• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba

Krzysztof Koprowski
14 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jedne z najdłuższych wiat znajdują się na przystanku tramwajowym Jaśkowa Dolina. Jedne z najdłuższych wiat znajdują się na przystanku tramwajowym Jaśkowa Dolina.

Wiata - najbardziej podstawowy element przystanku - może mieć swoje tajemnice. Na przykład takie, dlaczego nie ma jej na popularnym przystanku, a stoi w szczerym polu.



Czego najbardziej brakuje ci w wiatach przystankowych?

Obecnie w Gdańsku znajduje się ponad 600 przystanków, biorąc pod uwagę wyłącznie nazewnictwo, gdyż samych peronów jest dużo więcej - na ogół każdy przystanek zlokalizowany jest w dwóch kierunkach, ale nie brakuje też przystanków węzłowych, takich jak np. Emaus zobacz na mapie Gdańska. Oznacza to, że liczba wiat śmiało przekracza tysiąc sztuk, szczególnie że na wielu peronach są one montowane podwójnie.

Są jednak miejsca, gdzie wiaty stoją, choć od dawna nie zatrzymują się przy nich autobusy. Tak jest m.in. na nieużywanej liniowo pętli Wieżycka zobacz na mapie Gdańska (linie autobusowe przedłużono w głąb osiedli).

- Za lokalizacje wiat odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni i to do nas należy zgłaszać wszelkie sugestie dotyczące lokalizacji. W przypadku wiaty na pętli Wieżycka, jest to wiata prywatna. Jej właściciel (firma AMS) na prośbę ZDiZ zgodziła się przenieść wiatę na przystanek Wieżycka w kierunku centrum zobacz na mapie Gdańska. Nastąpi to pod warunkiem uzgodnienia jej lokalizacji i braku kolizji z gestorami uzbrojenia podziemnego - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

To właśnie nie miasto, a przede wszystkim prywatne firmy są właścicielami wiat w Gdańsku. Udział wiat należących do AMS i Clear Channel wynosi aż ok. 70 proc. Prywatne firmy posiadają monopol na umieszczanie w nich reklam. Pasażerowie zyskują natomiast schronienie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zarabia też miasto, bo pobiera opłatę zryczałtowaną lub procent zysku od reklam.

- W zależności od umowy, stosowane są różne rozwiązania finansowe. W tym roku część umów wygasa, ale wiaty nie znikną, a przejdą bez żadnych dodatkowych opłat na własność miasta. Kolejne umowy kończą się w 2018 r. W wiatach miejskich umieszczane są reklamy wydziału promocji Urzędu Miejskiego - dodaje Kaczmarek.

Jak poznać do kogo należy wiata? To bardzo proste - oprócz wspomnianych reklam, AMS oraz Clear Channel umieszczają na nich swoje logotypy. Na remontowanych przystankach lub nowych trasach tramwajowych (w tym wzdłuż al. Havla zobacz na mapie Gdańska) instalowane są wiaty wyłącznie nakładem finansowym miasta.

Wiaty miejskie stanowią spore obciążenie dla budżetu gminy. Nie dość, że miasto nie zarabia na reklamach, to dodatkowo musi regulować opłaty za energię elektryczną, podczas gdy w wiatach prywatnych wszystkie opłaty ponoszą AMS lub Clear Channel.

Właściciele wiat odpowiadają również za utrzymanie odpowiedniej czystości. - Miejskie wiaty myte są raz w miesiącu. Pozostałe zgodnie z harmonogramem ich gospodarzy. Jeżeli są jednak zastrzeżenia w zakresie ich czystości, wszelkie uwagi należy zgłaszać do Dyżurnego Inżyniera Miasta (tel. 58 52 44 500, czynny całą dobę), a on przekaże sygnał odpowiednim służbom - mówi Kaczmarek.

W zależności od ruchu na przystanku oraz wolnej przestrzeni, instalowane są zróżnicowane formy wiat. W Gdańsku spotkać możemy więc standardowe wiaty trzypanelowe, ale i dłuższe - m.in. na nowej trasie wzdłuż al. Havla lub peronach tramwajowych Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Zdarzają się też wiaty "płytkie", stawiane tam, gdzie brakuje miejsca na pełnowymiarowe konstrukcje. Wiaty te charakteryzują się niewielkim dachem oraz wąskimi ścianami bocznymi (lub są ich pozbawione).

Na węzłach przesiadkowych Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska, Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska czy też nieużywanego liniowo Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska montowane są dodatkowo wiaty bez ścian bocznych, o odpowiednio dużej rozpiętości dachu, tak by chronić pasażerów przed opadami atmosferycznymi przy przesiadkach tramwaj-autobus. Takie rozwiązanie ma jednak wadę - słabo chroni przed wiatrem (szczególnie na chełmskiej pętli).

- Wykonanie jednej, tradycyjnej wiaty, to koszt ok. 20 tys. zł brutto. W tej cenie wliczone jest też wykonanie dokumentacji oraz montaż konstrukcji - dodaje rzecznik ZDiZ. Dużo więcej kosztują wiaty realizowane na specjalne zamówienie. Przykładowo, charakterystyczne cztery łukowe wiaty, każda o długości odpowiadającej tramwajom Pesa, na warszawskiej Trasie W-Z kosztowały aż ok. 7,4 mln zł.

Miejsca

Opinie (72) 2 zablokowane

  • wiata (3)

    Niestety coraz wiecej wiat jest ustawianych w dziwny sposob. Pojawiaja sie na samym poczatku zatoki przystankowej lub nawet poza nia. Potem zeby przejsc do autobusu musimy moknac znow w deszczu

    • 77 9

    • Zapraszam do Gdyni Głównej by zobaczyć

      jak powinna wyglądać wiata. Patrzeć i podziwiać.

      • 5 6

    • Czasem mam wrażenie jak by kończyły się wam tematy -same nudy i afery koperkowe.

      • 3 1

    • to prawda - przystanek 227 na Kołobrzeskiej koło falowca na Rzeczypospolitej w stronę Jelitkowa stoi teraz dalej niż zatrzymuje się autobus. Często wysiadam na tym przystanku i widzę dziadków i babcie, którzy siedzą (albo każdy inny, jak leje deszcz) i muszą oni normalnie biec do autobusu. Chore!!!!

      • 2 0

  • bo dla niektórych pajaców ważniejszy jest TFU "dizajn" (1)

    • 51 7

    • ECS

      lub ECS

      • 12 6

  • Tylko dlaczego kupuje się najtańszy chłam? (1)

    Nowe wiaty stawiane z pieniędzy miasta z plastikowymi rynnami umieszczonymi poza konstrukcją są dużo bardziej toporne od starych Tejbrantów stawianych przez AMS. No i na nowych trasach nie umieszczono tablic SIPu i SIMu.

    • 18 2

    • świetlne informatory

      A do wiat można dodać jeszcze świetlne informatory na których nic nie widać. Np. przy dworcu PKP we Wrzeszczu , Brama Wyżynna itp

      • 1 0

  • Kolejna wiata stosowana

    w trójmieście powinna być conajmniej dwa razy głębsza - w obecnym stanie często ludzie się tłoczą na tej małej przestrzeni w czasie opadu atmosferycznego, nie da się dojść do rozkładu ani wypchnąć spod ściany.

    • 47 3

  • Największe absurdy są na Chelmie! (2)

    Przy pętli tramwajowej dla tramwajow dwustronnych wybudowano wiaty tramwajowe aby tramwaj nie zatrzymywał się na pętli :-). Gdyby urzednicy UE o tym wiedzieli zwrot dopłaty gwarantowany. Dziwne że prokuratura nie bada tego przypadku niegospodarności.
    Ale to pikuś na Wilanowskiej miasto nie wykupiło pasa gruntu pod wiaty i wiaty stoją tyłem do ulicy w taki sposób że reklamy zasłaniają widoczność :-) lub są tak wąskie że nie chronią przed niczym do tego ludzie przy nich stojacy blokują ruch po chodniku.
    Ciężko być pasażerem w Gdańsku więc wszyscy wybierają prywatne auto.

    • 34 9

    • całość popieram... nie zgadzam się tylko z ostatnim zdaniem... przez wiatę lub jej brak mam każdego dnia dusić się w korkach?????

      • 7 0

    • A ta tyłem nie jest dla autobusów przypadkiem na wilanowskiej ???

      • 6 1

  • Dlaczego wiaty miejskie nie zarabiają na siebie? (1)

    "Wiaty miejskie stanowią sporę obciążenie dla budżetu gminy. Nie dość, że miasto nie zarabia na reklamach, to dodatkowo musi regulować opłaty za energię elektryczną, podczas gdy w wiatach prywatnych wszystkie opłaty ponoszą AMS lub Clear Channel."
    Dlaczego np. ZDiZ nie wynajmuje powierzchni reklamowej na wiatach miejskich? Widać jak urzędnicy dbają i zarządzają majątkiem miejskim.
    Ważne że pensja co miesiąc wpływa na konto i do tego zero odpowiedzialności.

    • 47 1

    • Wiaty miejskie sa stawiane glownie tam, gdzie remont lub budowe wykanano z wykorzystaniem srodkow unijnych, a UE zabrania czerpania korzysci finansowych z projektow przez nia wspolfinansowanch.

      • 3 0

  • platynowa (4)

    Nadal brakuje wiaty na przystanku Orunia ul. Platynowa. LITOŚCI w czasie deszczu mokniemy!!!! Temat wałkowany od lat.

    • 27 2

    • Przy Kilińskiego (nieużywany przystanek przeniesiony kawalek dalej z nowa wiatą) stoi kolejna nieużywana wiata i ławeczka

      • 2 0

    • Dokładnie

      przydałaby się tam wiata przeogromnie.

      • 2 0

    • Platynowa? (1)

      Przecież na przystanku "Platynowa" wiaty są w każdym z trzech kierunków

      • 0 0

      • chyba chodziło o przystanek "Krzemowa" na Platynowej....

        • 0 0

  • wystarczy niewielki wiatr podczas deszczu (1)

    i nogi mokre, do d..y z takimi wiatami, kiedyś były brzydsze, bo z dykty, ale wystarczająco głębokie, żeby się schować przed deszczem.

    • 48 1

    • a widzieliście wiaty autobusowe w UK? Tyłem do przystanku. I nie są szklane. Podobno miało to chronić przed deszczem i oblewaniem kałużami przez kierowców. Tylko, że i tak musiałem stać, żeby zobaczyć czy przyjechał autobus :):)

      • 2 0

  • Wejherowo Śmiechowo (1)

    W Wejherowie Śmiechowie na peronie SKM jest taka wiata że wejdzie pod nią 5 osób ale lekki podmuch wiatru sprawia że i tak się pod nią moknie gdyż nie ma ścianek bocznych.

    • 17 2

    • no tak...sama nazwa Śmiechowo mówi za siebie...

      • 2 0

  • (2)

    Niestety wiaty nie chronią przed brakiem kultury kierowców. Często chroniąc się przed deszczem pod wiatą zostaje się ochlapanym przez przejeżdżający samochód (w przypadku wiat ustawionych bardzo blisko jezdni)- w tym przypadku wiata tylko pogarsza sprawę bo nie ma gdzie uciec

    • 21 3

    • to wina kolein w 90% (1)

      jeśli już winę kierowcom przypisałbym w 10%

      • 2 4

      • tez prawda

        gorzej jak auto wjedzie pod wiatę z ludzmi, co sie zdarzało

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane