Windy jak bunkry na Armii Krajowej

23 lutego 2021, 7:00
Michał Brancewicz

Surowe konstrukcje nowych szybów windowych na przystankach tramwajowych PohulankaMapka i OdrzańskaMapka budzą kontrowersje wśród mieszkańców Chełmu, którzy nazywają je "bunkrami". Lekkie konstrukcje zastąpił bowiem zbrojony, gruby beton. I choć estetyka nowych wind może pozostawiać wiele do życzenia, zdaniem urzędników, urządzenia w takim wydaniu będą bardziej "wandaloodporne".



Windy i ruchome schody w miastach, bez względu na to, kto jest ich właścicielem, bardzo często opatrzone są informacjami "awaria" lub "nieczynne".

Tak jest chociażby ze słynącymi z awaryjności schodami w tunelu PKP Gdańsk Główny prowadzącymi na dworzec PKS. Kto tamtędy chodzi, ten wie, że często, przynajmniej jedne z nich są popsute i odgrodzone dyktą. Ostatni duży remont schodów odbył się we wrześniu 2019 roku.

Niespełna trzy lata temu pisaliśmy z kolei o tym, że windy notorycznie psują się na stacji SKM Orłowo.

Poprzednie widny też piękne nie były, ale ich konstrukcja była znacznie lżejsza, choć, jak twierdzą urzędnicy, łatwiej było ją uszkodzić. Więcej zdjęć (3)

Poprzednie widny też piękne nie były, ale ich konstrukcja była znacznie lżejsza, choć, jak twierdzą urzędnicy, łatwiej było ją uszkodzić.

fot. Maciej Korolczuk/trojmiasto.pl

Poprzednie widny też piękne nie były, ale ich konstrukcja była znacznie lżejsza, choć, jak twierdzą urzędnicy, łatwiej było ją uszkodzić.

fot. Maciej Korolczuk/trojmiasto.pl

Podobnie było z windami na przystankach tramwajowych Pohulanka i Odrzańska, które częściej były zepsute niż działały. Nie pomagały kolejne remonty, więc urzędnicy zdecydowali się na demontaż metalowo-szklanych konstrukcji.

Budowa nowych szybów windowych ruszyła niemal rok temu. Lekkie konstrukcje na przystankach Odrzańska i Pohulanka zastąpił zbrojony, gruby beton.

Dlaczego zdecydowano się na taką konstrukcję?

- Zmiana technologii, w jakiej wykonywane są windy na przystankach Odrzańska i Pohulanka została podjęta po analizie koncepcji, jaka została opracowana przed przystąpieniem do przetargu. Decyzję w tej sprawie podjął zarządca wind - Gdański Zarząd Dróg i Zieleni - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska - Nowe windy będą trwalsze i lepiej przystosowane do obsługi pasażerów w tych miejscach. Nowa technologia ułatwi konserwację dźwigów. Ponadto ich konstrukcja będzie bardziej odporna na zmieniające się warunki atmosferyczne. Nie bez znaczenia będzie także większa odporność na akty wandalizmu.
"Nowe windy pod względem materiałowym mają wpisywać się w formę architektoniczną żelbetowej estakady drogowej [kładki]" - można było przeczytać w dokumentacji przetargowej.

Na etapie opracowywania projektu pojawiła się propozycja lekkich, szklanych konstrukcji, ale została odrzucona przez urzędników. Jeśli wierzyć wizualizacjom, po zakryciu surowego betonu okładziną, widok powinien być bardziej znośny. Przekonamy się o tym pod koniec kwietnia, kiedy to powinny zakończyć się wszystkie prace.
Korzystasz z wind/ruchomych schodów w przestrzeni miejskiej?
tak
korzystał(a)bym, ale zazwyczaj są zepsute
nie