- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (277 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (155 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (280 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (105 opinii)
- 5 Budują nowy ruch miejski (32 opinie)
- 6 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (156 opinii)
Statek badawczy Oceania kończy 25 lat
Słynny statek badawczy, należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk z Sopotu, s/y Oceania, kończy 25 lat. Statek zaprojektował inż. Zygmunt Choreń z Gdańska. 20 grudnia 1985 roku po raz pierwszy podniesiono na nim banderę.
Pomysł budowy specjalistycznego statku badawczego powstał na początku lat 80. XX wieku. W wyniku długotrwałych starań Prezydium Polskiej Akademii Nauk w 1982 roku przychyliło się do projektu budowy niedużego statku badawczego, przystosowanego do badań Morza Bałtyckiego i przyległych do Europy wód oceanu.
W tym celu na zamówienie Instytutu znany projektant, inż. Zygmunt Choreń, zaprojektował statek żaglowy o nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Założenie było proste - przy minimalnej obsłudze statek ma umożliwić kilkunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu.
Ważna była duża autonomia pływania, zasięg obejmujący cały Bałtyk, Północny Atlantyk i rejony Arktyki europejskiej oraz niski koszt eksploatacji w porównaniu z klasycznymi statkami badawczymi o podobnych rozmiarach i możliwościach. Naukowcy Zakładu Oceanologii PAN zaprojektowali wyposażenie i przystosowanie wnętrza statku tak, aby był on przystosowany do badań.
W 1983 roku rozpoczęła się budowa statku w Stocznia im. Lenina w Gdańsku. Ze względu na nietypowy charakter jednostki oraz brak w tych czasach możliwości importu potrzebnych urządzeń, budowa napotykała na wiele trudności, jednak zaangażowanie stoczniowców i pracowników Instytutu pozwoliło podnieść banderę 20 grudnia 1985 r.
Oceania to stalowy, trójmasztowy statek. Kadłub powstał na podstawie planów ORP Iskra i STS Pogoria. Nazwę statku zaproponował prof. chemii morza Leonard Falkowski.
Zalicza się on do żaglowców nowej generacji, ze zdalnie obsługiwanymi trzema żaglopłatami (hydrauliczne stawianymi żaglami) o łącznej powierzchni 700 m kw. Każdy z trzech masztów ma wysokość 32 metrów. Napęd pomocniczy stanowi silnik o mocy 310 KM. Żaglowiec ma długość 48,9 m, szerokość - 9 m i zanurzenie 3,8 m. Jego załoga składa się z 13 oficerów i marynarzy. Dla naukowców przeznaczonych jest 14 miejsc.
Od samego początku statek odbywa co roku rejsy badawcze w rejonach Bałtyku, Morza Północnego i Atlantyku. Na pokładzie ma zainstalowaną aparaturę do badań hydrograficznych, optycznych, akustycznych, chemicznych i biologicznych. Rocznie Oceania przebywa średnio ok. 240 dni w morzu.
W najbliższym czasie statek przejdzie kompleksowy remont w Gdańskiej Stuoczni Remontowej. Prace remontowe obejmą m.in. wymianę całego układu napędu mechanicznego, łącznie z silnikiem, montaż nowego systemu oczyszczania ścieków i wentylacji.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (39) 4 zablokowane
-
2010-12-16 06:21
sto lat!
stooooooo laaaaat, stoooooooo laaaaaat!
- 40 1
-
2010-12-16 06:47
a u mnie (2)
było dziś minus 16,5 orunia górna
- 8 17
-
2010-12-16 11:28
a co mnie to ...
- 1 2
-
2010-12-16 12:37
porażasz
- 0 1
-
2010-12-16 07:45
OCEANIA GDYNIA - Laguna i wszystko jasne
- 3 8
-
2010-12-16 08:04
Coś o ptasiej grypie
Dwa łabędzie grają w statki:
- B3.
- Pudło. H5N1
- Trafiony-zatopiony- 22 7
-
2010-12-16 08:05
I co, może Polak nie potrafi? (10)
Statki to my umiemy budować. Szkoda, że "rzondzoncy" tego nie widzą
- 16 7
-
2010-12-16 09:35
Ale sugerujesz, że rząd powinien dalej dokładać z naszych podatków (5)
do nierentownych stoczni czy jak?
- 3 2
-
2010-12-16 09:44
Do szkoły!!!!!!!!! (3)
To że rudy uważa że stocznie są nierentowne, nie oznacza że tak jest... Popatrz na inne kraje europejskie - niemcy, francja, włochy, norewgia... Tam się nie likwiduje przemysłu stoczniowego...
- 2 4
-
2010-12-16 10:43
(2)
a widziales w niemczech, francji i norwegii takie stocznie panstwowe jak byla gdanska czy gdynska? o takim zatrudnieniu? takie rzeczy to teraz tylko w azji - trzeba sie wyspechalizowac w jakichs statkach - takich, jak teraz proboje Crist - do stawiania farm wiatrowych na ten przykład, a nie tluc serie kontenerowcow i doplacac do kazdego kilka baniek...
- 2 2
-
2010-12-16 21:36
stocznie niemieckie czy francuskie są państwowe
i zatrudniają WIĘCEJ ludzi od naszych....
- 1 1
-
2010-12-16 21:39
Bo niemcy czy Norwegowie kontenerowców nie budują ;-)
Powiedziałbym, że oprócz kontenerowców i tankowców nic innego się nie buduje. Ale z Ciebie taki spec, że pewnie chciałbyś budować masowce...
- 0 2
-
2010-12-16 09:46
Ile stocznie płaciły podatków rocznie na Pomorzu?
Ile stocznie kupowały dóbr towarowych w całej Polsce? Innymi słowy jakimi kwotami obracały stocznie? Wiesz jak kasa odeszła z naszego województwa dzięki tuskowej specustawie?
- 3 4
-
2010-12-16 09:48
Kochany (3)
Przestań PISać, bom myślał, że mi się język połamie w próbie zrozumienia tego, coś stworzył. Korzystaj z słownika, to jest taka książka, gdzie zasady pisowni polskiej, są ujęte.Książkę można nabyć w takim sklepie, co się księgarnią - zowie.
Dobry prezent pod choinkę.Wszystkiego najlepszego i spokoju wewnętrznego.- 3 3
-
2010-12-16 21:58
Stocznie to nie tylko domena PIS (1)
Senator Zaremba - senator PO - starał się ponownie uruchomić produkcję statków w Stoczni Szczecińskiej. Bez relzultatu, wystąpił z PO. Oto jak komentował w lipcu stan stoczni:
"W ubiegłym roku polski rząd poświadczył nieprawdę, występując przed Komisją Europejską i stwierdzając, że w 2001 r. Stocznia Szczecińska Porta Holding SA była firmą państwową i otrzymała pomoc publiczną. Ani nie była państwowa, bo była spółką prywatną, ani nie otrzymała wsparcia ze strony państwa. Zbudowała 161 statków bez złotówki pomocy ze strony państwa" senator Krzysztof Zaremba - ex PO
Więc kochany Mirze, jeśli Twoja inteligencja jest wystarczająca do zrozumienia kilku prostych zdań, to lepiej by było gdybyś wrócił do szkoły podstawowej...- 1 1
-
2010-12-16 22:04
Dobro stoczni leżało na sercu wielu ludzi
Ludzi dbających o Polskę...
- 1 0
-
2010-12-16 22:04
@Mir
Ale Ty chyba nie używasz zasad pisowni XVIII wiecznej na codzień? Bom widząc takie słowa uwierzyć nie mógł, że je w XXI wieku napisano...
- 0 1
-
2010-12-16 09:24
To jest wrak skarbonka (2)
którego utrzymanie kosztuje tyle, że trzeba dziadować na wszystkim innym.
jest sens?- 3 19
-
2010-12-16 09:48
Frustrat?
Oceania wrakiem? Utrzymanie tego statku kosztuje GROSZE...
- 2 0
-
2010-12-16 11:48
Nie wiem skąd masz te wiadomości
Oceania dostaje z ministerstwa bezpośrednie finansowanie w wielkości ok 2mln zł na rok. Gdyby tego statku nie było i tak by tych pieniędzy nie było. Ponadto Oceania bierze udział w wielu międzynarodowych projektach i z tego też jest finansowana. Z tego co wiem to był problem ze znalezieniem pieniędzy na remont, ale jeśli chodzi o użytkowanie to Instytut wiele nie dokłada. A fakt też jest taki, że bez tego statku IO PAN nie miałby szans na projekty i pieniądze z projektów w których bierze udział.
Ale rzeczywiście chyba po 25 latach trzeba by było pomyśleć o czymś nowym. Oceania była projektowana na zupełnie inny sprzęt badawczy. By być teraz w czołówce badawczej potrzebujemy sprzętu odpowiedniego, do którego niestety Oceania nie zawsze jest przystosowana- 1 1
-
2010-12-16 10:37
13 osób załogi (4)
"Założenie było proste - przy minimalnej obsłudze statek ma umożliwić kikunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu. "
Moze ktos mi wyjasni, czy to mało czy dużo, mi sie wydaje że sporo, bo na kontenrowcach (jak ten duzy Maersk co do Gda przyplywa), masowcach czy lpg tankers w tej chwili to nawet 11 osob ogarnia, ale tez ok 13 jest max.
Tu statek mniejszy, towaru brak...jak to jest?- 3 10
-
2010-12-16 11:55
tak tylko tu oprócz standardowego obłożenia mostka, maszynowni itp (2)
dochodzą osoby do obsługi bramy tylniej, wind, dźwigu i innego ustrojstwa badawczego
- 4 2
-
2010-12-16 20:51
i do balastowania, przeciez to zaglowiec! (1)
- 1 0
-
2010-12-16 22:39
i już Cię lubię !
- 0 0
-
2010-12-16 21:41
przecie pisze:
"statek ma umożliwić kikunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań na morzu"
to nie jest załoga, ci ludzie zajmuja sie aparutura nauk-bad.- 2 0
-
2010-12-16 11:08
czas popłynąć na złom (1)
- 5 16
-
2010-12-16 12:17
sam się wybierz na złom trollu
- 1 2
-
2010-12-16 12:10
taa...
będzie miał na czym Rudy z Hrabią i ekipą z Polski uciekać
- 3 5
-
2010-12-16 12:35
Bardzo łatwo na przykładzie opinii (ilości i jakości) dotyczących powyższego artykułu, dowiedzieć się kim są czytelnicy portalu...
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.