stat

Tramwaj Güntera Grassa z Kassel

10 lipca 2015 (artykuł sprzed 4 lat)
Krzysztof Koprowski
aktualizacja:10:39 (20 lipca 2015)

Za kilka tygodni dotrze do Gdańska kolejny zmodernizowany tramwaj z Kassel. Będzie się on wyróżniał na tle pozostałych 15 pojazdów z tego miasta przedwojennym malowaniem i odwołaniem do twórczości Güntera Grassa.



Dotychczas do Gdańska dotarło 12 tramwajów pochodzących z Kassel i poddanych modernizacji w wielkopolskim Modertransie. Tramwaje wyprodukowane w latach 80. zyskują niskopodłogowy człon, nowe czoła pojazdu wraz ze zmodernizowanymi kabinami motorniczego, odnowione wnętrze pasażerskie oraz klimatyzację całej przestrzeni pojazdu (w pojazdach z Dortmundu klimatyzacja była montowana tylko w jednej kabinie motorniczego).

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane; Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel

Kolejny zmodernizowany tramwaj ma być pod względem zakresu prac identyczny, ale wyróżniać go będzie przedwojenne malowanie według wzornika przedsiębiorstwa Danziger Elektrische Strassenbahn (Gdańskich Elektrycznych Tramwajów).

- Pomysł na nietypowy tramwaj zrodził się po śmierci pisarza Güntera Grassa. Chcemy przypomnieć dzieje starego Gdańska, stąd właśnie malowanie tramwaju takie, jak w okresie międzywojennym. Również wnętrze tramwaju będzie inspirowane twórczością Grassa. Pracują nad tym obecnie Zakład Komunikacji Miejskiej oraz Biuro ds. Kultury gdańskiego magistratu - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Czytaj też: Günter Grass zasiądzie obok Oskara Matzeratha

Tramwaj do Gdańska ma dotrzeć w ciągu miesiąca - przypuszczalnie za dwa-trzy tygodnie. Będzie kursował liniowo na wszystkich trasach, podobnie jak pozostałe tramwaje z Kassel. Nie planuje się na razie utworzenia specjalnej linii turystycznej z jego wykorzystaniem.

W tym roku na gdańskie tory wyjedzie jeszcze jeden tramwaj w malowaniu przedwojennym. To Ringstrassenbahnwagen serii Tw269, który został skonstruowany z myślą o obsłudze trasy ze Śródmieścia do ul. Kościuski zobacz na mapie Gdańska (wówczas Ringstrasse - stąd nazwa tramwaju). Pojazd wyprodukowano w Danziger Waggon Fabrik (Gdańskiej Fabryce Wagonów, działającej przy ul. Wiślnej) w liczbie zaledwie sześciu sztuk, a obecnie przechodzi prace remontowe w Krakowie.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

"Ring" wzbogaci kolekcję tramwajów historycznych, na którą składają się: Bergmann z 1927 r., Konstal N z 1952 r., Konstal 102Na z 1970 r. oraz Konstal 105N z 1977 r. Wszystkie tramwaje (w ofercie ZKM są też historyczne autobusy - "Ogórek" oraz Ikarus) można wynająć np. na zamkniętą wycieczkę turystyczną czy nietypowy środek transportu na ślub.

- Wysokość stawki za wynajem historycznego pojazdu zależy od warunków realizacji zamówienia i jest ustalona indywidualnie dla każdego zlecenia - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Konstal N dodatkowo w tym sezonie turystycznym kursuje na specjalnej linii Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska-Latarnia Morska w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska przez Jana z Kolna-Marynarki Polskiej-Nowy Port i powrót przez Brzeźno-Hallera-Zwycięstwa-Brama Wyżynna.

Kursy realizowane są dwa razy dziennie w każdą sobotę i niedzielę (odjazd z Bramy Wyżynnej o 11:07, 13:07; odjazd z przystanku Latarnia Morska w Nowym Porcie o 12:30 i 14:30). Na pokładzie tramwaju o atrakcjach wzdłuż trasy przejazdu opowiadają miejscy przewodnicy z PTTK.

Cena podróży specjalną linią turystyczną z Konstalem N wynosi 4,50 zł za bilet ulgowy, 6 zł za normalny i 15 zł za bilet rodzinny. Bilet obowiązuje na całej trasie Brama Wyżynna-Latarnia Morska-Brama Wyżynna.

Tramwaj Konstal N na linii turystycznej w 2012 r.