- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (326 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (421 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary (8 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (276 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (113 opinii)
Uchwały ws. parkingów kubaturowych zdjęte z obrad Rady Miasta
Dwie uchwały obywatelskie, które dotyczyły budowy parkingów kubaturowych przy Podwalu Staromiejskim oraz ul. Długie Ogrody, zostały zdjęte z porządku obrad czwartkowej Sesji Rady Miasta Gdańska. Aktywiści ze stowarzyszenia FRAG, autorzy projektów nie kryli zdumienia i rozczarowania. - O tym, że praca nasza i mieszkańców, którzy pod uchwałami się podpisali, idzie do kosza, dowiedzieliśmy się w ostatniej chwili - komentuje Karol Spieglanin, prezes organizacji.
Pierwsza: Śródmieście - rejon Głównego Miasta w zakresie obejmującym obszar wzdłuż ulicy Podwale Staromiejskie.
Druga: Śródmieście - rejon ulicy Długie Ogrody i Łąkowej w Mieście Gdańsku w zakresie obejmującym obszar wzdłuż ulicy Długie Ogrody.
Spór o parking przy Podwalu Staromiejskim. Co może i powinno zrobić miasto?
To lokalizacje, w których miasto chce wybudować parkingi kubaturowe. Uchwały złożone przez FRAG miały na celu wprowadzenie takich zmian do planów zagospodarowania, by inwestycja - ich zdaniem szkodliwa dla miasta - została wstrzymana.
Na początku sesji okazało się jednak, że na wniosek Komisji Zagospodarowania Przestrzennego obie uchwały zostały zdjęte z porządku sesji, co oznacza, że nie zostały nawet poddane pod dyskusję, o głosowaniu nie wspominając. Klub PiS chciał wprowadzić uchwały na sesję we własnym imieniu. Ale próba ta też zakończyła się niepowodzeniem.
Uchwały spadły, bo nie było analizy prawnej
Powód? Jak tłumaczyła radna KO Emilia Lodzińska, szefowa Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, decyzja o zdjęciu uchwał wynikała tylko i wyłącznie z powodów formalnych.
- Przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym mówią jasno, że przed przyjęciem uchwał tego typu prezydent miasta musi dokonać ich analizy prawnej, bo brak analiz może skutkować nieważnością zmiany planów zagospodarowania. Musimy się poruszać w ramach prawnych, a te projekty obywatelskie, o czym doskonale wiedzą radni PiS, mają wadę prawną, nie mogą być więc teraz procedowane - mówiła Lodzińska.
- Jeśli prace przy budowie tych parkingów się zaczną, to drzewa na Podwalu Staromiejskim zostaną wycięte. Wszyscy są temu przeciwni, protestowali mieszkańcy i Rada Dzielnicy Śródmieście. Rozumiemy powody, dla których uchwały obywatelskie zostały zdjęte, ale w toku dyskusji uznaliśmy, że nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy to my, klub radnych, złożyli te projekty. To wyjście na przeciwko oczekiwaniom i na rzecz tych mieszkańców - mówił Kacper Płażyński, szef Klubu PiS.
Jak podkreślał, sprawa budowy parkingów kubaturowych w Śródmieściu jest na tyle pilna, że trzeba jak najszybciej przyjąć przygotowane przez FRAG projekty uchwał.
- Proces inwestycyjny już się rozpoczął, a zmiany mogą być nieodwracalne - wskazywał Płażyński.
FRAG: to skandal
Obecny na sesji Karol Spieglanin, prezes FRAG, nie krył rozczarowania takim obrotem sprawy.
- Dla mnie decyzja o zdjęciu tych druków z porządku obrad jest kuriozalna i do końca jej nie rozumiem. Kilkuset mieszkańców się zebrało, zgłosiło inicjatywę uchwałodawczą. Sam fakt, że prezydent to może w jakiś sposób zastopować, kłóci się z całą ideą obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Od pół roku zabiegamy o spotkanie z panią prezydent ws. parkingów, projekty uchwał były składane już w czerwcu. O tym, że być może jednak nie trafią pod obrady sesji, dowiedzieliśmy się całkowicie w ostatniej chwili, w momencie, gdy mieliśmy te uchwały prezentować. To jest dla mnie sytuacja skandaliczna - mówił Spieglanin.
FRAG już rozważa, jakie kolejne kroki w tej sprawie może podjąć, poza tymi wskazanymi przez Radę Miasta - czyli złożeniem wniosku o opiniowanie do prezydent.
- Z tego, co wiemy, pani prezydent takie wnioski opiniuje dwa razy w roku. Najbliższy termin jest w styczniu. Wtedy w sprawie tych parkingów być może będzie już po fakcie, więc musimy usiąść teraz do stołu razem z prawnikami i zastanowić się, co możemy w tej sytuacji zrobić, jakie działania jeszcze podjąć, żeby jako obywatele tę inwestycję zablokować, skoro zaproszenie do dialogu nie działa - mówił Spieglanin.
Spieglanin podkreślał, że budowa parkingów kubaturowych w Śródmieściu jest "bardzo szkodliwa dla mieszkańców".
- Lokalizacja jednego z nich na Podwalu Staromiejskim jest strasznie nietrafiona. Zakorkuje mieszkańcom dookoła ulice na wiele lat, do tego spowoduje wycinkę dwóch szpalerów drzew, które są jedyną zieloną przestrzenią w okolicy. Ta inwestycja jest sprzeczna ze wszystkimi dokumentami strategicznymi tego miasta. I tę opinię potwierdza wiele autorytetów w tym mieście - stwierdził. - Krytyka tej inwestycji jest miażdżąca. Nie przypominam sobie w tym mieście innej inwestycji, która byłaby aż tak krytykowana. Tym bardziej dziwi, że ani Rada Miasta, ani prezydent nie chcą podjąć merytorycznej dyskusji.
Opinie (181) 9 zablokowanych
-
2019-09-26 22:21
Ruch blachosmrodów trzeba z miasta wyprowadzac a nie rozwijac Tworzenie parkingów powoduje ze blachosmrodów przybywa (2)
- 4 5
-
2019-09-26 22:32
(1)
Czyli mieszkańcy Śródmieścia obejdą się bez samochodów a wszystkie ulice Centrum zamkniemy dla ruchu aut
- 2 1
-
2019-09-27 11:47
teza częściowo prawdziwa
wiele ulic w Centrum to ulice już zamknięte dla ruchu aut. Jeśli stopniowo będzie się zamykać kolejne (z dopuszczeniem niektórych służb) to jakość życia się poprawi. Jeśli ktoś nie uczestniczył w wielu spotkaniach poprzedzających opracowanie ważnych dokumentów strategicznych miasta, niewiele zrozumie. NIe ma prostych rozwiązań, sa tylko sensowne wybory opcji oparte o wielokryterialną analizę.
- 1 0
-
2019-09-26 22:33
Podziękujcie przy urnach wyborczych.
Za traktowanie jak głupi motłoch.
- 8 2
-
2019-09-26 22:38
W Gdansku nadal sie niszczy sie trawniki pod parkingi jak np na przymorzu wielkim za zgoda pseudoradnych z dzielnicy
Wiec co my tutaj piszemy .Wiekszosc urzedasów jest wtym zascianku europy nastawiona na dogadzanie blachosmrodom.
- 5 3
-
2019-09-26 23:48
FRAG
Drogo redakcja co oznacza skrót FRAG?
- 4 0
-
2019-09-27 01:06
Podziemne tunele... (1)
A ja myślę, że budowa parkingu na Podwalu St. ma nieco inne podłoże. Podobnie jak we Wrocławiu, owa budowa, to tylko przykrywka do tego, żeby niepozornie dostać się do gdańskich podziemi. Podczas takich prac jest do wywiezienia ogromna ilość ziemi. Zapytajcie czy ktoś z wrocławian widział jeżdżące jedna za drugą wywrotki?
- 1 4
-
2019-09-27 06:01
hahahahahaaaa
- 0 1
-
2019-09-27 05:32
a ten pan wie że nie można kleić drzew taśmą klejąca bo wprowadza ona toksyczne związki w strukture drewna i kory ? Taki przykładny obywatel a takie cyrki odwala :) Kolejny pajac
- 3 4
-
2019-09-27 06:32
żadnych parkingów, żadnych samochodów na terenie Śródmieścia
- 7 0
-
2019-09-27 06:34
przy Popiełuszki ludzie sami poniszczyli trawę i zajeździli samochodami - gdzie jest SM? (1)
- 6 0
-
2019-09-27 09:17
straz wiejska niedziała w tym miescie:)
- 0 0
-
2019-09-27 09:24
Parking tylko dla elity?
Parkingi dla ludzi buduje się na obrzeżach centrum w odległości 15-20 minut pieszo od centrum a nie w samym centrum. Ten parking ma służyć nie potrzebom mieszkańców a łojeniu kasy. Mieszkańcy są ważni tylko jako wyborcy, niestety.
- 2 1
-
2019-09-27 09:30
W Gdańsku mamy najwiecej 20letnich blachosmrodów zatruwajacych spalinami a dzieki słoikom i 30 letnich!! (1)
W krajach zachodnich mimo ze tam sredni wiek auta to 5lat robia maksymalne ograniczenia dla blachosmrodów a w Trójmiescie mimo ze sredni wiek auta to 17lat robi się ułatwienia dla blachosmrodów ,które niszczą chodniki i bezpowrotnie zajmują i niszczą coraz więcej trawników!!
WGdańsku mamy tze najwyższe stawki OC właśnie przez te strae złomy.Trzeba wyeliminować ten złom z ulic i skończą się korki wmieście!!
Najłatwiej wykonać to wprowadzając opłaty za jazde po miescie dla starych szrotów.
Bradzo proste 500zł miesięcznie opłaty za jazde dla tylk co maja szroty 20 letnie i starsze
300 zł za 10 letnie i starsze
150zł powyżej 5lat
50zł do 5 lat i hybrydowe
elektryczne bezopłat
pieniądze te przeznaczyć na promowanie transportu po miescie rowerem. Konkursy inagrody dla rowerzystów.Bony do sklepów sportowych i rowerowych- 1 2
-
2019-09-27 11:30
Racja. I dalej...
W związku ze zwiększoną emisją CO2 przez rowerzystów powinni oni wnosić dodatkowe opłaty na rzecz ochrony środowiska. Zamiast jak normalni ludzie korzystać z komunikacji miejskiej swoim egoizmem przyczyniają się do katastrofy klimatycznej.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.