• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Według jakich zasad odmalowuje się znaki na jezdni?

Rafał Borowski
13 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.

Drogowcy rozpoczęli niedawno pierwszy etap tegorocznego odmalowywania znaków na jezdniach. Wbrew pozorom, brak opadów to niejedyny warunek, aby można było malować oznakowane. Wyjaśnimy, w jakich warunkach prowadzi się takie prace.



Jak oceniasz stan oznakowania na ulicach Gdańska?

W ostatnich dniach gdańscy drogowcy odmalowywali znaki poziome na ulicach Wały PiastowskieJana z Kolna.

Nasz czytelnik zwrócił jednak uwagę, że odtworzona została tylko część zatartych znaków.

- Dlaczego odmalowuje się tylko małe fragmenty linii na jezdni, podczas gdy reszta też jest już niewidoczna? Na moje pytanie [do drogowców - dop. red.], z czego to wynika, usłyszałem: mamy zlecenie z GZDiZ tylko na tyle. Jak to się ma do bezpieczeństwa na ulicy? Czy naprawdę warto oszczędzać na kompleksowym odmalowywania linii? - zastanawiał się pan Waldemar.

Prace będą kontynuowane



Przedstawicielka Gdańskiego Zarząd Dróg i Zieleni zapewniła, że opisana sytuacja nie jest efektem przeoczenia czy szukania oszczędności w budżecie. Powód odmalowania we wskazanym czasie tylko części znaków ma prozaiczne wytłumaczenie - niesprzyjająca pogoda.

- Przestawione na załączonych zdjęciach fragmentaryczne odnowienie oznakowania poziomego spowodowane było wystąpieniem niekorzystnych warunków atmosferycznych w trakcie ich realizacji. Z chwilą wystąpienia sprzyjających warunków atmosferycznych nastąpi kontynuacja tych prac - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

Sprawdź listę warsztatów samochodowych w Trójmieście



Odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza



Postanowiliśmy nie ograniczać się do sprawdzenia tylko tego jednego przypadku. Chcieliśmy również wyjaśnić czytelnikom, według jakich zasad prowadzone są w ogólności tego typu działania. Wbrew pozorom, korzystne warunki atmosferyczne nie są określane na podstawie czyjegokolwiek "widzimisię". Aby prac malarskich nie trzeba było poprawiać - i tym samym wydawać na nie kolejne pieniądze - należy zwrócić uwagę nie tylko na liczbę kresek na termometrze, ale również na wilgotność powietrza.

- Zasadnicze prace związane z odnowieniem oznakowania poziomego realizowane są w godzinach nocnych w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu drogowym. Wymagane minimalne warunki atmosferyczne to temperatura podłoża minimum 5 stopni Celsjusza oraz wilgotność powietrza 85 proc. - doprecyzowuje nasz rozmówczyni.

Zobacz, w jaki sposób funkcjonuje maszyna do malowania pasów na jezdni


Harmonogram prac na rok 2020



Budżet GZDiZ nie jest z gumy i nie pozwala na utrzymanie oznakowania poziomego w idealnym stanie na ponad 1700 ulicach, alejach, rondach i placach w Gdańsku. W związku z tym, odnawianie pasów na jezdni odbywa się według z góry założonego harmonogramu. Priorytetem są oczywiście te miejsca, w których odnotowuje się największe natężenie ruchu.

- W ramach harmonogramu prac odnowienia oznakowania poziomego w roku 2020, w pierwszym etapie założono odnowienie miejsc newralgicznych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, np. oznakowanie w obrębach skrzyżowań, oznakowanie na jezdni z odgięciem torów jazdy, przejścia dla pieszych w obrębie szpitali oraz oznakowanie poziome w strefach płatnego parkowania. W chwili obecnej realizowany jest pierwszy etap tych prac. W drugim etapie odnowione zostanie oznakowanie na głównych ciągach komunikacyjnych. Przejścia dla pieszych w obrębie szkół będą odnawiane w sierpniu - wylicza Kiljan.

Komu zgłosić różnego rodzaju uciążliwości?



Na koniec warto podkreślić, że nie należy stawiać znaku równości między wytartym a niewidocznym znakiem. W przypadku całkowicie zatartych śladów, drogowcy starają się w trosce o bezpieczeństwo pieszych i kierowców odtwarzać je na bieżąco. Do kogo najlepiej kierować tego typu zgłoszenia?

Jak już wielokrotnie informowaliśmy w Trojmiasto.pl, w tym celu najlepiej powiadomić Gdańskie Centrum Kontaktu pod numerem telefonu 58 52 44 500 lub nanieść zgłoszenie na tzw. Gdańską Mapę Porządku, czyli miejską stronę internetową, przeznaczoną do szybkiego przekazywania przez mieszkańców różnego rodzaju uciążliwości. Chodzi nie tylko o zatarte znaki drogowe, ale również na przykład przepełnione śmietniki, zniszczone wiaty przystankowe czy lampy uliczne lub powracający co roku problem pojawienia się barszczu Sosnowskiego.

Miejsca

Opinie (83) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Kochani kluczowe pytanie...nie jak ale jaką farbą?)Jestem szczerze zmartwiony czy wystarczy, wszak wiemy że potrzeby ogromne a i masa dziur w które owa farba może znaniecka spłynąć...Oczywiście temperatura,wilgotność, punkt rosy czy pylenie kwiatostanu ma również niebagatelne znaczenie,i nie bez kozery oowiem,iż trzeba być nie lada fachowcem aby ten wielce ważny dla mieszkańców problem rozgryźć....Czuway!

    • 17 27

    • Przecież to bzdura!

      • 4 0

    • Farba na tualenie. Bardzo duzo firm dziala na farbach sprowadzonych z Białorusi. Trwałość malowania zależy od jakości drogi i ilości swiecacej światłem odbitym mikrokulki szklanej, która się wyciera razem z farbą.

      • 2 0

  • Zasady są jedne. Kto tylko wykona najtaniej. (3)

    • 59 3

    • Najtaniej ale to nie znaczy ze moze sobie powiedzmy farbami plakatowymi pomalowac tylko musi zrobic najtaniej ale z zachowaniem (2)

      określonych parametrow

      • 3 2

      • Farba ma być (1)

        biała. Prosto nie musi być.

        • 7 2

        • Widziałem strzałki kierunkowe tak krzywe, jakby malowały to dla zabawy przedszkolaki.

          Z roku na rok jakość realizacji coraz gorsza. Kryterium ceny na przetargach spowodowało partacką realizację przez przypadkowych wykonawców, gdzie nikt nad niczym nie panuje!

          • 3 0

  • powinni młotkiem i dłutem wyryć w asfalcie (2)

    a tak to malują akwarelami

    • 26 5

    • W Japonii stosuje się tzw malowanie strukturalne (1)

      Czyli wtapiają kolor w wierzchnią warstwę asfaltu. Proste i skuteczne, ale u nas nie do pomyślenia, bo po pierwsze jakość asfaltu jest do d*py i linie szybko by przypominały fale, a po drugie nie byłoby kasy za odmalowywanie

      • 1 0

      • po pierwsze

        to co roku zmieniają tu, kierunki, zakazy, linie... remontują coś, to tu, to tam... miesiącami
        jakby linie były na stałe, to by się zesr...i

        • 0 0

  • (5)

    Buspasy są kompletnie niewidoczne, a na znaki pionowe jak wiadomo kierowcy nie zwracają wcale uwagi

    • 18 7

    • (2)

      Po co malować skoro używają takiej farby, że za 3 miesiące nic nie będzie widać

      • 38 1

      • Trochę więcej empatii. Życzysz komuś, żeby wykonał swoją pracę i już więcej nie miał zleceń. Co taki człowiek ma robić, żeby nakarmić swoje głodne dzieci?
        Malowanie powinno być robione nawet co miesiąc.

        • 4 4

      • Bo chodzi o to żeby malować,a nie namalować....

        • 3 0

    • (1)

      a jak zwracać uwagę na znaki pionowe, które są na wysokości wzroku kierowcy w ciężarówce?
      Dla osobówek są kompletnie niewidoczne.

      • 4 4

      • buhahga

        • 3 1

  • odmalowuje się tak, żeby nie były zbyt trwałe (1)

    i w przyszłym roku żeby też był "przetarg".

    • 65 4

    • Jak się powszechnie utarło,

      prace trzeba szanować.

      • 3 0

  • (2)

    W Gdyni to się na malowaniu znajo

    • 40 1

    • Tam to jest czwarta gęstość (1)

      Parkingi z farby, buspasy z farby, nowe ulice z farby, ronda z farby...

      • 6 0

      • rondo było z plastiku a nie z farby. Wyższy lewel

        • 7 0

  • (2)

    Zapytajcie w Gdyni jakie cuda można wykonać kubłem farby.

    • 39 1

    • A do tego ilu glabow za kierownica to przerasta... (1)

      • 2 2

      • Roweru?

        • 0 0

  • pod koniec komuny byłem na kursie na prawo jazdy (2)

    na jeździe samochodem wjechałem w dość szeroką jezdnię z wyblakłymi pasami, gdzie nikt nie trzymał się swojego toru jazdy i wpadłem w panikę.
    Instruktor mnie uspokoił i powiedział, że linie mam sobie wyobrazić.

    • 43 0

    • No i dobrze ci powiedzial. Nie panikuj tylko mysl racjonalnie.

      • 9 0

    • A teraz? Oblejesz egzamin bo gdzieś tam lekko ciągła zahaczysz na rondzie, która jest z d*py poprowadzona i autem trzeba zawijać jak cysterna.

      • 8 0

  • Zasady mają być takie moi drodzy I kochani

    żeby były zrobione trwałe a także dobrze widoczne, czasami wyglądają jakby Bareja je malował...

    • 14 10

  • Tak ze za 2 mce znowu się maluje i kaśka leci dalej

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane