stat

Sopocka uchwała krajobrazowa wchodzi w życie

24 maja 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Krzysztof Koprowski
Najnowszy artukuł na ten temat

Duży napis na sklepie w centrum Gdańska będzie musiał zniknąć

Sopot jako kolejne miasto w Trójmieście doczekał się publikacji przez wojewodę uchwały krajobrazowej. Na razie nie wiadomo jeszcze czy, wzorem Gdańska, nie zostaną unieważnione jej zapisy. Pierwsze reklamy niezgodne z treścią uchwały mogą zniknąć z ulic kurortu za 12 miesięcy.



Uchwała krajobrazowa w Sopocie została przegłosowana na sesji Rady Miasta pod koniec marca. Teraz została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. Jej zapisy wejdą w życie w ciągu dwóch tygodni - o ile nie zostaną unieważnione w całości lub we fragmentach przez wojewodę, jak miało to miejsce w Gdańsku.

- To niezwykle istotna uchwała dla miasta - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu - Uchwała regulująca liczbę i formę reklam w mieście była przede wszystkim bardzo pożądana przez sopocian. Podczas konsultacji mieszkańcy prosili o jak najkrótszy okres przejściowy, dlatego przewidzieliśmy minimalny czas na dostosowanie.
Dla istniejących nośników reklamowych przewidziano następujące okresy przejściowe:

  • 12 miesięcy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych

  • 24 miesiące dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej

  • 48 miesięcy dla istniejących ogrodzeń

Po tym czasie urzędnicy będą mogli wszcząć postępowanie administracyjne skutkujące nałożeniem kary finansowej na właściciela nieruchomości.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Okres dostosowawczy nie dotyczy zupełnie nowych nośników reklamowych oraz ogrodzeń - te muszą być już zgodne z wymaganiami uchwały krajobrazowej w momencie ich montażu.

Osiem obszarów różnych zasad lokalizacji reklam



Przypomnijmy, w sopockiej uchwale przewidziano łącznie osiem obszarów strukturalnych różnych zasad lokalizacji nośników reklamowych: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).

Ponadto wydzielono najważniejsze elementy układu drogowego, a także przewidziano kilka obszarów indywidualnej promocji różnych wydarzeń miejskich.

Ograniczenia dla dużych nośników reklamowych



Sopocka uchwała znacząco ogranicza użycie reklam w formie bilbordów, reklam wielkopowierzchniowych na budynkach oraz banerów. W dalszym ciągu praktycznie na całym obszarze miasta dopuszczone będą reklamy w wiatach przystankowych oraz na słupach ogłoszeniowych.

Uchwała krajobrazowa nie będzie regulowała reklam wyborczych, ponieważ byłoby to sprzeczne z Kodeksem Wyborczym. Takie zapisy próbował wprowadzić Gdańsk, co zostało ostatecznie unieważnione przez wojewodę.
W którym mieście Trójmiasta panuje największy chaos reklamowy?
69%

w Gdańsku

3%

w Sopocie

28%

w Gdyni

zakończona

łącznie głosów: 547