stat

Używane autobusy z Gdańska trafią do Gdyni

30 marca 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Krzysztof Koprowski

Jeszcze kilka miesięcy temu jeździli nim gdańszczanie, a wkrótce zasilą park taborowy gdyńskiego przewoźnika - mowa o używanych autobusach, które gdyńskie PKM zakupiło od gdańskiego PKS. Za dwa 9-letnie "przegubowce" gdyński przewoźnik zapłacił ok. 787 tys. zł. Na ulicach (ponownie) ujrzymy je na przełomie kwietnia i maja.



Zakupione właśnie autobusy przegubowe marki MAN były wykorzystywane przede wszystkim na liniach łączących Gdańsk z Pruszczem Gdańskim w ramach umowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej.

Umowa ta wygasła z początkiem roku, zaś wszystkie zadania linii podmiejskich przejęła firma BP Tour, która jednocześnie zakupiła 38 fabrycznie nowych Mercedesów. Dla PKS-u pomalowane w gdańskie barwy MAN-y stały się zatem z początkiem roku bezużyteczne, z czego skorzystało właśnie gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej.

W ogłoszonym przez PKM Gdynia zamówieniu, w którym wymagania techniczne w pełni spełniały "przegubowce" PKS-u, wpłynęła tylko jedna oferta - od gdańskiego przewoźnika, opiewała ona na kwotę 787 tys. 200 zł.

Stare autobusy zastąpią jeszcze starsze



PKM Gdynia kupiło na razie dwa z dziesięciu używanych autobusów tego typu przez PKS Gdańsk. Zostały one wyprodukowane w 2009 r. i pozwalają na jednorazową podróż ok. 175 pasażerów. Ich wnętrze jest klimatyzowane oraz przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Kupione używane autobusy zastąpią dwa wysłużone dwudziestoletnie przegubowe autobusy Mercedes O405GN2 z przebiegami ponad 1,5 mln km każdy - mówi Bogusław Stasiak, prezes PKM Gdynia - Pojazdy będą wykorzystywane na zadania całodziennych, podczas gdy kasowane Mercedesy służyły tylko jako rezerwa lub jeździły na zadaniach dodatkowych. Na ulicach zobaczymy je na przełomie kwietnia i maja.
Zakup używanych autobusów ma być działaniem doraźnym w uzupełnienia taboru przewoźnika. W przyszłym roku flota pojazdów gdyńskiej komunikacji miejskiej ma się bowiem rozrosnąć o 55 fabrycznie nowych autobusów - o ile uda się za drugim razem rozstrzygnąć przetarg na ich dostawę.

Czytaj też: Gdańsk kupi 46 nowych autobusów
Czy warto kupować używane 9-letnie autobusy?
24%

tak, pojeżdżą przecież jeszcze przez kilka lat

40%

tak, o ile można je nabyć w atrakcyjnej cenie

18%

nie, to strata pieniędzy przy takim wieku pojazdów

18%

nie, należy wygospodarować z budżetu miasta pieniądze na nowe autobusy

łącznie głosów: 3527