• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni przegłosowali bezpłatne przejazdy dla uczniów w Gdańsku

Katarzyna Moritz
22 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Od czerwca w Gdyni i Sopocie, a od lipca w Gdańsku wszyscy uczący się będą jeździć komunikacją miejską za darmo. Od czerwca w Gdyni i Sopocie, a od lipca w Gdańsku wszyscy uczący się będą jeździć komunikacją miejską za darmo.

Niemal jednogłośnie gdańscy radni przyjęli prezydencki projekt uchwały wprowadzający od 1 lipca bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla 64 tys. dzieci i młodzieży do 24 roku życia, posiadających Kartę mieszkańca.



Darmowe bilety dla uczniów sprawią, że:

Pierwotnie, podczas czwartkowej sesji Rady Miasta, miała być procedowana uchwała obywatelska przygotowana przez działaczy z Lepszego Gdańska, którzy w zeszłym roku zebrali ponad 3 tys. podpisów mieszańców Gdańska za uchwałą o darmowej komunikacji dla uczniów podstawówek i szkół gimnazjalnych.

Po tym, jak pomysł poparła część radnych PO, pomysłu postanowił wykorzystać prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który w zeszłym tygodniu przygotował własną uchwałę, rozszerzając ulgę na wszystkich uczących się w szkołach średnich. Nie był to przypadek, kilka dni później prezydent ogłosił, że planuje po raz szósty ubiegać się o urząd prezydenta Gdańska.

Uchwała wprowadzi bezpłatne przejazdy dla dzieci od 4 do 7 roku życia, a także dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych. We wprowadzonej w ostatniej chwili przed obradami sesji autopoprawce prezydenta doprecyzowano, że z uprawniania będzie można korzystać nie dłużej niż do 24 roku życia (do 31.08.2019 roku będą wygaszane gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne).

Gdańscy radni zajęli się w czwartek uchwałą wprowadzającą bezpłatną komunikację w dla uczniów w Gdańsku. Gdańscy radni zajęli się w czwartek uchwałą wprowadzającą bezpłatną komunikację w dla uczniów w Gdańsku.
Do bezpłatnych przejazdów będzie uprawniać Karta mieszkańca Gdańska oraz legitymacja szkolna (w przypadku najmłodszych wystarczy sama Karta). Te osoby, które karty nie posiadają, będą mogły (musiały) korzystać z ulgowych przejazdów komunikacją miejską.

W uzasadnieniu uchwały napisano:

"Szacuje się, że wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla ww. grupy osób może spowodować utratę dochodów ze sprzedaży biletów na poziomie ok. 9 mln zł rocznie, jednakże może zwiększyć liczbę osób zameldowanych i rozliczających się z podatku dochodowego w Gdańsku, a tym samym zwiększyć wpływy z podatków od osób fizycznych".

Zastępca skarbnika miasta Emilia Kosińska wyjaśniała, że budżet miasta planuje pokryć koszt darmowych biletów, z wpływów z podatku dochodowego PIT, a może to być wymiernie odczuwane w budżecie ewentualnie dopiero pod koniec roku.

Uchwała ma wejść w życie 1 lipca i obejmie 64 tys. dzieci i młodzieży.

- Uchwała skierowana jest do gdańskich rodzin. Ma być wsparciem w sprawie wydatków na poruszanie się dzieci komunikacją miejską - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Wiceprezydent oficjalnie podziękował działaczom stowarzyszenia Lepszy Gdańska, za ich inicjatywę. Podkreślił, że uchwała prezydencka, w przeciwieństwie do uchwały obywatelskiej, eliminuje z darmowych podróży uczniów spoza Gdańska i uszczelnia system.

Piotr Borawski, przewodniczący klubu PO, podkreślał, że gdy w Tallinie w Estonii wprowadzono darmową komunikację, oficjalna liczba mieszkańców tego miasta wzrosła o 50 tys. osób, co miało też przełożenie na zwiększenie wpływów z podatków.

Mariusz Andrzejczak, jedyny radny, który argumentował, że wprowadzenie darmowych przejazdów dla młodzieży wcale nie musi wyjść miastu na dobre. Mariusz Andrzejczak, jedyny radny, który argumentował, że wprowadzenie darmowych przejazdów dla młodzieży wcale nie musi wyjść miastu na dobre.
Jedynym radnym PO, który od początku zgłaszał zastrzeżenia do uchwały, był Mariusz Andrzejczak. Dla kontrastu przytaczał też negatywne przypadki wprowadzenia bezpłatnej komunikacji w Tallinie, gdzie - jak przytaczał - do transportu publicznego przesiedli się piesi, ale bogaci mieszkańcy nadal jeżdżą samochodami. Podobna sytuacja była ze studentami w Holandii.

- Mam jednak nadzieję, że dzięki tej uchwale, uda się synchronizować pozostałe kierunki komunikacji miejskiej. Od wielu lat nie możemy doczekać się wspólnego biletu metropolitalnego, dla całej aglomeracji, bo to jest główna przeszkoda. W ciągu tygodnia samorządowcy potrafili dogadać się w sprawie wprowadzenia bezpłatnych przejazdów, liczę więc, że w końcu dojdzie do porozumienia w sprawie wspólnego biletu - podkreślał radny Andrzejczak.
Z kolei radna Beata Dunajewska, przypomniała też, że powstaje senioralna rada miasta i niewykluczone, że także dla grupy 65 -70 latków zostaną wprowadzone bezpłatne przejazdy. Nie wyklucza się też w przyszłości wprowadzenia takich uprawnień dla kombatantów stanu wojennego. W tej sprawie poprawkę zgłosiła radna PiS Anna Kołakowska, która przypominała, że chodzi o niewielką grupę 156 osób.

Poza nią radni opozycji w zasadzie nie zabierali głosu podczas sesji. Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu PiS, na początku sesji stwierdził jedynie, że jego ugrupowanie poprze uchwałę, ale zaznaczył jasno, że "to jest kiełbasa wyborcza".

"Za" uchwałą zagłosowało 32 radnych, jedynie Mariusz Andrzejczak był przeciw.

Po głosowaniu na mównicy wystąpił przedstawiciel stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.

- Dziś zrobiliśmy mały kroczek w stronę wsparcia wśród najmłodszych. Wbrew temu co się mówi, ten projekt promuje komunikację miejską, darmowe przejazdy spowodują zwiększenie liczby osób korzystających z komunikacji. Uchwała obywatelska "Dzieciaki bez biletów" to największy projekt społeczny w Gdańsku od wielu lat. Chcemy, by Gdańsk był przyjazną strefą dla życia - podkreślał Jędrzej Włodarczyk
Karta mieszkańca Gdańska - jak wyrobić, co daje

Kartę mieszkańca Gdańska może uzyskać każda osoba, która spełnia choćby jeden warunek spośród poniższych:

  1. jest zameldowana w Gdańsku
  2. rozlicza się z podatku dochodowego w Gdańsku
  3. opłaca w Gdańsku podatek od nieruchomości
  4. opłaca w Gdańsku media związane z nieruchomością


Miesiąc wcześniej - od 1 czerwca - darmowe przejazdy dla dzieci wprowadzone będą też w Sopocie, Gdyni i Rumi. Warunkiem skorzystania będzie meldunek na terenie miasta, którego ulga dotyczy.

Opinie (357) 7 zablokowanych

  • Adamowicz ze swoich pieniędzy to zapłaci czy z naszych podatkowych. (1)

    • 15 3

    • z tych co teraz placi Parellowi i reszcie propagandystow na portalu gdansk.pl

      tam i tak ma przeszacowany budzet ponad dwukrotnie.

      • 1 1

  • Teraz wszyscy co glosowali za beda musieli poprzec Adamowicza w trakcie wyborow samorzadowych (2)

    w koncu on stal sie ich liderem. liderem "zmian". Nawet Jedrzej Wlodarczyk teraz zaapeluje zeby pozostawic Budynia. Zobaczycie.

    • 5 2

    • nie minusujcie (1)

      tak was rozegral ;P

      • 0 2

      • to jest tak słabe i żałosne że tylko politowanie dla budynia za takie paniczne ustalanie

        • 1 1

  • Budyń to ma tupet (2)

    "Nie mogę zawieść zaufania Gdańszczan" powiedział mając na myśli start w wyborach. Oczywiście po kolejnych latach olewania mieszkańców, wręcz pogardliwym stosunku , mnożących się aferach, ciemnych kontaktach z deweloperami, próbach ściągnięcia islamskich migrantów z ominięciem prawa, podlizywaniu się niemcom nagle przypomina sobie o mieszkańcach i tak lekką ręką funduje bezpłatne przejazdy i zaraz ogłasza start w wyborach!! Gość nie ma za grosz wstydu, przyspawał się do stołka,zero honoru tylko kasa się musi zgadzać. Ciekawe tylko , na co komu te bezpłatne przejazdy, jak niedługo połowa taboru się rozleci , a druga połowa będzie stać w korkach na brudnych ,dziurawych drogach. Miasto Gdańsk to jeden wielki syf, pełno śmieci, piachu na ulicach i chodnikach, dziury, krzywe chodniki, korki, brak porządnej polityki mieszkaniowej, od lat śmierdzące Szadółki i setki innych spraw. Jedynie centra handlowe i osiedla rosną jak grzyby po deszczu.

    • 25 9

    • Ja co dzień czytam jaki to Gdańsk wspaniały,wręcz raj na ziemi.Wychodzi,że piszą to Ci co widać ich na pierwszym zdjęciu? Mam takie samo zdanie o burdelu w Gdańsku.

      • 5 2

    • w punkt!

      • 1 2

  • Czy dzieki temu posunieciu zwiekszy sie ilosc wydawanych mandatow w przyszlosci?

    Bo przeciez przyzwyczajeni do braku oplac absolwenci (dawne dzieci i mlodziez) nie beda chcialy placic i kasowac biletow. To raczej jest latwe do przewidzenia.

    • 7 2

  • Istotna informacja dla rodziców

    Jak wasze dzieci korzystały z biletów na karcie to za zwrot karty po 1 lipca należy się 10 złotych.

    • 11 2

  • Ciekawe czy na dobre te zmiany wyjdą (1)

    Po wyborach dojdą do wniosku, że ten pomysł bardzo mocno nadszarpnie budżet miasta i nie są w stanie dalej funkcjonować. Będą szukali pieniędzy wszędzie. Co za tym idzie ucierpią na tym inni pasażerowie z pewnością, poprzez podniesienie kosztów przejazdu środkami komunikacji zbiorowej.
    Jedyny plus to taki, aby zaoszczędzić będzie trzeba przejść na zdrowy tryb życia (rowerek, spacerek, bieganko) także po wszystkich za i przeciw Trójmiasto będzie żyło zdrowiej a co za tym idzie i lepiej. Tylko czy to koniecznie musi się odbywać w taki sposób.
    No cóż, aby jedni mieli lepiej to drudzy muszą za to zapłacić .

    • 11 2

    • Juz obecnie bilety sa za drogie i nie oplaca sie. Nie wiem jak mozna by jeszcze podzwyzszyc.

      Za taka jakosc?? to dramat.

      Powinno sie wrocic raczej do cen z okresu kiedy Adamowicz zaczal byc prezydentem.

      1 - normalny 0,50 - ulgowy. Wrocic do biletow czasowych czyli roznorodnosc taryf.
      Tansze oplaty na karnetach. To wszystko juz jest wymyslone. Tylko trzeba prowadzic rozsadna polityke komunikacyjna a nie isc na glupim populizmie.

      Ale nie "za darmo" to jest glupie jesli gdy skonczy szkole to idac na studia bedzie musial placic. Nie bedzie wyrobionego nawyku placenia tej symbolicznej zlotowki.

      • 2 2

  • Zdecydujmy sie. Albo przyzwyczajamy do placenia za bilety w przyszlosci albo wrecz przeciwnie.

    Trzeba tu zachowac konsekwencje. Nie walczy sie darmowymi biletami o pasazerow komunikacji publicznej.

    Walczy sie czestotliwoscia polaczen. Mala awaryjnoscia. W miare niskimi cenami za bilety. Ale nie "ustawa o darmowych przejazdach" . Madry to wie.

    Przeciez kiedys tak w 2006 bilety byly dwa razy tansze. To zamiast wrocic do tej sytuacji urzadza sie taka szopke. Bez sensu.

    I rownie wazne. Trzeba dac wolna droge dla komunikacji konkurencyjnej na dlugich liniach. Gdansk Orunia - Gdansk Osowa. Matarnia - Jelitkowo - Sopot itd.

    • 13 1

  • Przecież brajanki, które wiezie mamusia pod szkołe autem nie przesiądą się na komunikację miejską.

    • 4 1

  • Panie Mariuszu Andrzejczaku - gratuluję

    Jedyny myślący radny, z konkretnymi argumentami, nie głosujący jak większość stada.
    Powodzenia w kolejnych wyborach!

    • 18 4

  • a bedzie (1)

    A PO wyborach zabiora i podniosa ceny biletów , Kto normalny wierzy tym POlitykom

    • 13 5

    • PiS to boli

      Widzę że to wielki cios dla pisowców!!! myśleli że tylko oni mają prawo do dawania...

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane