• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany na gdańskim dworcu. Najpierw zniknie antresola

Katarzyna Moritz
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli. Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli.

Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Gdańsku ma nawiązywać do okresu, w którym powstał - 1900 roku, a nie jak obecnie do tandetnej galerii handlowej. Już pod koniec stycznia zniknie z holu antresola, ciasne boksy handlowe i winda. To dopiero początek zmian.



Do końca stycznia zniknie z holu dworca antresola i winda. Do końca stycznia zniknie z holu dworca antresola i winda.
Gdynia po trwającym kilka lat remoncie ma już reprezentacyjny budynek dworca, w Sopocie powstanie nowy w 2014 roku, we Wrzeszczu też trwają prace budowlane, teraz przyszedł czas na zmiany w Gdańsku.

PKP Dworce Kolejowe właśnie ogłosiły przetarg, dzięki któremu nastąpi powrót do jednoprzestrzennej, otwartej hali dworca, takiej jak z 1900 roku. Zakłada on całkowitą rozbiórkę antresoli w holu kasowym wraz ze schodami na nią prowadzącymi, windą, a także rozbiórkę kiosku pod antresolą oraz pomieszczeń na parterze przy otworze nad schodami prowadzącymi do podziemia. Ponownie otwartą przestrzeń holu będziemy mogli zobaczyć już pod koniec stycznia 2013 roku.

- To dopiero wstęp. Choć budynek z zewnątrz w miarę wygląda, z bliska widać wiele problemów. Plastikowe okna się nie domykają, szwankują różne instalacje, od ogrzewania, poprzez elektryczne, po hydrauliczne - przyznaje Adam Neumann, dyrektor PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Powstają już wstępne koncepcje projektów, wykonywane przez Rail Projekt, które są na bieżąco uzgadniane z urzędem pomorskiego konserwatora zabytków.

Czy podoba ci się koncepcja zmian w budynku gdańskiego dworca?

- Bardzo wspieramy pomysł zmian na dworcu, szczególnie pomysł rozbiórki antresoli - podkreśla Jan Tusk, inspektor ds. zabytków nieruchomych z pomorskiego urzędu konserwatora zabytków. - Jednocześnie podczas jej wyburzenia do końca roku będą wykonywane badania konserwatorskie. Wtedy może dowiemy się, np. jaka była kolorystyka ścian czy stropów w holu. Bardzo merytoryczne rozmowy z projektantami zbliżają nas ku przywróceniu wystroju utraconej przynależności zabytku, w tym do odbudowy dawnej dębowej stolarki w okienkach kasowych, a także powrotu drewnianych drzwi wejściowych.

To nie jedyne pomysły. Na dachu dworca miałyby się pojawić ozdobne gąsiory w formie łabędzi oraz kolorowe dachówki, które tworzyłyby wzory na jego połaciach. Na przybudówce mają powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. W przybudówce mają być - nie jak obecnie - trzy, ale przywrócone dwa poziomy. Pod obecnym parkingiem ma powstać parking podziemny, do którego będziemy wjeżdżać przy KFC, a wyjeżdżać w miejscu obecnego parkingu.

- Chcemy też, by zniknęły obecne małe i nieestetyczne już boksy i wprowadzić nową jakość. Jeżeli mają być punkty handlowe, to niech to będą sklepy znanych firm, jak to jest na dworcach na świecie - zapowiada Adam Neumann.

Ostateczne plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.

Pozostałe prace, w optymistycznej wersji, miałyby się rozpocząć w drugiej połowie 2013 lub w 2014 roku. Ogrom prac, związanych także z wymianą instalacji, będzie skutkować tym, że budynek dworca będzie zamknięty na półtora roku.

Prace związane z rozbiórką antresoli mają ruszyć 10 grudnia i też będą się wiązać z utrudnieniami. Do 25 stycznia, kiedy to mają się zakończyć, dla pasażerów powstanie zastępczy dworzec kontenerowy, który stanie przy KFC. Na peronie trzecim powstanie Centrum Obsługi Pasażera, gdzie będzie można kupić bilety.

  • Za schodami prowadzącymi na peron powstanie poczekalnia.
  • W holu planowane jest przywrócenie dawnej dębowej stolarki w okienkach kasowych, witrynach sklepów i drewnianych drzwi wejściowych, które widać m.in. na odnalezionych w Luksemburgu planach dworca z 1898 roku.
  • Na przekrojach z 1898 roku widać też, że na dachach przybudówki są skośne dachy, których obecnie nie ma.
  • Hol dworca przed przebudową, która nastąpiła w połowie lat 90.


Uroczyste otwarcie budynku dworca kolejowego w Gdańsku nastąpiło 30 października 1900 roku. Gmach główny nazywany był wówczas budynkiem powitalnym. 10 lat później rozbudowano jego część północną. Kontur budynków, nawiązuje do wyglądu lokomotywy z węglarką. Mimo pożaru podczas II wojny światowej, zbyt mocno nie ucierpiał, jednak w latach 60. był pomysł, by upodobnić go do dworca centralnego w Warszawie. Na szczęście do tego nie doszło.

W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.

Miejsca

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • Czy po przebudowie nadal będzie brudno i będzie śmierdzieć ?

    jw.

    • 7 3

  • sklepy znanych firm?

    Czyli nadal dworzec będzie galerią handlową.
    A czy znajdzie się miejsce na zdrowe polskie jadło po przystępnej cenie dla codziennie dojeżdżających do pracy i do szkół? Czy nadal będziemy skazani na tandetne mcdonaldy, kfc czy jakieś podłe kebaby?
    A papodachówka pozostanie nadal?

    • 25 1

  • Hurraaaaa !!!!

    Nareszcie jakaś dobra wiadomość, ale ciągle nie mogę się otrząsnąć po barbarzyńskim wyburzeniu stoczniowego Biura Projektów.

    • 12 1

  • Tak!

    Tak powinno to wyglądać. Antresola była reliktem pseudohamerykańkiej architektury z początku lat 90.

    • 11 0

  • Dworzec centralny w Warszawie został oddany do użytku (3)

    bodajże w 1980 więc jak w latach 60 chciano upodabniac dworzec w Gdańsku do tego warszawskiego?

    • 8 1

    • dworzec centralny otwarto w 1975

      • 6 0

    • chodzi o projekt. jest makieta centrum gdanska wg pana michela. (1)

      bydynek dworca mial byc zburzony,podobnie hala targowa. w tym duchu niestety udalo sie zarznac dolne miasto podwalem przedmiejskim.

      • 4 0

      • no pan MIchel to wogóle genialny architekt

        czasami mu się coś tam udało (Olimp we Wrzeszczu w oryginalnym szachownicowym malowaniu), ale już później to siał zgrozę...("kamieniczki" styropianowe)

        • 1 0

  • kretynizm... (2)

    Sam remont głównej hali- super, ale już "sklepy znanych firm" to totalna porażka. Wiadomo, że skończy się na straganach ze stringami albo będzie pusto jak dotychczas (i jak w nowej Gdyni Głównej). Za kilka miesięcy powrócą bezdomni i urządzą sobie luksusową ubikacją i sypialnie.

    Tymczasem 100 m dalej PKP buduje kolejny już budynek - na potrzeby LCS Gdańsk (centralne sterowanie linią E65 od Pruszcza do Sopotu). Mamy pusty piękny kolejowy budynek i zamiast wykorzystać jego powierzchnię PKP woli budować kolejne budynki... porażająca logika.

    • 4 3

    • (1)

      widocznie budynek w Gdańsku nie spełnia potrzeb funkcjonowania LCS-u

      • 1 0

      • zapewne nawet nikt nie pomyślał o tym

        Przecież LCS to PKP PLK a dworzec to PKP Dworzec Polski czy inna spółka. Porobili ich kilkaset i teraz się dogadać ze sobą nie potrafią!

        • 6 0

  • marecki

    Aleeeee będą miały żury dworcowe piękny wystrój:)))

    • 10 0

  • Nazwisko Tusk brzmi znajomo...

    A ćpuny, złodzieje, menele i dilerzy też znikną?

    • 5 1

  • Nareszcie (1)

    nie mieszkam w Gdansku ale trzeba chwalić takie pomysły.Kiedy remonty na północ od Gdyni?Chylonia,Rumia,Reda,Wejherowo???

    • 9 0

    • szczurek

      kiedy sie gdynski szczurek podlaczy do metropolii bo sam to moze sobie sam chodzic po swietojanskiej, przeciez to sie prosi o wspolne trojmiasto, razem wlasnie z rumia, reda i wejherowem.

      • 3 2

  • wreszcie dworzec zacznie przypominac to do czego zostal wybudowany

    i jest szansa ze wróci normalność

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane