• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosna na budowie linii tramwajowej na Morenę

Maciej Naskręt
20 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Postęp prac na budowie linii tramwajowej na Morenę.


Zwiedziliśmy budowę 3,6-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę w Gdańsku. Wykonawca wartej 116 mln zł inwestycji korzysta z wiosennej aury.



Początek prac przy budowie linii tramwajowej.

Pogoda sprzyja pracom budowlanym. Nie inaczej jest na budowie linii tramwajowej z Siedlec zobacz na mapie Gdańska w kierunku Moreny zobacz na mapie Gdańska, której inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Sprawdziliśmy jak radzi sobie z robotami firma MTM, która wraz z firmą Rajbud jest wykonawcą przedsięwzięcia. Inwestycja pochłonie z kasy miasta 116 mln zł.

Na budowie trwa usuwanie kolizji, przebudowywane jest uzbrojenie podziemne. Układane jest odwodnienie i podbudowa przyszłego torowiska. Ponadto toczą się roboty związane z przełożeniem koryta Potoku Siedleckiego. Oprócz tego trwa też wbijanie ścianek muru oporowego po wschodniej stronie ul. Nowolipie. Z tego powodu na początku marca zmieniono przejazd tą ulicą.

Rozpoczęto już roboty przygotowawcze przy murze oporowym nieopodal przystanku PKM Brętowo, zmontowano prefabrykaty muru oporowego na pętli Siedlce. Na odcinku wzdłuż ul. Rakoczego od skrzyżowania z ul. Jaśkowa Dolina do skrzyżowania z ul. Bulońską układana jest już podbudowa z klińca (kamienia) w torowisku.

Remontowana jest podbudowa ul. Rakoczego na odcinkach: od istniejącej estakady do "Lidla" - strona wschodnia, od skrzyżowania z ul. Bulońską do skrzyżowania z ul. Wyrobka.

W kwietniu planowana jest zmiana organizacji ruchu na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska do przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska. Zmiana polegać będzie na przeniesieniu ruchu z jezdni prawej (aktualnie) na lewą. Pozwoli to usprawnić ruch na tym odcinku oraz umożliwi przejazd przez tymczasowe rondo Bulońska.

Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od pętli Siedlce, wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza. W późniejszym etapie budowa linii tramwajowej obejmie także odgałęzienie od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej (rejon ul. Myśliwskiej).

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Z kolei ostatni przystanek w kierunku Niedźwiednika - PKM Brętowo - będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych. Po dojechaniu do nich motorniczy przejdzie do drugiej kabiny na przeciwległym końcu tramwaju i wróci na główny tor w kierunku Siedlec.

Tuż przed przystankiem powstanie estakada, która poprowadzi tramwaje nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i pozwoli im podjechać pod sam przystanek PKM Brętowo.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to przesiadkę pomiędzy tymi środkami transportu.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (89) 3 zablokowane

  • łał, czadowe są te dysze z ogniem do podgrzewania papy (3)

    może tym razem nie będzie prowizorki i wszystko będzie sumiennie i dobrze zbudowane

    • 94 8

    • Dysze to nic... (2)

      A widziałeś tego kolesia co "sieje" takie żółte granulki, jak Gustlik żyto w czterech pancernych:-)))

      • 9 0

      • (1)

        to jest nic a widziales jak Panu maciejowi sie nudzi w pracy ze jedzie az na budowe? pewnie temaciki mu sie skonczyly jak mi go zal hehehe

        • 2 4

        • POporostu POlska

          2 mietkow chodzi z lopataki, jeden kierowca i jeden operator koparki...a osiedle stoi zakorkowane

          • 0 0

  • Zróbcie jakieś normalne, duże wiaty na przystankach a nie dla 5 osób (3)

    • 152 4

    • napisz podanie do referatu estetyzacji, który to odeśle je do uzgodnień do ZDiZ, DRMG, UPS i CIA, kiedy po upływie 9 miesięcy spłyną odpowiedzi ze względu na zbyt zaawansowany stan robót i nadchodzaca zimę nie da się nic zrobić

      • 25 1

    • Hm, może na wizualizacji pod wiatą stoi tylko kilka osób (1)

      Ale miejsca pod dachem jest dużo więcej.

      • 0 3

      • Wiaty takie jak na wizualizacji kiepsko chronią przed deszczem/śniegiem

        Jedynie do ochrony przed słońcem się nadają. Do lepszej ochrony przed opadami potrzebne są jeszcze ścianki boczne, bo rzadko kiedy opad jest prostopadły do ziemi. Ale o tym projektanci nie wiedzą...

        • 6 1

  • wykonawca na pewno poprosi o przedłużenie kontraktu (1)

    z uwagi na długą i ciężką zimę

    • 19 73

    • i równie długą wiosnę

      • 6 3

  • Mimo okoliczności... (11)

    I tak ubolewam nad faktem, że przy przebudowie Łostowickiej nie pomyślano/celowo nie pomyślano/z dobrych powodów nie pomyślano nad linią tramwajową tamtędy jadącą. Dobrze by to działało, jakby było połączenie z pętlą na Łostowicach przy skrzyżowaniu Havla z Armii Krajowej.

    • 47 19

    • Za duży kąt, żeby puścić tamtędy tramwaj (8)

      • 9 14

      • węzeł przesiadkowy

        I kolejka linowa to moja odpowiedź na ten problem.

        • 7 2

      • E tam nie zła frajda by była.

        A jak ktoś nie wierzy niech wsiądzie na Havla i sunie do pętli.

        Potem niech sporzy i zobaczy, że Łostowicka ma jeszcze większy kąt, więc tramwaj musiałby mieć chyba wieczne zielone.

        • 2 0

      • Jak czytam takie bzdury to mnie skręca (5)

        Nowoczesne tramwaje nie miałyby problemu z pokonaniem pochylenia ulicy Łostowickiej, przykładowo pokazywany na ostatnich targach Innotrans w Berlinie pojazd Vossloh Tramlink może pokonywać pochylenia o wartości 8%.

        • 5 7

        • wezeł kartuska/łostowicka (2)

          dlaczego tam nie ma przystanku? skoro na samej morenie jeden obok drugiego? petla jest oddalona od skrzyzowania z 500 m.

          • 3 1

          • (1)

            Bo planowaniem zajmuja sie bezmyslni debile z brg

            • 8 2

            • Jeden urzędnik

              Już widać przeczytał

              • 2 1

        • (1)

          Polska norma przewiduje 5% nachylenia.

          • 0 0

          • Brawo!
            Amerykanie wierza ze Ziemia jest plaska.
            Muzulmanie po smierci samobojczej beda mieli stadko dziewic.
            Polacy maja norme 5% dla tramwajow!
            W XIX wieku przed samochodem musial biegac chlopiec z czerwona choragiewka. Czy po wynalezieniu lepszych hamulcow i opracowaniu przepisow o pierwszenstwie nie zniesiono tego anachronizmu? Przypomne ze na linii Centrum-Chelm jest 5,5 %.

            Czyzbys byl urzednikiem z BRG? Wiem ze kupiliscie w antykwariacie wytyczne tramwajowe i probujecie przekonywac ze ziemia jest plaska, bo tak w nich dinozaury napisaly. Polecam rozejrzec sie po swiecie.

            • 4 1

    • to linia tramwajowa

      jedzie a tramwaj stoi?

      Nie znalem takiej technologii ..

      • 2 5

    • łaostwicka

      zostaje pytanie czy tramwaje były by w stanie podjechać pod tak wysoką górę.

      • 0 0

  • kurczę (8)

    nowe szyny a takie brudne ;)

    • 15 31

    • to są stare szyny z odzysku

      wiem, bo som całe zadzerwiałe

      w Polsce jak zwykle wszystko po taniości, stare szyny, stara papa pod szyny, stare kamienie i piach, a do tego same złodzieje wszędzie,
      jak żyć ...

      ;)

      • 3 2

    • Omg (4)

      To są nowe szyby, gamonie! To jest normalne, że są zardzewiałe, bo póki co nie są używane. Jak zaczną jeździć bimbaje to rdza się szybko zetrze.

      • 0 4

      • *szyny

        • 0 0

      • OMFG (2)

        Jak może być normalne, że nowe szyny są zardzewiałe?
        Przecież na rdzę nie ma wpływu to, czy się czegoś używa, czy nie! Zardzewiałe się robi, jak na coś pada deszcz, bo nie jest pod dachem.
        Jakby szyny były nowe, prosto ze sklepu z szynami, to by nie były zardzewiałe,bo w sklepie jest daszek i nie pada. Na moje, to one są skądś ukradzione, gdzie już tramwaje nie jeżdżą, np. z torowiska na Jana z Kolna.

        • 5 0

        • (1)

          sklep z szynami tramwajowymi ??? lol

          • 4 0

          • a co? zatkauo kakauo?

            Z szynami, kieubasami i baleronem :-p

            • 2 0

    • Tyllko żę sprawa tak aże to nie są szyny najprawdopodobniej(to na estakadzie na rakoczego) (1)

      Jak się przyjrzeć to ma być jeszcze betonowane.. a To wyglada jak jakiś stelaż.. usztywniene pod same szyny... Tam nie będzie wysypki tylko będzie to torowisko sztywne.. zaczepione w betonie.. wiec pewnie takiej instalacji wymaga dana technologia ;-)

      • 1 0

      • Dokładnie, a rdza pojawi się nawet jeśli szyny byłyby pod dachem, ponieważ sama wilgotność powietrza wystarczy do zajścia korozji.

        • 0 0

  • (9)

    Niestety o ścieżce nic nie wspomniano , o ile mi wiadomo jest budowana , na razie szutrem wyłożony jest odcinek do Carefoura , a dalej do Słowackiego nie mam pojęcia. Może ktoś więcej coś wie na ten temat

    • 10 23

    • widziałem ścieżkę rowerową z przerwana nawierzchnią na zjazd prywany do kwiaciarni (2)

      dlaczego droga z pierwszeństwem przejazdu ma przerwaną nawierzchnię?

      • 8 7

      • Trzeba zainteresować tym odpowiednie służby i odpowiednią prasę - zrobi się smród i ktoś za to beknie.

        • 4 4

      • ścieżka rowerowa

        może dlatego, żeby wjeżdżające tam auta nie zryły tej ścieżki

        • 3 0

    • (3)

      Częściowo, wzdłuż ul. Potokowej (po stronie przyszłego przystanku PKM) przygotowano teren pod ścieżkę rowerową: usunięto schody, wygładzono ziemię, wytyczono przebieg i nawet utwardzono całość. Będzie fajnie :)

      • 8 1

      • (2)

        Będzie fajnie bo będzie można w końcu dojechać z południowych dzielnic do TPK czy Wrzeszcza z pominięciem Śródmieścia. Niestety z powrotem będzie pod górę jeszcze bardziej niż na Chełm

        • 4 1

        • Żądać (1)

          wyrównania góry

          • 2 0

          • Ew, Tunelu!!!

            Tylko takiego z dostępem do światła słonecznego.... ale bez deszczu!!

            • 0 0

    • po co ścieżka jak i tak po ulicy jeżdżą rowerzyści. (1)

      • 9 5

      • fakt

        powinien być 1 pas rowerowy

        • 6 3

  • fajnie (2)

    Tak jak często mnie nasza szanownie panująca władza wkurza, tak tutaj uważam że tramwaje w Gdańsku to ogromny plus. Świetnie że będzie teraz też dojazd na morenę, dla wielu mieszkańców to ogromne ułatwienie będzie w codziennej komunikacji. Szybko, wygodnie, przyjemnie. Dużo lepiej niż autobusami. Tak trzymać.

    • 46 6

    • Tylko,gdy tramwaj z jakiegoś powodu nie jedzie, a zdarza się to dosyć często to niestety nie ma czym dojechać do celu.
      Widać to dokładnie przy dzisiejszym wypadku na Witosa.samochody jechały bez problemu,a tramwaj pewnie stał kilkadziesiąt minut.

      • 1 15

    • Szybko? Tramwaj? Na kartuskiej jadąc rowerem za każdym razem wyprzedzam tramwaj i aż do skrętu w 3 maja już go nie widzę.

      • 4 3

  • Dziwną twarz ma ten tramwaj jazz duo nie sądzicie ? (3)

    • 35 3

    • Jak Maciek z Klanu

      • 10 4

    • Fakt, jest wyjątkowo brzydki...

      ale nie to mnie martwi. Cieszę się, że kupujemy polskie tramwaje, ale obawiam się, że podobnie jak w Swing'ach wnętrze będzie zagospodarowane fatalnie. Jak to jest, że w niemieckich tramwajach jeżdżących po Gdańsku mieszczą się dwa rzędy siedzeń po obu stronach, a w przejściu i tak zdaje się być więcej miejsca niż przy jednorzędowych siedzeniach w PESAch? Albo dla czego potrafili zrobić w pełni niskopodłogowy tramwaj bez dziwnego obracania siedzisk nad kołami? Niby takie stare tramwaje sobie sprowadziliśmy, ale przemyślane są lepiej. Mam nadzieję, że Bydgoski zakład się poduczy i już niedługo będziemy mogli wymieniać tabor na polskie, ładne i funkcjonalne tramwaje.

      • 17 0

    • stara mu patelnia przy,,,,

      • 4 0

  • czy tylko mi (2)

    ten jazz duo kojarzy sie z fiatem multipla?

    • 53 1

    • Wygląda, jakby nie był specjalnie zadowolony z faktu tyrania pod górkę.

      • 11 1

    • Kiosk

      Swingi które nazywam biedronkami są super, zgrabne, seksowne, nowoczesne, a to...... Jeżdżący pokraczny kiosk :(

      • 4 2

  • Wspaniale (5)

    Jestem za tym, żeby tramwaj jeździł wszędzie, a Miasto Gdańsk uczyniło z tego swój priorytet.

    • 50 8

    • Tramwaj tak, ale nie tylko. (3)

      Z tramwajami jest ten problem, że jak się rozkraczy, to blokuje torowisko. No i jeśli chodzi o tempo podróży, to jest konkurencyjny z samochodem tylko w godzinach szczytu. Brakuje nam szybkiego środka transportu dowożącego nie wszędzie, ale pozwalającego szybko przemieścić się pomiędzy różnymi dzielnicami - taką funkcje normalnie pełni metro, a u nas skm'a jeśli patrzeć na całe trójmiasto.

      • 8 1

      • Problem z rozkraczaniem można w banalny sposób rozwiązać robiąc zwrotnice co jakiś czas pomiędzy torami, ale to zbyt drogo kosztuje w stosunku do częstotliwości psucia się tramwajów, więc kto by się tam przejmował, jak raz na miesiąc kilkadziesiąt osób się do pracy spóźni, albo gdzieś...

        • 12 1

      • (1)

        A jak.metro się rozkraczy?

        • 3 0

        • to gdańskie szczury pójdą na żer

          • 4 0

    • tu tu tu, tu tu tu, tu tu...

      pod oknem sobie tory zażycz

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane