• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot kończy prace nad uchwałą krajobrazową

Krzysztof Koprowski
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dzięki uchwale al. Niepodległości przestanie być polem bitwy o większy nośnik reklamowy. Dzięki uchwale al. Niepodległości przestanie być polem bitwy o większy nośnik reklamowy.

Prace nad uchwałą krajobrazową w Sopocie dobiegają końca. Nowe regulacje mogą zacząć obowiązywać pod koniec przyszłego roku. Proponowane zapisy nie podobają się firmom reklamowym, które nalegają, by wstrzymano się z ich szybkim wprowadzeniem.



Jak szybko powinny zacząć działać zapisy uchwały krajobrazowej?

W kwietniu Sopot przedstawił wstępny projekt uchwały krajobrazowej, która ma na celu uregulować ekspozycje nośników reklamowych oraz szyldów na budynkach. Po konsultacjach z mieszkańcami wprowadzono do niej kilka zmian.

- Względem wersji z kwietnia, skróceniu uległy okresy przejściowe dla reklam do minimalnych, dokonano drobnych zmian w rodzajach nośników reklamowych, doprecyzowano słownik określeń, zmniejszono liczbę billboardów oraz przewidziano słupy ogłoszeniowe na potrzeby drobnych ogłoszeń mieszkańców - wyjaśnia Piotr Czyż, prezes stowarzyszenia Inicjatywa Miasto, współpracującego przy konsultacjach społecznych w ramach prac nad uchwałą.
W obecnej wersji dokumentu okres dostosowawczy obowiązujący właścicieli nieruchomości w zakresie reklam wynosi 12 miesięcy od wejścia w życie uchwały oraz 24 miesiące pod względem szyldów. W wersji z kwietnia terminy te były dłuższe o kolejne 12 miesięcy.

- W momencie, gdy projekt uchwały zostanie zatwierdzony przez Radę Miasta, rozpoczniemy prace nad katalogiem dobrych praktyk z podpowiedziami, jak należy poruszać się w przestrzeniach zapisanych w dokumencie - zapowiada Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyk miejska Sopotu.
W sopockiej uchwale przewidziano łącznie osiem obszarów różnego rygoru reklamowego: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).

Ponadto wydzielono najważniejsze elementy układu drogowego, a także przewidziano kilka obszarów indywidualnej promocji różnych wydarzeń miejskich.

Złamanie zasad będzie sporo kosztowało właścicieli nieruchomości. Z wyliczeń urzędników wynika, że dwa miesiące nielegalnie zamieszczonego billboardu będzie wiązało się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o pow. 72 m kw. - 40 tys. zł.

W opinii firm reklamowych uchwała krajobrazowa jest zbyt restrykcyjna. Konsultacje społeczne, które odbyły się w ub. tygodniu to końcowy etap prac nad dokumentem. W opinii firm reklamowych uchwała krajobrazowa jest zbyt restrykcyjna. Konsultacje społeczne, które odbyły się w ub. tygodniu to końcowy etap prac nad dokumentem.
- Ten dokument wyklucza wszystkie nasze nośniki reklamowe. Nasze billboardy o pow. 18 m kw. w ogóle nie są w niej dopuszczone. Będziemy musieli je więc zdemontować. Założenia uchwały doprowadzą do likwidacji reklamy systemowej, podczas gdy miały ją tylko uporządkować. Pozostanie za to bałagan reklamowy na płotach - mówiła podczas dyskusji publicznej Aleksandra Komasińska z firmy Cityboard Media.
Zdaniem urzędników te słowa są mocno na wyrost, ponieważ zmieni się tylko format reklamy na mniej ingerującą w przestrzeń miasta.

- W uchwale pozostawiamy citylighty [podświetlane reklamy wolno stojące lub wbudowane w wiaty przystankowe - dop. red.] i słupy. Nie można więc mówić, że kompletnie zostanie zlikwidowana reklama systemowa - odpiera zarzuty plastyk miejska Sopotu.
Przedstawiciele branży reklamowej próbują również wywrzeć na urzędnikach presję, podpierając się unieważnionymi z przyczyn formalnych podobnymi dokumentami w Łodzi, Ciechanowie czy Opolu (w Opolu zabiegała o to firma Cityboard Media).

- Ta uchwała nie dotyczy tylko branży reklamowej, ale też właścicieli nieruchomości, grafików, osób rozwieszających reklamy, drukarzy - wylicza Artur Bogoryja-Zakrzewski z firmy Reklama Pomorska. - Uchwały w kilku miastach zostały zaskarżone, a miały treść podobną do tego projektu uchwały. Czy nie lepiej, nie narażając miasta na kary, zrobić dłuższy okres przejściowy i oczyścić miasto w międzyczasie z nielegalnych reklam?
Reklamowy chaos w obrębie pawilonów handlowych w południowej części al. Niepodległości. Reklamowy chaos w obrębie pawilonów handlowych w południowej części al. Niepodległości.
W opinii urzędników obecne prawo jest niewystarczające do uporządkowania reklamy - co doskonale widać na ulicach Sopotu i innych polskich miast.

- Proszę powiedzieć, które reklamy mają pozwolenie na budowę? W trakcie inwentaryzacji nie znaleźliśmy ani jednego takiego nośnika. To, czy ktoś zarobi, czy nie, to w kontekście uchwały krajobrazowej, która ma uporządkować przestrzeń, jest tylko partykularnym interesem grup przedsiębiorców, którzy na tym zarabiają - odpowiada Maria Czerniak, która pracowała nad przygotowaniem zapisów dokumentu.
Uchwała dopuszcza dla każdej działalności jeden szyld, czyli napis z nazwą firmy lub działalności. Zaklejanie okien w takiej formie będzie zabronione. Uchwała dopuszcza dla każdej działalności jeden szyld, czyli napis z nazwą firmy lub działalności. Zaklejanie okien w takiej formie będzie zabronione.
W trakcie dyskusji poruszano też m.in. temat oznakowania dojścia do dworca zobacz na mapie Sopotu (będzie to realizowane w ramach Systemu Identyfikacji Miejskiej), reklamy wyborczej (jest ona regulowana odrębnymi przepisami), a także braku wskazania jako miejsca indywidualnej promocji Łysej Góry zobacz na mapie Sopotu ze stokiem narciarskim oraz kortów tenisowych zobacz na mapie Sopotu.

- Na Łysej Górze odbywają się zawody lokalne, które nie wymagają wielkiej reklamy. Jest to piękny obszar położony w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Imprezy na kortach tenisowych nie potrzebują wielkich billboardów, ale mniejszej, szykownej reklamy w przeciwieństwie np. do imprez koszykarskich - argumentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Przykład spójnej i czytelnej informacji z nazwami firm w obrębie nowego dworca. Przykład spójnej i czytelnej informacji z nazwami firm w obrębie nowego dworca.
Sopocka uchwała krajobrazowa będzie regulowała również sytuowanie ogrodzeń. Zakazane będzie stawianie nowych płotów z wyjątkiem m.in. mieszkalnictwa jednorodzinnego, obiektów sportowych, placów zabaw, budynków edukacji i oświaty, ujęć wody, cmentarzy oraz ogrodzeń uwarunkowanych historycznie i jako kontynuację ogrodzeń na sąsiednich posesjach.

Uwagi do projektu uchwały składać można pisemnie do prezydenta Miasta Sopotu (na adres: Wydział Urbanistyki i Architektury, Urząd Miasta Sopotu, 81-704 Sopot, ul. Kościuszki 25/27) lub w siedzibie UMS, z podaniem imienia, nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do 27 października br. Po rozpatrzeniu uwag uchwała trafi na sesję Rady Miasta Sopotu, gdzie będzie poddana pod głosowanie.

Czytaj też: Gdańska uchwała krajobrazowa jeszcze w tym roku?

Uchwała krajobrazowa dla Sopotu - projekt wrzesień/październik 2017 r. from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (52)

  • Taa konczy! Ciekawe ile Chopin i spolka budyniowa dostaja za te reklamy. (1)

    Kolejne mieszkania?

    • 19 45

    • Życie jak w Madrycie

      Bieżmy przykład jak kożystać z życia. Raut za 100tyś. Allincusive hehe

      • 5 8

  • Koniec z tym reklamowym g...em !! Nikt nie zwraca na te reklamy uwagi wiec one nie maja znaczenia :/ (4)

    • 108 3

    • tak Ci się tylko wydaje (1)

      Wybiera się podświadomie marki, które gdzieś już się kiedyś widziało. Jest to naukowo udowodnione.

      • 8 14

      • tak, w latach 60

        • 2 1

    • Jak Ty myślisz,że to koniec reklam to współczuję naiwności.

      • 9 6

    • Spróbuj znaleźć nalbliższy sklep, zakład fryzjerski, piekarnię czy mechanikana mapach google

      tak żeby był podany dokłałdny adres i godziny otwarcia. Każdy potrafi powiesić szmatę na płocie i oblepić osiedle ulotkami i jeszcze się cieszy, że sobie koszty zrobił. Ale jak może coś zrobić za darmo i do tego skutecznie to jest problem, bo trzeba zacząć myśleć. O tym, że google zwraca wyniki na podstawie lokalizacji większość z tych "przedsiębiorców" pewnie nie słyszała. Z resztą co ja się dziwię skoro u nas dalej mówi się o internautach jako o oddzielnej grupie społeczniej, jakby mieszkali na jakiejś oddzielnej planecie

      • 2 1

  • (1)

    Syfiarzom reklamowym ciągle mało. Dobrze, że chociaż Jacek K. ma odwagę powiedzieć im NIE. Budyń i Szczuras wciąż udają, zw problemu nie ma.

    • 81 9

    • w Gdańsku uchwala juz czeka na glosowanie - spokojnie.

      • 3 1

  • Spokojnie. Za dwa lata wybory parlamentarne.

    I będzie jak było.

    • 11 24

  • Sopot najbogatsze miasto w Polsce a nic się nie dzieje. (1)

    jak wygląda plac przed molo? jak wyglada ścieżka i chodnik od zatoki **** do parku północnego?

    • 19 20

    • Ale głupiś ty

      • 0 1

  • Wyrzucić te wszystkie szmaty z polskiego krajobrazu. Jesteśmy śmietniskiem Europy pod tym względem.

    • 67 3

  • Bravo....Sopot to najpiękniejsze miasto w Polsce..... (4)

    .... i ma jeszcze tę zaletę że żaden pisior tutaj nigdy nie zostanie prezydentem.....ludzie są inteligentni i nie liczą na 500+ a tylko na siebie! ! Nie pozwolimy zniszczyć Sopotu przez `kartofle`!

    • 49 48

    • Weź leki. (3)

      • 17 13

      • W takim przypadku to tylko elektrowstrząsy.

        • 6 7

      • Leki musi brać Kaczyniak Maliniak bo ktoś kto obraża innych mówiąc.... (1)

        ....jesteście kanaliami musi być psychicznie chory!

        • 4 7

        • ty głąbie jesteś psychicznie chory!!!

          • 4 4

  • Kluby sportowe wolne od zakazów! (1)

    Na obiektach sportowych nie powinno być żadnych zakazów bo najczęściej to jedyna forma dorobienia kasy dla klubów kiedy prezydent nie chce ich dotować!

    • 9 31

    • alert('glosniej!');

      • 3 1

  • Jadąc samochodem ktoś z was zwraca uwagę na stojące reklamy? (1)

    Podejrzewam, że to mały promil kierowców. Z tych reklam nie ma żadnego pożytku, firmy reklamowe wmawiają swoim klientom, że to super sprawa, świetna lokalizacja, okazja, tysiące odbiorców a tak naprawdę nikt normalny na to uwagi nie zwraca. Firmy reklamowe są jak sępy.
    Jak miasto wygląda całe w tym syfie, sami sobie zrobiliśmy brzydkie otoczenie! Pora z tym skończyć.

    • 67 6

    • jak by ludzie nie zwracalito by ich nie było. Im bardziej jestes niświadomy, że decyzje podejmujesz w ich wyniku tym bardzie

      zwracasz, zwracasz. Reklama daje poczucie bezpieczeństwa.Kupując jakiś produkt, podejmując jakąś decyzję wybierzesz to co znasz.

      • 2 4

  • Pełno tu trolli karnowskieg ale... (1)

    .. to ostatnia kadencja. Czas odspawać się od krzesła.

    • 20 48

    • W/g ciebie to lepiej jakby tu byli ci od przykurcza.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane