• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje zbyt drogie, unieważniono przetarg

Michał Brancewicz
12 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę. Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdecydowała się unieważnić przetarg na zakup 15 tramwajów. Powód? Obie oferty okazały się zbyt drogie. Postępowanie zostanie ponownie ogłoszone w ciągu dwóch tygodni.



Co powinno być głównym kryterium wyboru nowych tramwajów?

Pierwsze od dawna duże zamówienie na tramwaje dla Gdańska nie wzbudziło dużego zainteresowania wśród producentów. Do walki o kontrakt stanęły zaledwie dwie firmy. Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która za 15 egzemplarzy Jazz Duo wraz ze specjalistycznym wyposażeniem oraz pakietami naprawczymi i eksploatacyjnymi zażyczyła sobie ok. 143,878 mln zł. Z kolei propozycja dostarczenia tramwajów Tramino przez konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram opiewała na kwotę ok. 144,515 mln zł.

Po otwarciu kopert okazało się, że obie oferty są o ok. 5,5 - 6 mln zł wyższe, niż zakładał zamawiający. Ta różnica była nie do przeskoczenia, dlatego spółka GAiT zdecydowała się unieważnić przetarg.

- W ciągu dwóch tygodni rozpiszemy nowy przetarg na dostawę tramwajów dla Gdańska. Nie ulegnie zmianie kwota zamówienia, ani termin dostarczenia pojazdów. Zostanie natomiast poprawiona specyfikacja - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
SIWZ zostanie uzupełniony m.in. o zagadnienia, które pojawiały się w pytaniach zadawanych przez potencjalnych oferentów w trakcie trwania postępowania. Kryterium oceny ofert nie będzie już czas gwarancji, który zostanie narzucony przez GAiT (dłuższy niż standardowy). Zniknie też zapis o wyposażeniu pojazdów w system antykolizyjny.

Przypomnijmy, miasto chce kupić 15 dwukierunkowych tramwajów, które będą całkowicie niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane oraz wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring, a także gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Pojazdy mają być nie dłuższe niż 32,5 m, a fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy (nie pod skosem, jak to było w Pesach Swing).

Nowe tramwaje mają pojawiać się w Gdańsku w ciągu 1,5 roku od momentu uzyskania przez GAiT dofinansowania unijnego.

Opinie (101) 4 zablokowane

  • Lisicki potrafi dbać o interes miasta... (11)

    Jak widać. Nie sztuka płacić dużo a wymagać mało :p
    Pan Adamowicz potrafi dobierać kadry jak mało kto, gdyby nie on to już dawno z Gdańska byłaby wieś III sortu...

    I nie mówcie, że nie, prawnik po 20 latach prezydentury musi być dobry :-)

    Jakieś pytania?

    • 68 177

    • Ciekawe ...

      Rozpiszą nowy przetarg. Ale tym razem tramwaje nie będą musiały mieć krzeseł (poza jednym, ale o tym dalej), klimę zastąpią niedomykające się okna, a zamiast monitoringu będzie z przodu siedziała (właśnie na tym jednym krześle) babcia (emerytka, aby zaoszczędzić na ZUS-ie) i to ona ma robić za monitoring. Wtedy na pewno się załapią oferenci w odpowiednie widełki jakie przewidział klient.

      • 24 13

    • metropolii nie stać?

      szok

      • 15 9

    • Chyba jakiś żart 5-6 milionów wyższe koszty (2)

      Co to jest 5-6 milionów przy 143-144 milionach.
      Bez przesady.

      Ile kosztuje rozpisanie drugiego przetargu ?

      Lisicki już zaczyna walki kręcić...

      • 25 10

      • (1)

        3-4 % to dla ciebie mało ? :)

        • 7 7

        • Można zamówić jeden mniej albo negocjować cenę

          • 0 0

    • (1)

      tak mam pytanie co do mieszkań Pana Pawła i jego spółki kolesi

      • 13 8

      • Mieszkania?

        Są zapewne niczym rodzynki w wielkim i pysznym cieście...

        • 5 0

    • Paweł chciał mieszkanie, a oni mogli mu dać jedynie przyczepę na tory (1)

      dlatego przetarg unieważniony, aby POmyśleli..

      • 13 9

      • a co u Misiewicz i Jaworskiego ?

        • 15 10

    • 'W

      • 1 0

    • A potem sie niezle maja krewni i znajomi krolika

      • 1 2

  • a kolesie umpa umpa

    dosyć już tych przekrętów

    • 67 30

  • (6)

    Od początku przetarg był ustawiony pod Pesę, więc skoro się nie udało, to trzeba go unieważnić.

    • 161 32

    • Dokładnie (4)

      Teraz Pesa już wie, gdzie dała du.y i zrobi ofertę o 100k tańszą i Lisek powie - bieremy ich.
      Pesa dostała po garach w KRK i nasz przetarg jest jednym z ostatnich większych na najbliższe 2-3 lata.
      Jak wybiorą Pesę to będzie wałek roku.

      • 35 10

      • (3)

        Pesa wywaliła się na gwarancji, więc teraz gwarancja zostanie ustalona przez GAiTki.

        • 36 2

        • zrobią tak, żeby wygrała pesa. niestety. na forach branżowych było to oczywiste. (2)

          Tak, teraz gwarancja będzie miała znikomą wagę, żeby wygrała pesa. tzn dogadają się pewnie tak, że połowę odpuści miasto, połowę PESA. Żałosne. I pewnie chodzi o indywidualne układy. Bo na logikę - co ważniejsze - tzw unifikacja taboru, czy dłuuuga gwarancja? Zwłaszcza biorąc pod uwagę zdolności ułańskie gdańskich mechaników w zajezdniach i to, że PESY już rdzewieją, długa gwarancja dała by miastu na jakiś czas spokój. 3 lata gwarancji na tramwaj - co to jest?? Pomijajam już fakt, że zamiast jeździć nowoczesnymi pojazdami o ponadprzeciętnym wyglądzie, z których zadowolone jest niejedno niemieckie miasto, będziemy nadal wozić się wyjącymi, szkaradnymi pesowozami, z absurdalnie zaprojektowanym wnętrzem.

          • 20 6

          • 28 miejsc siedzących na 5 członowy tramwaj! (1)

            Może być jeden plus odwołania przetargu. Może ktoś pójdzie po rozum do głowy i zwiększy rekordową w skali kraju i Europy, fenomenalną liczbę miejsc siedzących w 5 członowym tramwaju, mianowicie.... 28! (jak wygra pesa to pewnie jeszcze na ukos gdzieś po kątach, w odległości pół krzesła od okna). Ale znając gdańskie trendy, to prędzej w ogóle zlikwidują miejsca siedzące. Dla porównania - w Krakowie zamawiają 102 miejsca siedzące / tramwaj, Poznań/Bydgoszcz/inne miasta ok 60-75. Nawet Moskwa ponad 65. Ale nie 28 i to przy tak długich trasach jak w Gdańsku, jeszcze bez riorytetów na skrzyżowaniach.

            • 28 1

            • nie zmienią, bydłowóz musi być!

              by się bydło wyborcze woziło w potrzasku. Ave Adamowicz, ave Lisicki, ave młodzi wiceprezydenci

              • 7 1

    • Tramwaje

      A po co kombinować? Pesy spisują się dobrze, GAiT jest z nich zadowolony, motorniczy już znają pojazdy, unifikacja daje oszczędności w utrzymaniu. A że trzeba kupować przez przetarg to trzeba, producenci dali za wysokie ceny i tym samym pretekst do ponownego przetargu.

      • 5 3

  • Na pensje Misiewicza poszło. (4)

    • 62 84

    • Tego z PO???

      To i dobrze wykombinowałeś. Tylko nazwisko trochę inne, na L.
      Pesa już wie, ile i komu trzeba dać, żeby wygrać.

      • 20 7

    • coś ci się pomyliło - zaspałeś? (1)

      • 9 2

      • Nie - takie dostał wytyczne od Kozy i Grzesia

        50gr/post i wszystko jasne

        • 3 0

    • Kto Adamowicz na Misiewicza? zdrowo cię pogięło

      Kaczyński na Misiewicza to tak bo PiS ale Adamowicz z PO to już tak na chłopski rozum ci piszę byś zrozumiał co inni otwoimpoście piszą

      • 5 0

  • Lisicki, hmm

    A nie sprawdza się w prywatnym biznesie ? Złoty spadochron. Tak to wygląda. Współczuję negocjatorom.

    • 59 9

  • I czym ja teraz będę jeździła na szoping? (4)

    • 63 12

    • Passauer TDI 1998 w kombiaku (2)

      • 20 3

      • Lepszy model sprzed 1998 (1)

        Zielone zegary ma szatan. A zielony to kolor spokoju i nadziei. Wszak 1.9 na zwykłej pompie to pali po mieście 5 wedle zasłyszanych historii. A na trasie to Paaanie 2.5 litra.

        • 12 0

        • A jak sie 90 km/h nie przekracza to nawet powoli wzrasta poziom paliwa. Somsiad Janusz sie chwalil!

          • 14 0

    • chyba na szproting na stogi :D

      jw

      • 2 0

  • Nic się nie stało i tak by się psuły

    • 25 25

  • Znając uprzedzenia przed Solarisem Tramino można się było tego spodziewać.

    A ta decyzja skazuję tylko ludzi na dalsze podróżowanie starymi 105-iątkami.

    P.S. Może warto by zwiększyć minimalną liczbę miejsc siedzących, a nie tak jak w Swingach czy nowych Mercedesach Citaro.

    • 61 13

  • Mają kasę na utrzymanie ECS ok 18 mln zł rocznie (3)

    A nie mają ekstra 7 mln raz na 15 lat na środki transportu - jaki włodarz takie zarządzanie, czyli jak to powiedział pewien pan na nagraniu "ch..j, du..a i kamieni kupa"...

    • 129 28

    • (1)

      Baranku wielkanocny ,zobacz ile mają na zakup a ty tu o 7 milionach ...

      • 5 19

      • dlaczego tw bolek nie doklada do nierentownego interesu jakim jest ecs

        • 16 11

    • Najcelniejsza uwaga. Niestete tepe urzednicze towarzystwo z ich liderem i mentalnoscia PO-wskiego

      zlodzieja ma to gdzies. Ale przyjdzie pora ze, i taki cwaniaczek zacznie sie bac.

      • 13 12

  • Ale ściema.

    Dodamy warunki takie, aby tylko pesa wygrała.

    • 91 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane