- 1 Pod prąd uciekał przed policją (175 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (534 opinie)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (73 opinie)
- 4 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (150 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (508 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (306 opinii)
Spalarnia już z kamieniem węgielnym. Startują właściwe prace
Choć oficjalnie jej budowa rozpoczęła się około pół roku temu, to dopiero od teraz zaczynają się tam właściwe prace. Mowa o spalarni odpadów w Szadółkach, gdzie w piątek wmurowano kamień węgielny pod inwestycję. - To historyczna chwila dla Gdańska, ale też dla całego Pomorza - mówił podczas uroczystości wojewoda pomorski.
- Kamień węgielny to kluczowy moment na każdej budowie, nie możemy się już doczekać na wiechę. Myślimy partnersko, spalarnia to obiekt dla 34 gmin pomorskich i ważne ogniwo w zakończeniu łańcucha przetwarzania odpadów. Tempo prac jest imponujące, a nie jest to projekt łatwy. Robimy wszystko, żeby w roku 2023 spalarnia działała i produkowała energię i ciepło oraz utylizowała odpady - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Władze Gdańska podkreślały też, że spalarnia to "projekt maksymalnie ekologiczny".
Projekt ze wsparciem rządowym
Inwestycję wspiera strona rządowa. Budowa spalarni dofinansowana jest z funduszy Unii Europejskiej i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W związku z tym w piątkowej uroczystości na Szadółkach brał udział Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
- Ta inwestycja jest podsumowaniem dziesięcioleci. Już wtedy trwały dyskusje, co zrobić, żeby uciążliwość wysypiska w Szadółkach była mniejsza, żeby rozwiązać problem docelowo. Dziś wiemy, kiedy będzie zakończona inwestycja, która wpłynie na komfort życia mieszkańców, nie tylko Gdańska, ale i okolicznych gmin. To inwestycja ponadlokalna, która dotyczy całego regionu. Mam nadzieję, że za 3 lata ten obiekt zostanie wykorzystany do tego, żeby gospodarkę odpadami można było w bardzo racjonalny sposób prowadzić. To cieszy, że udało się zrealizować ten plan, zgromadzić odpowiednie środki. Mam nadzieję, że prace będą prowadzone w terminie, że będą bezpieczne. To historyczna chwila dla Gdańska, ale też dla całego Pomorza - podkreślił wojewoda podczas uroczystości.
Czytaj też:Wojewoda ma uwagi do projektu budowy spalarni
Kilka miesięcy temu, przyznając dotację dla spalarni, o jej korzyściach mówił też Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
- Problem zagospodarowania odpadów narasta, dlatego wsparcie rządowe i unijne jest potrzebne, żeby realizować takie inwestycje, jak ta w Gdańsku. Projekt ma duże znaczenie, bo odpowiada na deficyt, który występuje nie tylko lokalnie czy regionalnie, ale ma charakter ogólnopolski - mówił Horała. - Ponadto korzyści z realizacji tego przedsięwzięcia są wielowymiarowe. To ważny i dobry krok na drodze do zagwarantowania termicznego przekształcania odpadów, które nie nadają się do recyklingu. Dzięki temu z jednej strony minimalizuje się zagrożenia dla środowiska i jednocześnie wytwarza energię cieplną i elektryczną, a z drugiej ogranicza wzrost obciążeń mieszkańców - dodał.
Uciążliwości zapachowe, bo trzeba było wymienić grunt
Wartą ponad 565 mln zł budowę spalarni "czuć" było już od lipca. Wtedy rozpoczęła się wymiana gruntów, konieczna, by móc bezpiecznie posadowić całą skomplikowaną instalację. Z tego powodu latem nasiliły się problemy z fetorem na południu Gdańska. Od tamtego czasu usunięto blisko 90 proc. zaplanowanego do wybrania nienośnego gruntu. Odkryty grunt macierzysty jest poddawany badaniom w kierunku historycznych zanieczyszczeń ziemi.
Nawieziono 31 500 m sześc. czystych gruntów o odpowiedniej strukturze. Wykonano 100 proc. zaplanowanych do osadzenia ścianek szczelnych, zakończono proces wykonywania rozpór zabezpieczających przed osunięciem się ścian wykopu. Postawiono też już fundament pod bunkier spalarni.
Wywóz śmieci w Trójmieście
Budowę spalarni kilkukrotnie - bezskutecznie - próbowali też zablokować ekolodzy z Oświęcimia. Ostatecznie sprawę rozstrzygał sąd.
Spalarnia powstająca na terenie Zakładu Utylizacyjnego w Szadółkach jest największą w historii inwestycją komunalną w Gdańsku i regionie. Będzie przekształcać termicznie odpady stanowiące pozostałości po procesie sortowania, które nie nadają się do recyklingu (te trafiające do pojemników na śmieci resztkowe), a w efekcie tego procesu wyprodukowana zostanie energia elektryczna i ciepło dla mieszkańców Gdańska. Moc przerobowa instalacji wyniesie 160 tys. ton rocznie.
Inwestycję realizuje włosko-francuskie konsorcjum firm Astaldi, Termomeccanica Ecologia i Dalkia Wastenergy. Ma zostać oddana do użytku pod koniec 2023 r.
Miejsca
Opinie (221) ponad 20 zablokowanych
-
2020-12-18 15:39
Opinia wyróżniona
Przestać śmiecić!! (8)
To naprawdę prostę, aby zredukować ilość śmieci. Na początek polecam zmniejszenie wszystkich koszy nie śmieci w domu do 4 litrowych. Wychodząc ze śmieciami częściej, nie dość, żę dacie sobie trochę ruchu, to jeszcze zauważycie, że śmieci nie są jakąś abstrakcyjnym nie wiadomo czym, ale rezultatem waszej codziennej aktywności: Np. dziiaj wynoszę 2 butelki po wodzie mineralnej i pojemnij po mydle. I daje to jakąś refleksie na temat tego, czy na pewno tego potrzebuje...
- 41 41
-
2020-12-20 15:35
wynoszac puste butelki
mam sobie zdac sprawe zeby nie pic wody bo to niepotrzebne?
- 0 0
-
2020-12-19 23:45
Ta cała uroczystość,
wygląda jak ceremonia pogrzebowa.
- 0 0
-
2020-12-19 08:06
mniej pijesz i sięnie myjesz?
żarcie i wszystko pakujo w plajstik niepotrzebnie. Tu cała tajemnica
- 3 0
-
2020-12-19 07:38
ograniczyć konsumpcję... (1)
...tak kupować aby produkować jak najmniej śmieci, to jest bardzo proste, nie kupowąć wędlin, sera w plastikowych opakowaniach tylko na wagę gdzie zapakują w papier, nie kupować wody w plastikowych butelkach, po zakupy chodzić z torbami z materiału i ograniczyć pobieranie foliowych reklamówek, ja obserwuję młodzież, nie myślą o tym że trzeba zostawić Ziemię dla przyszłych pokoleń, swoich dzieci i wnuków...
- 2 1
-
2020-12-20 07:16
Ten "papier" to jak plastik. Nie da się go przetopić a ino spalić
- 0 0
-
2020-12-18 22:20
Większość śmieci to kwestia producentów - wiele rzeczy mogłaby być w ekologicznych opakowaniach.
- 8 0
-
2020-12-18 15:48
Ale te czterolitrowe kosze są bez worków? (1)
Każdy niepotrzebnie użyty worek to też odpadek.
- 18 0
-
2020-12-20 07:14
Oczywiście, że bez worków, Pani zużywa wodę do i mycia, to jest ECO :-)
- 0 0
-
2020-12-18 20:33
Opinia wyróżniona
Nie znam się na spalarniach ale na logikę nie ma od tego ucieczki (11)
Brak mi jednak od początku informacji co będzie się działo z powstałymi popiołami. Gdzie będą one składowane ? Czy ościenne gminy w zamian za spalone śmieci zabiorę powstający po nich popiół ?
Czy te gminy będą płacić za ,,pozbycie się uciążliwego bagażu,, i czy te pieniądze będą przeznaczone na np. ochronę zdrowia ? Coś cicho ze strony ekologów. Nie mają żadnych wątpliwości ? Wszystko ok ? Ja mam wiele.- 35 3
-
2021-01-13 18:10
Użycie popiołu
Też nie znam się na tym dokładnie, ale słyszałem, że taki popiół nie jest tak do końca bezużyteczny. Jak przeczytałem Twój komentarz, spytałem "wujka google" i oto cytat:
"Oprócz zastosowania w budownictwie jako składnik zapraw wiążących i betonu popiół lotny jest szeroko wykorzystywany przy produkcji wielu materiałów budowlanych. Wyroby ceramiczne. Popioły lotne stosuje się do produkcji cegieł pełnych, cegieł kratówek, dziurawek oraz pustaków szczelinowych".
Pozdrawiam- 0 0
-
2020-12-19 12:12
Na logike powiadasz...acha.. (7)
To ci powiem jakie mogly byc koncepcje: Spalarnia w technologii plazmowej po stronie Zolaw Wislanych 40 km od 700tys miasta z nowa infrastruktura torow kolejowych od samych Szadolek w strone Zolaw ,ktore mozna bylo wybudowac piszac dobry,przemyslany ,skonsolidowany projekt a nie pchajac bubla legislacyjno-budowlanego w takim miejscu w takim
To ci powiem jakie mogly byc koncepcje: Spalarnia w technologii plazmowej po stronie Zolaw Wislanych 40 km od 700tys miasta z nowa infrastruktura torow kolejowych od samych Szadolek w strone Zolaw ,ktore mozna bylo wybudowac piszac dobry,przemyslany ,skonsolidowany projekt a nie pchajac bubla legislacyjno-budowlanego w takim miejscu w takim pospiechu,z taka bezmyslonscia.Nie mow mi ,ze nie bylo alternatyw bo brzmisz dla mnie tak samo wiarygodnie jak Misiuro lub czlonek ministerstwa podpisujacy sie pod decyzja srodowiskowa.Za to kiedys bedzie kryminal i jesli pewnych spraw nie zalatwi covid i rakotworcze wyziewy z twojej spalarni -zrobi to nowy wymiar sprawiedliwosci.jeChodzilo o handel energia i cieplem -dlatego tak blisko zabudowan ale daleko od rozumu...Energie mozna kumulowac a ta przesylac za pomoca sieci energetycznej np/.///.///Koszty? A jakie beda koszty zdrowotne ?Pomyslales? Jeszcze powiedz ladnie wszystkim ,kto bedzie bral zyski do kieszeni i przez ile lat i w jakim procencie do swojej kieszeni.Nie pozdrawiam-gin...w niewiedzy.
- 6 3
-
2020-12-19 14:03
A może na Mazury wywozić śmierci z Gdańska ? (6)
Wszędzie chętnie je przyjmą.. Transport też jest tani i eko. Szadułki też były kiedyś na odludziu.
.- 1 0
-
2020-12-19 20:24
(3)
Szadoki owszem byly kiedys na odludziu wchlonelo je na przestrzeni lat miasto .ale...ALE.. na Zolawach taka deweloperska zabudowa byla by nie mozliwa -ziemia specjalnego znaczenia dla gospodarki ,nie mniej jeden taki zaklad spalania i odzyskiwania energi mogl tam smialo powstac na podstawie jednostkowej zgody ministra srodowiska. Wiec kumasz
Szadoki owszem byly kiedys na odludziu wchlonelo je na przestrzeni lat miasto .ale...ALE.. na Zolawach taka deweloperska zabudowa byla by nie mozliwa -ziemia specjalnego znaczenia dla gospodarki ,nie mniej jeden taki zaklad spalania i odzyskiwania energi mogl tam smialo powstac na podstawie jednostkowej zgody ministra srodowiska. Wiec kumasz cha che? ...Mowisz koszty.Na kolejnictwo unia sypie hojna reka a sam pociag moglby byc elektryczny korzystajacy z pradu dostarczanego przez spalarnie....Co w glowie sie nie miesci?Ludzie bez wyobrazni nami rzadza na nas zarabiaja kosztem zdrowia i walki naszych ploc o kazdy lyk swiezego powietrza.Ale jest ktos kto bedzie zadowolony -Zus sie ucieszy -zdziesiatkowani po covidzie odciazymy budzet rent i emerytur.Dobrze jest.Zarobia Wlosi i biale kolnierzyki reszta niech zdycha i dorzuca sie do systemu-taka jest tu logika.Z przerobu plastiku mozna miec bio paliwa..do silnikow,,,,,mozna
- 1 1
-
2020-12-19 23:01
Masz dużo uwag. (2)
Aż się dziwię, że w Gdańsku o tym nie pomyślano. Taki sztab naukowców i fachowców z zagranicy a Ty ich tak wypunktowałeś. Ja jako laik w tej technologii i sympatyk ekologii mam tu jednak następne wątpliwości :
- żuławy to teren depresyjny, głównie rolniczy więc spalarnia tam to też kiepski pomysł. Tam składowanie pozostałych popiołów może byćAż się dziwię, że w Gdańsku o tym nie pomyślano. Taki sztab naukowców i fachowców z zagranicy a Ty ich tak wypunktowałeś. Ja jako laik w tej technologii i sympatyk ekologii mam tu jednak następne wątpliwości :
- żuławy to teren depresyjny, głównie rolniczy więc spalarnia tam to też kiepski pomysł. Tam składowanie pozostałych popiołów może być jeszcze większą bombą ekologiczną.
- pobliski Elbląg pewnie kiedyś też kiedyś będzie musiał się z tym zmierzyć ale na razie nie chcą mieć w pobliżu takiego ciasteczka. To nie ich problem.
-Deweloperka na żuławach się tak nie rozwija nie z powodu ,,specjalnego znaczenia,, ale z powodu odległości do miejsca pracy. Tu jest drożej ale bliżej
-Temat odzyskiwania energii należy raczej traktować jako uboczny.
Tak jak wszyscy Gdańszczanie / i nie tylko/ powinniśmy być pewni, że ta inwestycja jako zło konieczne będzie sprawnie i bezpiecznie działała.- 1 1
-
2020-12-20 08:24
Nie kolego kolezanko-na Zolawach oprocz Nowego Dworu nie pobudujesz nowego osiedla -zorientuj sie w temacie. (1)
Punkt drugi-pisalem o okolicach Wisly -wiec widze ,ze na geografii tez nie byles-podpowiem ,ze to mniej wiecej w polowie drogi miedzy Gdanskiem a Elblagiem.Odpady powiadasz...a co zrobia z odpadami w Szadolkach?Taki sztab naukowcow powiadasz?Nie liczy sie sztab naukowcow a intencje zlecajacego raport i najwyzsze zyski do kieszeni zarzadcy chociaz by to mialo sie stac kosztem naszego mieszkancow zdrowia.
- 0 0
-
2020-12-20 20:31
Cieszę się, że martwisz się o moją znajomość geografii. Miło posłuchać prymusa.
W ,, okolicach Wisły '' Gdańsk pozostawił już pamiątkę w postaci góry fosfogipsu którego pyły sięgają ponoć do Kościerzyny mimo ,, uszczelnienia'' jej mułem z oczyszczalni ścieków. Wszyscy wiedzą, że mimo najlepszych filtrów coś się dostanie do atmosfery. Ale gromadzić hałdy też w nieskończoną ilość nie można. Cena nowoczesności jest wysoka.
W ,, okolicach Wisły '' Gdańsk pozostawił już pamiątkę w postaci góry fosfogipsu którego pyły sięgają ponoć do Kościerzyny mimo ,, uszczelnienia'' jej mułem z oczyszczalni ścieków. Wszyscy wiedzą, że mimo najlepszych filtrów coś się dostanie do atmosfery. Ale gromadzić hałdy też w nieskończoną ilość nie można. Cena nowoczesności jest wysoka. Wszyscy próbują pozbyć się tego ,, gorącego kartofla'' jak najdalej. Niemcy próbują wwozić śmieci do Polski. Anglicy eksportowali plastik do Chin. Wszystko się jednak ukróca.
Ja jednak: pozdrawiam. Jest dobrze, ale nie beznadziejnie.- 1 0
-
2020-12-19 19:04
a może jednać przetwarzać te plastiki ? a nie puszczać z dymem niszcząc środowisko? (1)
nie nadające się do przetworzenia to fraza wytrych - wszystkie plastiki da się przetworzyć w sposób bezpieczny dla środowiska tylko koszt takiej operacji byłby wyższy niż wrzucenia do pieca.
a wrzucenie plastiku do pieca to głupota z punktu widzenia ekologii - bo nie dość że musisz wypompować z komina gazy cieplarniane to jeszczenie nadające się do przetworzenia to fraza wytrych - wszystkie plastiki da się przetworzyć w sposób bezpieczny dla środowiska tylko koszt takiej operacji byłby wyższy niż wrzucenia do pieca.
a wrzucenie plastiku do pieca to głupota z punktu widzenia ekologii - bo nie dość że musisz wypompować z komina gazy cieplarniane to jeszcze musisz wydobyć więcej ropy żeby wyprodukować nowy plastik
spalarnie to biznes który udając "eko" jest jego zaprzeczeniem - ale jak widać po ankiecie ciemny lud łyka...- 3 1
-
2020-12-20 15:21
W artykule jest wyraźny zapis :
,,odpady resztkowe nie nadające się do przetworzenia " np pampersy. Nie czepiam się plastików ale odpadów których kiedyś nie było a aktualnie leżą latami na chałdach.
- 0 0
-
2020-12-19 00:21
Co się będzie działo z popiołami? Znajdziesz je płucach swoich, swoich dzieci, rodziców, dziadków...? (1)
- 9 1
-
2020-12-19 22:26
Chodzi mi o popioły czyli to co już bardziej spalić się nie da. To co zostaje w palenisku. Pyły w powietrzu pozostaną niestety z
- 1 0
Wszystkie opinie
-
2020-12-18 15:34
Budowę spalarni czuć już od przynajmniej 40 lat ;-) (7)
- 99 13
-
2020-12-18 16:23
Popieram budowę, ale (4)
Śmieci z okolicznych wiosek nie powinny być tam palone. Swoich mamy za dużo.
- 8 4
-
2020-12-18 16:54
a jak inaczej chcesz, żeby ograniczyć koszty funkcjonowania? (3)
- 4 2
-
2020-12-18 18:42
(1)
Czy to ta spalarnia która zbudują za publiczne pieniądze a następnie przekażą prywatnej jednostce (czytaj znajomy królika) która ani grosza do jej budowy nie dołoży ale za to będzie kasować 100% zysków?
- 10 1
-
2020-12-18 23:37
Tak, a o co chodzi?
- 3 0
-
2020-12-19 17:58
Proste
Zacząć trzeba od podstaw a nie od efektu braku podstaw. Trzeba skupić się na tym, żeby śmieci było mniej, normalizacji opakowań i wysokich opłat za opakowania inne. Powinno się karać wysokimi opłatami za pakowanie 5 plasterków kiełbasy w plastyk. Ludzie sami się wtedy nauczą, bo jak coś kosztuje to łatwo się uczy :) Dziś w TokFM była audycja o marnowaniu jedzenia i jakaś mądra głowa mówiła, że wg statystyk w Polsce wyrzucamy 8 chlebów na sekundę! Przeciętny Polak wyrzuca rocznie żywność za 900zł. Teraz rozumiem po co tyle spalarni i dołów na śmieci.
NO i druga rzecz to wielkość inwestycji... Jak ją planowali już była na granicy opłacalności, ale pchali ją do przodu, domyślam się czemu. Od tego czasu unia podniosła dwukrotnie poziom odzysku co oznacza, że spalarnia już była bez sensu, ale dalej to pchano.... władza ją chciała :)- 1 0
-
2020-12-19 13:50
Olka jak sie zbunkrowała (1)
Niech człowiek *tragedia przyjedzie z zaprzyjaźnionej wawki on wam zbuduje!
Najdroższa spalarnie naSwiecie :)- 4 0
-
2020-12-19 18:58
Kaczor nic tu nie pomoże...
- 0 2
-
2020-12-18 15:37
A BHPowiec bez maseczki na zdjęciu nr 23 (7)
- 53 6
-
2020-12-18 15:42
waniajet
może lubi tamte zapaszki, z czymś miłym mu się pewnie kojarzą...
- 3 3
-
2020-12-18 15:56
Nie każdy może, nie każdy lubi.
- 4 1
-
2020-12-18 16:22
Szewc bez butow chodzi
- 4 0
-
2020-12-18 16:46
I wszyscy bez butow BHP. Koszt samych kaskow i kurtek to kilka pensji przecietnego kowalskiego, a wszystko tylko po to aby sie pokazac i zdjec narobic.
- 5 0
-
2020-12-18 19:37
Trzyma dystans 2m , wszystko zgodnie z obostrzeniami.
- 1 3
-
2020-12-18 20:24
Mikrofon
No ale on w tym momencie przemawia. Także można mu wybaczyć.
- 2 1
-
2020-12-19 13:52
Oni nie musza!
- 0 1
-
2020-12-18 15:38
(16)
Kluczowa sprawa...czy przestanie śmierdzieć?Na Horałę tak psioczyli a zezwolił na inwestycję....ehhh.
- 23 43
-
2020-12-18 17:35
Już wiesz jak się pisze "wengiel"? (1)
- 5 5
-
2020-12-19 00:24
'Węgieł' bystrzaku
- 2 0
-
2020-12-18 18:15
dla czego ma przestac śmierdzieć jeśli do spalarni będą przywożone śmieci z kilkudziesięciu gmin? (3)
- 8 2
-
2020-12-18 18:17
dla tego właśnie (2)
- 3 4
-
2020-12-18 19:41
jak to że będzie codziennie na szadółki przyjeżdzało kilkarazy więcej smieci niż teraz ma zmniejszyć smród? (1)
- 6 2
-
2020-12-19 13:32
dym z komina będą psikać lawendą
albo konwalią, będzie referendum
- 2 0
-
2020-12-18 18:26
(2)
Pisiory dały pieniądze prezydentce? Przecież mówiła że wszystko zablokowali. Kłamczuszka.
- 7 10
-
2020-12-18 19:42
kredytów nie zablokowali a mieszkańcy Gdańska grzecznie spłacą...
- 5 5
-
2020-12-19 08:34
Pisiory nic nie dały, bo nic nie mają, to są pieniądze obywateli.
- 6 6
-
2020-12-18 19:53
zezwolenie
A co łaskę zrobił?.
- 4 2
-
2020-12-19 07:45
Popisujesz się brakiem myślenia,komu Horała łaskę zrobł?
Pis ci płaci za twoje wypociny?Przypominam każdy członek rządu obojętnie z jakiej partii jest sługą całego narodu!tych co na nich nie głosowali też!
- 3 6
-
2020-12-19 09:25
nie, nie przestanie śmierdzieć, powstanie jedynie dodatkowe źródło zapachowych uniesień :)
- 6 0
-
2020-12-19 09:55
Hmm ciekawe ile podwyżek opłat za śmieci nas czeka w przeciągu 3lat (2)
- 0 0
-
2020-12-19 10:55
(1)
pojedź do Szwajcarii, to dowiesz się, ile to kosztuje
a potem się zdziwisz, dlaczego w naszym kraju to jest prawie darmowe- 1 1
-
2020-12-19 23:41
To co proponujesz,
żeby temu zapobiec?
- 0 0
-
2020-12-19 11:49
Plastik nie śmierdzi.
Śmierdzą odpady bio, a one nie będą spalane. Do tego będą zwozić śmieci z całego województwa. A najlepsze, że zarobią na tym Włosi. GPEC Niemcy, Saur Francuzi. Tak się rządzi w Gdańsku. Ciekawe jak dostarczą ciepło ze spalania do miasta?
- 5 0
-
2020-12-18 15:39
Opinia wyróżniona
Przestać śmiecić!! (8)
To naprawdę prostę, aby zredukować ilość śmieci. Na początek polecam zmniejszenie wszystkich koszy nie śmieci w domu do 4 litrowych. Wychodząc ze śmieciami częściej, nie dość, żę dacie sobie trochę ruchu, to jeszcze zauważycie, że śmieci nie są jakąś abstrakcyjnym nie wiadomo czym, ale rezultatem waszej codziennej aktywności: Np. dziiaj wynoszę 2 butelki po wodzie mineralnej i pojemnij po mydle. I daje to jakąś refleksie na temat tego, czy na pewno tego potrzebuje...
- 41 41
-
2020-12-18 15:48
Ale te czterolitrowe kosze są bez worków? (1)
Każdy niepotrzebnie użyty worek to też odpadek.
- 18 0
-
2020-12-20 07:14
Oczywiście, że bez worków, Pani zużywa wodę do i mycia, to jest ECO :-)
- 0 0
-
2020-12-18 22:20
Większość śmieci to kwestia producentów - wiele rzeczy mogłaby być w ekologicznych opakowaniach.
- 8 0
-
2020-12-19 07:38
ograniczyć konsumpcję... (1)
...tak kupować aby produkować jak najmniej śmieci, to jest bardzo proste, nie kupowąć wędlin, sera w plastikowych opakowaniach tylko na wagę gdzie zapakują w papier, nie kupować wody w plastikowych butelkach, po zakupy chodzić z torbami z materiału i ograniczyć pobieranie foliowych reklamówek, ja obserwuję młodzież, nie myślą o tym że trzeba zostawić Ziemię dla przyszłych pokoleń, swoich dzieci i wnuków...
- 2 1
-
2020-12-20 07:16
Ten "papier" to jak plastik. Nie da się go przetopić a ino spalić
- 0 0
-
2020-12-19 08:06
mniej pijesz i sięnie myjesz?
żarcie i wszystko pakujo w plajstik niepotrzebnie. Tu cała tajemnica
- 3 0
-
2020-12-19 23:45
Ta cała uroczystość,
wygląda jak ceremonia pogrzebowa.
- 0 0
-
2020-12-20 15:35
wynoszac puste butelki
mam sobie zdac sprawe zeby nie pic wody bo to niepotrzebne?
- 0 0
-
2020-12-18 15:41
(7)
W końcu będzie jak w Skandynawii, Szwajcarii, czy Austrii. Wymieniam te kraje, bo przywiązują dużą wagę do ekologii. Koniec z przykrymi zapachami!
- 34 48
-
2020-12-18 18:32
Będzie, ale jak w Neapolu.
Mendelejew w chmurze, a smród zostanie i tak.
- 22 3
-
2020-12-18 19:45
spalarnie smieci to nie ekologia tylko brudny biznes - najbrudniejszy jaki istnieje...
ze spalania plastiku wytwarza się ogromna ilość dwutlenku węgla oraz setki znanych toksyn
- 13 2
-
2020-12-19 00:03
Tam śmierdzą zakopane śmieci z 50 lat
Bakterie to przerabiają i smród się unosi z gleby. Przestanie śmierdzieć jak bakterie przestaną pracować. Pewnie że 100 lat to potrwa.
- 3 1
-
2020-12-19 06:01
(2)
Do dziś nie potrafimy spalić ekologiczne węgla, ale śmieci już TAK. Coś mi tu śmierdzi ta ekologia
- 8 1
-
2020-12-19 11:01
(1)
ale jak śmierdzi krematorium na srebrzysku,
które pracuje non stop ?
w ogóle nie śmerdzi, bo są filtry,
a jest ok. 70 m od budynków mieszkalnych i nikt nie skarży się na to sąsiedztwo
a jeszcze po mieszkania w nowej inwestycji przy ulicy Srebrniki, stała kolejka- 3 3
-
2020-12-19 13:25
tam ciała się spopilela gazem ziemnym - a tu sterta śmieci bedzie paliła sie sama
poza tym 160 tysięcy ton to naprawdę góra śmieci potrzeba kilku miast jak Gdańsk żeby tyle wyprodukować
- 1 0
-
2020-12-19 17:08
Myślenie nie logiczne
Spalarnia spala nowe śmieci nie stare śmierdzące które dalej będą smierdzieć
- 1 1
-
2020-12-18 15:49
Fajnie to brzmi moi drodzy I kochani (4)
Węgiel i spalarnia .Więc tak trzymam kciuki oby jak najszybciej powstałabo bo ten zapach aż na Ujeścisko dolatuje i czasami jeść się odechciewa .
- 19 19
-
2020-12-18 17:30
teraz mieszkasz na Ujeścisku?
- 3 2
-
2020-12-18 19:36
Ale przecież spalarnia nie zlikwiduje bio odorów. (1)
Tam będą spalać odpady takie jak tworzywa sztuczne które nie nadają się do dalszego recyklingu? Spalarnia nie zredukuje smrodku tylko dowali do niego rakotwórcze drobne pyłki?
- 7 0
-
2020-12-18 21:27
tak!
ale pani prezydent będzie wmawiać mieszkańcom gdańska, że to jest fantastyczna inwestycja :) sama mieszka daleko od zakładu. czysta hipokryzja innym pozwoli kupić tam mieszkanie. wstawia zdjęcie kiedy śmierdzi jak cholera ale powie że jest super hahahahah
- 8 0
-
2020-12-19 15:57
jeść się odechc, jak dioksyny do obiadu zjesz i za kilka lat 3miasto będzie z najwyższą zachorowalnością na nowotwory....
- 2 0
-
2020-12-18 15:49
Przestarzała technologia, żadna z tego ekologia. (5)
- 70 26
-
2020-12-18 15:52
taka sama technologia jak wszędzie (1)
- 11 9
-
2020-12-18 18:17
nie wiem co to za ekologia która pompuje gazy cieplarniane do atmosfery - już spalanie wegla jest bardziej eko
- 13 4
-
2020-12-18 15:54
Od zawsze u nas utylizowalo się przestarzałe technologie. (1)
No, może nie od zawsze, powiedzmy tak od 1945 r.
- 11 2
-
2020-12-18 16:49
Od zawsze to przestarzale technologie byly z naszej perspektywy technologiami kosmicznymi.
A ten Twoj 1945 nie wniosl zadnego przelomu w tym zakresie, wiec od razu wiadomo, jakie masz intencje.
- 5 1
-
2020-12-19 22:01
Nie rozumiem
Przecież niby odchodzimy od węgla, a tu w spalarni będą palić węglem kamiennym. Ciekawe co na to Greta
- 2 1
-
2020-12-18 15:51
nie widzę biskupa z pokropkiem! (3)
- 42 15
-
2020-12-18 15:56
Musi być, Dulkiewicz chodzi na pasku u czarnych
- 7 8
-
2020-12-18 16:24
Biskup ma spotkanie (1)
Z młodymi
- 9 7
-
2020-12-18 19:24
Znacie skecz o odwróconym egzorcyzmie?
- 1 1
-
2020-12-18 15:52
Historia Was rozliczy. (1)
Na nic przyjdzie tłumaczenie jak zwykle "nie wiedzieliśmy", "miało być bezpiecznie".
Mam nadzieję, że poza historią również prokurator i sąd.- 54 30
-
2020-12-18 19:49
takie spalarnie na zachodzie budowano w latach 50 zeszłego wieku
wpływ na zdrowie jest dobrze znany - i nic nie trzeba przewidywać - choroby płuc plus nowotwory to zmora każdej takiej instalacji (tylko nie wyskakujcie z Wiedniem tu naprawdę jest przepaść w zastosowanym systemie filtracji)
- 14 5
-
2020-12-18 16:04
Co to za maskarada i pajacowanie pod publikę? Dlaczego człowiek przy mikrofonie jest bez maseczki?
Morawiecka i Niedzielska zawsze w masce- 39 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.