stat

Szansa dla przemysłowych terenów byłego ZNTK na Przeróbce

21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 1 roku)
Maciej Naskręt
artykuł historyczny

Gdańsk zleci opracowanie dokumentacji budowy infrastruktury przeciwpowodziowej na terenie ZNTK w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. To krok w stronę rewitalizacji zdegradowanych terenów przemysłowych na Przeróbce, bowiem inwestycja przewiduje przebudowę dróg.



Dyrekcja Rozbudowa Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla realizacji zadania pn. "Przebudowa układu odwodnieniowego na terenie po byłych Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Gdańsku".

Jest to pierwszy krok w kierunku ożywienia terenów ZNTK, które są objęte ochroną konserwatorską. Do tej pory w zakład inwestowali prywatni właściciele. Miasto dostrzegło ich wysiłki i postanowiło teren zabezpieczyć. Na razie przed powodzią

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie kolektorów odwodnieniowych głównie pod drogami na terenie wspomnianego zakładu. Stąd w ramach inwestycji jest szansa na poprawę stanu technicznego zdewastowanych dróg. Przed rokiem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku opracował koncepcję ich przebudowy. Wyłoniony projektant będzie musiał się do niej zastosować.

Dokumentacja ma być gotowa do końca września 2017 r. Na jej opracowanie miasto przeznaczyło ok. 220 tys. zł. Inwestycja wpisuje się w Gdański Program Przeciwpowodziowy, mający na celu m.in. łagodzenie skutków występowania alarmowych stanów wód.

Czytaj też: Zabytkowa hala na terenie ZNTK odzyskuje dawny blask

ZNTK to ponad 100-letnia historia

Teren dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku to smutne pozostałości jednego z największych zakładów pracy na terenie miasta. Kompleks przemysłowy powstał w 1910 r. Pierwotnie działał pod nazwą Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl. Po II wojnie światowej były to Warsztaty Kolejowe PKP, aż wreszcie zostały nazwane właśnie ZNTK.

Na potrzeby powstającej w Trójmieście Szybkiej Kolei Miejskiej to m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiej S-Bahn, dawne 800-woltowe jednostki EW90, EW91, EW92 - nazywane modrakami.

Po okresie transformacji teren ówczesnego ZNTK nie miał tyle szczęścia, co na przykład zakłady kolejowe w Bydgoszczy, gdzie dziś funkcjonuje z powodzeniem firma Pesa. Tereny po gdańskim ZNTK-u trafiły w ręce syndyka.

Obiekt z upływem lat przechodził we własność prywatnych przedsiębiorców. Obecnie funkcjonuje tam kilkadziesiąt spółek.
Jak oceniasz inwestowanie w takie miejsca jak ZNTK?
68%

pozytywnie, te tereny zyskują na znaczeniu

13%

dobrze, ale pieniądze poiwnniśmy wydawać z umiarem

11%

prywatne inwestycje oceniam dobrze, ale państwowe pieniądze nie powinny być tu inwestowane

8%

krytycznie, inwestowanie tam nie ma sensu

łącznie głosów: 568