Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku

26 listopada 2012 (artykuł sprzed 7 lat)
Krzysztof Koprowski
Najnowszy artukuł na ten temat

Estakada na Morenę wymaga wymiany elementów konstrukcji

Niemal pewne jest, że w 2015 roku pojedziemy tramwajem z Siedlec na Morenę. Projekt budowy linii tramwajowej łączącej te dwie dzielnice trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Z unijnej dotacji kupimy także pięć nowych tramwajów.



Linia z ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej będzie już trzecią po Chełmie i Łostowicach trasą tramwajową budowaną w Gdańsku w ciągu ostatnich kilku lat. Szacunkowa kwota projektu wynosi ok. 261,23 mln, z czego Unia Europejska ma dołożyć ok. 125,31 mln zł (dokładne kwoty będą znane po rozstrzygnięciu przetargów). Oprócz ułożenia torów, dotacja pokryje także koszt zakupu pięciu dwukierunkowych tramwajów, które będą obsługiwać to połączenie.

- W piątek dostaliśmy informację o przesunięciu naszego projektu z listy rezerwowej na główną, co otwiera drogę do faktycznej realizacji tej trasy. Warto zwrócić uwagę, że takie przesunięcia projektów nie zdarzają się często, co jeszcze bardziej nas cieszy - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

To oznacza, że prace budowlane rozpoczną się najprawdopodobniej w 2013 roku.

W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce zobacz na mapie Gdańska, która nie była remontowana wraz z torami w ciągu ul. Kartuskiej. Powstanie tu węzeł przesiadkowy autobus-tramwaj oraz parkingi dla samochodów. Dalej trasa będzie poprowadzona przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką zobacz na mapie Gdańska i Nowolipie (tu wraz z przebudową skrzyżowania ułożono nowe tory) i pasem rozdziału na ul. Nowolipie i Rakoczego. W centrum Moreny rozdzielać się będzie na krótki odcinek w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska (docelowo przedłużony aż do ul. Warszawskiej) oraz do przyszłej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zobacz na mapie Gdańska.

- Otrzymaliśmy już decyzję środowiskową. Wkrótce będziemy składać wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRiD. Mamy też gotowy projekt, który uwzględnia możliwość budowy trasy w dwóch etapach. Pierwszy to torowisko od ul. Kartuskiej do przystanku PKM i krótką odnogą w ul. Bulońską. Drugi etap przewiduje przedłużenie odnogi z ul. Bulońskiej do ul. Myśliwskiej, gdzie powstałby tzw. trójkąt torowy - informuje Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które będą odpowiedzialne za budowę tramwaju na Morenę.

Pod względem poruszania się pojazdów, trasa będzie bardzo nietypowa. Na jej obu końcach nie powstaną tradycyjne pętle, lecz tzw. tory odstawcze (przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) oraz wspomniany układ torowy pozwalający na tzw. trójkątowanie (przy ul. Bulońskiej). Ten pierwszy funkcjonować będzie na stałe - przynajmniej do czasu realizacji tramwaju wzdłuż trasy PKM do pętli Zaspa (co na razie nie jest ujęte w żadnych planach), zaś drugi do momentu dalszej rozbudowy tramwaju w kierunku dzielnic południowych oraz tzw. ul. Nowej Politechnicznej, wzdłuż której też przewiduje się torowisko tramwajowe.

Od czasu pierwszych prezentacji projekt trasy uległ drobnym zmianom. Wiadomo już, że nie powstanie kładka dla pieszych przy CH Morena (przystanek Piekarnicza). Przyczyną nie jest jednak brak chęci ułatwienia ruchu pieszym, tak by nie musieli się wspinać po schodach, a problemy z uzyskaniem na to dofinansowania europejskiego, które w tym przypadku mogłoby być potraktowane jako realizację projektu komercyjnego (z kładki byłoby bezpośrednie wejście do centrum handlowego). - Możliwość realizacji kładki została uwzględniona w projekcie i w razie potrzeby można ją zrealizować bez potrzeby niszczenia pozostałej infrastruktury - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Drugą zmianą jest postulowany podczas spotkań z mieszkańcami pas autobusowo-tramwajowy między ul. Jaśkowa Dolina a Bulońską. Dzięki temu na przystanku Warneńska będzie można łatwo przesiadać się między dwoma środkami transportu publicznego. Długość tego przystanku wyniesie 55 metrów (obecnie realizowane standardowe perony tramwajowe liczą 35 m, zaś autobus przegubowy ok. 18 m).

Przystanki na nowej trasie tramwajowej:

1. Węzeł integracyjny Siedlce
2. Przystanek Piekarnicza
3. Przystanek Belgradzka
4. Przystanek Warneńska (wspólny tramwajowo-autobusowy)
5. Przystanek Kolumba (wcześniej znany jako Wyrobka)
6. Węzeł przesiadkowy Brętowo PKM

Odnoga w ciągu ul. Bulońskiej:
1. Przystanek Budapesztańska
2. Przystanek Migowo (trójkąt torowy)

Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 45 0m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m
Która trasa jako kolejna powinna być zbudowana po zakończeniu budowy trasy na Piecki-Migowo?
41%

przedłużenie ul. Bulońskiej do skrzyżowania z ul. Jabłoniową i Warszawską (tzw. Nowa Bulońska Północna)

26%

od al. Havla do skrzyżowania z ul. Jabłoniową (tzw. ul. Nowa Warszawska)

33%

w ciągu tzw. ul. Nowej Politechnicznej

zakończona

łącznie głosów: 999