stat

W przyszłym roku ruszy przebudowa torów na Stogach

10 marca 2016 (artykuł sprzed 3 lat)
Maciej Naskręt

Jest szansa, że w przyszłym roku ruszy przebudowa 3,2-kilometrowej trasy tramwajowej na Stogach. Wstępnie przedsięwzięcie zostało podzielone na trzy odcinki. Urzędnicy obecnie wyłaniają wykonawcę opracowania koncepcji. Przysłowiową łopatę będzie można wbić najszybciej w 2017 roku.



Obecnie nowoczesne gdańskie tramwaje nie docierają na Stogi. Powód? Torowisko tramwajowe jest w bardzo złym stanie. Jedyna nowa Pesa kursująca w tamtym kierunku dojeżdża raptem do niedawno przebudowanej pętli Przeróbka. Z tego powodu mieszkańcy Stogów czują się obywatelami drugiej kategorii. Na szczęście ma się to jednak zmienić. Miasto zamierza wyremontować liczący 3,2 kilometra odcinek od Trasy Sucharskiego do pętli przy plaży.

- Remont torowisk w dzielnicy Stogi jest na pierwszym miejscu do realizacji ze wszystkich modernizacji zgłoszonych przez Zarząd Dróg i Zieleni. Zostanie przeprowadzony w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Start prac najszybciej w 2017 r.

W roku 2016 powstanie dokumentacja projektowa. W przypadku otrzymania dofinansowania (planowane na koniec roku 2016) prace ruszą w kolejnym roku.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska obecnie jest na etapie wyłonienia wykonawcy opracowania koncepcji dla przebudowy infrastruktury tramwajowej w ulicach: Budzysza zobacz na mapie Gdańska, Stryjewskiego zobacz na mapie Gdańska i Nowotnej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja została podzielona na trzy etapy.

- Jeśli procedura zamówienia przebiegać będzie zgodnie z planem, to umowa na opracowanie koncepcji podpisana zostanie do połowy marca, a wybrany w postępowaniu wykonawca na jej zakończenie będzie miał 15 tygodni, czyli ok. 3,5 m-ca - mówi Agnieszka Zakrzacka z DRMG.
Zlecone projektantowi zadanie obejmować będzie opracowanie kompletnej koncepcji przebudowy torowisk tramwajowych wraz z ich odwodnieniem oraz przebudową sieci trakcyjnej, przystanków tramwajowych, nawierzchni przejazdów. Ponadto poprawie ma ulec stan nawierzchni drogowej jezdni i chodników.

Urzędnicy chcą też usunąć kolizje sieci podziemnych i nadziemnych w zakresie niezbędnym dla realizacji zamówienia. Nastąpią także zmiany organizacji ruchu (w tym sygnalizacji świetlnej, oznakowania poziomego i pionowego wraz z elementami bezpieczeństwa ruchu). Przy nowej linii pojawią się tereny zielone towarzyszące torowisku.

Co ważne, zakres zamówienia obejmuje również przebudowę do układu docelowego pętli Pasanil.

Ogromny kłopot dla mieszkańców

Przebudowa trasy tramwajowej poprawi funkcjonowanie układu komunikacyjnego, a także zwiększy bezpieczeństwo pasażerów transportu zbiorowego. Ponadto nastąpi skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską.

- To jest długo oczekiwana inwestycja. Gdy rozmawiam z mieszkańcami, ten temat zawsze pojawia się na pierwszym miejscu. Ma to nie tylko wymiar funkcjonalny, ale również psychologiczny, mieszkańcy nie chcą czuć się gdańszczanami drugiej kategorii. I to chyba zrozumiałe - mówi Trojmiasto.pl radna miasta wybrana m.in. z dzielnicy Stogi, Beata Dunajewska.
Z inwestycją związany jest też remont nawierzchni między torami, która w niektórych miejscach wygląda, jak po ostrzale z ciężkiej broni.

- Dzisiaj nawet przejście po pasach jest jak bieg po torze przeszkód, a jazda samochodem po torowisku może zakończyć się uszkodzenie pojazdu - dodaje radna.
Remont drogi na plażę

Przypomnijmy na koniec, że Gdańsk planuje też wyremontować na Stogach drogę prowadzącą na plażę przez las. W sumie zostanie wymieniona nawierzchnia na odcinku 1,3 km.

Według najnowszych informacji wejście wykonawcy na plac budowy przewidywane jest na początek maja 2016 roku, zaś realizacja ma zostać zakończona przed sezonem letnim. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że realizacja przedsięwzięcia może pochłonąć ok. 2,5 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane, gdy poznamy oferty złożone w przetargu.

Czy komfort podróży tramwajami w Gdańsku poprawił się w ostatnich latach?
52%

tak, to dzięki zakupom nowego taboru

30%

tak, ale to głównie efekt remontów torów

7%

nie, ale to dlatego, że tramwaje spóźniają się

11%

nie, nie zauważyłem takiej poprawy

zakończona

łącznie głosów: 787