktycznie zawiesić. Trasa linii 10 jest jednak scaleniem dwóch różnych, ale przyległych do siebie cząstkowych potoków pasażerskich: Siedlce - Śródmieście i Śródmieście - Nowy Port - tłumaczy Zomkowski.

Urzędnicy proszą też, aby specjalnie nie przyzwyczajać się do obecnego układu, gdyż ten ulegnie daleko idącym zmianom wraz z otwarciem trasy tramwajowej na Piecki-Migowo. Do pętli Siedlce mają być bowiem skrócone trasy linii autobusowych z zachodniej części miasta, a pasażerowie będą się przesiadać na tramwaje. Z tego powodu zwiększona zostanie liczba ich kursów lub/i linii w ciągu ul. Kartuskiej.

O ile mieszkańcy Siedlec i Nowego Portu cieszą się z rozkładu "dziesiątki", to mieszkańcom Zaspy doskwiera likwidacja linii 4.

- Dotychczas "czwórką" mogłem wygodnie dojechać z Zaspy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie podobnie jak ja, pracuje wiele osób. To przemysłowo-magazynowa część miasta, ale też m.in. siedziba Międzynarodowych Targów Gdańskich i wydaje się zasadne, by posiadała ona połączenie z blokowiskami na dolnym tarasie. Liczyłem, że po zakończeniu prac nad węzłem drogowym, linia 4 zostanie przywrócona, a tymczasem zmuszono mnie do przesiadek na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska - pisze do nas pan Karol, mieszkaniec Zaspy.

W podobnym tonie wypowiada się też inny czytelnik, pan Ryszard - Pracuję w jednej z licznych firm przy ul. Marynarki Polskiej. Przesiadka na dość krótkiej trasie, jaką jest Zaspa - Letnica, z pewnością nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, szczególnie, że linia 8 [to jedyna linia przez Węzeł Kliniczna z Zaspy - dop. red.] rano w stronę centrum miasta jest niejednokrotnie bardzo oblegana.

Ta decyzja zdaniem urzędników wynika jednak z... braku odpowiedniego taboru. Linia ta bowiem obsługiwana była dotychczas pojedynczymi wagonami (tzw. solówkami) tramwajów Konstal 105Na. Ponieważ ich liczba jest niewielka, podobnie jak liczba pasażerów, uznano zawieszenie czwórki za jedyne możliwe rozwiązanie.

Czytaj też: Jeden wagon na linii nr 4

- Zastąpienie solówek pojemnymi, nowoczesnymi tramwajami byłoby marnotrawstwem taboru z powodu stale malejącego popytu na trasie Zaspa - Nowy Port. Po zakończeniu przebudowy torowiska w Letnicy utrzymaliśmy funkcjonowanie linii autobusowej z Nowego Portu przez Letnicę w kierunku Zaspy i Wrzeszcza. W takich warunkach, przywrócenie linii 4 na dotychczasowych zasadach jeszcze bardziej pogorszyłoby kondycję ekonomiczną tego połączenia - uzasadnia zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego rozwiewa również nadzieje Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która od dłuższego czasu wciąż apeluje o przywrócenie połączenia między tą częścią miasta a Oliwą. Przez wiele lat taką relację zapewniała 15 (obecnie 5). Z badań wynika jednak, że taka trasa jest całkowicie nieopłacalna, gdyż pasażerowie z Oliwy i Strzyży chcą jechać do Śródmieścia oraz Wrzeszcza Górnego.

- Przedłużenie trasy linii 5 do Oliwy mogłoby się odbyć jedynie kosztem zawieszenia funkcjonowania którejś z linii funkcjonującej między Oliwą a Centrum. W kontekście optymalnego dopasowania oferty do faktycznego zapotrzebowania takie rozwiązanie byłoby aktualnie nieracjonalne - kończy Zomkowski.

Radni Siedlec stawiają stojaki rowerowe
Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe. Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe.

Rada Osiedla Siedlce walczy nie tylko o poprawę komunikacji tramwajowej, ale również rowerowej. Z budżetu rady w br. przeznaczono 4,6 tys. zł na zakup 33 stojaków rowerowych. Obecnie trwa ich montaż w miejscach, które zostały skonsultowane z mieszkańcami m.in. w rejonie skwerów, okolic poczty, siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie oraz przy sklepach i obiektach biurowych.

Decyzja o zakupie stojaków podyktowana jest chęcią wykonania infrastruktury towarzyszącej oddanej do użytku ok. dwa lata temu dróg rowerowych wzdłuż ul. Kartuskiej i Nowych Ogrodów.

Miejsca

Opinie (149)

  • (8)

    połączenie komunikacyjne między Nowym Portem a centrum w soboty i niedziele to porażka.

    • 97 3

    • -w sobote sie wypoczywa,a w niedziele idzie sie do kosciola. (2)

      • 9 24

      • a później do "galerii"

        • 13 2

      • Zebys Ty taki swiety na codzien byl kolezko...:)

        • 9 0

    • MASAKRA

      dojeżdżam w weekendy na 10 do pracy w centrum, właśnie z Nowego Portu. kursy co 40 minut. Paranoja!

      • 9 3

    • Na dodatek zlikwidowano weekendowe kursy z Portu na Chełm. Korzystam z niego regularnie co weekend, tramwaj zawsze (godziny popołudniowe) jechał pełen do końca trasy. Obecnie 99% pasażerów wysiada z 10 na dworcu i czeka na przeładowaną o tej porze 2...

      • 2 3

    • na marynarki remont za remontem i tak już od 2006 (1)

      • 0 0

      • To chyba dobrze?

        Bo jak sobie przypomnę jakie sito tam było jeszcze w 2005....

        • 1 0

    • 7 km w 40 min - super komunikacja miejska

      Moja codzienna trasa do pracy - z Brzeźna do Przymorze SKM - to ok 7km. Niby mało a komunikacją miejską jedzie się 40 min! Jest tak przez konieczność przesiadek i to dotyczy zarówno jazdy tramwajem jak i autobusem (brak bezpośredniego połączenia w obu przypadkach!). Nie zawsze jest pogoda na rower ale na szczęście autem i tak wychodzi mi na tej trasie taniej niż komunikacją miejską. Gratutuję ZTM! I jeszcze podkreślają że potrzeby KLIENTÓW (czyli nas) wyrażane poprzez apele rady osiedli mają w DE! Kpina.

      • 1 0

  • -tylko ciecia jeszcze brakuje przy tych stojakach... (4)

    • 39 1

    • (1)

      Mozna postawic naszego prezydenta Pawla,tu powinien sie sprawdzic bo jakos wlodarz miasta polegl na momencie.Afery mieszkaniowe w urzedzie,teraz klamstwo w zeznaniach...coz,mam nadzieje ze ludzie go juz nie wybiora.Pod trybunal go!

      • 5 3

      • Budynia to wysłać do Wa-wy.

        W duecie z Bufetową to dopiero będą mogli się POpisać.

        • 0 0

    • brakuje ciecia? radni już nad tym pracują ;)

      A tak w ogóle, to wybory się zbliżają, czy jak? ;)

      • 0 1

    • Ciekawe kiedy znajdą się na skupie złomu.

      • 0 1

  • "Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe." (6)

    Zwykłe rury od znaków drogowych, no ale nazywa się to stojak :)

    • 56 7

    • Za to konstrukcja najpraktyczniejsza ze wszystkich stosowanych.

      • 13 1

    • lepsze to niż nic albo jakieś cudaki co w konkursach wymyslaja a potem okazuje sie ze nei mozna tego wyprodukowac

      albo jakies fikusne za kupe kasy a taka rurka zupełnie wystarczy

      • 13 1

    • Wbrew pozorom jest to najlepszy rodzaj stojaka pod rower, brawo za dobra realizacje :)

      • 9 1

    • Nie wróże długiej kariery stojaków na Siedlcach.

      Dopóty dopóki będzie funkcjonował złomowiec w barakach na przeciwko pętli tramwajowej przy Kartuskiej, wszystko co nie wbite na 5 metrów w beton albo nie razi 230V - wkrótce padnie łupem alkoholików-złomiarzy. Tyle w temacie.

      • 5 1

    • to badziewie

      bo wysokie i wąskie, nie ma poprzeczki, ktoś tu przyciął ...

      • 1 5

    • i pewnie koszt 2 mln zł

      • 0 0

  • mniej tramwajów - mniejsze ryzyko

    że jak będę chciał przejechać skrzyżowanie to mnie przecinak nie zablokuje...

    • 7 40

  • a stojaki na Długiej dalej w folii :) (1)

    • 16 1

    • nieprawda :)

      • 1 1

  • (1)

    Dlaczego przemielili na złom Konstale, przecież w godzinach szczytu mógłby jeździć jeden trzy wagonowy na 8 przykładowo... były takie wyremontowane.

    • 45 2

    • Widzisz,takie glaby rzadza miastem,nie wazne dla nich udogodnienia dla ludzi,ale kasa dla siebie...kolega dla kolegi zawsze zrobi przysluge,grunt ze kasa wpadla pod stolem.
      Dosc juz tych peowcow,syf zostawili po sobie w kazdym zakatku kraju.Przykre...

      • 12 6

  • linia nr 3 (2)

    także przydałby się dodatkowy tramwaj jadący przez Gdańsk do Brzeźna z innego połączenia niż Stogi-Brzeźno nr 3. Codziennie jeżdżę z Gd. do Brzeźna i często na czas nie mogę dojechać do pracy gdyż tramwaj nr 3 bo tylko on jedzie z Gd. do Brzeźna wiecznie ma jakąś awarie i wyskakuje z trasy i nic nawet nie ma zastępczego. Zróbcie coś i z tym, żeby jeden tramwaj tylko w tym kierunku jeździł?

    • 51 3

    • 7? (1)

      Przecież 7ka miała być przedłużana do Brzeźna... Co się stało, rozmyślili się w ZKM?

      • 2 1

      • ZKM nie ustala tras

        tylko ZTM!

        • 2 0

  • zmienic trasę "1"

    Dobrym pomysłem, na uzupełnienie brakujących połączeń byłaby trasa "1" NP- Kliniczna- Opera Bałtycka-Aleja Zwycięstwa- Gdańsk. Po co trzy linie na tej samej prawie trasie ? a "4" faktycznie brakuje....Na dodatek w weekendy NP nie ma żadnego połączenia z Zaspą, a przecież dla wielu są to normalne dni pracy. Ale władze chyba o tym zapomniały........

    • 65 2

  • Smuci się też Chełm (15)

    Bowiem kosztem Siedlec wieczorami i w weekendy nie ma połączenia Nowy Port- Chełm. Obie linie obsługujące tę trasę 1 i 7 kursują tylko w dni powszednie. W weekend i wieczorem takiego połączenia brak. Gdy była ta przebudowa to było dla nas lepiej , bowiem kursowała linia 97 , którą bezpośrednio kibice mogli dotrzeć na mecze Lechii. Teraz dotarcie z Chełmu na PGE Arenę w weekend jest bardzo utrudnione. Panie Zomkowski z tego połączenia korzystali wszyscy mieszkańcy naszej dzielnicy a teraz go nie ma to skandal. Dlaczego Siedlce , które są dużo mniejsze takie połączenie mają a Chełm nie.
    Zomkowski do dymiji

    • 27 24

    • kibole nas nie interesują (2)

      • 11 9

      • kibice (1)

        napisał kibice, a nie kibole. ochłoń człowieku. jazda na mecz z dzieckiem i 14 przesiadkami nie nalezy do wymarzonych podróży

        • 11 5

        • Pociągi już nie jeżdżą na stadion?

          • 2 0

    • Wszyscy tylko patrzą, żeby im było dobrze (1)

      "bo ja pracuję tu a mieszkam tam to linia ma być stąd dotąd".
      A ja mieszkam na Suchaninie a pracuję w Sopocie. I co? Dlaczego nie ma tam linii tramwajowej? Hańba! Zomkowski pod mur! Budyń precz! Zomo!

      • 15 11

      • Sopot to jest inne miasto i co Gdańszczan obchodzi,że masz utrudniony dojazd.
        Moje miasto ma dbać o moją wygodę,a nie mieszkańców sąsiednich gmin.

        • 2 2

    • powinieneś chodzić piechotą co najwyżej

      • 3 4

    • (2)

      Ok, nie da się każdemu załatwić bezpośredniego transportu na trasie dom-praca/szkoła. Przesiadki zawsze były częstą koniecznością. I zawsze będą. Tylko możnaby te przesiadki uczynić mniej uciążliwymi. Z racji tego, że w weekendy do Portu z centrum kursuje aż jeden tramwaj przesiadając sie na dworcu jestem zmuszony najczęściej czekać 20 min. Powód? Tramwaj z Chełmu, który planowo powinien być minutę przed 10 najczęściej jest po niej. A jak już widzę, że stoi za przystankiem podwójnym i czeka aż 10 odjedzie to mnie krew zalewa. Przesiadki-ok. Ale czas oczekiwania na kolejny tramwaj nie powinien przekraczać 10 min.

      • 13 0

      • (1)

        AŻ jeden tramwaj. Ze Stogów do Wrzeszcza nie kursuje żaden. Nie tylko w week-endy, ale i w dni powszednie też. A przesiadki na tej trasie to żenada.

        • 0 1

        • tyś chyba na głowę upadł

          tramwaje do Wrzeszcza co 2-3 minuty, na Stogi co 5 - tak trudno już 4 litery przerzucić między tramwajami?

          • 1 0

    • (1)

      No już nie przesadzaj. Przesiadasz się na 10 i jedziesz...Każdy chciałby mieć połączenie bezprzesiadkowe. Też mogłabym pomarudzić, czemu nie ma np. połączenia Brzeżno-Siedlce;)

      • 3 2

      • racje miał

        Chodzi o zminimalizowanie czasu oczekiwania na kolejny tramwaj na przesiadce. Tego brakuje. Wówczas przesiadki nie były by takie uciążliwe. Teraz trasy w ogóle nie są zgrane. Wystarczyło by zgrać kluczowe węzły przesiadkowe. W tej chili to fikcja. Moja przesiadka odjeżdża MINUTĘ przed moim przyjazdem. Na prawdę nie da się tego dograć w tak dużym europejskim mieście?

        • 1 0

    • (2)

      Ludzie to sobie lubią utrudniać życie. SKM pod stadion z Gdańska Głównego jedzie niecałe 5 min (w dodatku nie płacisz za bilet), a ty narzekasz że nie masz jak na mecz dojechać? A tramwajów i autobusów trochę jeździ z Chełmu do Śródmieścia.

      • 1 1

      • (1)

        jeździ tylko w dni meczu. I za darmo dla posiadaczy biletu na mecz.... może co?

        • 0 1

        • Umiesz cytać ze zrozumieniem?
          ..." bowiem kursowała linia 97, którą bezpośrednio kibice mogli dotrzeć na mecze Lechii."...
          Chcesz jechać na mecz w dniu, w którym nie ma meczu?

          • 0 0

    • dobrze ale z chełmu jedziesz do dworca gł. wysiadasz i wsiadasz w 10 ... do NP. Wkurza mnie , że mieszkańcy Chełmu wiecznie postulują, że nie maja połączeń... No tak bo mieszkaniec Chełmu musi dojechac wszędzie bez przesiadek. Macie 2,6 i jeszcze im mało. A mieszkańcy NP nie maja wogóle tramwaju na Zaspe. Inna sprawa , że mają autobus...

      • 1 0

  • Skoda, że z Wrzeszcza nie ma bezpośredniego tramwaju do Nowego Portu (2)

    Jedyne połączenia to albo 5 przez Brzeźno, nadkładając drogi, albo z Węzła Klinicznej. Tymczasem aż dwa tramwaje jadą z centrum.

    • 34 6

    • (1)

      no jak nie ma jak JEST ! sam piszesz

      • 2 1

      • o 158 sklerotyk nawet nie wspomniał...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane