• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne

Maciej Korolczuk
25 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
  • W centrum Gdyni od kilku lat stoją niskie ekrany. Ich atutem jest fakt, że nieco mniej ingerują w przestrzeń i nie zasłaniają widoku z jadącego pociągu.
  • Do czasu pomazania przez wandali ekrany nie wyglądają źle. Później jest już niestety nieco gorzej.
  • Ekrany staną w kilkunastu lokalizacjach Gdańska, Sopotu i Gdyni.
  • Ekrany akustyczne przy torach w centrum Gdyni, w tle pociąg Pendolino.

Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.



Co myślisz o ekranach akustycznych w miastach?

Konieczność postawienia ekranów wynika z analizy porealizacyjnej przeprowadzonej przez kolejarzy po oddaniu zmodernizowanej linii. Wniosek, jaki z niej płynie jest jeden: hałas pociągów jest zbyt duży i trzeba go ograniczyć m.in. ekranami akustycznymi.

Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.

Analizie poddano pomorski odcinek E65. Analizie poddano pomorski odcinek E65.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.

Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.

O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.

  • Koszt postawienia nowych ekranów i utrzymania ich przez 10 kolejnych lat ma wynieść ok. 120 mln zł.
  • Ekrany często padają ofiarą wandali i pseudografficiarzy.
  • Autorzy analizy wskazują, że ekrany to często jedyna możliwość ograniczenia hałasu przy torach kolejowych.


W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.

W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej zobacz na mapie Gdańska, Zawiejskiej zobacz na mapie Gdańska, Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, Kolejowej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Pelplińskiej zobacz na mapie GdańskaPomorskiej zobacz na mapie Gdańska.

W Sopocie ekrany staną na Polnej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu, Kościuszki zobacz na mapie Sopotu, Króla Jana Kazimierza zobacz na mapie Sopotu, Poznańskiej zobacz na mapie Sopotu, al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, Monte Cassino zobacz na mapie Sopotu, Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Sopotu, Obodrzyców zobacz na mapie Sopotu, Małopolskiej zobacz na mapie Sopotu, Wejherowskiej zobacz na mapie Sopotu, Kujawskiej zobacz na mapie SopotuMazowieckiej zobacz na mapie Sopotu.

Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej zobacz na mapie Gdyni, Świerkowej zobacz na mapie Gdyni, Klonowej zobacz na mapie Gdyni, Limbowej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni.

Obszar opracowania na terenie Sopotu Obszar opracowania na terenie Sopotu
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.

- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.

Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).

Opinie (185) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • szczurek wzdłuż lini kolejowej niech najpierw śmieci posprząta. (18)

    wstyd dla gospodarza miasta.

    • 95 12

    • trzeba było nie wyrzucać przez okno skm

      :)

      • 7 8

    • Po co sprzatac? Ekrany zaslonia. (3)

      • 8 1

      • Ekrany stawia PKP ... i to PKP nie sprząta ... swojego terenu (2)

        a PKP rządzi teraz klika PiS ... więc to nie powinno nikogo dziwić, że syf ... i konie padają

        • 5 4

        • za komorowskiego przecież było czysto (1)

          • 1 2

          • nie było kliki PiS ... w janowie podlaskim nie padały konie

            a ta państwa stadnina miała z 200letnią renomą - Światową Markę

            • 4 1

    • (3)

      po co ma gmina sprzatac (a jest do tego prawem zobligowana) skoro mieszkancy posprzataja jeszcze sie beda tym chwalic na trojmiasto.pl

      • 6 0

      • Powtarzam teren przy torach należy do PKP I to kolej ma sprzątać,a nie gmina!!! (2)

        • 4 3

        • nie kłam

          • 3 0

        • na ch...j nam gmina

          co nic nie może?!
          Do reprezentacji?
          Chyba się reprezentację z ozdabianiem myli...
          Tylko że w tym przypadku, "reprezentanci" są równie "ozdobni" co i skuteczni.

          • 0 2

    • Za drobną oplatą mogę przygotować 600 stronicową analizę pokazującą że sztorm hałasuje i należy na plażach postawić ekrany

      Brawo. Tak się kręci lody z moronami. Najpierw wyciąć krzaki i drzewka wzdłuż torów które były naturalnymi ekranami a potem postawić za setki milionow konstrukcje które tworzą z miasta szkaradę, wiezienie i depresyjnego potworka. Na nic zapewnienie że nowe pociągi na nowych torach suną ciszej niż rozklekotany rower mevo. Horror. Jeynee miejsca które trzeba by ogrodzić podwójnymi ekranami to kościoły amen.

      • 12 1

    • Śmieci tłumią hałas :)

      • 5 0

    • Teren wzdłuż lini kolejowej należy do PKP. Więc nie pisz głupot... (1)

      Wstyd dla PKP, która jest właścicielem terenu. Zanim coś napiszesz, pomyśl!!

      • 5 5

      • dlaczego kłamiesz? jesteś trollem z urzedu miasta?

        • 2 2

    • Horała, czy Trzebiatowski? (3)

      Możecie podpisywać, który władca trolli sponsoruje którą wypowiedź?

      • 0 5

      • ostatnio pisałeś, że Putin uwziął się na szczurka:)))) (2)

        • 2 0

        • Teraz Kim Dzong Un spiskuje z Putinem we Władywostoku

          Jak by tu zaszkodzić Szczurkowi

          • 1 0

        • Ja pierdziu, za każdym razem ta sama odpowiedź :D

          Nieźle macie książeczki przygotowane. Ale dalej nie wiem, który z powyższych sponsorował Twój tekst...

          • 0 0

    • polski syf

      Niestety Polska śmieciami stoi. Jeżdżę czasami pociągiem na trasie z Niemiec do Szczecina. Po przejechaniu granicy można sie za głowę złapać. Tory w szczecinie od strony stacji Gumience to syf, kila i mogila. Człowiek ma wrażenie, ze do Bangladeszu wjechał. Wladze swoja droga, ale sprzatanie pomoże na krótko bo wielu Polaków to niestety obdartusy i brudasy co śmieci rzucają pod siebie. Albo wyrzucają gdziekolwiek żeby zaoszczędzić pare groszy. Smutne, ale niestety prawdziwe. Ręce za to syfienie powinniobcinac.

      • 4 0

  • Szkoda kasy na te ekrany. (1)

    One i tak nic nie dają, a po za tym niszczą krajobraz.

    • 123 11

    • postawi się ekrany

      po czym zgniją do jesieni na świeżym powietrzu,... i co się potem zrobi? Protokół zniszczenia ... Koniaczek? Podwójny stać mnie i ... te premie nam się po prostu należały

      • 3 1

  • (10)

    W cywilizowanych krajach takich jak Niemcy, Rosja szyny kolejowe są spawane i pociągi nie stukają.

    • 42 25

    • (1)

      O wyśmiewanych przez Polaków Czechach nie można zapomnieć.

      • 14 4

      • Mysmy uczyli Czechow jak knedliki robic!

        • 11 1

    • Przecież w Polsce też są spawane (4)

      więc nie wprowadzaj ludzi w błąd

      • 28 1

      • (3)

        Jasne skąd stuk stuk stuk stuk?

        • 1 14

        • Gorszy sort tak stuka

          i kodziarze.

          • 9 7

        • Skad stuk?

          Wiadomo ze obwod kola to 2 * pi * r, a pi to jak wiadomo 3 z hakiem, i to wlasnie ten hak stuka

          • 10 0

        • Stuki

          Płaskie miejsca na zestawach kołowych są przyczyną stuków...

          • 1 0

    • (1)

      W cywilizowanych krajach pociągi poruszają się na poduszce magnetycznej. Te przykłady które podałeś to dzikie kraje.

      • 8 2

      • w cywilizowanych wolskich krajach nie ma się na pociąg ... bo ma się pociag do alkoholu

        500+

        • 5 2

    • Szyny

      Kolego w Polsce też już dawno są pospawane

      • 4 0

  • Kiepsko, z okna pociagu juz nic nie zobaczysz. (5)

    • 72 9

    • Te tunele sa obrzydliwe (1)

      Beda brudne i pomazgrane. To nie lepiej zasadzić jakieś rośliny? ?

      • 48 0

      • tyle że w asortymencie roślin nie ma dla PKP

        koleś pinokia+ ich najnormalniej nie prowadzi

        • 0 1

    • Czytajcie ze zrozumieniem.. (2)

      "W centrum Gdyni od kilku lat stoją niskie ekrany. (...) i nie zasłaniają widoku z jadącego pociągu."

      • 0 2

      • (1)

        Napisać można wszystko, pokaż mi takie ekrany.

        • 0 1

        • Jest foto w artykule

          • 0 0

  • (1)

    Ale ktoś sobie nabije kabze!Tak sie wlasnie robi w ustawach zapisy pod firmy kolegów.....Mieszkam niedaleko torów i do wszystkiego idzi przywyknac tym bardziej ze składy sa coraz nowoczesniejsze a stare podkłady wymieniane!

    • 84 4

    • ktoś?

      Wujek stryjek kogoś z PIS zarobi na kontrakcie. A pewnie koszt taki jak wyremontowanie lini do nowego portu lub kupno nowej kolejki.

      • 3 0

  • Gdynia z okien skm wygląda jak jakiś Bangladesz. (6)

    • 98 9

    • Niestety SKM z zewnatrz tez wyglada jak Bangladesz. (3)

      Czyli pasuje.

      • 13 2

      • a Bangladesz nie wyglada jak Bangladesz (2)

        • 2 2

        • Tylko, gdy bangla deszcz.

          • 1 0

        • Z powyzszego wynika rowniez, ze Gdynia wyglada jak SKM.

          • 0 0

    • Gdańsk to samo (1)

      Reprezentacyjny wjazd przez Oruń

      • 4 5

      • kiedyś orunia rzeczywiście była reprezentacyjna

        ale to było dawno temu

        • 1 0

  • nie cierpię ekranów akustycznych. Szpecą i grodzą przestrzeń.

    • 104 7

  • Te ekrany będą po to, żeby ludzie nie widzieli syfu panującego w Trójmieście. (1)

    Obecnie krajobraz widziany z okna przypomina jakiś trzeci świat.

    • 57 12

    • to zajrzyj na żoliborz

      dom prezesa+ zasłonięty wysokimi zaniedbanymi drzewami i billboardem... na podwórzu syf, a przed wejściem kurnik stoi / jak tak wygląda u naczelnika państwa - no to jak ma wyglądać cała reszta państwa Prawa i Sprawiedliwości oraz 500+

      • 0 0

  • Paranoja (4)

    Trzeba było schować na tych odcinkach kolej pod ziemię i byłoby po hałasie. A tak powstaną piękne fortyfikacje codziennie przyozdabiane przez pseudo graficiarzy, zasłaniające "urokliwe" zakątki naszych miast. Następnym krokiem bedzie wybudowanie ekranów przy drogach wzdłuż trójmiejskiej aglomeracji, bo samochody przeszkadzają. Być może wpadną na pomysł odgrodzić plażę , bo szum fal i hałas mew może nieść dyskomfort komuś. Najgorszy temat będzie do zrealizowania z samolotami, bo wówczas trzeba by przykryć całe miasta dachami akustycznymi. Wpadamy w paranoję cywilizacyjną. Wywalić to wszystko za miasto i dojeżdżać np. rowerami, hulajnogami, rykszami, wrotkami do swojego lokum.

    • 80 8

    • schowanie pod ziemię nie będzie kosztowało 9 mln pln tylko 9 mld (2)

      • 3 1

      • to niech puszczą tory morzem po plaży ... nikomu nie będzie tam hałas przeszkadzał

        a i widoczki pikne będą

        • 3 1

      • No tym bardziej. Bedzie większa "pralnia", wiekszy zysk dla przyjaciół królika.

        • 2 0

    • Dobra podpowiedź, dla tych gogusiów z warszawki, co mieszkają w Neptun Parku...

      • 2 1

  • (3)

    Te ekrany zupelnie nic nie dają, mieszkam w Gdyni obok torów kolejowych gdzie są zamontowane - żadnego efektu akustycznego. Do hałasu pociągu się przyzwyczaiłem szybciej niż do wyglądu ohydnych pseudo ekranów.

    • 86 5

    • (2)

      Tu nie chodzi o mieszkańców, tu chodzi o grubą kasę do wyprania.

      • 24 0

      • jeden ekran akustyczny szt.1 to min 2,5tys zł (1)

        Najskuteczniejszą osłoną przeciwhałasową w ciągach komunikacyjnych jest wał ziemny. najlepiej obsadzony niską zielenią. Jest to też rozwiązanie najbardziej przyjazne i naturalnie wpisujące się w krajobraz.
        To niskie koszty usypania i zazielenienia, a i potem też jego późniejsze utrzymanie nie nastręcza szczególnych problemów.

        • 8 0

        • i dzieciaki nie pobazgrają sprajami swoich ksywek

          jak pieski oznaczające teren

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane