W sobotę zwiedzanie gdyńskiego dworca

22 listopada 2019, 7:00
Michał Sielski

Ogromne zainteresowanie zwiedzaniem dworca Gdynia Główna sprawiło, że Fundacja Grupy PKP organizuje kolejny spacer po zakamarkach miejsca, z którego wielu mieszkańców korzysta na co dzień.



Zwiedzanie organizowane jest w ramach akcji "Kolejowe perły architektury". W Gdyni po dworcu oprowadza przewodnik Tomasz Tarała, który opowiada mniej znane historie gmachu, powstałego w II połowie XX wieku.

- W trakcie wycieczek zwiedzający dowiedzą się, z którego miejsca można oglądać wschód słońca nad morzem. Co z dworcem ma wspólnego Dom Bawełny i budynek Akademii Morskiej? A także, jakie stworzenia skrywa dworcowa mapa świata? - mówi Łukasz Komła z Fundacji Grupy PKP.

Zwiedzanie dworca w Gdyni: obowiązują zapisy



Sobotnie zwiedzanie odbędzie się w dwóch turach: w godz. 10-12 oraz w godz. 12-14. Zapisywać można się drogą mailową: przewodnikdc@pkp.pl do piątku, 22 listopada, do godz. 15.

W dniu wycieczki przewodnicy będą oczekiwać przed głównymi wejściami. Ich znakiem
rozpoznawczym będzie czapka z napisem: Fundacja Grupy PKP.

Wszyscy uczestnicy wycieczek na zakończenie otrzymają kolekcjonerskie znaczki turystyczne z wizerunkiem dworca kolejowego. Kolekcjonerzy mogą zebrać wszystkie znaczki, rezerwując je pod adresem e-mail: fundacja@pkp.pl. Nie są przeznaczone do sprzedaży, chętni mogą zostawić tzw. cegiełkę na rzecz Fundacji Grupy PKP.

Historia gdyńskiego dworca

Budynek dworca głównego w Gdyni powstał w latach 1955-1958. Projekt gmachu został wykonany przez architekta Wacława Tomaszewskiego. Był on bardzo trudnym zadaniem zarówno projektowym, jak i wykonawczym. Miał on zastąpić uszkodzony podczas działań wojennych budynek z lat 20. XX stulecia, zaprojektowany przez Romualda Millera, swoją formą nawiązujący do dworu alkierzowego.

Jeszce w latach 50. dzieło Millera zostało uznane za relikt międzywojnia.

Nowy dworzec miał być całkowitym przeciwieństwem swojego poprzednika - reprezentacyjnym gmachem, witającym podróżnych w nowoczesnym, europejskim, tętniącym życiem mieście portowym. By spełnić te oczekiwania, Wacław Tomaszewski zaprojektował budynek z zestawionych ze sobą różnej wysokości prostokątnych brył. Jego monumentalna architektura wyrosła z tradycji modernizmu gdyńskiego, przetworzonego w duchu panującego w latach 50. stylu socrealizmu.

Oryginalny charakter rozległemu gmachowi nadają elementy klasycyzmu, zastosowanego w podziałach elewacji i wnętrza oraz w detalu architektonicznym, zestawione z akcentami o konotacjach wywodzących się z art déco. Nowy dworzec to harmonijnie zaprojektowany kompleks dwóch budynków: gmachu głównego i oddzielonego budynku dworca podmiejskiego, obsługującego elektryczną kolej podmiejską. Budowę całego zespołu rozpoczęto w 1950 roku.

Jako pierwsza pasażerom udostępniana została część centralna dworca oraz jego prawe skrzydło. W lewym skrzydle zaplanowano przejście główne na perony przez zbudowany na potrzeby dworca przedwojennego tunel oraz przejście do kolei elektrycznej. Ponadto umieszczono tu obszerną restaurację, poczekalnię, przechowalnię bagażu oraz szereg kas biletowych. Prace nad tą częścią zostały uroczyście zakończone 22 lipca 1955 roku.

W 1959 roku oddano część podmiejską, w której zaplanowano obok poczekalni świetlicę dla młodzieży oraz kawiarenkę i salę kinową. Kino jednak nie powstało, a Przedsiębiorstwo Restauracji Dworcowych "Orbis" zaadaptowało pomieszczenia i taras na potrzeby eleganckiej kawiarni. W 1960 roku utworzono tam Klub Techniki i Racjonalizacji węzła kolejowego Gdynia.

źródło: tablica informacyjna na dworcu
Czy lubisz zwiedzać zakamarki pozornie znanych obiektów?
69%

tak

21%

nie wiem, nie miałe(a)m okazji ich poznać

10%

nie

zakończona

łącznie głosów: 538