• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem wodnym po Gdańsku

Michał Brancewicz
10 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Tędy w przyszłości pobiegnie trasa tramwaju wodnego. Tędy w przyszłości pobiegnie trasa tramwaju wodnego.

Gdańsk planuje ożywić od dawna zaniedbywane drogi wodne Martwej i Śmiałej Wisły. Do Świbna popłyną nimi dwa wodne tramwaje. Na razie to jednak melodia przyszłości (i to odległej).



- Chcemy stworzyć z Gdańska jeden z najmocniejszych ośrodków turystyki morskiej w Polsce - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miejskim. - Mamy atrakcyjny akwen i wody śródlądowe, ale brakuje nam jednego projektu, który spiąłby je klamrą.

I właśnie tramwaj wodny do Świbna ma być projektem, który wykorzysta wszystkie te atuty. Co prawda pomysł powstał już kilka lat temu, ale dopiero teraz miejscy urzędnicy na serio zabrali się za jego realizację.

Jego głównym elementem będzie uruchomienie dwóch linii tramwaju wodnego. Dopełnieniem zaś stworzenie bazy dla turystyki w postaci licznych przystani, marin, miejsc noclegowych i punktów usługowych.

Na długiej na 27,6 km linii nr 1 ma znaleźć się 11 przystanków. Pierwszy z nich będzie zlokalizowany na Starej Motławie na wysokości ul. Pod Zrębem zobacz na mapie Gdańska, natomiast ostatni w Świbnie przy przeprawie promowej zobacz na mapie undefined.

Druga linia mierząca 25,4 km i licząca 8 przystanków zakończy swój bieg w tym samym punkcie, jednak zacznie go nieco wcześniej, przy ul. Sienna Grobla II zobacz na mapie Gdańska.

Na całej trasie powstaną cztery większe przystanki tramwajowe połączone z przystaniami żeglarskimi i infrastrukturą turystyczną. Pierwszy na ul. Sienna Grobla II, drugi przy ul. Nadwiślańskiej na Górkach Wschodnich, kolejny w okolicy Śluzy Przegalina, ostatni w Świbnie.

W ramach rozwijania i promowania żeglugi rewitalizacji ulegną także tereny znajdujące się w pobliżu wytyczonej trasy na Wiśle. Na pierwszy ogień pójdzie 10 ha obszar Stogów zlokalizowany przy ul. Stryjewskiego, Zimnej i Hożej zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj stworzenie ciągu zielonego w postaci parku i bulwaru łączącego część usługową z terenami zamieszkanymi.

- Projekt jest wciąż w przygotowaniu. Chcemy, by był przyjazny dla środowiska oraz zgodny z planami przestrzennymi. Zaś przede wszystkim ma być dochodowy i samodzielnie się finansować - przyznaje dyrektor Rudziński.

Na uruchomienie tramwajów wodnych i budowę infrastruktury turystycznej Gdańsk będzie starał się zdobyć pieniądze z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Najprawdopodobniej pierwsze pracą ruszą dopiero po 2013 roku, gdy miasto znajdzie środki na wkład własny, chyba, że Komisja Europejska przekaże Polsce dodatkowe fundusze.

Opinie (90) 5 zablokowanych

  • a czemu nie będzie tramwaju wodnego do Twierdzy Wisłoujście i na Westerplatte?

    mogła by powstać taka linia, w sezonie miałaby wzięcie

    • 0 0

  • Urzędnik niggdy nie będzie menedżerem (2)

    " Projekt jest wciąż w przygotowaniu. Chcemy, by był przyjazny dla środowiska oraz zgodny z planami przestrzennymi. Zaś przede wszystkim ma być dochodowy i samodzielnie się finansować - przyznaje dyrektor Rudziński."

    Panie dyrektorze, niech pan nie bredzi. Dochodowe usługi świadczy Żegluga Gdańska w rejsach statkami i wodolotami (poza tramwajami wodnymi uruchamianymi na zlecenie miast i przez nie dotowanymi). Ceny biletów ZG proszę sobie sprawdzić na ich stronie internetowej i porównać z tymi, które oferuje tramwaj wodny. Jak do Sobieszewa zaśpiewa Pan, żeby się samofinansowało, 40-45 zł za bilet, to Panu pies z kulawą nogą i pyskaty gallux nie popłyną, bo wybiorą 12 zł (lub 16 zł) za rejs do Helu. Przypominam, że kryzys już puka do naszych drzwi i wydatki na urlop i wakacje będą cięte aż miło.

    • 0 0

    • (1)

      A ten mityczny już kryzys ciągle puka i puka i puka....

      • 0 0

      • dla półgłowka

        liczy się tylko spektakularne jebut i 10 mln bezrobotnych. Poczekamy zobaczymy. Jak stracisz pracę, potem żonka, mamusia i tatuś. Wtedy sobie będziesz mógł odświeżyć pamięć synku

        • 0 0

  • (1)

    A malkontenton tylko napiszę, że w planie budżetu 2009 jest kasa na tramwaj Gdańsk - Sobieszewo. A żeby było ciekawiej: najpierw wypłynie on przy Westerplatte na morze, żeby potem Wisłą Smiałą wrócić na Martwą Wisłę...

    • 0 0

    • kasa jest w 2009 ale tramwaj po 2013 ?
      no no ;)

      • 0 0

  • Dobry biznes do zrobienia, to nie atrakcja turystyczna

    gdy podatnik (emeryt ) bedzie dopłacał do każdego biletu - tak jak Gdynia-Hel - kokosowy biznes!!

    • 0 0

  • Ekologiczna atrakcja

    Tego typu atrakcje wzbogacają ubogą ofertę trójmiejską. I cieszy mnie, że są podejmowane takie działania. Uważam, że wciąż ich mało.

    Mamy, jako obszar miejski, wiele możliwości, które nie są wykorzystywane.

    ---------------------------------------------------------
    http://gramwzielone.pl/forum,fid=44,tid=27

    • 0 0

  • Błędy na mapce

    No i oczywiście na mapce karygodne błędy :
    * od Przegaliny poprzez Świbno, do ujścia to już jest Przekop Wisły a nie Wisła
    * Wisła Smiała zaczyna się w Górkach Wschodnich i kończy w zatoce
    * Martwa Wisła biegnie od Przegaliny przez Sobieszewoo do Górek Wschodnich - styk z Wisłą Śmiałą...

    wstyd pismaki i urzędnicy magistratu...

    • 0 0

  • Bardzo fajny pomysł,gdyby można było go zrealizować trochę szybciej byłoby jeszcze fajniej.

    • 0 0

  • A dlaczego urzędnicy mają się za niego zabrać?

    Skoro to taki super pomysł, to dlaczego nie można go zrealizować szybko za pomocą prywatnej inicjatywy, pomysłowości i kapitału?

    Dlatego, bo to Urząd Marszałkowski rozdziela koncesje na przewozy a w socjalistycznej Polsce musi się pewnie wypowiedzieć 30 urzędów, czy się zgodzić czy nie, począwszy od U.Morskiego przez U.Miasta, Ochronę Środowiska, Port, Straż Graniczną, PIP, BHP, Straż i jeszcze pewnie bardziej operetkowe instytucje.

    Moim zdaniem, skoro się za pomysł biorą urzędnicy i to jeszcze z Gdańska, to:

    tramwaj będzie w roku 2020, będą tylko 3 przystanki (oszczędności) nikt nie będzie jeździł, bo godziny będą dopasowane bez składu i będzie kosztował 50zł za przejazd, a bilet będzie można nabyć tylko w jednym miejscu, najlepiej 5km od brzegu..

    • 0 0

  • tak, tak, a pływać bedą PO jednym torze bu ha ha ha

    • 0 0

  • w innychg państwach uni a w szczególności w skandynawii

    nie ma możliwości niezagospodarowania tak wspaniałych terenow jak obrzeża martwej wisły.Tam w kazdy weekend mieszkańcy wypoczywają nad wodą na swoich jachcikach.To wielki potencjał dla miasta (niegdyś portowego).Gdynia już by sie dawno za to wzięła..niestety nalezą one do gdańska.mam nadzieje ze pójdzie urzędnikom lepiej niz z budowa mostu w sobieszewie planowaną od ubiegego wieku.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane