• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: od 577 do 915 mln zł za ostatni odcinek

Michał Brancewicz
17 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzy pierwsze odcinki Trasy Kaszubskiej mają być gotowe do końca 2021 roku, ostatni fragment powstanie trzy lata później. Trzy pierwsze odcinki Trasy Kaszubskiej mają być gotowe do końca 2021 roku, ostatni fragment powstanie trzy lata później.

10 podmiotów jest chętnych do wybudowania ostatniego odcinka tzw. Trasy Kaszubskiej między Bożepolem Wielkim a Leśnicami za Lęborkiem. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie GDDKiA, ale rozpiętość cenowa jest duża - od 577 mln do 915 mln zł. Zaprojektowanie i budowa 22-kilometrowej trasy potrwa do 2024 roku.



Ostatni fragment Trasy Kaszubskiej to 22-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasem awaryjnego postoju. Na trasie przewidziano budowę węzłów Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce oraz rozbudowę węzła Bożepole Wielkie.

Do przetargu stanęło 10 podmiotów.

Oferty na ostatni odcinek TK:

  • NDI (lider), NDI Sopot (partner), Limited Liability Partnership "Todini Central Asia" (partner) - 577 022 886,47 zł;
  • Budimex - 718 669 944,83 zł;
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 745 379 961,22 zł;
  • Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) - 767 928 980,60 zł;
  • Porr - 796 425 000,00 zł;
  • Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construcción (partner) - 798 595 029,66 zł;
  • Metrostav Infrastructure - 847 569 394,10 zł;
  • Strabag - 891 171 722,04 zł;
  • Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner) - 914 910 175,02 zł;
  • Polaqua - 915 491 673,41 zł.

Na realizację tego zadania GDDKiA zarezerwowało 1 mld 195 mln zł. To oznacza, że wszystkie oferty mieszczą się w budżecie.

Każdy z wykonawców zadeklarował, że prace projektowe i budowlane przeprowadzi w ciągu 38 miesięcy, z zastrzeżeniem, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych - od 16 grudnia do 15 marca. To oznacza, że otwarcie tego odcinka trasy nastąpi najwcześniej w 2024 roku.

Odcinki Trasy Kaszubskiej w budowie:

  • Gdynia - Szemud (ok. 21 km),
  • Szemud - Luzino (ok. 10 km),
  • Luzino - Bożepole Wielkie (ok. 10 km).

Ich budowa ma się zakończyć pod koniec 2021 roku.

Odcinki S6 na Pomorzu na etapie przetargów:

  • druga jezdnia obwodnicy Słupska (dobudowa ok. 9,5 km),
  • koniec obwodnicy Słupska (Redzikowo) - Bobrowniki (ok. 16 km),
  • Bobrowniki - Skórowo (ok. 13,1 km),
  • Skórowo - Leśnice (ok. 10,9 km).

Do tej listy zalicza się również Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Nadal trwa weryfikacja ofert złożonych 16.11.2020 r. Do każdego z dwóch zadań przystąpiło po 11 oferentów. Budowa OMT pochłonie co najmniej 1,5 mld zł.

- Budowa wszystkich odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim wraz z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej powinna zakończyć się w 2025 r. - zapowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • jak zwykle nie wygra najtansza oferta (14)

    chcociaz wiadomo ze firma NDI to bardzo solidny partner...ale z najtanszych ofert nie ma co pod stolem rozdac

    • 35 69

    • Ndi solidna?

      Na Adamowicza zaprezentowała gorzej niż poziom mtm.

      • 31 9

    • Podejrzanie odstają od pozostałych ofert

      • 26 0

    • Żartujesz?

      Powinieneś podpisać się wierny pracownik NDI. Solidny partner? Weź mnie nie rozśmieszaj. Wszelkie kontrakty nawet z diabłem byle nie z nimi.

      • 15 7

    • NDI już uciekło z budowy..

      ... autostrady A4, bo słabo skalkulowali... Powtórka z rozrywki?

      • 14 5

    • (1)

      Przy tak rażąco niskiej cenie z "solidnego partnera" szybko staną się "bankrutem". :D Partner z Kazachstanu też jest dość... egzotyczny. :D

      • 17 1

      • Kazastan to pewno chińska firma plus ich wywiad

        • 5 1

    • PZP (2)

      rażąco niska cena? nie mam pod ręką kalkulatora, ktoś potwierdzi? szykuje się sporo roszczeń jak zwykle.

      • 2 0

      • To jest 48% wyceny gddkia (1)

        Czyli bardzo tanio. Do tego kazachski partner.

        Budimex dał dobrą cenę, bo ma sprzęt w okolicy i może płynnie przejść z jednej budowy na drugą. A NDI z Kazachami o prawie 150 milionów taniej, to jest bez szans na powodzenie.

        • 9 3

        • Przecież NDI buduje S6, więc też jest w okolicy.

          A Partner z Kazachstanu jest tylko po to, żeby pożyczyć doświadczenie i nigdy go nikt nie zobaczy.

          • 3 1

    • tylko nie jacyś azjaci,

      to nigdy sie nie udało w polsce

      • 3 1

    • Facet nie belkocz!

      • 1 0

    • Brawo Polska Firma (1)

      Ndi bardzo solidna no i Polska firma oby wygrali.

      • 0 9

      • Ndi to gniot

        Już mam jest lepszy, oni powinni mieć nazwę nigdy dość i**otow

        • 0 0

    • najgorsza firma na Adamowicza pokazali klasę...

      • 3 1

  • (2)

    No i super. Szybka weryfikacja ofert i do roboty!

    • 61 3

    • (1)

      obwodnica Żukowa źle zaprojektowana, nie rozwiąże to korków niestety

      • 0 0

      • a możesz w skrócie opisac?

        • 0 0

  • Czemu ta oferta NDI taka tania? Ktoś, coś? (9)

    • 56 6

    • :) (1)

      Pomylili się i wpisali cenę netto.

      • 10 2

      • A miała tam być brutto?

        • 4 2

    • Będą rzeźbić z g jak na Nowej Bulonskiej.

      • 13 1

    • Bo wzięli Ukraińców z Donbasu

      A nie z zachodu.

      • 6 1

    • (1)

      Bo moze maja swoj sprzet i ludzi, a nie beda tego realizowac podwykonawcami.

      • 2 15

      • hahahahaaha

        udał ci się żart!

        • 19 1

    • pytanie retoryczne:

      w ofertę wkalkulowali hajs, jak będą chcieli wyhaczyć za "roboty dodatkowe", pewnie z jakieś 200-300 baniek... Mają armię prawników, którzy tak zarabiają na chleb.

      • 2 2

    • Wygląda na to, że nie mają kadry, a chcą tę inwestycję opóźnić na ile się da żeby wystartować z ofertą ponownie, gdy będą blisko końca np przekopu. Szarpną też coś z roszczeń i robót dodatkowych. Ewentualnie pojadą na zerowej, a nawet minusowej marży żeby tylko to wybudować i mieć jakikolwiek obrót.

      • 1 1

    • Zobacz na partnera

      Zobacz kto jest partnerem: Todini Central Asia

      • 6 0

  • "Nadal trwa weryfikacja ofert złożonych 16.11.2020 r." (10)

    A to oznacza, że to aparat urzędniczy jest najwolniejszym podmiotem w sprawie. Warunki przetargu przygotowane, wszystko wiadome, nikt nie złożył odwołania, a "weryfikacja trwa". Ja nie wiem, każdy ma na wszystko czas, a jak się budowa opóźnia to pomyje wylewane na szarego Kowalskiego, bo kazali mu łopatą machać i on w tym bajzlu uczestniczy.

    • 39 23

    • (4)

      Widać, że nie masz pojęcia o czym piszesz.

      • 25 3

      • To mi wytłumacz (3)

        Skoro ty masz pojęcie

        • 2 8

        • Sam się doucz bo widać, że darmowy dostęp do nauki niezbyt wiele ci pomógł.

          • 7 0

        • Polecam lekturę prawa zamówień publicznych.

          A słyszałeś może taki zwrot :rażąco niska cena"? Nie słyszałeś - poczytaj zanim coś "mądrego" napiszesz.

          • 4 0

        • ja się podejmę wytłumaczyć

          Wykonawca składa razem ofertą (faktycznie często 1-2 kartki) szereg dokumentów, takich jak: gwarancje bankowe, dokumenty JEDZ, szereg oświadczeń o niepodleganiu odrzuceniu, spełnianiu wymogów. Te dokumenty często mają załączniki etc. Ale to faktycznie nie zajęłoby tyle czasu. Jestem prawie pewien, że Inwestor wezwał Wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny (48% budżetu pod taką podlega). W ramach tego Wykonawca musi udowodnić, że poprawnie skalkulował robotę. Robi się to kosztorysem wykonawczym. Taki dokument potrafi mieć 1000 pozycji na robotę za 2-3 mln złotych. Wyobrażam sobie ile tego jest na coś takiego. Trzeba sprawdzić czy nie popełniono błędu w ilościach, czy cena jednostkowa nie jest rażąco odstająca od rynkowej (czyt. ktoś spieprzył) etc. Razy tysiące pozycji. To trwa. Długo. Rozumiesz teraz?

          • 6 0

    • Myślisz (okreslenie na wyrost!), że urzędnicy są jak posłowie PiS (3)

      i 6000 stron czytają w jedną noc?

      • 11 1

      • Jakie 6000 stron? (2)

        Warunki przetargu to jedno, a odpowiedź firmy za ile to zrobi, się mieści w jednej kopercie, którą należy złożyć w odpowiednim terminie. Próbuj dalej mi to wytłumaczyć, bo dalej nie rozumiem.

        • 2 8

        • (1)

          a dokumentów które zostały złożone z tą ofertą to już nie trzeba sprawdzić?

          • 1 0

          • Wiesz coś o tym?

            Jeśli wiesz to CBA. Jeśli nie - milcz.

            • 0 0

    • Pewnie chcą wywalić NDI

      Generalnie rzecz biorąc tyle to trwa, bo analizują, czy NDI rzeczywiście jest w stanie zrobić to za tak niską w porównaniu do reszty kasę. A jak ustalą już, że nie i że należałoby doprowadzić do wykluczenia NDI z postępowania to muszą przeanalizować dokładnie wszystkie pozycje ze wszystkich złożonych kosztorysów (prawdopodobnie po kilkaset pozycji), wskazać te wyjątkowo niskie i wezwać oferentów do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Przy czym wezwanie musi być również precyzyjnie napisane z żądaniem dużej ilości szczegółów - w taki sposób, żeby wytłumaczenie się rzeczywiście nie było możliwe.

      • 4 0

  • Brawo! (15)

    Rząd obiecuje i drogi powstaja.Niebawem zaczna sie prace nad obiecanym portem zewnetrznym w Gdyni i droga czerwona co jest cześćią CPK

    • 66 120

    • (1)

      Podobnie jak polski samochód elektryczny

      • 28 7

      • Zapomniałeś o promach

        • 8 0

    • Z tego co Pamiętam to koncepcja była opracowana za PO (6)

      A PIS ją skasował na początku 1 kadencji ucinając dofinansowanie . Więc o czym mówisz?

      • 46 4

      • Suweren (5)

        musiał mieć czas, żeby zapomnieć o planach niszczenia Polski przez PO.
        Później można było przedstawić te same koncepcje jako plan odbudowy Polski realizowany przez PiS.

        • 23 3

        • (4)

          Zgadza sie PO to tylko koncepcja i plany nic poza tym,chociaż z tym drugim to bym sie kłocil bo to partia bez pomyslu na siebie.Ja tez mam plan kupic pleyke ale tego nie zrobie wiec co mi po tym :) Co do samochodow elektrycznych to wlasnie sie dogaduja z Izerą i co zatkao kakao?

          • 3 20

          • Był plan i zapewnione finansowanie A PIS zablokował srodki bo potrzebował na 500+ (2)

            5 lat nic nie robili z elektrykami a z tego co pamiętam miał za pierwszej kadencji jeździć 1 milion aut elektrycznych. Zatkało kakao?

            • 14 6

            • (1)

              Ciekaw jestem źródeł tych waszych informacji, zapytałbym o nie ale to zwykła Propaganda słowna, oni to oni tamto, wzięli stąd dali tam bla bla... Co za różnica czy jeździło wtedy milion czy będzie jeździć milion za 3 lata, istnieje coś takiego jak opóźnienia w projekcie przez różne problemy w tym technologiczne... Ważne że obietnicą dotrzymana.Najwazniejsze obietnice zostały spełnione.Problem z małą ilości niemowląt - ludzi nie było stać na założenie rodziny. 500plus i podwyższona płacą minimalna spowodowały że studenci którzy tak ochoczo sobie skaczą po ulicach mogą wyprowadzić się z domu, uczyć się i godnie żyć.Nie mówiąc już o uldze podatkowej do 28 roku życia. Obniżenie wieku emerytalnego, brakuje tylko poprawy służby zdrowia ale umówmy się, że żadnej władzy nie udało się jej poprawić. Jednak mam nadzieję, że to się zmieni bo ufam pisowi bardziej niż reszcie, zresztą przez ostatnie lata dofinansowanie wzrosło i do 2023 ma dalej wzrastać. Nie mówiąc już o podwyżkach dla lekarzy i służb ratunkowych w ostatnich miesiącach przez wirusa. Reasumując, rząd podwyższa podatki ale równolegle więcej wypłaca dla ludzi.pieniądz w kraju się kręci między człowiekiem i krajem a to oznacza że idziemy do przodu a nie stoimy w miejscu jak za PO. Oni potrafili tylko powiedzieć, że na nic nie ma pieniedzy.(pisane z telefonu na szybko)

              • 4 14

              • Dobre żarty

                Propaganda i brak wiedzy o gospodarce zasłaniają umysł.
                Mogą równie dobrze obiecać, że za 5 lat będziemy lecieć na Marsa na wakacje. A że się to zrealizuje za 500lat, to szczegół tak?

                Źródła? Oficjalne decyzje Ministerstwa Infrastruktury. Opóźnili budowę Trasy Kaszubskiej o 2 lata i wycięli w ramach ,,optymalizacji'' odcinek Boże Pole - Lębork. Ministrowie sami mówili, że nie chcą realizować S6 bo to droga dla Rosjan i Niemców.
                Przetargi w Zachodniopomorskim zdążono ogłosić rzutem na taśmę przed końcem kadencji, bo właśnie w papierologii były kilka miesięcy do przodu względem odcinków z naszego województwa. Mało zabrakło i dziś byśmy mieli całą S6 gotową.

                Czyli socjal i podatki zapewniają bogactwo? Płaca minimalna to też podniesienie podatków, po to się ją podnosi by zwiększyć wpływ do budżetu.
                500+? Proszę sprawdzić dzietność w ostatnich latach. Od 3 lat systematycznie spada. To było tylko przyspieszenie decyzji o kolejnym dziecku na początku programu.
                Ulga podatkowa do 28 roku życia? To wprowadza nierówności i zniechęca do kształcenia się w tym czasie. Ulgi i obniżki powinny być równe dla wszystkich.
                Z obniżeniem wieku emerytalnego się zgodzę, ponieważ zawieramy umowę z Państwem wchodząc na rynek pracy i jesteśmy zmuszani do płacenia składek na ZUS. Decyzja PO była świństwem.
                Niestety PIS trafił na okres najlepszej koniunktury na świecie i większość osób nie zdaje sobie sprawy jak silne jest to sprzężenie zwrotne. Zamiast przygotowywać się na kryzys i racjonalnie gospodarować środkami, to kraj się potężnie zadłużył i powoli zjada nas obsługa tego długu.
                Rząd więcej wypłaca dla ludzi...tak, machina biurokratyczna się potężnie rozrasta. Urzędnik niczego nie produkuje i nie jest wartością dodaną do gospodarki czy zamożności kraju. To jest koszt! A to co dają, to albo drukują albo pochodzi z podatków i obciążeń, które sukcesywnie podnoszą i dokładają. Ale tego ludzie tak nie widzą i nie czują. Inflacja to dla rządzących najlepszy podatek.

                • 19 3

          • taniej będzie zamówić te elektryki u chińczyków

            a u nas nakleimy nasze logo i odtrąbimy sukces

            • 1 0

    • (2)

      Rząd rządzi od wielu lat a w tym czasie dorobiliśmy się kresek na mapie ;)

      • 5 1

      • (1)

        A ja widzę, że drogi w kraju się budują mimo wirusa, bo PiS ma jaja i wie, że nie możemy stać w miejscu. Radzę poczytać które lokalne i krajowe drogi zostały w tym roku zakończone lub się budują,sporo tego.Faktycznie łączenie kropek miało miejsce za Tuska w 2012r

        • 2 16

        • PIS właśnie chciał te "jaja" sam sobie obciąć, jeszcze nie tak dawno bo w zeszłym tygodniu. Ale co? Pamięć króciótka? Gdybu nie kasa, a przynjmiej jej część z funduszy europejskich, toby waćpań, po kocich łbach jeżdził.

          • 10 2

    • (1)

      To wszystko to dawno planowane inwestycje. Pieniądze z poprzedniej transzy UE. Obwodnica Metropolitalna długo blokowana przez PiS a Szydło zabrała wcześniej pieniądze na tą inwestycję i przesunęła środki na południe Polski.

      • 12 3

      • To ile jeszcze lat potrzebowało PO na ruszenie tyłka z projektami :) Ile byli na stołkach?Mniejszość w sejmie ich zablokowała? Nieudolni coś... Teraz jakoś mniejszość w sejmie nie potrafi blokować inwestycji i projektow Pisu a niektóre nawet pochwalają jak 500 plus..... Mówiąc wcześniej, że to nie wypali. Teraz PO proponuję 1000 plus ale jakoś ludzi nie przekonali w wyborach i słusznie.

        • 3 13

    • Szkoda że kosztem kolei. Dzięki temu mamy więcej aut w miastach.

      • 1 0

  • I dopiero PiS musiał (15)

    przejąć wladzę, aby wreszcie to ruszyło.

    • 97 221

    • (6)

      PiS blokował tę inwestycję przez 5 lat. Gdyby nie PiS, to S6 dawno już by była gotowa.

      • 74 20

      • Nie kłam . (1)

        • 11 26

        • Poczytaj ,doucz się to nie trudne sprawdzić takie informacje

          • 15 8

      • (3)

        Ale PO rządziło 7 lat czy wiecej.. I dalej nic nie zrobiło.. To ile lat jeszcze potrzebowali i jak to jest, że mniejszość w sejmie Pisu potrafiła zablokować PO i PSL a teraz cała opozycja nic nie potrafi zrobić, nieudolni od zawsze:)Pograzacie się sami a to też nie jest żadna nowość.

        • 14 17

        • sprawdz że długo trzeba było czekac na decyzję środowiską - pare lat bo gwiazda Dzikowska z RDOŚ Gdańsk chciała przygwiazdorzyć

          • 0 3

        • pis nie blokowal bo nie mial takiej mozliwosci, natomiast bruzdzil, twierdzac min. ze po buduje dla niemcow i rosjan drogi rownoleznikowe co nie bylo prawda bo budowane byly tez s3, s5, s7, s8, s11, s17, oczywiscie oczerniajacy wiedzieli jaka jest prawda ale wiedzieli tez ze ich elektorat w wiekszosci slabo wyedukowany nie bedzie sprawdzal w zrodlach jaki jest stan faktyczny, zweryfikowac klamstwa poslow pis jest bardzo latwo, wystarczy zajrzec do wikipedii a jeszcze lepiej na srony min. infrastruktury

          • 7 1

        • Tak, tak, a jak tam via maris , sztandarowa droga pis z trójmiasta do Władysławowa? Już mieliśmy dawno nią jeździć, a tu 5 lat i nic. Są choćby papiery na nią zrobione, żeby następni mieli szansę kontynuować?

          • 3 0

    • ruszyło

      Energę z Lotosem, zero dla Trójmiasta, co w tym czasie robią posłowie pisiorscy ? Proszę państwa, proszę wstać z kolan i walczyć o Pomorze

      • 38 10

    • Masz jakieś pojęcie o tej inwestycji??? (5)

      Widać ,że żadne skoro uważasz to za zasługę PIS

      • 34 7

      • (2)

        pis nie daje sobie rady z budowa drog szybkiego ruchu, co rusz jakis wykonawca porzuca budowany przez niego odcinek lub zrywana jest umowa z powodu np opieszalosci, nie wywiazywania sie z terminow, takie zdarzenia powodują koniecznosc rozpisywania nowych przetargow, generuja dodatkowe ogromne koszty i wydluzaja czas budowy drogi o kilka lat, takich pzypadkow bylo juz kilkanascie, ostatnio na s7 kolo krakowa

        • 4 3

        • GDDKiA Kraków
          S7 węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków o długości ok. 18,3 km

          07-12-2020
          GDDKiA odstępuje od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) z dniem 7 grudnia 2020 r.

          • 0 0

        • komunikat:
          GDDKiA Kraków
          S7 węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków o długości ok. 18,3 km

          07-12-2020
          GDDKiA odstępuje od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) z dniem 7 grudnia 2020 r.

          • 0 0

      • Zasługą pis miało być obniżenie kosztów budowy dróg, a tu niespodzianka, koszty poszybowały, ale pis tłumaczy, że i tak są niższe, bo gdyby inni rzadzili to dopiero byłyby wysokie. I tak to się kręci. Edukujcie się ludzie, bo inaczej zawsze ktoś w bambuko was zrobi.

        • 4 0

      • Uwaga !

        Kto "sponsoruje" sektę PiC, ten jedzie ...To takie nowe układy zapełniające koryto sekty . Veta nie zastosowali, więc będzie sporo kasy do prania z EU ! Kto będzie "słupem" ?

        • 0 0

    • Zapytaj sie Jaworskiego dlaczego zablokowal wszystkie inwestycje drogowe na Wybrzezu Gdańskim

      • 1 1

  • Todini już parę przetargów drogowych u nas wygrało. (1)

    Kazachowi rzeczywiście deklasują wszystkich ceną, zobaczymy jak z solidnością.

    • 23 5

    • przede wszystkim zobaczymy czy w ogole dostana kontrakt?

      • 0 0

  • (3)

    Gdyby obecny rząd nie blokował budowy S6 to już byśmy tą drogą jeździli. Przetargi na budowę rozpisano jeszcze za rządów Kopacz.

    • 135 44

    • Dokładnie

      A prezes będzie mówił że jedzie po drodze, którą to on wymyślił i zbudował.

      • 23 8

    • 30 września 1915 roku (1)

      Przetargi ogłoszono 30 września 2015, więc to były ostatnie 4 tygodnie rządów Kopacz. Rząd PO przetargi ogłosił na dwa razy więcej dróg niż zapewnił środków, więc pierwsze ponad pół roku nowego rządu to było porządkowanie i przymierzanie się do rzeczywistości - czytaj do możliwości finansowych. Dopiero wtedy naprawdę można było wybrać te przetargi które będą realizowane od razu i te, które muszą poczekać. Odnośnie S6 - przetargi były na projekt i budowę, więc przygotowanie oferty trwało. Potem była procedura (unijna) otwierania ofert, wyboru ofert, oczekiwania na ewentualne skargi/zażalenia - na to wszystko idą grube miesiące (znów wg procedur unijnych). I dopiero wtedy można było wydać zgodę na realizację inwestycji drogowej.
      Zamiast pisać demagogiczne głupoty warto czasem zaglądać na strony GDDKiA albo na piękną, aktualizowaną co kilka dni mapę inwestycji drogowych w Polsce igor-sel (-> wyszukiwarka), wtedy będzie widać że budowa nowych dróg to bardzo złożona i czasochłonna czynność.

      • 15 7

      • piszesz nieprawde, pieniedzy rzekomo nie bylo ale nagle sie znalazly na tzw via carpatie ktora zreszta jest o wiele dluzsza

        • 0 0

  • ile? (3)

    tunele budowane w szwajcarii w górach są tańsze.

    • 26 46

    • Mogłeś wystartować w przetargu razem ze szwagrem i zrobić za połowę ceny.

      • 23 3

    • W takim razie

      Należy szwajcarów zatrudnić do budowy. Mieliśmy już chińczyków, teraz pora na szwajcarów.

      • 15 0

    • Tunele budowane w Szwajcarii były 100 lat temu. Nie pie*dol już bo rodzinę powiększysz, a po co ma chodzić po świecie kolejny cymbał. Natepnym razem stan osobiście do przetargu i zrób wszystko w ramach czynu społecznego.

      • 10 1

  • Kryzys (3)

    W budowlance też się zbliża rok temu wszystkie oferty były 30-40% powyżej wyceny inwestora, ogromne koszta utrzymania tych działalności tak wygląda i liczy się płynność zarobek jest na drugim miejscu

    • 15 5

    • (2)

      Urodziłem się w 76.
      Od kiedy pamiętam zawsze był jakiś kryzys.

      • 15 1

      • (1)

        To jak masz 44 lata to masz teraz kryzys w postaci bólu przemijania?

        • 3 8

        • Tak
          Nieraz mam, normalna reakcja w miarę myślącej jednostki.
          Ale póki co nie mam większych problemów ze zdrowiem i psychiką... Treningi mtb i w miarę zdrowe jedzenie działają. Intelektualnie, zakładając, że jesteś młodszy w ogóle nie mam kompleksów, większość z was jest delikatnie mówiąc upośledzona, jeśli chodzi o funkcjonowanie w społeczeństwie, o konkretnej wiedzy nawet nie wspominam.
          Nieraz takim jak tobie zazdroszcze tego poziomu zidiocenia i braku refleksji, bo jak będzie źle to ja będę analizował, rozmyślał itd., a ty to przyjmiesz jak robak.

          • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane