• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot przebuduje nadmorską trasę rowerową. Początek prac w poniedziałek

Krzysztof Koprowski
13 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 14:03 (17 kwietnia 2019)

Od poniedziałku rowerzyści przemieszczający się nadmorską drogą rowerową w Sopocie będą musieli liczyć się ze sporymi utrudnieniami w ruchu. Rozpoczyna się bowiem remont tego popularnego szlaku. Po zakończeniu prac nawierzchnia nadal będzie wykonana z kostki betonowej. Możliwe, że utrzymane zostanie również ograniczenie prędkości do 10 km/h.



Z jakiego materiału powinna być wykonana nowa nawierzchnia nadmorskiej drogi rowerowej w Sopocie?

Prace budowlane rozpoczną się w poniedziałek 15 kwietnia i potrwają do połowy czerwca br. Jednocześnie przebudową objęte zostaną dwa odcinki:
  1. od granicy administracyjnej z Gdańskiem zobacz na mapie Sopotu do wybudowanego kilka lat temu hotelu Sopot Marriott Resort & Spa zobacz na mapie Sopotu
  2. od Lasku Karlikowskiego zobacz na mapie Sopotu do Chrobrego zobacz na mapie Sopotu

Na czas trwania remontu przygotowano oznakowany objazd równoległymi ulicami: Park Jelitkowski - Bitwy pod Płowcami - powrót na trasę nadmorską (Wojska Polskiego) - Emilii Plater - Na Wydmach - Grunwaldzką - Parkową - Piastów - powrót na trasę nadmorską.

Kontynuacja prac po wakacjach



Po wakacjach planowane jest rozpoczęcie przebudowy pozostałego odcinka drogi rowerowej między Gdańskiem a skwerem Kuracyjnym (z wyjątkiem przebudowy nawierzchni na odc. Kordeckiego - Chrobrego).

Za inwestycję w zakresie branży drogowej, konstrukcyjno-budowlanej, zieleni oraz małej architektury odpowiada wyłoniona w przetargu firma Strabag z Pruszkowa (oferta na kwotę ok. 3,59 mln zł), zaś w zakresie branży elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej - konsorcjum PUH EL Professional Mariusz Maszota z Gdyni o. Kębłowo oraz Amel z Góry w woj. pomorskim (oferta na kwotę ok. 1,66 mln zł).

Nawierzchnia nadal będzie z betonowej kostki



Przebudowa nadmorskiej drogi rowerowej nie oznacza jednak zastąpienia niewygodnej kostki betonowej nawierzchnią asfaltową. Nowa nawierzchnia nadal będzie ułożona z wykorzystaniem betonowego budulca, choć w formie niefazowej (gładkiej).

- Jest to realizacja przyjętej strategii, w ramach której w strefie konserwatorskiej w bezpośredniej bliskości plaży nie używamy asfaltu. Dotyczy to nie tylko alejki nadmorskiej, ale również jezdni - m.in. planowanej niebawem przebudowy rejonu ul. Parkowej. Dobrze ułożona nawierzchnia z kostki niefazowanej cechuje się zbliżonymi właściwościami do asfaltu. Jest ona również dopuszczona w standardach rowerowych - wyjaśnia Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Urzędzie Miasta Sopotu.

Sopot do roweru nie zachęca



Możliwe ograniczenia prędkości dla rowerzystów



Po remoncie przypuszczalnie nadal będą też obowiązywały ograniczenia prędkości dla rowerzystów do 10 km/h.

Osobom, które rzadko korzystają z roweru, wyjaśnijmy, że jest to całkowicie nieżyciowe ograniczenie. Przy prędkości 10 km/h z trudem można utrzymać równowagę na jednośladzie, zaś przekroczenie jej o 3-5 km/h możliwe jest bez większego wysiłku już przy jednokrotnym obrocie pedałami. Rowery Mevo posiadają natomiast wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h.

Istniejąca niewygodna kostka betonowa zostanie zastąpiona nową, niefazowaną. To efekt przyjętej przez miasto strategii w strefie konserwatorskiej. Istniejąca niewygodna kostka betonowa zostanie zastąpiona nową, niefazowaną. To efekt przyjętej przez miasto strategii w strefie konserwatorskiej.
- Ograniczenie prędkości nie wynikało ze stanu nawierzchni, a z występowania licznych punktów kolizyjnych z pieszymi. Tam, gdzie intensywny ruch pieszych krzyżuje się z ruchem rowerowym oraz przy wyjściach z klubów żeglarskich, ograniczenie prędkości rowerzystów może nadal okazać się niezbędne - przekonuje Jałoszyński.

Opinie (203) 1 zablokowana

  • (7)

    I fajnie, niech robią, bedzie lepiej

    • 59 22

    • niech zrobią ze złota, będzie jeszcze lepiej

      • 5 4

    • Kup pan kostke!

      • 1 0

    • (3)

      no wlasnie nic nie bedzie lepiej. byle co położą. po roku sie rozjedzie ta kostka i tak juz zostanie, a kupe kasy na to pojdzie

      • 6 3

      • Wystarczy jedna ciężarówka, bo coś teges, muszę...

        • 5 1

      • (1)

        Ja nie rozumiem dlaczego się tak asfaltu boją. Czy ta kostka wraz z czasem na jej układanie wychodzi znacznie taniej?

        • 7 1

        • wychodzi znacznie drożnej i na pewno nie jest ładniejsza.

          • 6 0

    • rowerzysta

      To jest parodia drogi rowerowej, może będzie lepiej???

      • 2 1

  • (9)

    Sopot to największa zakała rowerowa Trójmiasta. Nawet w Gdyni nikt nie robi już ddrów z kostki bauma!!

    • 180 18

    • No kostka bez fazy jest dobra co nie zmienia faktu,ze sciezki w Sopocie jak i w Gdyni to dno totalne.Przelot z Gdanska do Redy to jest dramat jakis

      • 17 6

    • Należy wspomnieć, że w Sopocie wiele z tych "ścieżek rowerowych" w ogóle nie jest "ściezkami rowerowymi" ponieważ brakuje znaków pionowych. A to co jest na Armii Krajowej to już jest w ogóle patologia.

      • 15 1

    • W Gdyni nie ma ścieżek z kostki! (1)

      Tam jest biała farba i malunki! Te kilka metrów z kostki przy al. Zwycięstwa chyba się nie liczy... a jak przejechać z Gdyni, pasem nadmorskim do Sopotu? Chyba dronem

      • 3 4

      • Przez park w kolibkach lub przy alei zwycięstwa, odcinkiem leśnym

        • 3 1

    • jakość dróg i innych udogodnień dla rowerów (3)

      ocenia się nie na podstawie jakości nawierzchni (która jest oczywiście także ważna) ale głównie na podstawie rozwiązań przyjmowanych w miejscach krzyżowania się ruchu rowerowego z innymi rodzajami ruchu (zwłaszcza kołowego). Popularność trasy nadmorskiej wynika właśnie z braku wzdłuż niej jakichkolwiek miejsc krzyżowania się ruchu rowerowego z ruchem kołowym (jezdniami ulic). Skrzyżowania z ruchem pieszym są nieuniknione, najważniejsza jest zasada nawiązywania kontaktu wzrokowego z innymi użytkownikami przestrzeni miejskiej: pieszymi i innymi rowerzystami. Jak cykliści będą patrzeć w oczy pieszym i vice versa, wzajemny szacunek zapobiegnie kolizjom.

      • 3 0

      • (1)

        ruch rowerowy jest ruchem kołowym

        • 3 2

        • ciekawe, w jaki sposób taki "rygoryzm" słowny dodaje wartość do dyskusji

          prowadzonej na tym anonimowym forum, zwykle z dominacją malkontenctwa

          • 0 1

      • Masz rację. Niestety żyjemy w czasach kiedy kontakt wzrokowy i obserwowanie otoczenia jest bardzo często zastępowane wgapianiem się w ekran telefonu, zarówno wśród pieszych, jak i rowerzystów. A wtedy o wypadek nietrudno. Inna sprawa, że piesi, zwłaszcza turyści mają tendencję do zachowywania się w pobliżu deptaka jak święte krowy, bo w końcu są na wakacjach i wszystko im wolno.

        • 2 1

    • Przeczytałeś dokładnie?

      Więc o co ci chodzi? Przecież chcą to poprawić.

      • 2 0

  • Sopot for ever No.1 (4)

    Widac ze ceny kolo 20.000 zl m2

    • 17 16

    • (2)

      Ceny z kosmosu

      • 5 4

      • Bedzie niedlugo nawet do 30.000 zl za m2 (1)

        Kupowac

        • 5 1

        • Milion pięćset sto dziewięćset trylionów dziewięćdziesiąt pięć i dwadzieścia centów.
          Nettto!

          • 3 3

    • w cenie chyba ktoś się o jedno zero pomylił, w DE to by kawał autostrady powstał, a czas to już jest kosmos, do połowy czerwca taki kawałek ?? i po wakacjach dalej ?? no comment

      • 1 1

  • Jest różnica między droga rowerową moi drodzy i kochani (1)

    Od strony Gdańska droga się zmniejsza i jest bardziej wyboista A latem to dramat kogoś wyprzedzić więc młodsza siostro dostosuj się do starszego brata żeby nam Gdańszczanom miło było Ciebie odwiedzać

    • 27 22

    • W Pacanowie kozy kują...

      • 8 4

  • (4)

    Najpierw zalali tysiącami ton betonu i asfaltu cały dolny sopot a teraz będą z kosteczki dróżkę kłaść bo konserwator chce. hehehe

    • 148 12

    • Konsetwator tu rządzi.
      Zejdź na ziemię śmieszku.

      • 2 9

    • Konserwator nie ma nic do gadania.
      To wymysł Karnowskiego.

      • 18 2

    • Bujaj się!Brawo Sopot!

      • 1 7

    • już jest z kostki tylko bez sensu bo nie dość że miała ta kostka facy na brzegach to jeszcze położono ją w poprzek

      a nie wzdłuż, teraz będzie gładziej i lepiej ale mogli o tym pomyśleć jak poprzenio układali

      • 2 0

  • To ograniczenie do 10 to jakiś bęcfał na prochach wymyslil (9)

    Zapraszam do jechania taką prędkością. Wtedy dopiero będą wypadki, bo ludzie na rowerach się będą przewracać. Co za patałach to dopuszcza? Powinno być realne ograniczenie min 15 na godzinę.

    • 143 13

    • Sołtys wymyslił

      • 12 1

    • Trzeba będzie prowadzić rowery (1)

      • 15 2

      • Prowadzic, ale nie za szybko

        • 2 2

    • Karnowski wymyślił (1)

      żeby rowerzyści na żuli z Sopotu nie wpadali.
      Problem polega na tym że Karnowski nigdy na rowerze nie jeździł i nie ma pojecia że 10km/h to kretynizm.

      • 21 4

      • jeździ, tylko nie ma prędkościomierza bo za trudny do ustawienia

        • 1 2

    • jadę tam latem 35km/h

      • 7 5

    • Patałachy to przewracają się przy 10 km/h

      • 2 4

    • Chyba po pijanemu

      10 km/h to u tak dwa razy szybciej niż pieszy. Przywracają się chyba jedynie dobrze pijani.

      • 3 6

    • jak nie umiesz złapać równowagi na rowerze przy 10kmh

      to jeździć na rowerze nie umiesz po prostu

      • 1 0

  • Rowery nie posiadają prędkościomierza (5)

    więc to ograniczenie mogą sobie w d.... wsadzić.

    • 177 12

    • (3)

      Nie. Oczywiście nie ma obowiązku posiadania licznika (ani jego poprawnej kalibracji) ale to już jest sprawa danego rowerzysty aby maksymalnej prędkości nie przekraczać. Nie ma tłumaczenia "nie wiem ile jadę". Co nie zmienia faktu, że to ograniczenie jest absurdalne. No i pytanie czy aby na pewno jest. Bo z tego co pamiętam to przynajmniej w niektórych miejscach nie ma znaków drogowych, a jedynie są prostokątne tabliczki z symbolami znaku drogowego

      • 4 3

      • Tam jest tylu pieszych w sezonie, że to 10 ma sens. (2)

        Generalnie cała ścieżka nadmorska nie ma sensu od czerwca do września, bo albo wyprzedzasz ciągle na trzeciego i straszysz pieszych, albo snujesz się w pociągu 15 km/h. To nie jest dróżka z funkcją transportową, ani miejsce treningu, to teren dla letników, którzy chcą leniwie popedałować 5 km tam i 5 z powrotem. Gdyby dopyszczono 50 km/h to nic by nie zmieniło poza większym pohukiwaniem pseudosportowców, którzy akurat tam chcą się zaprezentować. Fakt, że przez Sopot brak jest wygodnego przejazdu rowerem nie zmienia mojej negatywnej oceny nadmorskiego bulwaru rowerowego. Czy są ograniczenia, czy nie.

        • 10 6

        • Przecież tam w wielu miejscach DDR jest odseparowana od chodnika.

          • 7 0

        • To niech piesi chodzą po swojej części i nie wchodzą na rowerową. Dla nas lokalnych szlak nadmorski to trasa transportowa bo to jedyny szybki sposób przejechania przez 3 - city

          • 11 2

    • Malo kto wie ale w naszym kraju nie mamy ani jednego

      Radaru ktory mialby homologacje na pomiar predkocni roweru. Zaden rower tez nie jest zobowiazany do posiadania predkosciomierza. Stawianie tam jakiegokolwiek znaku ograniczajacego prędkość jest absurdem

      • 7 1

  • Prośba !!! (2)

    Tylko proszę nie tylko gładko ale i odpowiednio szeroko. Dziękuję !

    • 65 3

    • Taaa jasne. I co jeszcze ???
      Moze poszerzymy cały Sopot ?

      • 1 4

    • nie będzie gładko :(

      będzie kostka...
      Drogi Sopocie,
      Nadmorski kurorcie, letnie centrum trójmiasta...
      ...gdzie gładkie trasy dla rolek, hulajnog, longboardów?

      • 0 1

  • Nowa niefazowa nawierzchnia zostanie uznana za niestabilną w 2026. Proponuję od razu przejść do płasko-dynamicznej

    ze zmienną stałą dysocjacyjną. Stać nas na to, w końcu Polska.

    • 44 7

  • (4)

    Tylko asfalt, każda kostka bo to jest porażka. Dziękuję, pozdrawiam.

    • 114 11

    • Kiedyś tam był asfalt

      • 2 1

    • Kostka niefazowana > asfalt o niskiej jakości (2)

      Taka prawda, zobacz sobie co się dzieje z "asfaltem" na ścieżce rowerowej od stadionu w Gdańsku do Nowego Portu. To ja już wolę kostkę niż jakby mieli taką fuszerkę zrobić. Nie wiem co ludzie mają ze dla nich KAŻDA kostka jest zła

      • 2 4

      • To antynomia

        Asfalt zawsze lepszy. Porównanie starego asfaltu i nowej kostki jest bez sensu.
        Drogi z kostki tez się starzeją i wówczas i tak są gorsze niż asfaltowe.
        Kiepski asfalt lepszy niż kiepska kostka. Dobry asfalt lepszy niż dobra kostka. Jedna i druga nawieszchnie można ułożyć dobrze i zle.

        Porównanie starego asfaltu od nowej kostki prowadzi do niewłaściwych wniosków.

        • 8 2

      • ale co za problem ponaprawiać asfalt niefazowaną kostką? Są ludzie, co się na tym znają i potrafią to bardzo ładnie zrobić.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane