• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk zbliża się do końca

Rafał Borowski
21 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz film dokumentujący obecnie prowadzone prace przy Porcie Gdańsk

Kompleksowa przebudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk zbliża się ku końcowi. Poziom zaawansowania prac budowlanych osiągnął 85 proc. Zgodnie z harmonogramem warta przeszło 176 mln zł inwestycja powinna być gotowa jesienią tego roku.



Czy śledzisz rozwój infrastruktury w swoim mieście?

Jak informowaliśmy w artykule opublikowanym w połowie lutego, Port Gdańsk uplasował się na czwartym miejscu wśród największych portów w basenie Morza Bałtyckiego. Co ciekawe, na podium nie znalazł się żaden reprezentant krajów Unii Europejskiej.

Czytaj więcej: Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Trzy pierwsze miejsca zostały zajęte wyłącznie przez porty rosyjskie: Ust Ługa i Primorsk w obwodzie leningradzkim (nie mylić z miastem o tej samej nazwie w obwodzie kaliningradzkim) oraz Sankt Petersburg.

Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu. Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu.

Poprawa przepustowości



Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że jeśli Port Gdańsk chce walczyć o wyższą lokatę we wspomnianym rankingu, jednym z kluczowych czynników jest zwiększenie przepustowości drogowej i kolejowej. Do niedawna jej stan pozostawiał wiele do życzenia. Większość ulic i torów pochodziła jeszcze z lat 70. i tym samym nie była w stanie sprawnie obsłużyć stale zwiększającego się ruchu.

Czytaj więcej: Wielka rozbudowa dróg i torów wokół portu w Gdańsku

Z potrzeby pilnej modernizacji infrastruktury doskonale zdawały sobie sprawę władze gdańskiego portu. Jej realizacja rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., kiedy to wmurowano - a właściwie zalano betonem - kamień węgielny w okolicy przejazdu kolejowego wzdłuż ul. Kontenerowej.

  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Rozmach prac robi wrażenie



Warty ponad 176 mln zł kontrakt na wykonanie inwestycji został podpisany z sopocką spółką NDI. Rozmach prac budowlanych robi wrażenie. Na liście zadań zleconych wykonawcy znalazły się:


  • przebudowa 5,6 km nowych dróg, tj. Portowej, Poinca, Kontenerowej i Budowniczych Portu Północnego
  • rozbiórka dwóch starych wiaduktów drogowych - jednego nad torami kolejowymi, drugiego nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport - i budowa czterech nowych
  • budowa 16 rozjazdów kolejowych
  • budowa parkingu buforowego dla aut ciężarowych,
  • budowa dodatkowego toru do terminala DCT oraz nowych torów do terminali węglowych
  • instalacja nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym

  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.

Inwestycja prawie na finiszu



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił właśnie, że poziom zaawansowania inwestycji osiągnął 85 proc. Jeśli uda się dotrzymać harmonogramu, nowa infrastruktura drogowo-kolejowa powinna być gotowa jeszcze jesienią tego roku. Jednym z ostatnich elementów, które pozostały do wykonania, jest parking dla ciężarówek.

- Zakończono budowę ostatniego wiaduktu wraz z najazdami. Wykonanych jest 95 proc. robót sieciowych na głównych kolektorach wód deszczowych i rozpoczęła się do przebudowa ostatnich odcinków ulic wewnątrz portu, czyli prawego pasa ul. Budowniczych Portu Północnego, ul. mjr. Sucharskiego i ul. kpt. Poinca. Efektowne i ciekawe prace toczą się przy ul. Portowej, gdzie powstaje parking o betonowej nawierzchni dla samochodów ciężarowych - wylicza Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.

Niezwykła maszyna do budowy parkingu



Powierzchnia parkingu wyniesie aż 15 tys. m kw., a objętość użytego do utwardzenia jego nawierzchni betonu to 4,7 tys. m sześc. betonu. Betonowa nawierzchnia będzie miała grubość aż 27 centymetrów oraz pożądaną gęstość w dosłownie całym przekroju.

To szczególnie ważne, gdyż w przeciwnym razie parking mógłby już po kilku latach wyglądać jak ser szwajcarski. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, wykonana z kiepskiej jakości betonu nawierzchnia popękałaby pod wpływem ciągłego nacisku wielotonowych pojazdów. Wyśrubowane wymagania uda się osiągnąć dzięki metodzie betonowania, która znajduje zastosowanie np. przy budowie lotnisk oraz autostrad.

- Z uwagi na wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe stawiane przez inwestora musieliśmy dostosować metodę wbudowywania mieszanki metodą ślizgową. Metoda ta polega na wykorzystaniu maszyny, która w jednym przejeździe potrafi rozłożyć beton, zagęścić go, wibrować dyble oraz kotwy oraz zatrzeć beton. Maszyna robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby około 30-40 robotników i nie mielibyśmy pewności, czy nawierzchnia będzie miała zakładaną jakość - wyjaśnia Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • konkurencja dla przekopu mierzei (7)

    • 32 68

    • hehe. dobry żart

      • 30 3

    • Ludzie przestańcie już (3)

      Elbląg nie ma być i nie będzie konkurencją Trójmiasta. Co wy sobie ubzduraliście.

      • 21 9

      • (2)

        dla "gdajszczan" wszyscy spoza Gdańska to konkurencja

        • 10 10

        • Nie, po prostu do Elbląga nic dużego nie będzie mogło i tak wpłynąć. (1)

          Tylko żeglarzom będzie lepiej :)

          • 13 1

          • rybom i pelikanom gorzej

            • 11 3

    • (1)

      Zalew byłby cudny, gdyby nie jego powolne przekształcanie się w deltę, która w erze ludzkiej nie stanie się pewno ostoją roślinności i zwierząt mokradeł lecz będzie stale cierpieć przez zaprzeczające sobie projekty - raz w jedną, raz w drugą stronę. Przekop jest, mimo swojej kontrowersyjnych celów, szansą. Dzięki turystyce będzie budżet na regularne działania reagujące na wszelkie ekologiczne zmiany, a tory wodne napewno staną się bodźcem dla turystyki indywidualnej i nie masowej.
      Z jednej strony tworzenie torów dla łodzi o niewielkim zanurzeniu, a z drugiej rezerwaty. Cyrkulacja wody może się znacznie polepszyć dzięki kanałowi - jeszcze 2 tysiące lat temu była to Laguna jak Wenecka ale bez wysepek.
      Cyrkulacja wody może zredukować ilość muszek bez wpływu na świat ptaków bo te muszki spadają do wody tworząc dywany które nie służą już nawet rybom za pożywienie bo ryb tam już nie ma tyle ile mogłoby być i zapewne było. Cyrkulacja wody może poprawić i to.

      • 5 6

      • Dodam że dziś świadomość środowiskowa jest już na tyle silna że wszelkie przemiany będą monitorowane i kontrolowane, choćby dlatego, że stale zwiększa się kompetencja i ekologów jak i inżynierska. Już dziś konflikt interesów jest do opanowania. Nie wiem czy PiS ma szansę na przemiany ku holistycznej nowoczesnej filozofii i gospodarce, ale to jest nieunikniony kierunek rozwoju. Nawet Białoruś wydaje się już przemieniać się w tym kierunku choć od dołu i z innej strony.

        • 2 2

  • Inwestycja zaplanowana i zaprojektowana jeszcze za czasów PO (12)

    obecnie zmiany prezesów co pół roku, co jeden się trochę wdroży to pojawia się kolejny
    Kompletny marazm w inwestycjach portowych. Liczą się tylko stołki.

    • 119 38

    • a jak wyglądał budżet za czasów PO wszyscy wiemy. (5)

      • 14 27

      • Przypomnij mi, jakie inwestycje powstały za czasów PiS? (4)

        Bo jak na razie, to nawet drogi zaczęte za PO, jak S7 stoją...

        • 16 11

        • działaczom pis prawie wszystkie inwestycje teraz powstają (1)

          na ich prywatnych działkach

          • 21 7

          • inwestycje w pokoje na godziny

            i inwestycje ministerialne w firmę żony i szwagra sp.zoo

            • 15 6

        • S7? (1)

          Właśnie rozstrzygnięto przetargi na mazowieckie odcinki.
          Tylko po co, jak jest pendolino.

          • 0 5

          • No dobra. Ile torowisk PiS dostosował do wysokiej prędkości?

            (pominę 5 letnią dziurę w budowie, pewnie im się należała)

            • 2 0

    • Ambergold tez zaprojektowala PO (1)

      projektować sobie można , trzeba mieć kasę na realizację.

      • 4 9

      • zgłoś się do ziobra zero

        jak coś masz

        • 3 3

    • Jej realizacja rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., kiedy to wmurowano - a właściwie zalano betonem - kamień węgielny w

      2018 rok to PiS, mysiu pysiu

      • 3 2

    • brednie

      • 0 0

    • tak tak

      Chciałbym przypomnieć że za PO planowany był też przekop Mierzei Wiślanej, ba to ich ludzie zaproponowali to kiedyś w 1999 roku (plany były od 1950 jeśli ktoś się trochę tematem interesuje), choć wcześniej były plany całkowitego osuszenia Zalewu

      Podobnie z terenami gdzie jest DCT - w 1998 roku były juz plany rozbudowy portu - i budowy nowego nabrzeża, zgadnij kto zablokował temat...tak tak ci sami ludzie odpowiadają za formę poboru opłat na autostradach w Polsce

      • 0 0

    • Marynarz

      Inwestycja zaplanowana za czasów PO do sprzedaży obiektów portowych i nabrzeży - po co nam porty i flota . Port w Hamburgu jest tak blisko i jaki duży!

      • 0 0

  • Wow, jak to wpłynie na wygodę mieszkańców???? (11)

    Zróbcie może w końcu nową Świętokrzyską, lub chociaż kolejkę gondolową nad starym miastem z Góry Gradowej w okolice Dolnego Miasta. Wiem, w Gdańsku nie ma starego miasta, nie ma starówki ale jest rydwan!

    • 24 120

    • (3)

      to nie jest styropianowa inwestycja, na mieszkańców wpłynie tak, że łatwo będzie się do portu dostać i tiry będą miały gdzie parkować a nie krążyć po przedmieściach Gdańska, poza tym lepszy dojazd do pracy w porcie

      • 40 2

      • A teraz krążą? (2)

        A jak budowali port to nie przewidzieli tego czy celowo zostawili na potem?

        • 4 24

        • nie widzisz jak ciężarówki obstawiają wszystkie ulice wokół? Przeróbka, Rudniki, Nowy Port również dawno Cię tam nie było

          • 20 1

        • Ja prdl, takich głupot to naprawdę nie da się czytać

          Jak budowali kamienice w w XVII wieku to nie mogli przewidzieć windy?

          • 2 0

    • lekarze już są odmrożeni (2)

      fobię mozna wyleczyć.
      Ewentualnie, skoro tak ci ten rydwan zrył beret ogłoś społeczną zbiórkę, sam ci z 20 groszy do niego dołoze.

      • 13 5

      • A na tacę ile dajesz??? (1)

        • 5 3

        • rozliczam się z wikarym bezgotówkowo

          • 3 2

    • (1)

      Port ma ci Swietokrzyska rozbudowac?

      • 9 0

      • To jest PiSowiec, u niego logiki i samodzielnego myślenia nie masz co szukać

        • 9 5

    • Myślenie nie boli

      Ale jak ktoś myśli w kategoriach 500+ to wygląda ono... Bardzo krótkowzrocznie. Otóż poza oczywistymi, zauważalnymi dla każdego zaletami, które już wcześniej zostały wymienione (parking dla TIR-ów) są jeszcze inne. Rozbudowa przepustowości kolei zwiększy możliwości transportu tą drogą (TIR-y na tory, takie bardzo popularne hasło było głoszone, a jak zostaje wprowadzone w życie, to gdzie kolejka na Górę Gradową...). Poza tym zwiększenie przepustowości Portu wpływa na jego obroty, dochody i wysokość odprowadzanych podatków. A to właśnie z nich ma powstać nowa Świętokrzyska, itd. To właśnie nazywa się Inwestycja, w pełnym tego słowa znaczeniu.

      • 14 1

    • Wow jak sprawdzisz jakie wpływy z podatków ma miasto

      ze strony portu to zmienisz zdanie o 180 stopni. Poza tym to nie miasto wykłada na to kasę i jest to dopiero pierwszy etap prac przed budową portu zewnętrznego.

      • 2 0

  • Ludzie (2)

    Inwestycja ważna dla regionu a może nawet kraju a wy żebracie o remont drogi do domu...

    • 112 17

    • a kogo w Polsce interesuje region czy kraj (1)

      ważne żeby była10 pasmowa autostrada pod same drzwi do domu na Szadółkach.
      I broń boże zaden tramwaj

      • 20 3

      • I 500+

        Żeby się zgadzało.

        • 9 1

  • (5)

    A na Stogach rok po terminie i zblizaja sie do polowy

    • 64 17

    • napisz o tym piosenkę (3)

      bo wklejanie Stogów pod kazdym tematem jest nudne
      zieeew

      • 8 13

      • (2)

        dla mieszkańców Stogów i Górek Zachodnich to nie jest nudne, to tacy sami Gdańszczanie jak inni!

        • 16 6

        • i myślisz, że wklejanie Stogów pod kazdym tematem coś zmieni? (1)

          Władze mają we wszystkich gdańszczan wylane, nie tylko tych na Stogach.

          • 2 12

          • Jeszcze dajcie tu tego ziomka, co zawsze pyta, co z Kielnieńską i będzie komplet.

            • 8 2

    • Jaki inwestor taka realizacja. W Port inwestuje Państwa, w Gdańsk deweloper.

      • 1 1

  • I bardzo dobrze! (9)

    Teraz kiedy wszystkim epidemia koronawirusa poprzewracała w głowach, zapomnijmy że turystyka będzie kołem napędowym gospodarki Trójmiasta. Trzeba inwestować w porty, w infrastrukture i w przemysł i nie patrzeć na lamenty ekooszołomów i krzykaczy obrońców zieleni i krzakowisk.

    • 62 19

    • (1)

      turystyka nigdy nie była kołem napędowym Gdańska, to tylko śliczny dodatek, od zawsze firmy ściągały do Gdańska i okolic ze względu na port (kiedyś też stocznie), nihil novi

      • 20 2

      • te wszystkie firmy to ściągał Adamowicz z ekipą, PiS jak dostał firmę do zarządzania to ją utopił w długach - stocznia

        • 9 1

    • odezwał się słoik wychowany w lesie (3)

      i uraz pozostał, wykarczuje i zabije wszystko co się rusza. Beton go podnieca

      • 6 8

      • Sam jesteś leśnym słojem... (2)

        Skoro nie rozumiesz, że jak tu nie będzie inwestycji, to będą w Hamburgu albo w Kaliningradzie, a nam pozostanie bieda i jedzenie leśnego robactwa.

        • 7 5

        • Myślenie nie jest Twoją najmocniejszą stronà (1)

          Choćbyś wszystkie lasy wyciął to się nie wzbogacisz

          • 2 4

          • Pseudo ekolodzy od 7 boleści...

            Twoją mocną stroną nie jest myślenie, bo nie potrafisz zrozumieć, że troska o środowisko, to tylko pretekst dla blokowania inwestycji. Gdzie byli ci wszyscy zieloni krzykacze, kiedy w Stobnicy w ścisłym rezerwacie objętym programem Natura2000 osuszono jezioro i wycięto las o powierzchni 10 boisk piłkarskich pod budowę tego słynnego zamku!? No gdzie wy wtedy byliście? Albo jak sowicie was opłacono, żebyście jadaczki zamknęli?

            • 4 0

    • Turystyka nigdy nie była kołem napędowym... Rzecz w tym, że ten rozwój opierał się na różnych kołach gałęziach gospodarki (1)

      I w tym jego siła!

      • 7 0

      • Dokładnie

        • 3 0

    • nie, nie będzie kołem zamachowym

      I to nie dlatego, że się patogen trafił.
      Turystyka to tanie miejsca pracy, wzrost cen i rugi mieszkańców.
      Przemysł też nie może być bylejaki a krzaczory w odpowiednim miejscu być powinny.
      Więc ręce precz od Stogów. W morze sobie budujcie, taka moda. Po taniości już było.

      • 1 0

  • Gdańsk, Gdańsk, Gdańsk (9)

    wszystkie inwestycje w Gdańsku. Nowe przetargi na duże inwestycje też w Gdańsku. Może nasza Gdynia by choć troszkę wzięła przykład. Coś oprócz wiader z białą farbą? Prosimy...

    • 50 11

    • A Ty w ogóle wytykasz nos ze swojego mieszkania w Gdańsku? (3)

      Jesteś mistrzem hejtu na portalu...

      • 0 10

      • (2)

        Tak a wczoraj artykuł, że tylko port Gdynia wzrost przeładunków w czasie pandemii i na plusie. Reszta w tym Gdańsk straty. Ale troll zawsze wie lepiej. W Gdyni inwestycje na setki milionów w ostatnim czasie wystarczy poczytać.

        • 1 8

        • nie tylko port (1)

          lotnisko w Gdyni też zaczęło przyjmować w kwietniu tyle samo samolotów co każde inne lotnisko w Polsce.
          Same sukcesy ma ta ekipa

          • 21 2

          • ahaha dobre

            • 1 0

    • juz sie nie oplaci (2)

      Gdynia przespala. srodki poszly w gdansk - chyba tez bardziej rozwojowy biorac pod uwage rezerwy terenowe i trasy komunikacyjne

      • 5 1

      • co ty pitolisz. W Gdyni inwestycje w porcie za setki milionów. Chyba ty przespałeś moment inwestycyjny portu Gdynia

        • 2 2

      • to nadal

        za mało.

        • 0 1

    • W Gdyni masz przebudowę torowisk portowych również za grube miliony.

      • 2 1

    • do Gdyni trafiła większość właśnie tego budżetu na modernizację układu komunikacyjnego portów.

      miejmy nadzieję, że nie zostanie spieprzona modernizacja trasy 201. Wtedy Gdynia będzie miała znowu własną linię kolejową a depot powstanie pod Bydgoszczą...
      To nie dzieje się z dnia na dzień a dla Gdyni był długi zły (i głupi) czas.

      • 2 0

  • To mi się podoba! (1)

    Cieszy oko + ta piękna pogoda również.

    • 42 2

    • Które oko?

      • 0 1

  • Początek końca upadku portu w Gdyni... (4)

    • 31 24

    • (1)

      Port Gdynia co roku rekordowe zyski. Inwestycje większe niż w Gdańsku

      • 4 6

      • musi inwestować wiecej bo jest grubo w tyle. Do tego ma kiepska lokalizację i jeszcze gorszy dojazd

        • 4 1

    • Miejsca starczy dla obu portów.

      • 6 0

    • i cieszy cię

      to?

      • 3 0

  • Super wiadomość (5)

    W latach 1990 - 1999 Gdańsk stał trochę tyłem do morza. Gdynia wiodła wtedy prym. Teraz to już ciężko będzie portowi w Gdyni stać się największym i wiodącym portem w tej części Bałtyku. Wracamy na należne nam miejsce w portowej tabeli. Gdańsk - nec temere - nec temide - ani zuchwale ani bojaźliwie !

    • 68 3

    • Sprostowanie

      Gdynia nigdy nie była większym portem. Była największym terminalem kontenerowym.

      • 17 0

    • Gdybym mieszkał w Kartuzach

      to też bym tak myślał. Ale mieszkam w Gdańsku i jest odwrotnie. Gdańsk przeładowuje kontenery i paliwa, no i to czego nie mogą lub nie chcą przeładowywać w Gdyni.

      • 8 4

    • Nie pij tyle

      Gdańsk tyłem do morza a to dobre.Tu zawsze tor wodny był głębszy niż w Gdyni,dlaczego też instalacje przeładunku paliw Gierek wybudował tutaj Naftoport zawsze dawał i daje nam nr1 i to na wieki wiekow.Pracowałem w tych latach w porcie znałem część dyrekcji

      • 5 3

    • z Petersburgiem się porównuj

      Hamburgiem czy 27 portami Szwecji. Nie musi być jeden, w jednym miejscu.

      A nie dziesiątki lat kompleksów odreagowywać na młodzej siostrze.

      • 2 1

    • Gdańsk i Gdynia

      to taki tandem jak Petesburg i Ust-Uługa.
      Teraz porównaj sobie przeładunki.
      Ale nie sztuka się narobić - sztuka jest zarobić.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane