Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 6 lat)
Maciej Korolczuk
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Więcej zdjęć (1)

Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.
Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?
14%

tak, to wygodna alternatywa dojazdu do centrum

27%

jeszcze nie, ale nie wykluczam, że w przyszłości skorzystam

59%

nie, jest mi zupełnie nie po drodze

zakończona

łącznie głosów: 821

Opinie (249)

  • Jasna sprawa (21)

    Bo Polaki muszą wszędzie samochodem dojechać. Jakby mogli to do biedronki by wjeżdżali.

    • 240 85

    • Jedyne wyjscie (6)

      Wprowadzić oplaty za wjazd do centrum miasta.

      • 58 26

      • (2)

        Wystarczy egzekwować przepisy dotyczące parkowania i kontrolować strefę płatnego parkowania.

        • 52 7

        • (1)

          nic dziwnego ceny biletów komunikacji miejskiej są zbyt wysokie
          po prostu się nie opłaca

          • 9 7

          • autobus jest darmowy to nie wiem jak się nie opłaca

            • 7 2

      • Najgorszy pomysł. (1)

        Niech Ci wprowadzą opłaty za oddychanie bo na to zasługujesz...

        • 21 24

        • Oplaty za oddychanie juz sa

          Nazywa sie to oplata klimatyczna. Za kilka dekad jak sie powietrze pogorszy i bedzie je trzeba sztucznie oczyszczac, to pewnie podniosa. Plus - jak w Tokio - rynek zareaguje np. wypuszczajac tlen w puszkach, co juz i u nas mozna kupic.

          • 26 3

      • Jak nie zarabiasz co najmniej 12 tyś miesięcznie to nie powinieneś mieć wstępu do centrum bo to miejsce nie dla meneli!

        • 6 3

    • Tak się właśnie zastanawiałem .... (1)

      że mogli by zrobić taki "Biedronka Drive" Szczerze to bym często z tego korzystał. Podjeżdżasz do okienka mówisz co chcesz i dostajesz na "tacy" bez zbędnego łażenia po sklepie i stania w kolejce do kasy...

      • 19 17

      • Dobry pomysł, jedno ale, powinno nazywać się "Biedronka Brum Brum".

        • 16 6

    • Co się czepiasz? (3)

      Masz z tym jakiś problem? Nie każdy jest młody i sprawny aby wszędzie chodzić piechotą albo na rowerze...

      • 14 21

      • (2)

        najstarsi i najniesprawniejsi są kierowcy bmw, audi i vw. notorycznie parkują na miejscach dla osób niepełnosprawnych umysłowo, lub ze zderzakiem w drzwiach sklepu.

        • 33 6

        • bredzisz głupoty (1)

          • 6 12

          • akurat trafi w sedno

            po odbrzęku nożyc widzę

            • 9 1

    • Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, (2)

      że bez sensu jest przejazd przez miasto od strony południowej aby dojechać do Letnicy tam zaparkować i wrócić do centrum. To po prostu strata czasu i w niewielkim też stopniu paliwa oraz takie samo zanieczyszczenie środowiska jak w przypadku zaparkowania w centrum (jeżeli nie większe).

      • 20 0

      • (1)

        Jak zbudują obwodnicę nadmorską będzie łatwiej!

        • 2 4

        • Zadnej obwodnicy nadmorskiej aka Drogi Zielonej w formie trasy tranzytowej

          to idiotyczny pomysl, aby pchac ruch tranzytowy przez tereny rekreacyjne i dzielnice mieszkaniowe. Od tego mamy odbwodnice.

          Co inneprzy przyjemna aleja, z szerokimi pasazami dla pieszych i przyjazna zielenia wokol. Mozna puscic tam droge, ktora zbuduje ten fragment miasta, zamiast go niszczyc.

          • 5 1

    • Nie muszą. Ale tak im taniej wygodniej i szybciej.

      Niech zrobią godną i przemyślaną konkurencję dla samochodów, to wtedy pogadamy

      • 6 2

    • A to może być pomysł na biznes. (1)

      Są przecież kina samochodowe. To dlaczego nie samochodowy hipermarket?Szerokie alejki, koszyk doczepiany na magnes z boczku pod oknem..... No i kompletny zakaz ruchu pieszego. Coby kierowca się nie stresował.

      • 14 0

      • :);)

        • 0 0

    • "Bo Polaki ..." (1)

      a ty kto jesteś? Nie Polak? Bo jesli tak, to napisz, że "ja i inne Polaki..."

      • 4 3

      • Kazdy Polak uwaza, ze:

        1. 90% ludzi to idioci
        2. Tylko on i jego otoczenie to wzglednie prawdziwi Polacy, patrioci. Reszta to sprzedajne swinie bez honoru

        • 5 0

  • Ponoć wiara czyni cuda (10)

    jednak wiara zastępcy Budynia w magię urzędniczego podejścia do tematu parkowania sprawia, że mamy obecnie na Głównym i Starym Mieście burdel jakiego nigdy jeszcze nie było.

    • 145 11

    • I kto za to płaci? (9)

      Pan, pani...

      • 14 0

      • A kto zarabia? (1)

        I ile?

        • 12 0

        • Tamta...

          ...Pani i tamten Pan

          • 6 0

      • malkontent (6)

        Ja uważam, że to dobry pomysł. Brakuje tylko konsekwencji w działaniu. Jeśli nie wpuści się aut do ścisłego centrum wcale (poza grupą mieszkańców itp) to samo zadziała.
        Dobry przykład widziałem w centrum targowym

        Ja uważam, że to dobry pomysł. Brakuje tylko konsekwencji w działaniu. Jeśli nie wpuści się aut do ścisłego centrum wcale (poza grupą mieszkańców itp) to samo zadziała.
        Dobry przykład widziałem w centrum targowym we Frankfurcie. Ogromny parking blisko autostrady a kawałek od targów powoduje, że dojazd jest bardzo prosty. Z parkingu co kilka minut jedzie autobus zabierający odwiedzających na targi. I działa to to świetnie mimo, że ludzie pojawiają się tam w określonych godzinach stadnie.
        Trzeba tylko czasu i informacji wszędzie, dosłownie wszędzie.

        • 10 12

        • targi to co innego (2)

          Dzialanie incydentalne.
          W wypadku Gdanska centrum opustoszeje. Ludzie wybiora inne miejsca, gdzie latwiej dojechac.
          Jesli na tym nam zalezy (a tego domagaja sie np. mieszkancy Barcelony, Wenecji) to dzialanie sluszne.

          • 3 6

          • W Krakowie nie ma wjazdu do centrum, a mimo to nie wyludnilo sie (1)

            Na Monciak tez nie kazdy moze wjechac. W sumie wjechac moze niewielu.

            Gdanskie Stare i Glowne miasto obroni sie. O to nie trzeba sie bac.

            Nalezy zabudowac biale plamy na mapie w Srodmiesciu:

            Na Monciak tez nie kazdy moze wjechac. W sumie wjechac moze niewielu.

            Gdanskie Stare i Glowne miasto obroni sie. O to nie trzeba sie bac.

            Nalezy zabudowac biale plamy na mapie w Srodmiesciu: Dlugie Ogrody, Polski Hak, Dolne Miasto, Wyspa Spichrzow. Polaczyc Srodmiescie: Dolne i Glowne Miasto oraz Biskupia Gorke, zbudowac tunel (takze dla pieszych) pod Motlawa i kladke na Olowianke (choc niekoniecznie to skaradzctwo, ktore wygralo konkurs).

            Ja bym chetnie widzial tez cos takiego (np. w okolicach Muzeum II WS):
            http://www.sztuka-architektury.pl/index.php?ID_PAGE=36337

            W przypadku miasta nie chodzi o to, aby robic jeden ruch i 3 sprzeczne z nim. To ogol dzialan, ktory ma miasto pchac w konkretnym kierunku rozwoju. Na pewno proba dostosowywania (troj)miasta ~1mln mieszkancow do tego, aby kazdy korzystal w nim z samochodu nie uda sie. Jest to rozwiazanie bardzo drogi i nieskuteczne. Juz dzis Gdansk wydaje 1/3 budzetu na drogi!

            • 1 3

            • Tyle, że w Krakowie komunikacja miejska działa bardzo sprawnie. W Gdańsku też, ale tylko w kierunku Chełmu/Świętokrzyskiej. Spróbuj na przykład dojechać ze Stogów do Wrzeszcza. Strupieszałe tramwaje, rozpadające się

              Tyle, że w Krakowie komunikacja miejska działa bardzo sprawnie. W Gdańsku też, ale tylko w kierunku Chełmu/Świętokrzyskiej. Spróbuj na przykład dojechać ze Stogów do Wrzeszcza. Strupieszałe tramwaje, rozpadające się torowisko począwszy od Nowotnej aż do Sucharskiego, zbyt mało kursów, brak linii bezpośredniej i strata mnóstwa czasu na przesiadkę - nawet do 15 minut. To ma zachęcić do pozostawienia samochodu w garażu? Wolne żarty!

              • 1 0

        • I mandaty, mandaty. Każdy samochód z obcą rejestracją na mieście mandatować. Nakazać korzystanie z parkingów w Letnicy i darmowych autobusów rozPOrządzeniem. Ordung muss sein.

          • 4 1

        • No to jest niewielka ale istotna różnica. Parking przy autostradzie. Chyba nie doczytaleś co muszą zrobić kierowcy aby dojechać do tego parkingu w Gdańsku - przejechać przez centrum a potem wrócić autobusem. To strata czasu podwójna. To się kłóci z racjonalnym zachowaniem naczelnych. A co dopiero ludzi.

          • 12 1

        • Weź się zastanów co piszesz.
          Pomysł jest zły bo to zamach na podstawową logikę.
          Generalnie jeśli już, to lepszym pomysłem byłoby wykorzystanie SKM-ki jako środka lokomocji niezależnego od ruchu miejskiego. W

          Weź się zastanów co piszesz.
          Pomysł jest zły bo to zamach na podstawową logikę.
          Generalnie jeśli już, to lepszym pomysłem byłoby wykorzystanie SKM-ki jako środka lokomocji niezależnego od ruchu miejskiego. W tym wypadku można by urządzić taki parking P&R na d. pasie startowym w zamian za bilet na SKM do Gdańska Głównego czy Śródmieście. Dojazd byłby lepszy niż pod stadion a kolejka nie stoi w korkach.

          • 4 0

  • ludzie!!! (12)

    Przesiadzcie się na autobus/tramwaj... Przecież w roku szkolnym te korki są nie do zniesienia

    • 77 41

    • (1)

      Napisz to do matek wożących dzieci przez cały rok szkolny z góry na dół, choć szkół na górnym tarasie nie brakuje.
      Większość z nich ma teraz wakacje, więc problem korków maja na razie w d..ie.

      • 48 8

      • napisalam wczoraj

        Jeszcze coś?

        • 5 6

    • (4)

      do tych zapoconych i nieklimatyzowanych puszek dziękuję wole z buta lub swoim autkiem

      • 24 19

      • może rowerem? (3)

        • 15 4

        • moze byc (2)

          Ale tylko w sezonie

          • 10 4

          • Co oznacza sezon?

            Czy chłodny czerwiec, wietrzny i trochę deszczowy lipiec to był sezon, czy nie?
            We wrześniu, czy październiku warunki nie odbiegają od tego co mieliśmy od kwietnia do lipca.
            Od listopada do marca jest trochę chłodniej, ale wystarczy odpowiednio się ubrać i po bólu.

            • 4 11

          • Ja właśnie wolę poza sezonem

            jest chłodniej i nie ma tylu niedzielnych rowerzystów, wycieczek rowerowych, są tylko rowerzyści z przekonania, a ci MYŚLĄ jak jeżdżą:
            - jeżdżą prawą stroną ścieżki a nie środkiem albo całą szerokością,
            -

            jest chłodniej i nie ma tylu niedzielnych rowerzystów, wycieczek rowerowych, są tylko rowerzyści z przekonania, a ci MYŚLĄ jak jeżdżą:
            - jeżdżą prawą stroną ścieżki a nie środkiem albo całą szerokością,
            - nie zajeżdżają drogi nagle,
            - nie jadą obok siebie,
            - nie wloką się 10km/h blokując ruch,
            - nie gadają przez telefon, a jak już to przez zestaw słuchawkowy
            - nie zatrzymują się na środku ścieżki żeby się wody napić albo poprawić kask córeczce
            - nie puszczają na ścieżkę samopas 4latka na rowerku na 4 kółkach który wyczynia na niej różne rzeczy bo nie rozumie gdzie się znalazł (a same idą chodnikiem rozmawiając w najlepsze z koleżankami)
            - jest mniej tych na rolkach co jeżdżą całą szerokością

            • 9 2

    • sam się przesiądz - zwolnisz innym miejsce :) (1)

      namów swoich znajomych na podróżowanie tramwajem/autobusem i tym samym mniej samochodów będzie na drodze i będzie się nam lepiej jeździło

      • 18 13

      • jezdze busem

        Jeszcze jakiś mądry tekst?

        • 11 9

    • autobusy i tramwaje są gorące, duszne i przepełnione (1)

      ale gdyby nie to to chętnie

      • 5 2

      • aha, tramwaj rzuca na wszystkie strony i jest głośny

        nie wszystkie trasy ale są takie terrorystyczne
        wytrząsałki

        • 6 1

    • nigdy

      mam jechać 4 kilometry przez centrum po to by wsiąść w autobus i wrócić do centrum kto to wymyślił?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.