• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch kolejowy: Trójmiasto ustępuje tylko Warszawie

Maciej Naskręt
28 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdańsk Główny to stacja, gdzie przewijają się największe potoki podróżnych w Trójmieście. Gdańsk Główny to stacja, gdzie przewijają się największe potoki podróżnych w Trójmieście.

W Gdańsku kolej obsłużyła w zeszłym roku ponad 35 mln pasażerów, co plasuje miasto na drugim miejscu w Polsce. Czwarta pozycja należy do Gdyni. Sopot również plasuje się w tym zestawieniu w pierwszej dziesiątce.



Dokąd najczęściej podróżujesz koleją?

Urząd Transportu Kolejowego przeanalizował, które miasta w danych województwach generują największy ruch pasażerski. Dane o pasażerach pochodzące z poszczególnych stacji i przystanków zostały połączone.

W czołówce miast o największym ruchu znalazł się Gdańsk. Sama stacja Gdańsk Główny w klasyfikacji dziesięciu największych dworców zajęła ostatnie miejsce z 10,3 mln odprawionych pasażerów. Jednak po doliczeniu ruchu pasażerskiego z pozostałych dziewięciu stacji znajdujących się w mieście okazało się, że łącznie w Gdańsku odprawionych zostało 35,3 mln pasażerów, co dało miastu drugie miejsce w całym zestawieniu.

Z kolei ruch na wszystkich stacjach w Gdyni dał temu miastu czwartą pozycję z liczbą 22,9 mln wsiadających i wsiadających pasażerów rocznie. Warto podkreślić, że stacja Gdynia Główna znalazła się w zestawieniu wszystkich polskich stacji na 9. miejscu z 11,2 mln pasażerów. Była to jedyna w całym zestawieniu stacja znajdująca się w mieście, które nie jest miastem wojewódzkim.

W zestawieniu miast w pierwszej dziesiątce znalazł się również Sopot.

Czytaj też: Gdynia i Gdańsk wśród dziesięciu największych dworców w kraju

Liczba wymiany pasażerów na Pomorzu w poszczególnych miastach. Liczba wymiany pasażerów na Pomorzu w poszczególnych miastach.

Jakie miasto obsłużyło największą liczbę pasażerów? Dla nikogo nie może być zaskoczeniem, że była to Warszawa, która odnotowała obsługę 127 mln pasażerów. Gdyby zsumować wszystkich pasażerów odprawionych w Trójmieście (67 mln), to wciąż stanowiliby oni tylko połowę tych, którzy do pociągów wsiedli bądź też wysiedli z nich w Warszawie.

Miejsca

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • (30)

    Pięknie się ta kolej rozwija.Pamiętam pociągi do Zakopca-jakies 16 godzin,bidony,kanapki z jajkiem.A teraz te składy takie nowoczesne i pachnące.Cenowo w miarę bo właśnie zabukowałem nocny do Zakopca za 160 zeta.I pojadę 10 godzin jak krół w pałacu.Mam nadzieję że Wars tam mają z herbatką.Autem jest to juz nieopłacalne,po co się męczyć.Co do SKMi to mogliby poprawić punktualność i ceny biletów nie są adekwatne do naszych zarobków.Ale co zrobić,wolę to niż 4 godziny w korku dziennie w aucie.

    • 89 71

    • Samemu autem nieopłacalne - owszem (7)

      Ale już we dwie osoby lepiej jechać samochodem. Nie mówiąc o większej ilości pasażerów.

      • 33 4

      • liczbie (1)

        pasażerowie są policzalni

        • 29 1

        • Jawohl!

          • 5 5

      • Nie (4)

        Autem masz jakieś 500-600 zł paliwo plus 100 zł autostrada

        • 3 2

        • Żartujesz? (3)

          Do Zakopca jest 700km. Średnie spalanie na trasie 7 litrów (tyle pali mój - tańszej, hehehe, benzyny). To 49l x4.66zł = 228zł (aktualna cena z Oszołoma). Plus autostrada za 100, to 328zł, 82zł na osobę jadąc w 4. Nie walczę z bagażami, jadę, jak chcę, zatrzymam się, kiedy chcę, mogę po drodze pyknąć nawet nocleg ze zwiedzaniem np. w Jurze K-Cz. Śmierdzę sobie sam, słucham tego, czego chcę i na miejscu nie muszę używać taksówek, jak chcę wyskoczyć z Zakopca do Nowego Targu, Bukowiny albo Dunajca. Kolej - nie, dziękuję.

          • 21 8

          • A samochód dostałeś za darmo i nie podlega on amortyzacji. (1)

            To układa się w sensowną całość!

            • 11 4

            • niby tak,

              ale przy większości samochodów jakie funkcjonują, czyli minimum 10-letnich w zasadzie amortyzacja jest w dużej mierze pomijalna, (mówię o osobach fizycznych a nie na firmę) co innego koszty eksploatacyjne. Amortyzacja na pewno duże znaczenie miała by w furach nowych do 5 lat, nieco mniejsze w tych do 10.
              Przykładowo jeśli kupię rodzinnego scenica '05 II za 10 tysi, to po 4 latach on pewnie będzie wart ok 6 tysi. Nie jest to taka różnica jak przy zakupie nówki za 90 tysięcy, która po 4 latach będzie warta około 50 tysi.

              • 2 1

          • Ja w góry tylko samochodem - mimo ze dzieci nie mam i tylko we dwoje. W samochodzie mam pół domu a w walizce to conajwyzej pare ciuchów i klapki żeby bezpiecznie wdrapać się na szczyt. Natomiast do Warszawy tylko pendolino - taniej nie jest- ale komfort świetny. Jadę do centrum 3 minuty i uber w jedna w druga w trzecia - bez parkowania. Na koniec uber na dworzec i już do domku wieczorem. Jakbym mial prowadzic 4h później coś załatwić i kolejne 4 do domu to byłbym wykończony, a tak 6h w pociągu kawka i można nawet popracować czy książkę poczytać. No i parkowanie w Warszawie i Krakowie to jest masakra.

            • 2 1

    • Proszę Ciebie i błagam (7)

      Nie wracaj z Zakopanego już więcej, jak chcesz doślę Ci jajka żeby Ci młodość przypomnieć.

      • 17 10

      • (6)

        Z rana Janusz Ch., wirtuoz klawiatury, pisze bez opamiętania, po południu Sven rozmawia sam ze sobą, tu jest jakiś prywatny folwark kilku uciekinierów ze Srebrzyska. Ale jaja.

        • 39 0

        • Po południu też piszę (5)

          I to bez żadnych hamulców, na pełnej pi...zie

          • 5 2

          • (4)

            Wow, z szybkim refleksem objawił się oto, wywołany poniekąd do tablicy. Cóż, poszukam tych anonsowanych komentarzy bez hamulców!

            • 2 0

            • Idź za śladami palonej gumy (1)

              • 2 1

              • Pozwolisz, że pójdę jednak do łóżka. Przeziębiona, po całym dniu pracy w delegacji, sił brak na tropienie śladów na forum. Ale może inne jakieś potropią, jakieś z haremu, jakieś Beatki, na pewno jest morze chętnych.

                • 4 0

            • (1)

              on tu pracuje zeby sie dzialo w komentarzach. niektorzy zawsze musza miec racje nawet w komentarzach to wystaczy jeden kontrowersyjny i juz nabijane sa wejscia

              • 4 1

              • Szkoda tylko że nikt mi nie płaci :(

                • 2 1

    • Czlowieku ty nie masz zycia caly czas komentujesz pod wszystkimi artykulami na portalu (5)

      • 15 2

      • Wiesz jakie ja mam bujne życie (4)

        Chciałbyś mieć takie kochany

        • 5 7

        • (3)

          Erotyczne?

          • 1 1

          • Samogwałt się nie liczy (2)

            • 8 1

            • No jeżeli w trakcie myśli o playmate z ostatniego Playboya, to się nie liczy, ale jeżeli o kobiecie, której jedwabiście gładkich ud miał przyjemność tudzież zaszczyt dotykać, to moim zdaniem się liczy, tak prawie.

              • 3 0

            • Jak nie A ile razy dziennie to robisz kochany

              Zobacz ile życia Ci ucieka

              • 1 1

    • (1)

      Gda-wawa 230zl w 1 strone
      Auto8x5. 3 300 km to daje znacznie taniej i to już przy jednej osobie

      • 6 3

      • żeby jechać za 230

        to trzeba mieć refleks szachisty

        • 7 2

    • Podobno pracujesz w skandywawii (1)

      O kazdej prize komentujesz. Zyjesz mrzonka chłapie. Dorobili ci juz poręcz? Ustalili miejsca w tramwaju? G@llux, the Bill, szpilek, forum radunia a teraz Sven.
      Chłopie jestes w mojej opinii inwaludą mentalnym który z braku pracy siedzi sobie w internetach i komentuje cokolwiek na zasadzie: nie znam sie ale wypowiem się.
      Nie-nie jedziesz do Zakopca bo po prostu mie masz 150zł na bilet. A jak masz: to pokaż

      • 11 2

      • Wrzuć zdjęcie na jakiś darmowy hosting

        Czekam i ja :D

        • 2 2

    • arturo

      Uwielbiam jezdzic pociagami. Pozdrawiam

      • 2 4

    • A ja za komuny jeździłam na mazowieckie wioski z ojcem, pociągami osobiowymi jadącymi do Bialegostoku, Lublina czy jakoś tak (1)

      W latach 90 XX. polikwidowano te połączenia kolejowe. I co? Nico! Ludzie sobie snuja fantazję,że powrócą czasy gdy można było jechać z Gdańska do Ostrołęki (przez Kurpie Szlacheckie). Ale czy ja dożyję tego momentu?Wątpliwe, chociaż do wieku emerytalnego mi bardzo długo.

      • 1 0

      • Słuszny komentarz

        Tylko w woj. pomorskim nie ma już sprawnej lub w ogóle linii kolejowej Pruszcz Gd.- Łeba z przepięknymi widokami , Starogard - Skórcz , Pszczółki-Starogard ,... itd., itd. … Trzeba naprawdę tylko i wyłącznie propagandy słuchać żeby mówić że kolej się w Polsce rozwija … !!!!!!

        • 2 0

    • No to masz pecha

      Bo z sypialnego nie można przejść do WARSu :)

      • 0 0

  • SKM nie powinno brać się pod uwagę! (15)

    SKM powinna być traktowana jako kolej miejska.

    • 90 17

    • to wszystko ruch SKM (3)

      Statystyka... nie ma czym się chwalić. W normalnych warunkach SKM nie pownno nawet należeć do PKP.

      • 56 15

      • Ale się uparli

        Betony z PKP nie chcą oddać udziałów, Mietek z Marszałkowskiego nie chce przez to kupować nowych pociągów
        Żenada!

        • 6 6

      • (1)

        Czy infrastruktura z której korzystają pociągi SKM też nie powinna należeć do PKP?

        • 4 2

        • przeciez nalezy

          Nalezy do SKM a SKM do PKP. Podobnie jak PLK.

          • 3 0

    • ile z tego to SKM? (1)

      totalna bzdura ta statystyka za rządów PiS.
      Od kiedy ruch miejski bierze się pod uwagę w takich badaniach.

      • 39 22

      • Pewnie, że bzdura - zwłaszcza że z uwagi na remonty ruch dalekobieżny to... jeden peron.
        Skoro bierze się pod uwagę SKM - to może powinno się zrobić porównanie z sumą dla Warszawy Centralnej, Warszawy Śródmieście i Warszawy Śródmieście WKD?

        • 5 0

    • Nie widzę info aby SKM była brana pod uwagę. (6)

      Sama SKM to około 40-50 mln, więc nie sądzę aby w łącznym 67 mln, wliczano skm, ale może się mylę.

      • 5 13

      • to jest z SKM - od dwóch lat się liczy tak

        tak samo jak opóźnienia do 5 minut nie są w statystykach kolejowych i mamy SKM punktualność 98%

        • 19 1

      • (3)

        i dlatego prawie 7mln pasażerów w Wejherowie i ponad 4 mln w Rumi? To jest z SKM. Niestety aktualnie tak się liczy. W Wa-wie bez SKM i metra, u nas z SKM bo SKM jako spółka PKP tak jest od kilku lat traktowana.

        • 9 6

        • A reda to co, pies?

          • 6 7

        • (1)

          W Warszawie ruch na stacjach SKM i WKD też jest już wliczany.

          • 5 1

          • WKD tak, ale nie SKM - ponieważ jesty jako transport zbiorowy gminny :-)

            • 0 0

      • Oczywiście, że jest wliczona SKM

        Ponieważ bez SKM Tczew jest na trzecim miejscu w Pomorskim, mając ~2,5 mln pasażerów.

        • 6 1

    • S-Bahn (Stadtschnellbahn) czyli właśnie szybka kolej miejska.

      • 5 4

    • tak szczególnie na odcinku Gdańsk - Kościerzyna. Niewiele ma to wspólnego z przejazdami po mieście.

      • 3 1

  • Gdyby PKM-kę zbudowali z Gdańska głównwgo przez Chełm i południe Gdańska to byłoby 70mln (5)

    a tak wożą powietrze do jakiejś dziury we Wrzeszczu

    • 60 48

    • PKM to śmiech na sali...

      • 10 29

    • (3)

      Poludnie ma byc obsluzone tramwajami, a PKM ma byc na morene, zachod, lotnisko i Gdynię. Dobrze to zaplanowali

      • 13 15

      • „Poludnie ma byc obsluzone tramwajami”

        to jest właśnie słabe. Mieszka tam50% gdanska. Tramwaj jedzie za długo. Mozbaby spokojnie jeden pas AK zaorać pod pociąg, który mieszkancow zawiezie na Gdans Główny, stamtąd w większość miejsc już 20 minut

        • 3 3

      • plan był żeby PKM jeżdził z centrum, przez południe, lotnisko na Kaszuby

        możnaby z lotniska lub Kartuz dojechać do Gdańska

        • 1 0

      • lobby tramwajarskie czuwa

        Nie prawda.
        Zamiarem dawnych planistów była SKM. Przez Orunię na górny taras. Nadal można zrobić kółko górą, do Pruszcza. Z tanie pieniądze, bo tory istnieją. Ale lepiej robić nowe "misie", które, z góry wiadomo, będą kulawe i powolne. Tak się skończy forsowanie tramwaju od obwodnicy do Nowego Portu. Pewnie z trzema, wymuszonymi przesiadkami. Oraz robienie przystanku Śródmieście pod centrum handlowe.
        Ale za to tramwaj będzie z tunelem w zboczu moreny...

        • 0 0

  • Fly by PKP (5)

    pomimo wieszania tylu psów, pomimo tylu awarii - a jednak koleją ludzie jeżdżą

    • 37 6

    • (2)

      Wieść gminna niesie, że spółka SKM Trójmiasto ma się podzielić na 2 spółki: przewoźnik i infrastruktura. Czyżby krok ku usamorządowieniu, czyli pozbycie się PKP z grona udziałowców?

      • 13 9

      • Nie - wymóg prawny!

        • 4 1

      • Nie. Konieczność zapewnienia dobrych etatów

        Dla krewnych i znajomych królika w zarządzie i radzie nadzorczej

        • 12 2

    • Yyyyyy

      Bo nie mają wyboru?

      • 6 2

    • Nie każdy ma wybór. Ja codziennie pokonuję odcinek Wejherowo - Gdańsk. Nie mam prawa jazdy, ale i tak przesiadka na samochód byłaby mało opłacalna. Codzienne korki + droga benzyna...

      • 11 0

  • (3)

    Bardzo fajnie, ale niby co z tych danych wynika?

    • 42 3

    • Właśnie że nic

      Zamiast zająć się poważnymi problemami jak mobbing pracowników przepisują biuletyny z urzędu miasta albo innego PKP

      A komentarze i odsłony wpadają minimalnym kosztem

      • 6 4

    • ze skm ma przes*ane bo bedzie musialo wystawic wiecej skladow (1)

      a kazdy dodatkowy przejazd skmki pelnej ludzi ktorzy skasowali bilet to w strata...
      tak wyglada panstwowe przedsiebiorstwo

      • 0 1

      • skm wykonuje tyle przejazdów ile zakontraktował samorząd w osobie marszałka.

        Więc do niego pretensje.
        Czy "prywatny" przedsiębiorca charytatywnie wykona więcej kursów, bo ludzie stoją na peronach?
        Więc mylisz pojęcia i nie wiesz na czym polega funkcjonowanie komunikacji zbiorowej.
        Jak równiez grzeszysz naiwnościa poglądów na ekonomię...

        • 1 0

  • ruch kolejowy z epoki gierka! (11)

    Totalne zacofanie drogie bilety. Gdyby transport kolejowy był na poziomie minimum europejskim to byśmy mieli brak korków i bez problemów z parkowanie. Ale jesteśmy zasciankiem europy.Dlatego wszędzie szybciej i taniej jest autem.A najlepszym jest pseudolino nieudolne ciasne i holernie drogie.

    • 63 27

    • (8)

      autem w dwie godziny i czterdzieści minut z centrum Gdańska do centrum Warszawy?

      Pendolino jest na poziomie europejskim. Jest dość drogie i całkiem szybkie.

      • 17 8

      • A dlaczego (1)

        Nie ma pstryczka od oświetlenia wewnątrz? 24h się musi światło świecić??

        • 8 3

        • W nocy praktycznie nie jeździ

          • 6 1

      • Niewygodne i Sławek N. przytulil wziatki (2)

        • 4 4

        • A ile składów można by kupić za 40 mln zł (1)

          Tych co miały być dla prawnika z Częstochowy, kolegi Marka Ch.?

          • 2 4

          • "murzynów" to juz wszędzie biją

            A raczej walą... w rogi...

            No właśnie, ile?
            Bo to drobne jakieś...

            • 2 2

      • (2)

        może nie w 2;40 ale nie łamiąc bardzo przepisów jakieś 3,5

        • 2 1

        • I w jakim stanie wysiądziesz?

          • 1 2

        • Równo 3h jechałam w zeszłym misiacu, bardzo sobie chwale. Druga klasa potrafi być głośno od gadania, w pierwszej bardzo dobry komfort. Sporo miejsca na nogi fotele wygodne wewnątrz cicho tzn nie słychać hałasu z zewnątrz. Jest jeszcze wagon ciszy w drugiej klasie - nie korzystałam ale pomysł świetny .

          • 1 0

    • Za Gierka to samo SKM przewozila ponad 100mln ludzie.

      Teraz to sa "drobne " I upadek.

      • 3 0

    • Dobre... Wiesz, ile wynoszą "europejskie" ceny biletów? ;)

      Sytuacja wygląda raczej tak, że ludzie, którzy przyjeżdżają tu z zachodu stwierdzają "wow... ale macie tanie bilety!"

      • 4 1

  • Przecie to metropolia kochani (1)

    No mam nadzieję że za jakiś czas będziemy nr 1 drodzy.

    • 15 10

    • No właśnie, przecież powinno się brać pod uwagę całe Trójmiasto. Dzielenie na Gdańsk, Sopot i Gdynia jest bez sensu.
      Przecież gdyby nie tablice z nazwami miast to nikt by się nie zorientował, że przejechał z Sopotu na Żabiankę albo z Sopotu na Kolibki, w końcu z Niedźwiednika na Matarnię też się jedzie przez las.:-)

      • 2 0

  • Pochwalmy się jeszcze dodatkowo nie uruchomionymi monitorami na stacji Gdańsk Wrzeszcz (3)

    bo to "powód do dumy" dla miasta, kolei, spółki - czy tam jeszcze czegoś (wybrać odpowiednie)?
    w końcu mamy XXI wiek a monitorów z komunikatami nie można uruchomić,wciąż w fazie testowej

    • 39 2

    • (1)

      :) na całej trasie za 1mld 700baniek to nie działa. Znów wydymaliśmy unie na kase

      • 5 0

      • Dobrze że nie oni nas

        Jak dymać to my

        • 2 0

    • Ten system nie dziala bo byl przewidziany jako czesc wiekszej calosci, ktora obecnie jest w fazie projektowej. I tak terminy beda przekladac az polacza wtznaczone czesci systemu w calosc :-D

      • 0 0

  • spostrzeżenia

    Z SKM korzystam sporadycznie, nie mam auta, mieszkam w Gdyni, tutaj pracuję i ogólnie mam tu swoje centrum życiowe. Zdarza mi się sporadycznie jechać do Gdańska i Sopotu SKM. Na przestrzeni ostatnich 3 miesięcy KAŻDA podróż była nie taka jak powinna. Począwszy od spóźnionej SKM przez zatłoczenie jak bydło do zatrzymania nagle pomiędzy przystankami z niewiadomo jakiego powodu. Ani jedna podróż nie odbyła się zgodnie z planem. ani jedna! Szczerze nie zazdroszczę ludziom, którzy muszą korzystać z SKM codziennie.

    • 38 5

  • Statystyki (1)

    Statystyki nie kłamią, ale odpowiedź, jaką dzięki nim uzyskujemy, zależy od tego, jak jest postawione pytanie, jakie kryteria powinny spełniać elementy brane pod uwagę, jaki jest cel badania, jaką hipotezę chcemy zweryfikować.

    Wiele osób wytyka, że pomieszano SKM z PKP, zamiast z ZTM, ale jeśli wszystkie miasta były badane w ten sam sposób? W przypadku Warszawy pytanie, czy metro też wchodzi do badania? A w innych przypadkach można rozszerzyć pytanie o wąskotorówki, koleje linowe i podziemne (np. górnicze).

    Jeśli wyniki badania mają służyć wypłacie premii za krzewienie kolejnictwa, to ci co płacą będą wyrzucać SKM-ki i inne "szynki", a ci co liczą na premię, będą dołączać owe "szynki". Jeśli ci, którzy liczą na premię są jednocześnie płacącymi, to co? Sobie będą żałować?

    • 17 2

    • NIe metro i SKM Wa-wa nie są brane po uwagę w badaniach. Jest WKD.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane