- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (172 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (193 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (58 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (156 opinii)
- 5 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (15 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
Szczątki ponad stu Niemców znalezione przy Bastionie Wyskok
Szczątki z okresu II wojny światowej, należące do ponad setki Niemców, odkryli archeologowie, którzy od połowy marca pracują w obrębie Bastionu Wyskok na Dolnym Mieście. Znalezione szkielety należały zarówno do żołnierzy, jak i cywilów, z których część zmarła prawdopodobnie w 1945 roku w szpitalu na ul. Kieturakisa. Szczątki trafią teraz na jeden z niemieckich cmentarzy wojennych.
- Prace wykonywane są w obrębie Bastionu Wyskok na Dolnym Mieście. Do 29 kwietnia odkryto szczątki 107 osób narodowości niemieckiej z okresu II wojny światowej, z których część zmarła prawdopodobnie w pobliskim szpitalu na ul. Kieturakisa w 1945 r. Większość odkrytych szczątków należała do żołnierzy - znajdowane są przy nich elementy wyposażenia żołnierskiego oraz nieśmiertelniki - opowiada Maciej Stromski.
Muzea w Trójmieście
Odkrywane są także szczątki volkssturmistów - członków formacji, która miała charakter pospolitego ruszenia i którą powołano do życia w ostatniej fazie II wojny światowej. Archeologowie odnaleźli także szczątki należące do cywilów.
- Ciała osób, które zmarły w wyniku ran w pobliskim szpitalu, były wynoszone i naprędce zakopywane w transzei [element fortyfikacji obronnych i oblężniczych - dop. red.], która przebiegała przez Bastion Wyskok. Ślad transzei uchwyciła ekipa ekshumacyjna - wykopy sondażowe lokowane są w jej obrębie i praktycznie w każdym z tych wykopów odkrywane są szczątki ludzkie - tłumaczy Maciej Stromski.
Archeolog podkreśla, że znaleziska zachowane są stosunkowo dobrze. Większość szczątków znajduje się w "układzie anatomicznym".
Szczątki trafią na jeden z niemieckich cmentarzy wojennych
- Niektórzy ze zmarłych pochowani są pojedynczo, niektórzy w grupkach po kilka osób - zapewne sposób pochówku odpowiadał częstotliwości zgonów w pobliskim szpitalu na Kieturakisa - mówi Maciej Stromski.
Szczątki, które odnaleziono w Gdańsku, zostaną teraz pochowane na jednym z niemieckich cmentarzy wojennych.
Decyzję w tej sprawie podejmie Ludowy Niemiecki Związek Opieki nad Grobami Wojennymi. Prace prowadzone w tym miejscu zmierzają już ku końcowi, a ekipa archeologów w najbliższym czasie rozpocznie prace porządkowe.
Szczątki żołnierza z Letnicy ekshumowane. Film archiwalny
Opinie (327) ponad 100 zablokowanych
-
2020-05-04 13:59
Opinia wyróżniona
(4)
Tyle razy przychodziłam tamtędy - najpierw jako dziecko to była droga na działkę na Olszynce, na którą chodziłam z dziadkami w latach 90, potem z moimi dziećmi na spacer i nigdy nie pomyślałam, że są tam groby. Ciekawe ile jest jeszcze takich miejsc, ktore niby znam od dzieciństwa, a które skrywają tajemnice głęboko pod ziemią...
- 167 7
-
2020-05-04 16:43
Rownież nie daleko również w okolicy bastionu jest zbiorowa mogiła tych którzy utonęli w schronie U7
Ciekawe kiedy i za nią się wezmą
- 5 0
-
2020-05-04 14:43
W Gdańsku akurat o to nie trudno (2)
Większość parków to poniemieckie (chociaż trafniej byłoby napisać: po-wolnogdańskie, bo i Polacy na nich spoczywają) cmentarze, z których ekshumacji nikt raczej nie robił. W tym mieście ludzie wszędzie spacerują po grobach.
- 28 1
-
2020-05-04 22:59
a jak się poznaje narodowość szczątek ludzkich? (1)
bo nie wiem czy mam się śmiać z "ałtora" czy nad nim zapłakać
- 1 4
-
2020-05-05 08:41
Poznaje się ją znajomością historii swojego miasta
Płakać możesz nad swoją niewiedzą. W przypadku tematu artykułu, część była po prostu ubrana w niemieckie mundury. Do tego zarówno czerwonoarmiści jak i nasi po walkach Niemców zakopywali gdzie popadnie, Polacy i Rosjanie zaś lądowali raczej na cmentarzach.
- 5 0
-
2020-05-04 13:48
Opinia wyróżniona
Oz zakończenia wojny minęło wiele lat (45)
Myślę że należy im się szacunek, tak samo jak każdym innym szczątkom. To nie ważne że są to szczątki żołnierzy Wermachtu i osób cywilnych. To byli tacy sami zwykli ludzie jak każdy z nas, dostali kartę powołania i musieli pójść na front, i walczyć. Nie możemy żyć wiecznie historią, bo do niczego dobrego nie dojdziemy.
- 254 63
-
2020-05-05 13:30
całkowicie zgadzam się z autorem tego wątku
- 0 0
-
2020-05-05 07:32
Żydzi powtarzają że nie mogą zapomnieć o holokauście aby więcej to się nie powtórzyło. A ty piszesz ". Nie możemy żyć wiecznie historią, bo do niczego dobrego nie dojdziemy." Musimy pamiętać o niemieckich zbrodniach z okresu II wojny światowej
- 3 0
-
2020-05-05 06:28
(1)
Daleko im do ludzi.Pomyśl,że nie oszczędzali nawet dzieci.Patrz obozy .Nie ma szacunku dla mordercy dzieci.
- 1 0
-
2020-07-20 15:45
Ale amnestia dla pedofila już może być ?
- 0 0
-
2020-05-04 19:06
Już 141 osób czuje się takimi samymi ludźmi (1)
jak żołnierze Wermachtu, no nieźle.
- 2 7
-
2020-05-04 23:33
A co, byli jakąś inną rasą?
Może jeszcze powiesz, że rasą panów?
- 0 0
-
2020-05-04 18:44
(3)
Wehrmacht to tez zbrodniarze . Nie rób z niego niewiniatek. Taki niemiecki zbrodniarz bez wahania zabijał Polakow. Dzieci też O mordowaniu Żydów zapomniałeś. To nie byli zwykli ludzie. Uwierzyli socjaliscie hitlerowi ze są nadludzmi
- 7 3
-
2020-05-04 20:41
(1)
Autor: nowy port... hmmm... chyba z Kaliningradskoj Obłasti Trol-owskij
- 3 3
-
2020-05-05 07:22
Jestem z Nowego Poru. A co skłamałem ?. Przeczytaj chociaż Davisa Normana. Książek jest masa
- 1 0
-
2020-05-04 19:45
Jedwabne też usprawiedliwiłeś za jednym zamachem...?
- 8 4
-
2020-05-04 17:52
Historia
Zapominając o historii tracimy swoją tożsamość. To czy to byli zwykli ludzie czy funkcyjni tego Pan nie wie.
- 9 2
-
2020-05-04 16:37
Żart ? Czy joke ? (1)
Jak ty dostaniesz kartę powołania i rozkazy palenia domów w berlinie i innych wiochach hitlerowskich do tego grabieże , gwalty - to tez będzie twoje wytłumaczenie ? Ze dostałeś rozkaz ? I kartę powołania . No to ja tez daje ci rozkaz : rozpędź się i walnij barankiem w pobliska ścianę cwoku
- 11 14
-
2020-05-04 17:57
jak tak bardzo chcesz
mogę Ciebie walnąć, i to bez rozkazu ale za to z miła chęcią
- 10 4
-
2020-05-04 16:11
Nie, to nie byli tacy samy ludzie jak kazdy z nas. Wszyscy ochoczo raczkami machali.
- 4 9
-
2020-05-04 15:54
to byli faszyści naziści czyli Niemcy ! tacy jak dziś.
jeden z nich pod Puckiem nadal krzyczy że zabiłby wszystkich Polaków!
- 13 13
-
2020-05-04 15:12
Szli na front z dzika ochotą (17)
adolf mial w Niemczech 99% poparcia. SZli na ochotnika za furera . Mamy przykłady z Gdańska . Wymieniać nazwiska ??????????? Teraz POmniki mu stawiają i ulice nazywaja !!!
- 13 41
-
2020-07-20 15:37
Bzdura.
Rozmawiałem kiedyś z Polakami , którzy przeszli przez wehrmacht. Przeciętni Niemcy wcale nie mieli ochoty leźć pod kule za fuhrera. Po prostu nie mieli wyboru.
- 0 0
-
2020-05-04 21:54
boże jaki dzban XD
- 1 2
-
2020-05-04 17:43
Przepraszam, ale jakie 99% poparcia? (14)
Miał średnio trochę ponad 50% na terenie Niemiec. I to w rejonach biedniejszych gdzie populizm i jego obietnice lepiej wchodziły. Mało kto idzie z ochotą na front.
Tak jakby Polska nigdy nikogo nie napadła w swojej historii...
Polecam mniej propagandowych amerykańskich filmów. Więcej faktów.- 24 7
-
2020-05-04 21:13
Akurat na terenach Pomorza poparcie dla NSDAP było bardzo wysokie (4)
Np. w okręgach Słupsk, Lębork.
Co nie zmienia faktu, że zmarłym/poległym należy się zwykły szacunek.
A jakie fajne wybory mieli w 1933!
NSDAP lista kanclerza Rzeszy Adolfa Hitlera była jedyną partią, na którą można było głosować TAK lub NIE. Na liście NSDAP, TAK zaznaczyło 92,11% głosujących. Stwierdzono 7,89% nieważnych głosów.
Czy coś Wam to przypomina? Chyba mały wódz naczytał się podręczników historii.- 12 4
-
2020-05-05 10:52
(1)
trw--- na terenach na których największe poparcie mieli zwolennicy socjalisty Hitlera kto teraz wygrywa/okręgi Słupsk, Lębork/ ? Chyba jednak biedaczki z platformy. Czy coś to tobie przypomina? kto naczytał się podręczników historii ?
- 0 2
-
2020-07-20 15:42
Z tego wynikałoby, że naziole największe poparcie mieli na wschodzie i południu kraju. Teraz w Polsce jest podobnie ....
- 0 0
-
2020-05-05 10:09
Nie wypominaj rudemu wzrostu. (1)
- 0 1
-
2020-07-20 15:40
Kaczafi nie jest rudy.
- 0 0
-
2020-05-04 18:18
To podobnie jak dzisiaj Kaczafi. (5)
- 9 7
-
2020-05-04 18:48
(4)
A kogo niby kaczafi zamordowal ?
- 4 5
-
2020-07-20 15:39
Wszystko przed nim. Adolf też nie od razu zabijał, najpierw rozprawiał się z opozycją, mediami i i sędziami..
- 0 0
-
2020-05-04 22:27
Abla
- 2 2
-
2020-05-04 19:51
Opozycję... (1)
- 9 3
-
2020-05-05 07:17
opozycja sama somie założyła sznur na szyję swoimi szalonymi pomysłami
- 2 2
-
2020-05-04 17:57
Nie rozśmieszaj mnie (2)
bo mam zajady
- 3 16
-
2020-05-04 18:22
I pewnie jeszcze grzybicę. (1)
- 10 1
-
2020-05-04 18:37
a ty wszy na pępku
i koronę na płucach. Dodam jeszcze swastykę na czole.
- 3 11
-
2020-05-04 14:21
deszcz (9)
Kto nie zna historii, ignoruje ją - też daleko nie zajdzie.
- 33 3
-
2020-05-04 17:27
Nie chodzi o to by historii nie znać czy ją ignorować. (8)
Wręcz przeciwnie, dopiero kiedy poznasz historię, zrozumiesz ją i wyciągniesz z niej konstruktywne wnioski na przyszłość to będziesz potrafił pójść dalej.
Natomiast, powierzchowne, przesycone negatywnymi emocjami, wieczne roztrząsanie historii jedynie zaślepia zamiast być nauką i do niczego nie prowadzi.- 23 2
-
2020-05-04 23:05
Nie zapomnieć nie wybaczyć (1)
Kocopoły opowiadasz. Naczelna zasada wpajana od niemowlęcia w Izr aelu to "nigdy nie zapomnieć, nigdy nie wybaczyć". Narody, które są słabe same siebie skazują na zagładę. Prędzej czy później. Nie wolno wybaczyć Niemcom i tym bardziej zapomnieć. Gdyby doszło ponownie do wojny zwykły Niemiec bez mrugnięcia okiem zamieniłby się w zbrodniarza po raz kolejny.
- 4 7
-
2020-05-04 23:42
No to nie zapominaj, tylko zamiast bezmyślnie pielęgnować w sobie nienawiść może lepiej wyciągnąć wnioski?
Czerpać naukę z historii i budować kraj tak by był silny?
- 1 3
-
2020-05-04 21:26
DO dzisiaj niemcy (5)
kontynuują politykę hitlera, i bismarka , nie naprawili krzywd, zbrodniarze zasiadali w sądach byli przez lata burmistrzami, rodzina mendele wspierała finansowo doktora śmierć,pomagali mu uniknąć kary, nie oddali zrabowanego mienia nie osądzili zbrodniarzy, więc nie mają żadnych praw. Od pierwszych godzin wojny mordowali cywilów mieli zamiar wyniszczyć całe narody.
- 8 6
-
2020-07-20 15:28
Rodzina Mendele ???
- 0 0
-
2020-05-04 23:29
To co piszesz jest idealnym przykładem zaślepienia. (3)
Masz coś konkretnego na myśli pisząc "DO dzisiaj niemcy kontynuują politykę hitlera, i bismarka"?
Część, tych rzeczy, które napisałeś dalej jest o dziwo nawet w miarę prawdziwa ale nijak ma się do polityki o której pisałeś i do współczesnej rzeczywistości.
Niestety nawet nie próbujesz zrozumieć czy wyciągnąć jakiś wnioskówMasz coś konkretnego na myśli pisząc "DO dzisiaj niemcy kontynuują politykę hitlera, i bismarka"?
Część, tych rzeczy, które napisałeś dalej jest o dziwo nawet w miarę prawdziwa ale nijak ma się do polityki o której pisałeś i do współczesnej rzeczywistości.
Niestety nawet nie próbujesz zrozumieć czy wyciągnąć jakiś wniosków z tej historii a tylko bezmyślnie ziejesz nienawiścią.
Zobacz, np. niemieckie władze pragmatycznie przymykały oko na udział niektórych obywateli w zbrodniczym nazistowskim systemie bo wolały ich wykorzystać do odbudowy państwa niż tracić siły i środki na osądzenie wszystkich. No i w ten sposób poszli dalej, odbudowali zrujnowaną gospodarkę...- 9 5
-
2020-07-20 15:33
Żeby daleko nie szukać.
Nasze Państwo nie mogło sobie pozwolić na zmarnowanie takiego talentu jak prokurator Piotrowicz, odznaczony za niezłomną postawe jako prokurator ścigający elememty antysocjalistyczne i aktywny członek PZPR pod koniec stanu wojennego.
- 0 0
-
2020-05-05 08:31
Odbudowali gospodarkę (1)
wprowadzając po wojnie liberalizm umożliwiający wpuszczenie w obieg zrabowanych dóbr (tzw. cud gospodarczy w latach 60tych). Dodatkowo skorzystali z planu Marshalla, z którego Stalin Polsce skorzystać nie pozwolił. Ofiara bandytów i rabusiów nie jest zaślepiona tylko pokrzywdzona.
- 3 1
-
2020-05-05 15:31
Jeśli ofiara, zamiast pogodzić się z tym co się stało, wyciągnąć wnioski i iść dalej, woli pielęgnować nienawiść i wciąż przeżywa to co ją spotkało a czego nie może już zmienić to jednak jest zaślepiona.
No i właśnie, tak jak piszesz, odbudowali gospodarkę bo nie zawiesili się na tym co było tylko poszli dalej wykorzystując nowyJeśli ofiara, zamiast pogodzić się z tym co się stało, wyciągnąć wnioski i iść dalej, woli pielęgnować nienawiść i wciąż przeżywa to co ją spotkało a czego nie może już zmienić to jednak jest zaślepiona.
No i właśnie, tak jak piszesz, odbudowali gospodarkę bo nie zawiesili się na tym co było tylko poszli dalej wykorzystując nowy liberalny ustrój (według historyków to było kluczowe), plan Marshalla czy nawet zrabowane środki i ludzi związanych z poprzednim systemem. Na stuprocentowym rozliczeniu nic by nie zyskali a jedynie zmarnowali kupę czasu i środków.- 1 0
-
2020-05-04 14:16
(1)
Absolutna bzdura i mowa-trawa. Właśnie żyjąc historią nie popełnimy raz jeszcze jej błędów.
- 30 28
-
2020-05-04 19:39
Absolutna bzdura i mowa - trawa. Gdyby tak było, to po klęsce Egipcjan, Nubijczyków, czy Persów, albo Rzymian, Macedończyków, Anglików, Francuzów, Galijczyków, Krzyżaków, Rosjan.... kogo sobie chcecie.... nie popełnialibyśmy wciąż tych samych błędów. Utopijna i idealistyczno-socjalistyczno-nacjonalistyczno-faszystowsko-... ludzka typowo... bzdura
- 12 8
Wszystkie opinie
-
2020-05-04 13:02
Życie... Śmierć... (6)
Zawsze się ze sobą łączą.
- 61 8
-
2020-05-04 13:28
ej (5)
to moja myśl!
- 3 3
-
2020-05-04 14:44
Trzeba zrobić godny pogrzeb (2)
Za jakieś milion złotych . Może to Ci co kolbami polskie dzieci zabijali ?
- 6 5
-
2020-05-04 14:54
Jak zabijali Polaków to mieli obłęd w oczach (1)
Dziadek mi mówił
- 9 1
-
2020-05-04 18:07
Na kościach jest wąsik ?
- 0 1
-
2020-05-04 14:52
A kogo Niemcy obchodzą ?
- 6 5
-
2020-05-05 10:42
A może jakiś artykuł ilu Polaków zabitych przez Niemców na Westerplatte znaleźliśmy?
- 1 1
-
2020-05-04 13:02
mam nadzieję, że władze miasta godnie pochowaja tych bochaterów (28)
- 50 180
-
2020-05-04 13:07
Po co jątrzysz?
Lubisz to?
- 58 12
-
2020-05-04 13:07
(7)
Grzelak juz sie pewnie az spocil z podniecenia :D Ci Niemcy to tylko ofiary "zlego slowa"
- 55 22
-
2020-05-04 13:11
(6)
każdy niemiec to nazista? każdy polak to komunista albo pisowiec?
- 26 30
-
2020-05-04 13:32
Jakas choroba psychiczna?? Czytaj ze zrozumieniem.
- 21 10
-
2020-05-04 14:54
Rudemu wyślijcie (2)
- 21 15
-
2020-05-04 22:35
po co szumowskiemu?
- 2 4
-
2020-05-05 07:31
Temu czołgu? Z pancernych?
- 2 0
-
2020-05-04 18:08
Szwab to szwab
- 8 4
-
2020-05-05 19:59
albo popapraniec
albo popapraniec
pozdrawiam- 0 0
-
2020-05-04 13:14
BoCHaterów? Czas wrócić do szkoły. (5)
- 30 2
-
2020-05-04 13:18
Bo to prawdziwy patriota (3)
- 14 14
-
2020-05-04 14:52
Niemców nie lubimy
- 10 13
-
2020-05-04 22:35
(1)
dres wyklęty
- 3 3
-
2020-05-05 09:07
Niemcy nie chodzili w dresach
- 0 0
-
2020-05-04 17:19
Pisowska prowokacja, realizowana przez pisowskiego patriotę
- 7 4
-
2020-05-04 13:45
Zapewne Straż miejska zaciągnie tam wartę honorową (7)
- 17 13
-
2020-05-04 14:18
(6)
oj widzę ze ciągle boli ze możecie pomarzyć o wygranej w dużych samorządach gdzie mieszkają ludzie myślący a nie kołtuny
- 15 15
-
2020-05-04 14:49
Niemcy? A to oni dali pieniądze na założenie partii ?
- 14 6
-
2020-05-04 14:55
Do niemieckiego ECS zawieście (3)
Niemiec Bazyl się ucieszy
- 19 12
-
2020-05-04 16:53
weź pigułkę (2)
- 6 5
-
2020-05-04 18:01
Może proszek z puszki? (1)
- 2 0
-
2020-05-04 22:36
grzybki od zaradkiewicza
- 2 2
-
2020-05-05 08:52
Taaa... Gosia ma już 2 % i nadal pikuje do zwycięstwa.
- 4 0
-
2020-05-04 15:08
marzyciel
żyj nadziejami a wszystko samo się ... A bym napisał tobie - mam nadzieję , że ty to zrobisz .
Idź do władz i pokieruj robotą .- 2 2
-
2020-05-04 17:52
Z tymi bohaterami to chyba troszkę przesadziłeś
- 3 0
-
2020-05-04 18:10
Może zrobić relikwie z tego dla turystow z Nazilandii ?
- 4 6
-
2020-05-05 05:18
Głupich nie sieją
Poczytaj o historii i dokonaniach niemcow np. w okolicach Wejherowa cepie
- 3 1
-
2020-05-05 09:42
mam nadzieję, że godnie obejdziesz się ze słownikiem ortograficznym
- 0 0
-
2020-05-04 13:04
(25)
Wehrmacht czy SS? Kwestia pochowku. Ci pierwsi to reguralna armia, ci drudzy to zwykli sadyści, mordercy i pospolici zbrodniarze.
- 130 50
-
2020-05-04 13:08
jest napisane
- 5 3
-
2020-05-04 13:15
Polecam: Wehrmacht armia zbrodniarzy (10)
- 32 4
-
2020-05-04 13:32
A ja polecam żebyś pomyślał (9)
Do wermachtu była wcielana ludność z terenów Rzeszy, także Polacy, czy im się to podobało, czy nie. Nielojalność mogła pozbawić życia rodzinę. Na wojnie zwykły żołnierz to tylko pionek na szachownicy.
- 24 23
-
2020-05-04 13:54
Ta, wykonywałem tylko rozkazy. A źe dziecko (5)
trzeba było zabić to inna historia. Na pęczki tych historii poznałem ...
- 24 16
-
2020-05-04 15:32
Ja też poznałem historię swojego dziadka, mieszkańca WMG (4)
Który miał 16 lat i wysłano go na front do Norwegii, "na szczęście" dostał odłamkiem granta i go cofnięto z wojska.
- 18 5
-
2020-05-04 18:03
Do Norwegii to brali do SS
Rozczuliłes mnie . A nie do orkiestry ?
- 4 8
-
2020-05-04 18:14
Wymyślasz
Do Norwegii z Gdańska nie brali
- 0 7
-
2020-05-04 18:15
Z odłamek granatem to była dezercja , nie udało ci się klamstwo (1)
- 2 7
-
2020-05-05 09:09
A dziadka ryżego wcielili siła do orkiestry i grał na cekaemie
- 2 1
-
2020-05-04 18:28
ms (1)
nie wazne kto byl wcielany wazne jakie zbrodnie ta formacja popelnila , a popelnila sporo , dowodztwo wermahtu zostalo uznane winnych zbrodni wojennych i powieszone , marszalek kaitel i inni bandyci
- 7 1
-
2020-05-04 20:21
Tak a Hiszpania dała schronienie 120 000 nazistów w 1945 roku
Dziś ich wnukom płacisz jak tam wypoczywasz , to samo Portugalia , kozy wypasali a po wojnie nagle bogactwo
- 9 0
-
2020-05-05 06:25
Do Wermachtu szli dobrowolnie,przeważnie dlatego,że Niemcy dawali buty,więc nie pieprz,że przymusowo.
- 2 6
-
2020-05-04 13:33
Jedni i drudzy to to samo bo wykonywali te same rozkazy (1)
Więc podział na są i Wehrmacht to zakłamywanie niemieckich zbrodni.Jest wiele dowodów gdzie wehrmacht robił to samo co ss
- 25 5
-
2020-05-04 22:40
Niedługo uczestnicy dojnej zmiany komunistów i złodziei będa się tłumaczyć, że tylko wykonywali polecenia
- 2 1
-
2020-05-04 14:53
Wszyscy Niemcy to ,,SS,,
- 9 6
-
2020-05-04 14:56
Głupiś!
SSmani to większości cieszylii się dobrą opinią. Chodzi oczywiście o szeroko pojęte ,,walory bojowe''. Zwłaszcza ci z dywizji o początkowej numeracji. Pod konieć wojny do SS wcielono też przymusowo.
- 6 5
-
2020-05-04 15:01
podobnie (1)
jest z partiami i ich przywódcami .
- 2 1
-
2020-05-04 18:03
Niemieckimi przywódcami
- 1 2
-
2020-05-04 23:45
Akurat dywizje SS to była elitawojska, a nie "sadyści, mordercy i zbrodniarze". (2)
Nie myl dywizji walczących na froncie z esesmanami z obozów.
- 1 5
-
2020-05-05 07:46
Cała elitarność Waffen SS brała się fanatyzmu członków tych jednostek. (1)
Poczytaj sobie jakie mieli straty np. we Francji w 1940 r. i z czego to wynikało.
- 1 0
-
2020-05-05 09:12
Dziś w szeregi SS z PO by brali
- 2 1
-
2020-05-05 08:09
Niemal na pewno nie SS, jeśli już to jacyś pojedyńczy się trafiali. (2)
Większość jednak została wycofana do Niemiec, bądź była w okolicach portu do końca zabezpieczając ewakuację. Zresztą dużo mówi, że w mogile są też członkowie volkssturmistów, czyli defacto cywili, głównie starszych wiekiem mężczyzn, zbyt starych na wcielenie do regularnej armii, co widać na zdjęciach tej formacji, którym dano broń, przeważnie mocno przestarzałą czasem jeszcze z okresu I Wojny Światowej i skierowano do obrony w zamian za jedzenie, którego już wtedy zaczynało brakować w Gdańsku. Zresztą nie przedstawiali oni niemal żadnej faktycznej wartości bojowej, przy pierwszym mocnejszym ataku się poddawali, to był jeden z ostatnich rozpaczliwych ruchów Hitlera, głównie wartości propagandowej.
- 0 0
-
2020-05-05 09:14
No popacz jacy biedni starsi panowie ... (1)
A jak się nudzili to sobie jakieś dziecko polskie zastrzelili z tej broni z I WS ?
- 0 2
-
2020-05-06 00:06
Gdzie? W Gdańsku w 1945 roku, gdzie Polaków to prawie nie było?
- 0 0
-
2020-05-05 11:12
Ten kto napisał ten komentarz NIC nie wie o II wojnie światowej." Ci pierwsi to reguralna armia' to o wehrmachcie. kłamstwa---"Historyk Sönke Neitzel podjął współpracę z Haraldem Welzerem, psychologiem społecznym z Essen. Razem przeanalizowali te niezwykłe dokumenty. Rezultatem stała się licząca 524 strony książka Soldaten. Protokolle vom Kämpfen, Töten und Sterben (Żołnierze. Protokoły o walce, zabijaniu i umieraniu), która 12 kwietnia ukazała się w Niemczech. Zdaniem komentatorów, może stać się jedną z najważniejszych publikacji na temat II wojny światowej. Protokoły świadczą, że żołnierze w mundurach feldgrau, pochodzący przecież z poboru, często szacowni ojcowie rodzin, już po kilku dniach tracili wszelkie opory przed zabijaniem, potem zaś przelew krwi sprawiał im prawdziwą rozkosz. Lapidarnie ujął to pewien podporucznik biorący udział w egzekucjach: Pierwszego dnia pomyślałem: cholera, rozkaz jest rozkazem. Czwartego dnia miałem już z tego uciechę. ...
- 0 0
-
2020-05-04 13:04
brak mi słów... na jeden taki artykuł powinno być napisane 1000 artykułów o polskich ofiarach (50)
niemcy i rosjanie nigdy nie mogą zapomnieć o tym co razem zrobili!
- 141 100
-
2020-05-04 13:09
(41)
Gdańsk jest "polski" od 1945roku.
- 17 23
-
2020-05-04 13:39
Gdańsk był zawsze polski. (5)
Jedynie w wyniku niesprawiedliwości dostał się w brunde szwabskie łapy.
- 14 26
-
2020-05-04 16:29
(4)
Może bezpieczniej pisać- słowiański, bo z tą polskością to łatwo przesadzić.
- 13 3
-
2020-05-04 18:16
Słowiański? (2)
Rosjanie się podczepiaja pod Słowian a to dzikusy z Mongolii
- 2 7
-
2020-05-04 20:19
(1)
Jak zeskanujesz dyplom z etnografii słowiańskiej, to Ci uwierzę, że coś wiesz na ten temat. Na razie... słabo z pale-etnografii, bo Rosjan bardziej bym pod Wikingów podczepiał... ale - Wolne Miasto, Wolne Słowo, póki co - Wolna Demokracja z zakusami na faszyzm made in Połlant
- 4 3
-
2020-05-05 09:16
Wikingowie?
Oni napadali dzicz ruska z plemion Mongolskich , kobiety zabierali ze sobą , mężczyzn i dzieci zabijali
- 0 1
-
2020-05-05 09:54
Pomorzanie to było plemię lechickie (czyli polskie) , więc w przypadku Gdańska: Słowiański=Polski.
Bezpośrednimi potomkami Pomorzan są Kaszubi i inni autochtoniczni pomorscy Polacy.
- 1 0
-
2020-05-04 13:41
Gdańsk był zawsze polski (26)
Czasowo tylko znajdował się pod pruska,czyli niemiecką okupacją.Gdańsk bleibt Polen!!!Zapamiętaj frycu z dziadkiem z SS lub Wehrmachtu w tle
- 19 24
-
2020-05-04 17:13
czasowo to mało powiedziane (24)
trochę to trwało
1227-1294 Księstwo Pomorskie
1308-1454 Krzyżacy
1569- 1945 Prusy, Niemcy - z małą przerwą na Francuzów i Ligę Narodów ( Wolne Miasto dwa razy )
razem ok 560 lat Gdańsk był poza Polską.
Historii nie da się zakłamać i trzeba mieć do niej szacunek, również do tych co tu się urodzili, mieszkali i budowali to miasto.
Tylko komuniści budowali nowe państwo bez poszanowania historii i tradycji, na zgliszczach, bez elit i inteligencji ( ZSRR, Chiny, Korea Płn...)- 17 4
-
2020-05-04 17:18
W Gdańsku niemcy zawsze byli agresorami. (6)
- 3 14
-
2020-05-04 18:17
I mordowali Żydów bez powodu (1)
- 1 3
-
2020-05-04 22:38
bez powodu??? niemożliwe.........
- 1 3
-
2020-05-04 18:17
Gaz produkowała ta firma co ma logo na OBC ! (3)
- 1 2
-
2020-05-04 20:23
O kurde, ale znawstwo... no, no...! Niestety, nie. Gaz produkowały zakłady w Dessau. Może teraz napiszesz, że gaz produkowało NRD?
- 3 2
-
2020-05-04 20:26
(1)
Zresztą te zakłady do dzisiaj - zdaje się - istnieją. Tak, jak Junkers. Też Dessau, dlatego to miasto zostało totalnie zrównane z ziemią, jak Warszawa, albo Hamburg. Junkers to zarówno samoloty, jak - do dzisiaj cenione - piece CO... może masz taki w domu / bloku? Powinieneś w ramach bojkotu rozwalić siekierą w proteście polityczno-histerycznym... historycznym... eee, wszystko jedno
- 6 0
-
2020-05-05 09:18
Wystarczy emerytów niemieckich
- 0 0
-
2020-05-04 17:42
Prusy to raczej dopiero od 1793, wcześniej od 1569 Rzeczypospolita... (10)
Więc jak już to nie ok 560 a jakieś 340 lat.
Absolutnie się jednak zgadam, że do historii trzeba mieć szacunek, również do tych co tu się urodzili, mieszkali i budowali to miasto.- 4 2
-
2020-05-04 18:05
Historia wg Tuska ... (4)
340 lat tylko był okupowany
- 1 9
-
2020-05-04 20:04
nie czytaj historii wg. Jarka (3)
bo dowiesz się że Kaczor był ostatnim królem Polski, zamordowanym w Smoleńsku, który skakał przez płot w stoczni
- 9 1
-
2020-05-04 20:23
Bo ten co skakał to go motorówka przywiozła z Gdyni (2)
Bolesław Kłamca II
- 3 6
-
2020-05-05 08:15
to o motorówce to ubecka bujda, zatoka i Martwa Wisła były tak pilnowane że i lódź podwodna by nie przepłyneła ani kajak (1)
- 1 0
-
2020-05-05 09:37
Były pilnowane przez UBeków, którzy POwozili motorówką.
- 0 1
-
2020-05-04 19:55
Prusy tak (4)
ale Zakon Krzyżacki to raczej nie Rzeczypospolita - 146 lat. Do tego 67 lat Księstwa Pomorskiego. Świętopełk nie był poddanym króla Polski, tylko niezależnym księciem z poparciem Papierza
- 8 0
-
2020-05-04 20:34
... źle się patrzy na to eR-Zet... (1)
- 2 0
-
2020-05-04 20:36
sorry, miało być pacierza :-)
- 5 0
-
2020-05-04 21:29
Więc twierdzisz, że OD 1569 roku Gdańsk należał nie do Rzeczypospolitej a do Zakonu Krzyżackiego?
Tego samego zakonu, który w tym czasie przestał być już samodzielnym państwem?
Przecież te 340 lat (z postu na który odpowiadasz) uwzględnia i czasy zakonu i Księstwa więc o co Ci właściwie chodzi?- 1 2
-
2020-05-05 09:50
Świętopełk i Mściwój II byli z dynastii Subisławowiców, byli blisko spokrewnieni i pożenieni z rodziną Piastów , byli polskimi książętami, którzy nie zawsze uznawali księcia krakowskiego jako zwierzchnika, podobnie jak czyniło to wielu innych Piastów.
Na Pomorzu Wschodnim dominował polski język, zwyczaje, kultura organizacja i kościół. Ścisłe związki z resztą ziem polskich. Tak więc to była Polska.
Królów wtedy Polska nie miała.
P.S. Pisze się "Papież".- 1 0
-
2020-05-04 20:00
(2)
Sorki, ale pomieszanie z poplątaniem. Co ma księstwo pomorskie i wspomniane Prusy zresztą Królewskie (skąd tu 1569?) do Niemiec ? To tylko zbieżność nazw...Ściśle do Niemiec Gdańsk należał od 1871 do 1920 i 1939-1945.
- 6 1
-
2020-05-04 20:40
nie pomieszanie (1)
tylko to są okresy gdy Gdańsk nie należał do Polski. Od 1569-1871 do Prus czyli tak naprawdę to też Niemcy. Post był odpowiedzią na twierdzenie, że Gdańsk zawsze był Polski
- 4 2
-
2020-05-05 09:31
Matołek nie odróżnia Polskich Prus Królewwskich od niemieckiego Królestwa Prus.
- 1 0
-
2020-05-04 20:31
Ciekawe...
... ale zwróć uwagę, że sztuka w tych czasach jednak mocno "tęskniła" za polskim królem; Freislichowie to mało dosadny przykład, ale już Hakenberger, Rivulo...? Co prawda to różne okresy, ale - jednak wspierane mocno przez Koronę. Fakt: mogły to być różne przesłanki, ale dzisiaj już tego nie ustalimy tak prosto... :) Niemniej: podziwiam za kwerendę.
- 2 0
-
2020-05-04 20:32
Wypadało by też dorzucić Goldberga i Bacha - tak dla porządku
- 1 0
-
2020-05-05 09:36
Bzdury.
Księstwo Pomorskie to była część Polski dzielnicowej.
Prusy Królewskie 1454-1793 to była część Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej.
Tak więc Gdańsk był politycznie polski ponad 750 lat.- 1 0
-
2020-05-04 20:21
..jak już, to "bleibt polnisch"... ale - masz prawo popełniać błędy, nawet jak Ci się wydaje, że znasz obce języki. Ja zresztą też...
- 3 0
-
2020-05-04 13:54
Poczytaj historię , zanim bzdury napiszesz dzbanie .
- 9 4
-
2020-05-04 14:51
Matka tego dziadka rudego była Niemka (1)
- 5 17
-
2020-05-04 20:24
Na podwórku na Gdańsku wołali na niego ty szwabie
Mieszkałem to wiem
- 0 8
-
2020-05-04 14:58
Baba niech na kolanach tam przyjdzie
- 1 2
-
2020-05-04 16:45
Słabo znasz historię słoiku (3)
Dla ciebie i tobie podobnych ameb:
Miasto Gdańsk było częścią:
997-1227: Królestwo Polskie
1227-1294: Księstwo Pomorskie
1294-1308: Królestwo Polskie
1308-1454: Zakon krzyżacki
1454-1466: zieme sporne podczas wojny trzynastoletniej
1466-1569: Królestwo Polskie
1569-1793: Rzeczypospolita Obojga Narodów
1793-1807: Królestwo Prus
1807-1814: Wolnego Miasta Gdańsk
1815-1871: Królestwo Prus
1871-1918: Cesarstwo Niemieckie
1918-1920: Republika Weimarska
1920-1939: Wolnego Miasta Gdańsk (pod protektoratem Ligi Narodów)
1939-1945: III Rzesza Niemiec nazistowskich (Gdańsk-Prusy Zachodnie)
1945 obecnie: Rzeczypospolita Polska (1952-1989 Polska Rzeczpospolita Ludowa).- 6 6
-
2020-05-04 17:20
No i co ?? (1)
Zawsze włazili tam paląc mordując i gwałcąc . Niemcy trzeba bombardować co parę lat bez podania przyczyny.
Wninston Churchil- 3 10
-
2020-05-04 18:05
I odbierać fanty wojenne na wnukach
- 1 1
-
2020-05-04 22:41
W ten sposób wyliczając to PRL'u też bym nie zaliczył...
- 1 1
-
2020-05-04 13:16
Zacna logika kolego. Wróżę karierę w mediach publicznych (1)
Jak podczas wizyty delegacji z USA w fabryce samochodów za PRLu:
- Ale te samochody które zjeżdżają z taśmy nie mają samochodów!
- A u was za to biją Murzynów!
Każdy artykuł o pobiciu przez policje opatrujmy artykułami o pobitych policjantach. Każdy o śmierci, artykułem o narodzinach. A co tam- 8 5
-
2020-05-04 13:21
*Nie mają silników
- 7 2
-
2020-05-04 13:16
Z głową wszystko OK?
Ale dzban
- 3 5
-
2020-05-04 13:20
Kto tu mówi ofiarach
Spracy czy zwykli ludzie postronni też umierali i też ich ciała są w różnych miejscach. Za szybko się odpaliłeś
- 5 0
-
2020-05-04 14:50
Mordercy (3)
Kolbami dzieci polskie zabijali . Nokoś miał rację !!!
- 5 7
-
2020-05-04 17:17
(2)
Polacy też święci nie byli i nie są.
- 6 3
-
2020-05-04 18:06
Może trzeba zabić 6 milionów Niemców i później prosić o zgodę ?
- 2 6
-
2020-05-04 22:44
Są papiery na Łupaszki i jemu podobnych "bohaterów"tzw niezłomnych :-) ... trzeba tylko delikatnie zmienić kierunek u szczytu,a wszystko wypłynie jak szambo
- 3 0
-
2020-05-04 13:07
kiedy w Gdańsku powstanie nowy park czy skwer? Może jakieś miejsce pamięci? O zwykłych Niemcach tez trzeba pamiętac, (7)
dlaczego każda działka miejska zostaje sprzedana i zabudowana blokiem na wynajem krótkoterminowy?
- 59 82
-
2020-05-04 13:13
(5)
tak działa prawicowy wolny rynek
- 2 7
-
2020-05-04 13:25
Zaintrygowała mnie ta koncepcja (4)
Czym on jest? A czym jest lewicowy wolny rynek? A czym jest centrowy wolny rynek? A czym wolny wolny rynek?
- 4 0
-
2020-05-04 13:34
(1)
Jeśli mówimy o wolnym rynku, to nie może być lewicowy (wysokie podatki i regulacje)
- 3 1
-
2020-05-04 14:19
może istnieć wolny rynek z regulacjami i podatkami
- 5 2
-
2020-05-04 14:21
(1)
hołdowanie turbo wolnemu rynkowi jest domeną poglądów prawicowych. tak, wiem że u dużej części gimbazy od korwina powoduje to dysonans jak już dorosną.
- 4 2
-
2020-05-04 20:18
wyczuwam bekę, bo ugabuga "neoliberalis"
- 0 1
-
2020-05-04 13:36
Już masz takie miejsca pamięci o niemcach .Nowe ogrody i Okopowa
Czyli urząd tęczowego wolnego miasta i urząd gaurleitera zwany marszałkowskim
- 4 6
-
2020-05-04 13:09
Mało. (1)
- 9 13
-
2020-05-04 15:51
Ej, ale to nie są szczątki ofiar wirusa
Nie każdy artykuł jest o wirusie, polecam przeczytać xD
- 1 1
-
2020-05-04 13:11
Świeć Panie nad ich duszami za obronę Wolnego Miasta Gdańska! (8)
- 44 153
-
2020-05-04 13:25
Czubek???
- 34 12
-
2020-05-04 13:38
Biedaki nie wiedzieli ,że w przyszłości będzie to tęczowe wolne miasto
Z trzema flagami.Danzigu,tęczową i ojro.Reszta bez zmian bo niemiecka
- 26 20
-
2020-05-04 14:00
Ale dlaczego anty
skoro mentalnie jak najbardziej?
- 1 5
-
2020-05-04 14:25
Oj, matołku...
Hitler przyłączył Wolne miast Gdańsk do "tysiącletniej" Rzeszy. Volkssturm walczył tutaj o Niemiecki Danzig!
- 19 2
-
2020-05-04 15:07
Mniej antypisu więcej wiedzy.
Ucz się historii !!! FSD przestało istnieć 01.09.1939r. a jego mieszkańcy hucznie świętowali fakt włączenia do rzeszy. Więc ci obrońcy w 1945 r nie bronili WMG tylko hitlerowskich Niemiec.
Co nie zmienia faktu, że ich szczątki należy uszanować jak każe chrześcijańska tradycja, kultura i cywilizowane obyczaje.
Mniej antypisu więcej wiedzy.- 18 7
-
2020-05-05 09:41
Wolne Miasto Gdańsk - "Móndry antypisowcu"- zostało zlikwidowane przez Hitlera
we wrześniu 1939 roku.
- 0 0
-
2020-05-05 11:04
Zmień ksywkę na antyrozum
- 0 0
-
2020-05-05 18:48
głupek
- 0 1
-
2020-05-04 13:16
W następnym odcinku (3)
Złoty pociąg znaleziony przy budowie muzeum Westerplatte
- 45 18
-
2020-05-04 15:22
Jakiej budowie? Przecież to nigdy nie ruszy.
- 6 4
-
2020-05-05 10:42
Jakie muzeum - to tylko propaganda, zeby mieszkancy Gdanska glosowali na pis
- 0 0
-
2020-05-08 17:48
Paru znajdzie "swój złoty pociąg"
Przy okazji zleceń na projekt, budowę, obsługę. Oj, znajomi się wyżywią. Wystarczy popatrzeć jak raz-dwa urosly szacunki co do kosztu tego muzeum.
EDIT - Chyba jednak korona sprawi, że pociąg nie ruszy ku ich kieszeniom.- 0 0
-
2020-05-04 13:20
Będzie wysyp pamiątek
Odznak, nieśmiertelników, klamer itd.
- 32 10
-
2020-05-04 13:22
czyli opowieść Edwina Tislera była prawdą (2)
polecam cofnąć się do artykułów o nim, było nawet na trojmiasto.pl
- 19 14
-
2020-05-04 13:43
Niestety nie bo on bredził o potopionych pod halą targową (1)
A nie trupach ze szpitala,czy lazaretu oraz zabitych na linii frontu
- 10 7
-
2020-05-04 20:00
czyli zalanych w schronie (U7)
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.