• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek badawczy Oceania kończy 25 lat

Robert Kiewlicz
16 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Oceania charakteryzuje się dużą dzielnością morską. Jej wyposażenie pozwala na żeglugę w prawie każdych warunkach. Oceania charakteryzuje się dużą dzielnością morską. Jej wyposażenie pozwala na żeglugę w prawie każdych warunkach.

Słynny statek badawczy, należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk z Sopotu, s/y Oceania, kończy 25 lat. Statek zaprojektował inż. Zygmunt Choreń z Gdańska. 20 grudnia 1985 roku po raz pierwszy podniesiono na nim banderę.



Żaglowiec Oceania przed wodowaniem, w maju 1985 r. Żaglowiec Oceania przed wodowaniem, w maju 1985 r.
Pomysł budowy specjalistycznego statku badawczego powstał na początku lat 80. XX wieku. W wyniku długotrwałych starań Prezydium Polskiej Akademii Nauk w 1982 roku przychyliło się do projektu budowy niedużego statku badawczego, przystosowanego do badań Morza Bałtyckiego i przyległych do Europy wód oceanu.

W tym celu na zamówienie Instytutu znany projektant, inż. Zygmunt Choreń, zaprojektował statek żaglowy o nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Założenie było proste - przy minimalnej obsłudze statek ma umożliwić kilkunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu.

Ważna była duża autonomia pływania, zasięg obejmujący cały Bałtyk, Północny Atlantyk i rejony Arktyki europejskiej oraz niski koszt eksploatacji w porównaniu z klasycznymi statkami badawczymi o podobnych rozmiarach i możliwościach. Naukowcy Zakładu Oceanologii PAN zaprojektowali wyposażenie i przystosowanie wnętrza statku tak, aby był on przystosowany do badań.

W 1983 roku rozpoczęła się budowa statku w Stocznia im. Lenina w Gdańsku. Ze względu na nietypowy charakter jednostki oraz brak w tych czasach możliwości importu potrzebnych urządzeń, budowa napotykała na wiele trudności, jednak zaangażowanie stoczniowców i pracowników Instytutu pozwoliło podnieść banderę 20 grudnia 1985 r.

Oceania to stalowy, trójmasztowy statek. Kadłub powstał na podstawie planów ORP Iskra i STS Pogoria. Nazwę statku zaproponował prof. chemii morza Leonard Falkowski.

Zalicza się on do żaglowców nowej generacji, ze zdalnie obsługiwanymi trzema żaglopłatami (hydrauliczne stawianymi żaglami) o łącznej powierzchni 700 m kw. Każdy z trzech masztów ma wysokość 32 metrów. Napęd pomocniczy stanowi silnik o mocy 310 KM. Żaglowiec ma długość 48,9 m, szerokość - 9 m i zanurzenie 3,8 m. Jego załoga składa się z 13 oficerów i marynarzy. Dla naukowców przeznaczonych jest 14 miejsc.

Od samego początku statek odbywa co roku rejsy badawcze w rejonach Bałtyku, Morza Północnego i Atlantyku. Na pokładzie ma zainstalowaną aparaturę do badań hydrograficznych, optycznych, akustycznych, chemicznych i biologicznych. Rocznie Oceania przebywa średnio ok. 240 dni w morzu.

W najbliższym czasie statek przejdzie kompleksowy remont w Gdańskiej Stuoczni Remontowej. Prace remontowe obejmą m.in. wymianę całego układu napędu mechanicznego, łącznie z silnikiem, montaż nowego systemu oczyszczania ścieków i wentylacji.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (39) 4 zablokowane

  • sto lat!

    stooooooo laaaaat, stoooooooo laaaaaat!

    • 40 1

  • a u mnie (2)

    było dziś minus 16,5 orunia górna

    • 8 17

    • a co mnie to ...

      • 1 2

    • porażasz

      • 0 1

  • OCEANIA GDYNIA - Laguna i wszystko jasne

    • 3 8

  • Coś o ptasiej grypie

    Dwa łabędzie grają w statki:
    - B3.
    - Pudło. H5N1
    - Trafiony-zatopiony

    • 22 7

  • I co, może Polak nie potrafi? (10)

    Statki to my umiemy budować. Szkoda, że "rzondzoncy" tego nie widzą

    • 16 7

    • Ale sugerujesz, że rząd powinien dalej dokładać z naszych podatków (5)

      do nierentownych stoczni czy jak?

      • 3 2

      • Do szkoły!!!!!!!!! (3)

        To że rudy uważa że stocznie są nierentowne, nie oznacza że tak jest... Popatrz na inne kraje europejskie - niemcy, francja, włochy, norewgia... Tam się nie likwiduje przemysłu stoczniowego...

        • 2 4

        • (2)

          a widziales w niemczech, francji i norwegii takie stocznie panstwowe jak byla gdanska czy gdynska? o takim zatrudnieniu? takie rzeczy to teraz tylko w azji - trzeba sie wyspechalizowac w jakichs statkach - takich, jak teraz proboje Crist - do stawiania farm wiatrowych na ten przykład, a nie tluc serie kontenerowcow i doplacac do kazdego kilka baniek...

          • 2 2

          • stocznie niemieckie czy francuskie są państwowe

            i zatrudniają WIĘCEJ ludzi od naszych....

            • 1 1

          • Bo niemcy czy Norwegowie kontenerowców nie budują ;-)

            Powiedziałbym, że oprócz kontenerowców i tankowców nic innego się nie buduje. Ale z Ciebie taki spec, że pewnie chciałbyś budować masowce...

            • 0 2

      • Ile stocznie płaciły podatków rocznie na Pomorzu?

        Ile stocznie kupowały dóbr towarowych w całej Polsce? Innymi słowy jakimi kwotami obracały stocznie? Wiesz jak kasa odeszła z naszego województwa dzięki tuskowej specustawie?

        • 3 4

    • Kochany (3)

      Przestań PISać, bom myślał, że mi się język połamie w próbie zrozumienia tego, coś stworzył. Korzystaj z słownika, to jest taka książka, gdzie zasady pisowni polskiej, są ujęte.Książkę można nabyć w takim sklepie, co się księgarnią - zowie.
      Dobry prezent pod choinkę.Wszystkiego najlepszego i spokoju wewnętrznego.

      • 3 3

      • Stocznie to nie tylko domena PIS (1)

        Senator Zaremba - senator PO - starał się ponownie uruchomić produkcję statków w Stoczni Szczecińskiej. Bez relzultatu, wystąpił z PO. Oto jak komentował w lipcu stan stoczni:
        "W ubiegłym roku polski rząd poświadczył nieprawdę, występując przed Komisją Europejską i stwierdzając, że w 2001 r. Stocznia Szczecińska Porta Holding SA była firmą państwową i otrzymała pomoc publiczną. Ani nie była państwowa, bo była spółką prywatną, ani nie otrzymała wsparcia ze strony państwa. Zbudowała 161 statków bez złotówki pomocy ze strony państwa" senator Krzysztof Zaremba - ex PO

        Więc kochany Mirze, jeśli Twoja inteligencja jest wystarczająca do zrozumienia kilku prostych zdań, to lepiej by było gdybyś wrócił do szkoły podstawowej...

        • 1 1

        • Dobro stoczni leżało na sercu wielu ludzi

          Ludzi dbających o Polskę...

          • 1 0

      • @Mir

        Ale Ty chyba nie używasz zasad pisowni XVIII wiecznej na codzień? Bom widząc takie słowa uwierzyć nie mógł, że je w XXI wieku napisano...

        • 0 1

  • To jest wrak skarbonka (2)

    którego utrzymanie kosztuje tyle, że trzeba dziadować na wszystkim innym.
    jest sens?

    • 3 19

    • Frustrat?

      Oceania wrakiem? Utrzymanie tego statku kosztuje GROSZE...

      • 2 0

    • Nie wiem skąd masz te wiadomości

      Oceania dostaje z ministerstwa bezpośrednie finansowanie w wielkości ok 2mln zł na rok. Gdyby tego statku nie było i tak by tych pieniędzy nie było. Ponadto Oceania bierze udział w wielu międzynarodowych projektach i z tego też jest finansowana. Z tego co wiem to był problem ze znalezieniem pieniędzy na remont, ale jeśli chodzi o użytkowanie to Instytut wiele nie dokłada. A fakt też jest taki, że bez tego statku IO PAN nie miałby szans na projekty i pieniądze z projektów w których bierze udział.

      Ale rzeczywiście chyba po 25 latach trzeba by było pomyśleć o czymś nowym. Oceania była projektowana na zupełnie inny sprzęt badawczy. By być teraz w czołówce badawczej potrzebujemy sprzętu odpowiedniego, do którego niestety Oceania nie zawsze jest przystosowana

      • 1 1

  • 13 osób załogi (4)

    "Założenie było proste - przy minimalnej obsłudze statek ma umożliwić kikunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu. "
    Moze ktos mi wyjasni, czy to mało czy dużo, mi sie wydaje że sporo, bo na kontenrowcach (jak ten duzy Maersk co do Gda przyplywa), masowcach czy lpg tankers w tej chwili to nawet 11 osob ogarnia, ale tez ok 13 jest max.
    Tu statek mniejszy, towaru brak...jak to jest?

    • 3 10

    • tak tylko tu oprócz standardowego obłożenia mostka, maszynowni itp (2)

      dochodzą osoby do obsługi bramy tylniej, wind, dźwigu i innego ustrojstwa badawczego

      • 4 2

      • i do balastowania, przeciez to zaglowiec! (1)

        • 1 0

        • i już Cię lubię !

          • 0 0

    • przecie pisze:

      "statek ma umożliwić kikunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu"

      to nie jest załoga, ci ludzie zajmuja sie aparutura nauk-bad.

      • 2 0

  • czas popłynąć na złom (1)

    • 5 16

    • sam się wybierz na złom trollu

      • 1 2

  • taa...

    będzie miał na czym Rudy z Hrabią i ekipą z Polski uciekać

    • 3 5

  • Bardzo łatwo na przykładzie opinii (ilości i jakości) dotyczących powyższego artykułu, dowiedzieć się kim są czytelnicy portalu...

    • 4 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane