• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic

Michał Stąporek
10 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
- Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej. - Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej.

Czy miłośnikom kolei uda się przekonać kolejarzy i urzędników do budowy przystanku KukawkaMapka, który ich zdaniem może zamienić kierowców aut w pasażerów pociągów i uchronić Osową i Oliwę przez zakorkowaniem?



Czy nowy przystanek w Osowej skłoni kierowców spoza Trójmiasta do przesiadki na kolej?

Przenieśmy się na chwilę na południe Polski. Kilka miesięcy temu miłośnik drogownictwa udowodnił w swoim filmie na kanale w YouTubie, że projektowany przez GDDKiA węzeł drogowy pod Krakowem zatka się już w dniu otwarcia.

Efekt? Najpierw jego argumenty odrzucono, potem zamówiono ekspertyzę u naukowców z Politechniki Krakowskiej, a następnie - trzy miesiące po emisji materiału - oficjalnie zdecydowano o zmianie projektu węzła zgodnie z sugestiami youtubera.

Wydaje się, że na podobny efekt liczą członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w swojej walce o budowę nowego przystanku kolejowego Kukawka (Kielnieńska) na terenie Osowej.

Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).  Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).

2021: przystanek w Osowej ma powstać w ramach rządowego programu



Nazwę "Kukawka" znakomita większość mieszkańców Trójmiasta (z wyjątkiem mieszkańców Osowej) usłyszała po raz pierwszy wiosną 2021 roku. Wówczas to rząd ogłosił plan budowy i modernizacji lokalnych przystanków kolejowych w Polsce.

W całym kraju wytypowano 355 lokalizacji (priorytetowych i rezerwowych). Na Pomorzu było ich 12, w Trójmieście - 3, w Gdańsku - 2 i w Osowej - 1.

Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny.
Nowy przystanek miał powstać przy ul. Kielnieńskiej, na jej przecięciu z linią kolejową Gdynia - KościerzynaMapka. Nazwa oficjalna: Gdańsk Osowa Północ. Nieoficjalna: Kielnieńska lub Kukawka, bo tak nazywa się ta część Osowej.

2022: Zmiany w programie, zamiast Kukawki powstaje przystanek w Otominie



W ciągu roku od ogłoszenia programu sporo się w nim zmieniło. Z 12 pomorskich przystanków, na liście priorytetowej pozostało siedem. Z tego sześć przystanków do remontu i jeden do budowy od zera. I to się już się dzieje: przystanek w Otominie, przy tzw. bajpasie Kartuskim, już powstaje.

Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ. Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ.
Za to Kukawka z programu zniknęła (podobnie zresztą jak pozostałe dwa trójmiejskie przystanki: Gdańsk Park Maszynowa oraz Gdynia Mały Kack).

Przystanek Kukawka powstanie, ale nie wiadomo kiedy



Wykonawca rządowego programu, a więc PKP PLK deklaruje, że wciąż pamięta o Kukawce. Nie będzie go jednak budować w ramach rządowego programu, który musi się zamknąć do roku 2025.

- Przewidziano rezerwy terenowe pod przyszłe przystanki, w tym przystanek Gdańsk Osowa Północ) - przekazuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. - Rezerwa terenu umożliwi w przyszłości budowę w tym miejscu dwóch peronów z bezkolizyjnymi wejściami (dzięki schodom i windom) z wiaduktu drogowego, który zostanie przebudowany.
Członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych uważają jednak, że na budowę Kukawki nie możemy czekać. Przekonują, że powinna powstać jak najszybciej.

Dlaczego?

Rzućmy okiem na mapę.

Drogowe wrota do północnego Gdańska



Dwa kilometry na zachód od planowanego przystanku Kukawka znajduje się największy z tej strony Trójmiasta węzeł drogowy Chwaszczyno. Dziś jest on częścią Trasy Kaszubskiej, której budowa zakończy się w tym roku.

Dodatkowo, w ciągu trzech lat, czyli do 2025 r., wepnie się w niego jeszcze Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta.

Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r. Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r.
To sprawi, że przez węzeł Chwaszczyno do północnych dzielnic Gdańska będą wjeżdżać nie tylko mieszkańcy Kaszub, ale i Lęborka oraz Słupska.

Dokąd pojadą? Ulicą Kielnieńską (lub Nową Kielnieńską - gdy powstanie) na wschód do Osowej, a dalej Spacerową do Oliwy. Nawet planowana rozbudowa ulicy Spacerowej o buspasy może nie uchronić jej przez permanentnym zakorkowaniem.

Przystanek Kukawka remedium na korki w Osowej i Oliwie



Przystanek Kukawka mógłby temu choć częściowo zapobiec. Przypomnijmy, że miałby on powstać na przecięciu ul. Kielnieńskiej i linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia. Gdyby choć część kierowców przesiadłaby się tu na pociąg (do Wrzeszcza - trasą PKM), Osowa, Spacerowa i Oliwa zdecydowanie by odetchnęły.


Korek na Spacerowej spowodowany remontem ul. Opackiej (27.05.2022)

Takiej roli nie spełni raczej istniejący przystanek Osowa PKP, oddalony od Kukawki na południe o prawie 2,5 km, które trzeba by pokonać ulicą Barniewicką.

Petycja w sprawie budowy przystanku Kukawka



Miłośnicy kolei uważają, że wciąż jest szansa na w miarę sprawną budowę przystanku Kukawka.

PKP PLK właśnie przygotowuje zmiany w planie modernizacji linii Kościerzyna-Gdynia, bo jej rosnące koszty nie pozwalają na realizację wszystkich wcześniejszych zamierzeń. Czy jednak obcinanie kosztów to dobry moment na domaganie się kolejnego przystanku?

- W skali całej inwestycji budowa dwóch peronów to żaden koszt. A to ostatnia chwila, aby przekonać kolejarzy i ministerstwo, że modernizując tę linię nie wolno pominąć przystanku, który może być jednym z najważniejszych na całej linii - przekonują.
Tu można podpisać petycję do ministra infrastruktury oraz prezesa PKP PLK, w celu uwzględnienia budowy dwóch peronów przestanku Gdańska Osowa Północ (Kukawka).

Miejsca

  • PTMKŻ Gdynia, Gniewska 21/B-43A

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (72)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane