• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zobaczcie co się dzieje w zkm Lisicki sobie śmiechy urządza hihy - prokuratura nawet zarzutów mu nie przedtsawiła za Renomę czy (14)

    A wy marzycie o skm . Najpierw niech zkm chociaż normalnie jeżdzi wozi ludzi. Tak głosowaliście w Gdańsku na stare układy to tak macie. MIliony złotych przewalone w zkm a na podwyżki dla najciężej pracujących często po 10 zł za h !!! Nie ma . Rozkradli zkm i nie ma winnych tylko Lisicki czasem wychodzi uśmiechnięty i tłumaczy że to nie jego wina...

    • 184 53

    • testament adamowicza - pamietaj (5)

      Ola nie moze mu sie sprzeniewierzyc. Jesli chce zachowac stanowisko.

      • 28 8

      • Grzesiu, Kacperku, odpuśćcie już (3)

        Wystarczająco dużo jadu obaj wylaliście.

        • 5 21

        • Jaki Kacperku, Jaki Grzesiu? (2)

          Jak ten burdel obserwuje juz od kilkunastu lat.

          • 13 3

          • w której celi? (1)

            • 2 4

            • na twoja urzedasie tez zerkam

              • 0 0

      • To igranie pomiędzy zabudowaniami na Chełmie obok boiska SP nr 56 a Ptasią, nie zgadzam się aby obok mojego tarasu kolej

        • 1 0

    • Zwiąchole z GAiT będą teraz smęcic pod każdym artykułem? Załatwiajcie swoje postulaty wewnątrz firmy. Mnie wasze problemy nie interesują.

      • 11 15

    • On ludziom wierzy jak mu podsuwają do podpisu tak jak z mieszkaniami socjalnymi było,ja nie winny.

      • 4 1

    • Wypad od wawelskiej

      • 2 5

    • znasz takie znaki jak przecinek? czy tylko potrafisz smrodzić?

      • 1 4

    • Ty tylko lisocki i łosicki, płyta ci zacięła się (1)

      • 0 1

      • to raczej im sie zaciela- 20 lat i zadnych zmian na stanowiskach.

        teraz kolejne 5 lat dzieki nieswiadomej Oli.

        • 0 0

    • Skoro nawet ziobrzyści nie są w stanie postawić mu zarzutów (1)

      To może on działał po prostu legalnie?

      • 1 1

      • nie kłam patolu

        miał dwa wyroki i zaplacil grzywne kilkadziesiat tysiecy zeby go nie wsadzili do ancla za falszerstwa dokumentow panstwowych.

        • 0 0

  • Super pomysł!!!!!!! (42)

    Linia SKM na Południe jest koniecznością... Tam już mieszka około 100 tys ludzi, to największa dzielnica Gdańska

    • 339 61

    • obecnie 112, ale miejsa jest dla 140 tys. (6)

      Sęk w tym, że ta linia nie obsłuży ich wszyskich. Zerknij na mapę. Jeśli ktoś mieszka na Ujeścisku, Zakoniczynie, w Rębowie, okolicach Warszawskiej, to nigdy z tej linii nie skorzysta. Za daleko do stacji, za długo, naokoło. Moim zdanirm wybiorą tramwaj do centrum

      • 26 25

      • (5)

        Dużo ludzi z tych rejonów dojeżdża na Havla i dalej tramwajem. Czasowo chyba wygodniej by było zjechać na dół i na pętli wskoczyć w sam. Aczkolwiek jak planować taka nitkę to wydaje.mi się że z możliwością dalszego przedłużenia właśnie w okolice np "outlet center"

        • 7 0

        • (4)

          Aby cookowiek "rozluźnić" na Południu to musi być Nowa Świętokrzyska

          • 5 3

          • Nowa Świętokrzyska ma sens, jeśli zostanie połączona z rozbudową węzła w Kowalach, a także modernizacją fragmentu drogi od granic Gdańska do obwodnicy ( ulica Staropolska) . Inaczej cały ruch na nowo powstałej drodze i tak utknie na skrzyżowaniu z ulicą Guderskiego. Tutaj muszą się porozumieć ze sobą gminy i wypracować jakiś sensowny plan.

            • 2 2

          • a co ona Ci da? Tylko to, że dłużej postoisz na Havla i Małomiejskiej?

            • 7 1

          • Wystarczy ustalic mniej gesta zabudowe w calym miescie (1)

            • 0 0

            • dokładnie- to takie proste.

              • 0 0

    • A pracują w OBC (4)

      Także władze miasta, nie bójcie się!
      Do dzieła, to się da zrobić"!!!
      A wtedy dojazd do miejsc pracy w Oliwie będzie prosty, szybki i bezpośredni. I zgodnie z trendami - bez samochodu

      • 38 5

      • Wypad tam

        • 2 9

      • Korpo szczurku

        • 2 7

      • (1)

        Przekładanie papierków, to nie praca..

        • 2 3

        • genau

          • 0 0

    • To jest zaniedbanie poprzedniej wladzy- ta linia powinna powstac zanim sprzedalo sie tyle gruntow deweloperom (2)

      POdziekowaliscie przy urnach? nie, ani razu. ..

      • 74 19

      • Ja podziękowaniem.. takiej pani, co mi długopis dała..

        • 2 0

      • Tak, i zanim wzgórza morenowe wyrosły...

        • 0 0

    • super pomysł, ale władze miasta ne chcą go wdrożyć :( (3)

      • 37 8

      • nie moga juz. a prezydent jest tylko marionetka. zwyklym slupem (2)

        rzadzi kto inny.

        • 29 13

        • Przecież słup przegrał (1)

          A szkoda, bo chciał wprowadzić tramwaj jeżdżący 200km/h

          • 7 8

          • Masz na myśli golarkę?

            Tego od Ewy?

            • 1 1

    • (1)

      Tylko tu rządzi NieDaSię PoKo....

      • 16 6

      • Dobrze, że nie DaSieSwoim PiS da

        • 2 3

    • Mają rozmach sk...... (2)

      lepiej metro tam zrobić i po sprawie.
      Zamiast SKM jakieś szynobusy, ale nie tramwaje i nie pkm
      Wszędzie kolizyjne przejazdy, a co za tym idzie wstrzymywanie ruchu.
      Jeśli by zrobili kolej podwieszaną lub naziemną tak jak mają w Bangkoku lub innych dobrze rozwiniętych krajach to nie widzę przeszkód :)

      • 31 9

      • To ma być przedłuzenie linii z Gdańsk Śródmieście

        Masz tam jakieś szynobusy?
        metro na powierzchni to i w Londynie i w Berlinie i Paryżu.
        Wiadomo, że częściowo pójdzie wykopie, a z podwieszaniem to do mięsnego

        • 16 4

      • I środkiem przez rondo na platynowej korasy

        • 8 1

    • Ale pod twoim oknem ok

      • 4 7

    • (3)

      czekej czekej tramwaj na Łostowickiej to była beka teraz mówią o SKM na Łostowice?

      • 21 2

      • (2)

        Lepsze rozwiazanie - tramwajem do wrzeszczą i tak jechałbym godzinę skm 20 minut , a i z dalszych rewirów ludzie by dojeżdżali żeby nie pchać sie autem do centrum.

        • 10 1

        • (1)

          20 minut? wątpię, a koszty wykonania? poza tym nie jest zwolennikiem ani jednej ani drugiej opcji, toczę bekę z tego, że z tramwaj wyśmiali bo był z innej opcji politycznej a tu promują SKM za miliony, może oba pomysły zrealizować?

          • 11 2

          • Tego nie proponują władze miasta

            One są życzliwie przeciwne temu pomysłowi ;-)
            Piszesz o mieście o którym nie masz pojęcia.
            Skąd Ty jesteś?

            • 3 1

    • metro podziemne powinno byc (7)

      • 12 0

      • czemu akurat podziemne? (2)

        jaki jest atut takiego rozwiązania w porówaniu z istniejącą linią SKM czy PKM?

        • 5 3

        • mniej nap***dala (1)

          • 13 1

          • Wez nie pitol, wez nie przytul!

            • 0 0

      • (1)

        Myśle ze powinno być naziemne takie jak mają w gotham !!! A podziemny to tramwaj wodny można zrobić. Oczywiście eko-tramwaj i eko-metro!!!

        • 10 1

        • Podziemny tramwaj wodny miałby przystanek w pewnym centrum :)

          • 6 0

      • po co podziemnie? (1)

        tam nie ma ścisłej zabudowy jak w centrach wielkich miast.

        • 4 7

        • W centrach wielkich miast gdzie blask neonow zgasl a tam.. pijany gowniarz bije cie w pysk (w skm)

          • 0 0

    • Jestem za o to trzykrotnie, czy musi być pętla? Pozatym moznaby to zrobić troche jak metro w podziemiach tam gdzie koliduje to z zabudowa, tak naprawdę sa tu same wzgórza wiec jest gdzie sie wkopać , żeby było to w dole a ludzie chodzili nad kolejka ale na zwykłym poziomie .

      • 6 1

    • Pętla bez sensu, lepiej dociągnąć tramwaj do Kowal. (2)

      A zaznaczyłem drugą opcję, bo kolej powinna biec do Kolbud (raczej od południa) i dalej do Żukowa Zachodniego i obu stolic Kaszub. Świętokrzyska z całą DW odetchnęłaby lepiej niż po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej!

      Remont odcinka linii Pruszcz Gdański - Łeba to raczej dla Straszyna - Gmina Kolbudy dąży do Gdańska czy w ogóle Trójmiasta.

      • 5 1

      • (1)

        Moze do Wałbrzycha od razu?

        • 1 1

        • Moze. Z przystankiem we Wroclawiu.

          • 0 0

    • Ale ta pętla...

      ...po co?? Przecież typowe Kible itd, Mają dwie kabiny... Tak samo, jak te nowe Pesy jazz Duo ;)

      • 0 0

  • (12)

    Ciekawy pomysł, ale ta pętla to i**otyczna, wystarczy krańcówka na pętli Łostowice Świętokrzyska i zmiana czoła.

    • 134 30

    • Niekoniecznie i**otyczna (2)

      Pod warunkiem, że po przeciwległej stronie pętli powstałby przystanek. Masa ludzi by korzystała i nie musieliby najpierw - w korku - dotrzeć do pętli Łostowice. Bez tego - faktycznie i**otyzm.

      • 18 6

      • moim skromnym zdaniem linia powinna być wpięta w PKM na wysokości przystanku Jasień

        wtedy mamy ładną pętlę przez miasto, ale wymaga to przebudowy układu torowego na Zaspie

        • 28 1

      • Ze szlabanami na Havla?

        Ten projekt, w tej postaci, nie powinien w ogóle opuścić tej debaty.

        • 8 4

    • Dla nich priorytet to tramwaj - który nie ma priorytetu na drogach, ma duzo przysankow co 300m i stoi na światłach (2)

      Tramwaj to taki żółw

      • 20 1

      • w Poznaniu wiele lat temu zrobiono szybki tramwaj. (1)

        • 6 1

        • W Gdańsku będzie robił pętle po osiedlach jak autobusy!!!

          • 8 0

    • najpierw niech przywrócą autobusy z pętli i z Havla do centrum Gdańska, bo nie ma ani jednego! (1)

      Był wczesniej tylko 175 i teraz dojezdża tylko do Siedlec.Skandal,żeby nie było autobusu do Gdańska!

      • 10 2

      • chyba jest 256

        oczywiscie za rzadko jeżdzi

        • 6 0

    • Stracone pokolenie

      koleś myśli o sobie, nie pomyśli o innych dalszych osiedlach południowych. Co za egoista ? Pies ogrodnika - sam nie zje a drugiemu nie da

      • 6 2

    • Krzyżówka torów tramwaj/skm

      Jak chcieli by to rozwiązać? same tory pół biedy, a co z siecią trakcyjną? różne napięcia. Tym bardziej że zaplanowano tam przystanek, więc nie da się przelecieć na opuszczonych odbierakach prądu

      • 2 0

    • Co to jest krańcówka?...

      Serio pytam...

      • 3 0

    • Bo to jest HyperLoop

      • 2 0

  • Najpierw na północ Gdyni kolejkę (9)

    tam dłużej czekają a mnie zamieszania będzie z faktycznym wykonaniem. tylko trzeba chcieć

    • 67 66

    • Nie realne !!!! (2)

      • 1 7

      • Nierealna to jest twoja znajomosc jezka pisanego. (1)

        Masz mature? Kto Ci ja dał?

        • 1 0

        • Ty może powiedz, ze masz, robolu...

          • 0 0

    • nie da się

      chociaż już było

      • 9 0

    • szczurek mówił że się nie da.

      • 3 1

    • gdynia to zad**ie, tak na prawdę przedmieścia Gdańska (2)

      Gdańsk się rozwija, przybywa mieszkańców, gdynia z każdym rokiem traci ok 500 mieszkańców. Po co inwestować w to bagno, którego i tak nie da się już uratować. Lepiej inwestować w metropolię (Gdańsk), która ma przyszłość.

      Taka prawda.

      • 6 14

      • (1)

        Widać po pisowni, że w Gdańsku nie inwestowano za dużo w edukację.

        • 9 1

        • Wrecz likidowano szkoły

          GDynia ma plastyczną - Gdańsk juz nie. Sprzedana deweloperowi z polowa ulicy.

          • 2 1

    • jest bardzo duży budżet na prace wokół Portu - 1.5mld pln

      Samorząd powinien skoordynować potrzeby (dorzucić do budżetu "oszczędności z Karwin?") i ich zaspokojenie również z uwzględnieniem oczekiwań mieszkańców. Jeśli będzą przebudowywane torowiska portu, może warto pomyśleć aby dały możliwość ruchu pasażerskiego wzdłuż Wiśniewskiego?
      To najkrótsza droga na północ

      • 0 0

  • Prędzej PKM pojedzie na południe Gdańska niż na północ Gdyni. (12)

    żadnych inwestycji w Gdyni, cała kasa na imprezki

    • 181 23

    • przecież szczurek w kampani wyborczej mówił, że będzie rowijał miasto:))) (5)

      • 20 4

      • i rozwija - juz ponad 20 lat. (4)

        • 7 11

        • ostanie 10 lat na straty, zero strategicznych inwestycji

          • 24 2

        • jak papier toaletowy

          • 11 0

        • (1)

          Chyba ci się tam jakieś zagubione literki "ro" zaplątały.

          • 4 0

          • to byl sarkazm :)

            • 0 0

    • Latem będą latać samolociki w Gdyni eheheh

      Panie to taka impreza że ho ho.

      • 22 3

    • Ano prędzej będzie

      W końcu za inwestycje kolejowe odpowiada marszałek województwa, kolega władz Gdańska.

      • 8 4

    • (3)

      i niepotrzebna dla mieszkańców Trójmiasta lotnisko na Babich Dołach (skoro jest w Gdańsku, na które łatwo dojechać PKM) gdzie hula wiatr i na które nie ma jak dojechać. Najpierw wybudujcie drogi i kolej i zapewnijcie komunikacje zbiorową w tamte rejony aby można się tam było dostać. Co za rozrzutność mienia komunalnego aby mogły z tego korzystać tylko uprzywilejowane vipy, na które stać aby polatać własnymi samolocikami!

      • 6 3

      • Gwoli rzetelności (2)

        i**otyczne lotnisko było przed PKM

        • 4 0

        • dzięki temu lotnisku PKM jest (1)

          Dzięki temu, że Gdynia ją forsowała jako środek komunikacji między lotniskami z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.
          A potem towarzystwo się "pożarło"...

          • 6 0

          • standardowe efekty "współpracy" z Gdańskiem

            Wystarczy spytać w kuluarach dowolnego przedstawiciela władz dowolnej okolicznej gminy z wyjątkiem Sopotu.

            • 5 0

  • byłoby super praktyczne (8)

    niestety, kompletnie nierealne

    • 90 18

    • jeszcze 20 lat temu realne. Byloby lepsze niz durny projekt PKM (5)

      • 11 11

      • Oba są rozsądne. (2)

        Problemem jest raczej to, że nie ma konkretnej wizji komunikacji w aglomeracji.

        Przykładem jest to, że wieprezydent mówił po komunikacji w Gdańsku, nie w Trójmieście / regionie.

        I tak z ciekawości - czy ktokolwiek z osób, które wzięły udział w debacie przyjechał na to spotkanie komunikacją publiczną? No właśnie.

        • 12 4

        • Byłem 10 lat temu

          ale nie w gw. i powiem Ci, ze juz wtedy wladze mialy to w nosie. Posluchali i robili swoje. tj szkodzili miastu bez konca.

          • 9 0

        • Tak, Co najmniej jedna osoba w swojej wypowiedzi

          tak powiedziała

          • 1 0

      • Jak najbardziej realne. (1)

        Linia na lotnisko jeszcze jakiś czas temu wydawała się całkowitą abstrakcją. A dziś normalka.

        • 6 1

        • Tam byli lobbyści - lotnisko, park technologiczny

          Lobbowali za kolejką a i Urzad Marszałkowski chciał się popisać jak dobrze wyciąga pieniadze z UE....
          W tym wypadku tylko mieszkańcy Południa, Orunii błagają o SKM a to władze mogą olewać, mamić kolejnymi koncepcjami, studiami, przemyśleniami...

          • 3 0

    • ale to kompletnie niemożliwe powiedział dr Kupennweisser z filmu Sek@smisja

      • 3 2

    • Nierealne?

      Podpowiedz nam choćby jeden powód nierealności takiego a nawet znacznie większego projektu?

      • 0 0

  • koniec petli powinien być w Otominie, za wysypiskiem (18)

    linia powinna obejmować Szadółki i Kowale.

    • 171 19

    • (10)

      Powinna być nawet dalej w kierunku Pruszcza, tylko skąd wziąć na to pieniądze.

      • 15 5

      • ile kosztował ecs czy pusty stadion? (9)

        • 22 3

        • (8)

          Taka linia kolejowa kosztowałaby wielokrotnie więcej niż ECS i stadion razem wzięte. Może powinniśmy zapytać reprezentantów naszego regionu o wsparcie finansowe? Co na to przedstawiciele partii rządzącej? Panowie Śniadek, Selin, Smoliński, Horała - chcecie naszych głosów to załatwcie finansowanie dla SKM.

          • 14 14

          • tu trzeba środków unijnych, poprośmy Tuska, Lewandowskiego, Wałęsę (7)

            przecież oni tyle robią dla Pomorza:)))

            • 32 6

            • (6)

              Niestety to rząd rozdziela środki unijne. Adamczyk woli wydawać pieniądze w swoim okręgu wyborczym.

              • 10 12

              • no tak rozdziela od 15 lat ;) nie rozmieszaj mnie. (5)

                Po prostu im nie zalezy na niczym wiecej niz na kasie w euro na swych kontach.

                Adamowiczowi to np zalezalo na komunikacji miejskiej.. w Lipsku. Dlatego w nia pompuje sie nasze pieniadze.

                • 18 2

              • (1)

                Daruj sobie tą prawicową PR-ową papkę. Od 2015 roku skończyły się rządowe inwestycje na Pomorzu.

                • 5 6

              • Sobieszewo?

                Dla Nowaka to kto postawił?
                Modernizację infrastruktury portowo - kolejowej to kto finansuje? Wiadukt na Zaroślaki zabrali?

                • 2 0

              • nic nie kumasz chłopie! (2)

                Akurat od 2007 do 2015 roku bardzo dużo kasy unijnej trafiało na Pomorze i w okolice 3-miasta. Dzięki temu mamy:
                - PKM,
                - tunel pod Martwą Wisłą,
                - trasę Sucharskiego,
                - obwodnicę południową,
                - modernizację i budowę nowych linii tramwajowych w G-ku.
                Te rzeczy mogłyby nie powstać gdyby kasą unijną zarządzał w tym czasie Adamczyk, czy inny pisior. Tak więc brawa dla Tuska, Bieńkowskiej, Nowaka i innych. Bez nich tych wszystkich dróg, linii, obiektów po prostu by nie było i nadal kisiłbyś się w korku na al. Zwycięstwa lub podróżował rozklekotaną 105 po krzywych torach.

                • 11 11

              • grzelak uspokoj sie i zaloz pampersa

                Jesli nie wydaje sie zgody na zbyt gesta zabudowe to nie ma korkow. Proste. trzeba tylko miec swiadomosc w jakim miescie sie zyje.
                Ten tunel to fuszerka. O calej reszcie tzw "inwestycji" szkoda mowic.

                • 0 1

              • grzelak uspokoj sie i zaloz pampersa

                Wystarczy wydawac zgody na mniej gesta zabudowe i ulice nie beda sie korkowac. Ale do tego trzeba swiadomosci w jakim miescie sie zyje. Nie sluzyc slepo dewloperom bo chwilowo łata to kase miasta zadluzonego ponad miare.

                Ten tunel to fuszerka a o reszcie tych tzw "inwestycji" szkoda gadac. PR i i zniszczenie polaci lasow by pozniej na nadmiernej wycince zarobic.Juz daj spokoj -zniszczyliscie miasto.

                • 1 0

    • Najlepiej od razu do niemieckiej granicy (2)

      • 1 6

      • (1)

        To chyba w przeciwnym kierunku, ale jeżeli chcesz budować za własne pieniądze to może być nawet do Portugalii.

        • 7 0

        • Jestem za - to sa nasze pieniadze. Moze zaprzeczysz?

          kolejka podmiejska DO Lizbony 5:10.

          • 3 0

    • a nie w mezowie?

      i o Żukowo zahaczyć :))))

      • 3 5

    • Nie widzę powodu, czemu do Kolbud jej nie dociągnąć, tam już są tory.

      Ile aut mniej by było w centrum. Jak się gminy dogadają to bedzie cudnie.

      • 18 0

    • w życiu !!!!

      niech budują ale cały syf niech zostanie po drugiej stronie obwodnicy....inaczej wyrżną tą resztę lasów w okolicach Otomina....wystarczy zobaczyć jak rżną lasy miedzy Sulminem a Bąkowem .....tam już padło kilkanaście hektarów starego lasu w tym roku ale żaden pseudo-ekolog (teraz zostaje się ekologiem po kilku dniach kursów a nie 5 latach studiów) się nie zainteresował czemu tak tną lasy........

      • 11 3

    • i to byłoby rewelacyjne

      • 1 0

  • Dobrty tytul! (6)

    Cały szkopuł w tym że nasi urzędnicy od samego dołu do samej góry maja tylko "wizje"
    A nam zostaje wierzyć że cokolwiek uda się zrealizować...oczywiście naszym kosztem:)

    • 83 13

    • To co mają powiedzieć biedni mieszkańcy Gdyni (1)

      tam mają wizje jest od 2000roku i kilka puszek z białą farbą.

      • 6 2

      • maja powiedziec. Brawo panie Szczurek

        Glosowac bedziemy na pana do konca i o jeden glos wiecej.

        • 5 0

    • jak zwykle tylko wizje, a na świecie...

      • 2 0

    • Same wizje powiadasz? (1)

      Żadna wizja nie została zrealizowana w Gdańsku / trójmieście w ciągu ostatnich 10 lat?
      Zapraszam do okulisty.

      • 3 1

      • Wystarczy spojrzec d oarchiwum tego portalu jak mialo wygladac forum gdansk.

        calkiem co innego przedstawiali

        • 1 0

    • Kolejny płaczek?

      Popatrz na Gdańsk posierpniowy z 1980 roku i obecny. Zobaczysz wtedy jak się nasze miasto zmieniło i jak wiele wizji wcielono w życie.

      • 1 0

  • Jestem za... (3)

    ...ale termin ewentualnej realizacji faktycznie wydaje się bardzo odległy :-(

    • 63 5

    • Racja (2)

      to wizja na jakieś 25 lat a do tego czasu Gdańsk się całkowicie wyludni. Te odległe dzielnice zarosną krzakami. Bo Budyniowo nie ma perspektyw. To jedynie teraz wydaje się że jest koniunktura ale jak pogrzebać głębiej to nie ma wizji. Bardziej sensowne by było odbudowa lini z Pruszcza przez Kolbudy do lotniska i Wrzeszcza bo by rozgęściła Gdańsk. Tylko że do takich planów trzeba mieć wyobraźnię a lemingi aby dziś. Nachapią się i do domu.

      • 7 9

      • Mózg Ci się wyludnił z szarych komórek. (1)

        • 8 3

        • Masz rację

          Jak czytam wpisy takich jak ty to moje szare komórki emigrują do normalnej krainy bo liczą że ja też tam się udam. Takie przyturlańce jak ty tylko dowalają komukolwiek, natomiast argumentów brak. Moja rodzina 6 pokoleń pracowała na rozwój tego miasta i już 80 lat temu powstawały koncepcje jak rozwinie się miasto i starano się tak planować aby nie było konfliktu. A Gdańsk był wtedy o 60% mniejszy. Ale szkoda czasu ...

          • 2 0

  • (40)

    Inwestycja całkowicie nierealna finansowo. 20 lat temu skreślono rezerwę terenową dla SKM i dzisiaj będziemy albo burzyli nowe domy albo bawili się w metro za grube miliardy, których w budżecie miasta nie ma i nie będzie przez najbliższe 50 lat.

    • 141 30

    • (31)

      Bez przesady z tymi miliardami. Raczej kilkaset milionów. Można wykorzystać dotacje unijne, coś powinno dołożyć PKP, miasto Gdańsk i Urząd Marszałkowski. Oczywiście o ile wszyscy rzeczywiście będą chcieli przejść od słów do czynów.

      • 26 7

      • (18)

        PKP nic nie dołoży, ponieważ nie będą po takiej linii z ogromną pętlą jeździły pociągi regionalne czy dalekobieżne. Urząd Marszałkowski jest spłukany po budowie PKM i też nie będzie finansował linii, która służy wyłącznie potrzebom Gdańska, a Gdańsk, pomijając i**otyczne wydatki na ECS i jakieś festyny o d*pokracji, nie udźwignie tego finansowo.

        • 39 4

        • (8)

          Mówimy o przedłużeniu linii kolejowej nr 250 której właścicielem jest pkp skm. przewoźnikiem będzie również pkp skm. nie widzę powodu dla którego PKP miałoby się nie dołożyć.

          • 18 4

          • pkp skm nie ma kasy na tabor (5)

            A ty tu mówisz o jakieś nierealnej inwestycji.

            • 26 4

            • (4)

              Jesteś pewien, że problemem jest brak kasy a nie dziwna struktura własnościowa spółki? W województwach gdzie marszałek jest właścicielem spółki przewozowej pieniądze na tabor znajdują się bez problemu.

              • 17 4

              • to nie struktura jest dziwna (3)

                a relacje między podmiotami.
                Czy po to aby pić piwo muszę budować browar?
                Marszałek (Świlski) jest włascicielem spółki przewozowej PKM, w kilkunastu procentach też SKM i Regio. Jest też jedynym klientem SKM.

                I co?
                Odpowiedz sobie do rymu...

                • 9 1

              • ale pakiet kontrolny SKM posiada PKP

                a tam filozofia jest prosta - nie przemęczać się. Kto był ambitny - to mu podcięto skrzydła

                • 10 1

              • (1)

                Marszałek jest właścicielem linii kolejowej PKM a nie przewoźnika który po tej linii jeździ. W SKM i PR ma udziały, ale mniejszościowe a więc nie ma w tych spółkach nic do powiedzenia.
                Zobacz jaki tabor mają spółki należące do marszałków(w innych województwach) i sam sobie odpowiedz.

                • 8 1

              • Marszalek jest wlascicielem linii, przewoznika (PKM) i taboru

                Nie ma ludzi, zapleczu i umiejetnosci aby taka dzialalnosci prowadzic.
                Sa to skutki 20 lat liberalnego niszczenia komunikacji zbiorowej w Pomorskiem, bo miala ja "niewidzialna reka rynku" zalatwic. Zamykano linie, zbankrutowano gdanskie ZNTK, ktore w innych regionach robia zaplecze, olano wydzielenie SKM.
                To nie jest sprawa wlasnosc a sposob myslenia i priorytetow.
                Dopiero potok kasy z Unii i strach przed przegrana w wyborach nie o zmobilizowal to towarzycho "wyuczonej bezradnosci".
                Ale wybory wygrane, emerytura pewna wiec mozecie sobie narzekac...

                • 2 0

          • Ja powiem wiecej (1)

            pkp skm jest spólką handlową ja nie widzę podstaw byśmy mieli my się dokładać do jej ekspansji.

            • 8 3

            • czy chcesz, czy nie

              Dokładasz sie do jej ekspansji.
              Tak jak dokładasz się do ekspansji innych podmiotów, od których kupujesz produkty. Równiez pośrednio.
              Czasem ta ekspansja przekracza możliwości "potrzebowskiej" społeczności i wymagane są inne działania niz te opisane w reklamówkach liberałów.

              • 6 2

        • (8)

          Gdańsk (podobnie jak Sopot i Gdynia) jest częścią województwa pomorskiego i organizacja transportu kolejowego spoczywa na marszałku. Nawet jeżeli część podróży odbywa się wyłącznie na terenie Gdańska to dalej jest to obowiązek marszałka.

          • 13 2

          • (7)

            Gdańsk ma w SKM więcej udziałów niż marszałek

            • 5 0

            • Ale PKP ma też ich sporo i wsio blokuje. (6)

              Do tego PKP nie chce ich sprzedać do Marszałka.

              • 7 1

              • a dlaczego mają chcieć? (2)

                Jedyny klient nie ma innej możliwości oddziaływania?

                • 3 0

              • no ma, może trzasnąć drzwiami i powiedzieć "ja chcę innego przewoźnika"

                i tu się pojawia problem, bo na LK9 jest już ciasno (stąd problemy z rozkładem PKM - praktycznie każdy jest dla PKP ważniejszy w ustalaniu rozkładów) a LK250 należy do SKM i nie mają żadnego interesu we wpuszczaniu konkurencji.

                • 3 1

              • A no nie ma.

                • 1 0

              • Sporo?! (2)

                222 218 udziałów (67,0%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna - PKP SA
                34 000 udziałów (10,2%) posiada Województwo Pomorskie.
                42 000 udziałów (12,7%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
                7 000 udziałów (2,1%) posiada Gmina Miasta Sopot.
                21 600 udziałów (6,5%) posiada Gmina Miasta Gdynia.
                4 000 udziałów (1,2%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
                1 020 udziałów (0,3%) posiada Gmina Miejska Rumia.

                Jedyna opcja, jaką ja tu widzę to włączenie PKM do struktury SKM, aby rozwodnić udziały PKP poniżej 50%, jeśli się naiwnie zgodzą.

                • 2 1

              • PKP to wrzód na d... trójmiejskiej komunikacji (1)

                Wystarczy spojrzeć jak funkcjonują koleje okołomiejskie w innych województwach (wielkopolskie, dolnośląskie) - niestety dopóki nie uda się wyrwać SKMki dopóty peeerelowskie g... by PRL trwać będzie.

                • 1 3

              • Podziekuj Buzkowi (zmiany od 1999-2003)

                dostosowywanie do UE dalo ci taka SKM

                • 1 1

      • Chyba sobie jaja robisz (4)

        Ta droga została zaplanowana przez jakiegoś bezmózga.
        W pierwszej części wymuszała by wyburzenie sporej ilości budynków na Małomiejskiej, a do tego wyburzenie części szkoły. Potem kolizja z pętlą świętokrzyska.
        A jak zobaczyłem już tą pętlę to się uśmiałem. W części północnej ona wymaga wyburzenia budynków i to nowych, a do tego przy guderskiego dopiero co powstały domy. Wycięcie lasu pomiędzy zalewem świętokrzyska 1 i 2.
        Do tego hałas i rozdział osiedli.
        Nie wiem kto wpadł na taką bzdurę, ale to nic nie usprawni, a jedynie wszystkich wkurzy.

        • 22 8

        • (1)

          A gdzie jest powiedziane, że nie można burzyć nowych budynków? Jeżeli jest to usprawiedliwione interesem społecznym to jak najbardziej można.
          Mieszkańcy południa powinni się zdecydować czy chcą ciszy, czy dobrego dojazdu. Albo jedno albo drugie.

          • 9 15

          • Nigdzie tylko jemu sie to w glowie nie miesci

            Ze miasto wiecej budynkow zwyczajnie nie pomiesci ze wzgledu na skopany decyzjami budynia uklad urbanistyczny miasta.

            • 3 0

        • na małomiejskiej w jej dolnym szlaku są same walące sie budy do wyburzenia

          • 7 2

        • i co z tego. W oliwie wyburzono calkiem nowy biurowiec

          Mozna takze wyburzyc olivia six i odzyskac grunt. To samo forum Gdansk, ktorego miasto ma 50 procent udzialom. Wystarczy to odkupic i mozna.
          Dulkiewicz do dziela. rob zbiorke na odkup ziemi, ktora twoj prynypal oddal za bezcen.

          • 4 1

      • Nie patrz na te nieczytelne mapki (6)

        Zapraszam w teren, wtedy zobaczysz o jak wielkiej inwestycji jest ten artykuł.

        • 8 1

        • (5)

          Pierwszy etap do pętli Łostowice Świętokrzyska to 4 kilometry. Znacznie dłuższa PKM kosztował miliard.

          • 6 0

          • Tylko, że PKM w większości została rozplanowana na starej linii kolejowej. (4)

            Wiesz, to jest troszkę inaczej , niż zabudować teren i kombinować, jak tu teraz wcisnąć infrastrukturę kolejową.

            • 13 3

            • (3)

              PKM tania nie była, bo jest dużo obiektów inżynieryjnych. Estakada przy lotnisku też swoje kosztowała.

              • 9 1

              • Oczywiście, że trzeba było wybudować nowe obiekty na PKM, bo (2)

                trudno aby zachowały się te przedwojenne. Chodzi bardziej o to, że jak spojrzysz na mapę, to PKM poszła po terenach tak jakby naturalnie czekających na taką inwestycję (część starej linii na Kokoszki). Natomiast z artykułu można się domyślać, że ta wizja nigdy nie była choćby częścią jakiejkolwiek koncepcji transportowej rozbudowy miasta.

                • 4 1

              • Była (1)

                Wpisz w google "plany rozwoju skm trójmiasto" i znajdziesz plany skm w tym miejscu (szukaj w obrazach). Np. tam gdzie jest wieża GSM w okolicy Porębskiego/Kłoczkowskiego SKM miała się rozdzielać na linię w strone Pruszcza i w stronę Kokoszek/lotniska.

                • 1 0

              • Tak przyznaję rację. Lata 70te, jest na planie nitka południowa SKM

                (Wariant II). Co prawda jest info, że były to plany najmniej realistyczne ale szkoda, że nie zostały zrealizowane.
                Pozdrawiam

                • 1 0

    • ja bym burzył. Ale nie tylko tam. (2)

      Wiekszosc powstalych tzw "inwestycji" korkujacych miasto powinno spotkac to samo. To byloby rowniez dobre dla powrotu do dobrej komunikacji publicznej.

      • 12 4

      • Zróbmy drugą warszawę z czasów Kaczora (1)

        Schody na drogach to było to...

        • 1 3

        • o czym ty majaczysz?

          • 1 0

    • Przecież ta rewolucyjna linia kolejowa (2)

      To koszt rocznych inwestycji drogowych w Gdańsku. Wywalamy na drogi setki milionów złotych rocznie, ale na kolej to już osiągnęliśmy sufit... Nic nie robiąc...

      • 16 1

      • Tu raczej sufit bo UE nie sfinansuje miastu czegoś co nie miasto a województwo ma w swoich zadaniach.

        • 2 6

      • Sufit to chodziłao o dopłaty do przewozów przez marszałka

        • 1 0

    • (1)

      Ile lat upłynęło od podobnego etapu "wizji" dla PKM do jej realizacji? A pieniędzy było znacznie mniej. Zamiast wyrzucać miliard w błoto tunelu pod Pachołkiem, który już całkiem zakorkuje 3miasto, warto myśleć o odważnych rozwiązaniach w zakresie transportu publicznego dla jednej z najludniejszych dzielnic Gdańska.

      • 20 1

      • Dokładnie!!!

        Tunel pod Pachołkiem to mega droga paranoja wpuszczająca tranzyt z Drogi Kaszubskiej i Portu Gdynia do Gdańska w Pas Nadmorski!!
        Zamiast tego koniecznym jest zaproponowanie szybkiego transportu miejskiego dla Południa i Orunii

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane