stat

Solaris z ofertą na ekologiczne autobusy w Gdyni

14 grudnia 2018, 15:00
Patryk Szczerba

16 656 660 zł chce Solaris za dostarczenie sześciu fabrycznie nowych pojazdów elektrycznych dla Gdyni. Będą one ładowane z sieci trolejbusowej, więc równie dobrze można je nazwać trolejbusami z akumulatorami.



Przypomnijmy:


  1. O uzupełnienie taboru w ramach programu Gepard Gdynia starała się od września 2017 roku. Władze miasta deklarowały, że chcą kupić sześć pojedynczych pojazdów z nadwoziami o długości 11,5-13,5 metrów.

  2. Wiosną urzędnicy podpisali z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą: "Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym".

  3. W dokumentacji przetargowej gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w zamówieniu określiło, że chodzi o "autobusy elektryczne, ładowane w ruchu i na postoju - trolejbusy".


Przetarg został ogłoszony w połowie października. Oczekiwania Gdyni obejmowały dostawę sześciu fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych, jednoczłonowych autobusów z nadwoziami o długości 11,5-13,5 metrów.

We wnętrzu przewidziano montaż klimatyzacji, monitoringu, systemu informacji pasażerskiej oraz czterech portów USB do ładowania urządzeń mobilnych (np. telefonów komórkowych). Zgodnie z wymogami przetargu, pojazdy jednorazowo miały pomieścić co najmniej 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.

O wyborze wykonawcy miały zdecydować kryteria: ceny (60 proc.), parametrów technicznych (18 proc.), terminu gwarancji (8 proc.), bezpieczeństwa (8 proc.) oraz dostępu do siedzisk bezpośrednio z poziomu podłogi (6 proc.). Dostawy miały zakończyć się maksymalnie w ciągu 12 miesięcy.

PKT na zakup pojazdów dysponowało budżetem w wysokości 15 510 300 zł. Pojawiła się jedna oferta z firmy Solaris, w której zaproponowano nowego Trollino 12. Producent z Bolechowa proponuje dostawę tych pojazdów w cenie 16 656 660 zł.

Nowe pojazdy na linii 170 w Gdyni



Planuje się, że dotychczasowa trasa 170 z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Autobus elektryczny na testach w Gdańsku

Co sądzisz o elektrycznych pojazdach na drogach?
71%

to przyszłość, dobrze, że ZKM inwestuje w takie pojazdy

19%

mam mieszane uczucia, bo wciąż są za drogie

10%

jestem przeciw, nie ma szans, żeby ludzie przesiedli się do elektrycznych pojazdów

łącznie głosów: 853