Sołdek popłynął na największy od 35 lat remont

17 października 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Michał Brancewicz
Sołdek opuszcza nabrzeże Ołowianki

W sobotę, 17.10.2020, statek-muzeum Sołdek został odcumowany od nabrzeża OłowiankiMapka i odholowany przez dwie jednostki do Gdańskiej Stoczni Remontowej. Tam przejdzie warty 2,8 mln zł remont i po około miesiącu wróci na swoje miejsce. We wrześniu 2021 roku otwarta zostanie nowa wystawa w zmodernizowanych wnętrzach Sołdka.



Jako że wybudowany w 1948 roku statek pełni od 35 lat funkcję muzeum, ma wyłączone silniki główne oraz układy napędowe, dlatego na teren Stoczni Remontowej musiał zostać odholowany.

Zaopiekowały się nim dwa holowniki/pchacze: Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02. Ok. godz. 11 jednostka została odcumowana od nabrzeża Ołowianki. Wycofanie statku o długości 87 metrów i zanurzeniu 5,35 m wymagało odciągnięcia Sołdka na środek Motławy.

Wymiana 15 ton stali i dodatkowa sala wystawowa



Przetransportowanie jednostki do nieodległej Gdańskiej Stoczni Remontowej na Wyspie OstrówMapka zajmie ok. trzech godzin.

Sam remont potrwa ok. czterech tygodni i będzie miał największy zakres od czasu przemianowania Sołdka na muzeum w 1985 roku.

W ramach prac wymienionych zostanie 15 ton stali na poszyciu i konstrukcji statku. Przeprowadzone będą także prace konserwacyjno-malarskie, wykonana będzie nowa instalacja elektryczna, zostaną też oczyszczone, zakonserwowane i pomalowane konstrukcje stalowe na pokładzie, wymieniona zostanie również wykładzina.

Poprzez częściową przebudowę istniejącej konstrukcji zwiększy się obszar statku udostępniony do zwiedzania. Chodzi o ładownię nr 2, która znajduje się w dziobowej części statku, a jej powierzchnia to ok. 150 m kw. Powstanie również miejsce na trzecią salę wystawową.

Nowoczesna wystawa w odnowionych wnętrzach



Na wrzesień 2021 roku zaplanowane zostało otwarcie nowej ekspozycji stałej pn. "Sołdek i jego czasy"

- To opowieść o ludziach związanych ze statkiem: konstruktorach, traserach, niterach, spawaczach, kapitanach, oficerach. Chcieliśmy wprowadzić naszych gości w świat historycznego statku o napędzie parowym, z którym zawiązane są życiorysy i emocje wielu ludzi morza - opowiada dr Robert Domżał, dyrektor NMM. - Ważnym zabiegiem będzie uwydatnienie elementów konstrukcji statku poprzez odpowiednie ich podświetlenie wewnątrz oraz umożliwienie widzom bezpośredniego kontaktu z wybranymi eksponatami i zachęcenie do aktywnego poznawania wystawy za pomocą nowoczesnych środków multimedialnych.
Remont Sołdka będzie możliwy dzięki środkom z projektu "Dwa statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji". Ta druga jednostka również pełni funkcję statku - muzeum. "Vityaz" jest zacumowany przy nabrzeżu w Kaliningradzie.

Zobacz przygotowania do odholowania Sołdka
Zamierzasz odwiedzić Sołdka po powrocie z remontu i otwarciu nowej wystawy?
57%

tak

20%

jeszcze nie wiem

23%

nie

zakończona

łącznie głosów: 1461

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • Pusto bez niego. (12)

    Niech szybko wraca na swoje miejsce.

    • 161 61

    • To nie jest miejsce na ten złom. (8)

      • 25 56

      • Miejscem dla statku jest port, a Motława to właśnie gdański, historyczny port. (7)

        A może to forum nie jest miejscem dla Ciebie i Twoich komentarzy. Przemyśl...

        • 40 8

        • (2)

          W Gdańskim historycznym porcie, widziałbym raczej szkuty. Sołdek tu nie pasuje. Tak wiem, że był pierwszym statkiem zwodowanym w Polsce po II wojnie.

          • 5 7

          • to chodzi o symbol zwyciestwa mlotku.

            szczecin- polski statek- gdans - kumasz czacze?

            • 1 1

          • Pierwszy polski rudowęglowiec...

            • 2 0

        • na rufie ma napis Szczecin (3)

          więc lepiej by pasował do portu macierzystego

          • 3 5

          • zbudowany w stoczni gdanskiej

            • 7 0

          • ale Niemcom cisnienie skacze jak pija kawke na pobrzezu (1)

            • 5 2

            • Pewnie. Ciagle odwoza ich karetki.

              • 0 0

    • Brzydactwo ten statek (1)

      No, ale z braku laku i to dobre. A mógłby tam stać np. jakiś żaglowiec...

      • 9 22

      • Stoi, obok, gen. Zaruski

        • 0 0

    • Szczecin

      Czyli do Szczecina?

      • 1 2

  • (18)

    Kawał historii.Kiedyś to budowali,nitowane blachy, jakość....A teraz chińskie stocznie statki z papieru po 15 latach na złom.

    • 76 28

    • Budowali, budowali do tego stopnia, że (13)

      w latach osiemdziesiątych / dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia polskie stocznie były na drugim miejscu pod względem budowy statków na świecie!
      Naszym zachodnim partnerom i ich tutejszym pachołkom było to

      w latach osiemdziesiątych / dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia polskie stocznie były na drugim miejscu pod względem budowy statków na świecie!
      Naszym zachodnim partnerom i ich tutejszym pachołkom było to oczywiście nie w smak i dlatego ta, jak i inne gałęzie naszego przemysłu zostały zniszczone by niemieckie czy francuskie stocznie mogły budować dalej...

      • 33 16

      • Dodaj tylko ze większość tej produkcji szła do zsrr. (3)

        Bo nikt inny nie chciał tego kupować. I dlatego stocznie padły.
        Z braku klientów na przestarzały szajs.

        • 23 22

        • Właśnie stocznie klientów miały jednak wyceny były jak za prl, i niektórzy chcieli się kosztem państwowej spółki dorobić i pewnie im się to udało

          • 10 2

        • Nie tyle nikt tego nie chciał kupować, bo statki dla armatorów zachodnich też były budowane (1)

          Co z względu na naszą zależność od ZSRR większość produkcji była na ZSRR i to nie tylko statków bynajmniej dotyczyło.

          • 2 0

          • Pamiętam bo pracowałem14 lat jako elektryk na W4 . Rzeczywiście pracowałem również na 2 statkach serii B444 dla Brazylii , były to Amaralina i Botafogo . 14 lat i 2 statki dla innego niż radzieckiego armatora.

            • 6 2

      • Naród męczenników (6)

        Narracja w PL (zachodowi przeszkadzało) a polaki same to sprzedały :D Polacy sami sobie niszczą wszystko a że zachód ma łeb na karku to kupuje... II wojne przegraliśmy przez d**ilne elity i tak do dziś... rozbiory to samo... od 1772 wszystko jest winą polaków i to jest twarda prawda ale nie polaki widzą sie tylko ciemiężeni xD

        • 23 4

        • A te elity to polskie były? (5)

          I są? Akurat zwykli Polacy to zawsze tyrają i g..no z tego mają, bo jak się trochę dorobią to elity podateczkiem czy wojną łupną

          • 5 5

          • (4)

            Elity :D jakoś wszyscy ich wybierają :D Gdyby nie byli Polakami to by ich nie wybierali :D Czemu w tym kraju nikt nie powie glośno że Polacy nie maja drygu do zarządzania :) ?

            • 13 3

            • (1)

              polaki musza byc sterowani i pod butem byc jako wyrobnicy. jakby bata nad soba nie mieli to by nierobotne byli.

              • 0 4

              • A jakiej nacji Ty jesteś? Zdradź nam ten sekret.

                • 3 1

            • od zyda do cesarza wszyscy zyja z gospodarza (1)

              cos w tym jest. Nawet zydziz tego swojego lewackiego tyglas mrodu wala do Polski dzwiami i oknami. Polacy potrafia i to boli innych ze, mozemy byc wolni, pelni wiary w Boga i rodzinni jak w lewackim koszmarnym snie

              • 1 3

              • dobra rada, nos przy sobie obie polowy glowy

                • 0 0

      • (1)

        Święta racja ! ZSRR brał wszystko jak leci za ruble transferowe i jak przyszło płacić normalnym pieniędzmi to raptem stocznie straciły zamówienia . Bajki możesz opowiadać dzieciom . Pracowałem w SG od 1969 do 1980 ,95% budowanych statków to statki dla armatora radzieckiego.

        • 3 1

        • chyba byles stalym klientem suwnicy i nie bardzo kojarzyles

          • 0 3

    • Statki się nadają po 15 latach na złom nie dlatego, że słaba blacha, tylko ekoterroryści zakazali używać dobrych farb okrętowych (2)

      Ich zdaniem mniej środowisko zatruje złomowanie całego statku w Alang i budowa nowego, niż trochę dobrej, nieekologicznej farby w balastach. Brawo za takie myślenie, tylko takie złomowanie i budowa nowego to emisja

      Ich zdaniem mniej środowisko zatruje złomowanie całego statku w Alang i budowa nowego, niż trochę dobrej, nieekologicznej farby w balastach. Brawo za takie myślenie, tylko takie złomowanie i budowa nowego to emisja ogromnej ilości CO2, ale tego się nie widzi.
      Nieekologiczna farba jest tu naprawdę mniejszym złem o ile ludzie którzy malują stosują środki ochrony osobistej.

      • 5 1

      • Oczekujesz myślenia od aktywistów? W różnych dziedzinach widać, że u aktywistów z nim ciężko...

        Albo jak to ekolodzy są zwykle opłacani przez tych, którym taka "ekologia" się opłaca.
        Zobacz chociażby jak są naliczana emisja Co2 dla producentów samochodów i co się dzieje na rynku. Zupełnym przypadkiem bardziej

        Albo jak to ekolodzy są zwykle opłacani przez tych, którym taka "ekologia" się opłaca.
        Zobacz chociażby jak są naliczana emisja Co2 dla producentów samochodów i co się dzieje na rynku. Zupełnym przypadkiem bardziej opłaca się przy obecnym systemie liczenia i limitów emisji produkować duże SUVy pod warunkiem, że mają też wersję hybrydową lub elektryczną niż małe miejskie auta z niewielkimi, oszczędnymi silnikami benzynowymi, które spalają mało paliwa emitują tyle samo lub mniej zanieczyszczeń co duży hybrydowy SUV.

        Albo zobacz co się dzieje na rynku smartfonów za sprawą Apple. Nowy Iphone 12 nie będzie miał ani wejścia słuchawkowego ani ładowarki w zestawie, a cena nie spada z tego powodu, wręcz przeciwnie. I dzięki temu musisz używać zamiast zwykłych słuchawek najlepiej Airpodsów, które mają to do siebie, że jak ci spadną raz albo dwa to już po nich, a naprawa wychodzi drożej niż zakup nowych.

        • 5 1

      • gotuj sobie w garnkach chinskich z bardzo dobra emalia, tyle tylko ze trujaca

        • 0 0

    • Ty masz smutne życie jednak,puste i bez perspektyw. Przykro mi

      • 1 0

  • Byliście w przyszłości (1)

    17 dzisiaj to jeszcze trochę zostało A statek już odholowany

    • 4 17

    • Chyba jeszcze nie wytrzeźwiałeś po wczoraj

      I nie ogarniasz czasoprzestrzeni.

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.