• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: nowa nawierzchnia nadmorskiej alei

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W pobliżu Skweru Kuracyjnego chodnik z drogą rowerową zamienią się miejscami. Piesi będą poruszali się bliżej plaży (po prawej).
  • Na wysokości Grand Hotelu infrastruktura pieszo-rowerowa zostanie poszerzona.
  • Kolizje ruchu pieszego i rowerowego w pobliżu Grand Hotelu zostaną zminimalizowane ze względu na zamianę położenia drogi rowerowej i chodnika.
  • Istniejąca nawierzchnia drogi rowerowej oraz wyremontowany kilka lat temu odcinek chodnika. Nowy chodnik na całej długości będzie wykonany z podobnego budulca.
  • Istniejący nieremontowany odcinek al. Mamuszki.
  • Istniejący nieremontowany odcinek al. Mamuszki.
  • W tym miejscu przewidziano koniec zaplanowanych prac budowlanych.

Jeszcze przed przyszłorocznym początkiem letniego sezonu turystycznego w Sopocie powinna być gotowa nowa nawierzchnia drogi rowerowej i chodników wzdłuż plaży. Asfalt w al. Mamuszki zobacz na mapie Sopotu ustąpi miejsca kostce betonowej. Rok później w nowej odsłonie pospacerujemy po Parku Północnym.



Jak oceniasz pomysł wykonania drogi rowerowej z betonowej kostki?

Prace obejmować będą odcinek od wejścia na Skwer Kuracyjny przy molo zobacz na mapie Sopotu do okolic posesji nr 21 zobacz na mapie Sopotu, gdzie działa klub muzyczny.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane nowe chodniki z kostki betonowej, podobnej do ułożonej kilka lat temu niedaleko Grand Hotelu zobacz na mapie Sopotu (na tym odcinku nie będzie on teraz wymieniany) oraz droga rowerowa, która jednocześnie zostanie poszerzona do ok. 3,1 m.

Nowa nawierzchnia infrastruktury rowerowej może jednak nie przypaść do gustu miłośnikom dwóch kółek - będzie to niefazowana kostka betonowa (potocznie polbruk lub kostka bauma) koloru czerwonego.

Droga rowerowa z kostki betonowej



Jest to materiał, który po kilku latach ma tendencję do nierównomiernego zapadania się, a tym samym tworzenia się kałuż. Jak wykazują badania naukowe, wywołuje on też szkodliwe drgania, przenoszone bezpośrednio na ciało rowerzysty (patrz raport pod tekstem).

Dlaczego zatem Sopot tworzy infrastrukturę, z której rowerzyści będą niechętnie korzystali, choć jest ona elementem międzynarodowego szlaku rowerowego R10 wokół basenu Morza Bałtyckiego?

- Na terenie uzdrowiska Sopot, w pasie nadmorskim w strefie uzdrowiskowej A, na terenie parku nie ma pozwolenia na użycie asfaltu. Kostka betonowa niefazowana jest równie wygodna dla użytkowania, a jest bardziej odpowiednia dla charakteru miejsca i lepiej nawiązuje do historycznych nawierzchni - przekonuje Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
  • Wyremontowany fragment chodnika. Podobna nawierzchnia dla pieszych pojawi się na całej długości.
  • Wzór planowanych opraw oświetlenia.

Nowe niesztampowe oświetlenie LED



Oprócz wymiany nawierzchni, przewidziano również montaż na całej długości nowego oświetlenia z przyciągającą wzrok "skręconą" oprawą z diodami LED, a także ustawienie stojaków rowerowych oraz koszy na śmieci w pobliżu granicy z Gdynią zobacz na mapie Sopotu.

Inwestycja jest obecnie na etapie otwarcia ofert w przetargu. W części dotyczącej nowej nawierzchni wpłynęła tylko jedna oferta - gdyńskiej firmy MTM na kwotę ok. 1,6 mln zł przy planowanym przeznaczeniu na ten cel nie więcej niż 2 mln 150 tys. zł.

W części dotyczącej prac budowlanych branży energetycznej i telekomunikacyjnej, na które zaplanowano przeznaczyć nie więcej niż 650 tys. zł, wpłynęły dwie oferty: MTM - ok. 849 tys. zł oraz firmy PMP z Wejherowa - ok. 731 tys. zł.

  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.
  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.
  • Wizualizacja odnowionego Parku Północnego.

Park Północny w nowej odsłonie do 2019 r.



Plany sopockiego magistratu zakładają również rewaloryzację do czerwca 2019 r. całego Parku Północnego. Pojawić się mają nowe nasadzenia zieleni ozdobnej, przestrzenie do ekspozycji sztuki, pole do gry w boule, nowe ścieżki spacerowe oraz elementy małej architektury.

Przebudowie ulegnie też system odprowadzania wód opadowych. Największą atrakcją i zadaniem będzie odkrycie Potoku Grodowego, który na odcinku Powstańców Warszawy - Mamuszki nie będzie już płynął pod ziemią, lecz otwartym korytem.

Nawierzchnia dróg rowerowych i jej wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo rowerzystów from Trojmiasto.pl

Opinie (110) 5 zablokowanych

  • auta

    przejadą śmieciarze,policja straż miejska i dostawczaki i dziura gonić będzie dziurę jak do tej pory.
    jeśli robić to z zakazem ruchu aut.

    • 10 1

  • Wszyscy sie tak plują ale urzedasom wcale niechodzi oto ze asfalt jest zły tylko ze kosztuje 10razy wiecej i to jest ukryty (2)

    powód .
    Asfalt jest najlepszy niema porównania z kostką choc w gdańsku na Hallera do opery mineło 6miesiecy a juz jest zapadniety popekany.Bo jak zatrudnia sie firme krzak a inspektorzy nadzoru z urzedasami BRG maja to gdzies to takie są efekty!!

    • 15 7

    • ta na Hallera od nowości była krzywa. wiec pewnie słabo podsypkę ubili i się zapada

      • 2 1

    • Ogarnij sie

      Prokuratura jak masz dowody albo grzywna ze sie pomyliłeś

      • 0 0

  • Kostka betonowa

    To zły wybór. Nie zachowuje czystości, źle sie po niej jeździ rowerem,"wybrzusza się a zimą jest bardzo śliska

    • 17 4

  • nie mówi się Grand Hotelu

    tylko Hotelu Grand. Imię własne tj Grand

    • 5 7

  • A ja jestem zadowolony

    Obecny asfalt jest koślawy, a niefazowana kostka (w odróżnienia od fazowanej) do jazdy rowerem jest ok - jeżdżę szosówką. Inna sprawa to ułożenie kostki - musi być równo i sztywno
    Ponadto kostka szybciej schnie po deszczu.
    Mam nadzieję że będzie czerwona, a nie jak w Gdyni, co kawałek to inny kolor

    • 7 6

  • Bez przesady (1)

    Niefazowana jest spoko (kawałek pod hotelem przy wjeździe od Gdańska do Sopotu). Gorzej z fazowana (dojazd od Jana Pawła do koła)

    • 6 5

    • chyba dla mtb. nie oszukujmy się, chodzi o to byle taniej było.
      bo nikt mi nie powie że te kostki będą lepiej wyglądać niż asfalt

      • 2 0

  • po tej kostce będą jeździć śmieciarki

    policja, strażacy, straż miejska, dostawy do barów - po roku będą koleiny jak na południowym fragmencie ścieżki w Sopocie.

    • 13 3

  • (2)

    Karnowski ma wspaniały sposób na umycie sobie rąk od odpowiedzialności za wypadki na schodach. Od kilku lat zamiast naprawić schody na ul. Zamenhofa, które prowadzą do boiska, stawiany jest znak schody zamknięte. Pomimo, że ludzie chodzą tam każdego dnia. Taki to gospodarz...

    • 15 3

    • no i dobrze zrobił! zamknięte to zamknięte i już! (1)

      • 2 1

      • No pewnie! Schody nie są do chodzenia po nich! Co tym sopocianom się zachciewa! Po schodach chodzić?! Niech samochodami jeżdżą!

        • 0 0

  • Oni są nienormalni

    Używanie tej ohydnej kostki powinno być zakazane w Polsce. Jest brzydka, słabej jakości, niewygodna. Że niby pasuje bardziej do klimatu Sopotu? Chyba w jarmarcznych snach. Co za fantasmagorie, wybrali kostkę bo jest najtańsza. Co za kijowizna. Za kilka lat będą to zrywać...

    • 18 0

  • Żądamy na każdej drodze rowerowej kostki bauma, naszego narodowego dobra !

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane