Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

23 października 2017 (artykuł sprzed 4 lat)
Maciej Naskręt
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. Więcej zdjęć (5)

Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

graf. trojmiasto.pl

Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.

graf. trojmiasto.pl

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:
  • pełną koniczynę;
  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;
  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. Więcej zdjęć (5)

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.

fot. Michał Jelionek/Trojmiasto.pl

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.

fot. Michał Jelionek/Trojmiasto.pl

Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.
Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?
49%

bardzo dobrze, węzeł diamentowy to optymalne rozwiązanie

25%

dobrze, to ciekawy pomysł, ale kierowcy będą mieli problemy

15%

przeciętnie, będzie dużo zamieszania na drodze

11%

źle, węzeł diamentowy niczego nie rozwiąże

zakończona

łącznie głosów: 3016

Opinie (273) ponad 10 zablokowanych

  • (15)

    Znakomite wieści - diamentowe węzły są tanie w budowie, a bardzo przepustowe - poguglajcie "diverging diamond interchange" :)

    PS. Pasuje do tej całej Srebrzystej Podkowy taki Diamentowy Węzeł ;)

    • 137 20

    • (1)

      są tanie a czekać na nie będziemy z 10 lat

      • 12 2

      • Byłoby znacznie lepiej...

        ...gdyby miejsca przecięcia jezdni były na innych poziomach, bezkolizyjne bez świateł

        TO by było najlepsze - ale kosztowne - rozwiązanie

        • 2 0

    • Uważam, że ten węzeł powinien mieć jedynie korekty, a powinien powstać nowy jako wlot do obwodnicy z Nowej Świetokrzyskiej (3)

      Wg durnych planów Nowa Świętokrzyska ma wejść w wąskie gardło Kowal zamiast wlecieć do obwodnicy za węzłem Kowale w kierunku Łodzi.

      • 10 4

      • "Nowa Świętokrzyska ma wejść w wąskie gardło Kowal"

        dokładnie przecież to tam są największe korki i rozbudowa tego węzła nawet to 10 pasów nic nie pomoże bo pierwsze światał przy orlenia załatwią sprawę

        • 18 2

      • Nowa Świętokrzyska

        Zanim się doczekamy tej drogi, to będzie rok 2030. Pamiętajmy też, że jedynym inwestorem tej drogi jest miasto Gdańsk, a Kowale to już inna gmina. W polskich warunkach uzgodnienie warunków takiej wspólnej inwestycji jest nierealne. :)

        • 5 0

      • Wpuszczanie Nowej Świętokrzyskiej dalej w stronę Łodzi to głupota. Tą rolę spełni Nowa Niepołomicka i Starogardzka. Jedziesz z Gdańska Południe np. Oo Gdynia - chcesz jechać dookoła przez Borkowo? Nie wspominając o

        Wpuszczanie Nowej Świętokrzyskiej dalej w stronę Łodzi to głupota. Tą rolę spełni Nowa Niepołomicka i Starogardzka. Jedziesz z Gdańska Południe np. Oo Gdynia - chcesz jechać dookoła przez Borkowo? Nie wspominając o dodatkowych kosztach budowy wiaduktu.

        Jedyna wątpliwość, to czy zjazd od strony Gdyni do Gdańska nie będzie wąskim gardłem tego projektu.

        • 0 0

    • Przecież rodowici kaszubi w passatach i audicach się tam zgubią...

      • 21 9

    • niech mi ktos wytłumaczy... (2)

      po uj ten wezel jest diamentowy?

      • 11 4

      • (1)

        Żeby tanio było to teren gminy kolbudy

        • 3 1

        • droga też jest gminy kolbudy?

          • 1 1

    • oni tu jakieś diamenty chcą wprowadzać

      a zwykłego ronda nie potrafią dobrze zbudować.
      Karyny i inne jełopy i tak tego nie ogarną.

      • 9 8

    • tanie w budowie nie oznacza

      że tanio zbudują. Miś też był ze słomy a ile kosztował !

      • 1 1

    • (1)

      Który to węzeł? Ten gdzie ciągle śmierdzi?

      • 0 3

      • Nie, następny

        • 1 0

    • Bardzo dobre rozwiązanie, pod warunkiem, że zamiast świateł na krzyżówkach robimy wiadukty. Inaczej to po prostu kolejne skrzyżowanie ze światłami ograniczające ruch.

      • 1 0

  • Pomysł dobry (25)

    Ale wszystko co jest bardziej skomplikowane niż jazda po jednym pasie od razu wyklucza użytkowników rejestracji GWE i GKA

    • 488 57

    • ) (8)

      Plus GA,GD i GKA)

      • 31 70

      • (5)

        Od gd i ga bym zaczela wyliczanke.

        • 24 61

        • no szczyt absurdu to widzisz rejestrację GKA itp (4)

          a na listwie jestem z gdańska hahahahahahaha kocham słoiki o poranku :) a jak wpuścisz takiego to nawet ci palca nie pokarze,,,,, a z drugiej strony widzisz GD i listwę jestem z gdańska,,,,,,, to q niby z warszawy hahahaha

          • 7 25

          • (1)

            Palca to chyba karać nie trzeba. A tak swoją drogą, to te słoiki mają przynajmniej niedziurawe drogi, a nie to co WY, mieszczanie - z każdej strony przy przekroczeniu miasta Gdańsk wjeżdża się w jedną, gigantyczną dziurę.

            • 11 6

            • To nyech siedzą u siebie...
              Zapomnialem.... tam nie zarobia na opałowy do paska

              • 11 5

          • Też to uwielbiam (1)

            Nalepka "Gdynia moje miasto", a rejestracja NMR albo CBY.

            • 3 3

            • Muszą się dowartościować jak wracają na weekend w swoje rodzinne strony

              • 1 0

      • Ja to bym ujął tak (1)

        GA, GKA, GWE, GND, GSP GKS przyjeżdżają z tych wsi i nagle takie duże przestrzenie i głupieją z prędkością zajeżdzaniem prawidłowo jeżdżącym tubylcom.

        • 42 29

        • Tubylców to wujkowie prezesa strzałem w tył głowy. Robili miejsce dla swoich czerwonych

          podrzutków.

          • 0 1

    • (1)

      O! Miszcz prostej się odezwał!Ciekawe dlaczego OC jest najdroższe właśnie w Gdańsku?

      • 27 10

      • przez ćwoków z prowincji !!!!

        • 22 23

    • zapominalski

      zapomniales o GA i GD bo tam jest najwięcej oszołomów za kółkiem

      • 9 15

    • "THE BEST interchange" skrzyżowanie Armii Krajowej - Havla - Łostowicka (1)

      Korek na Armii Krajowej na skrzyżowowaniu z Łostowicką...skąd my to znamy ? Czy ta wielkopomna inwestycja doczeka się kiedyś realizacji ? Czy jest on w wizji do 2045 roku ? "Zaniechano budowy wiaduktów nad ul. Łostowicką, pozostawiono rezerwę terenową " ....to było koło roku 2000

      • 22 0

      • Wiadukt by się przydał
        Odkorkowal by górne tarasy a jedynie przypcjalby Armii Krajowej na dole.
        Ale za to zawsze można ominąć to tramwajem

        • 2 1

    • (3)

      Odp...ol się od GWE, GKA i innych. W każdej grupie kierowców z różnych części Polski są dobrzy kierowcy i są bardzo kiepscy kierowcy. Wrzucanie pewnych grup do jednego worka jest idiotyzmem.

      • 16 25

      • no nie zupełnie (1)

        ktoś kto całe życie jeździ tylko polnymi drogami od jednej wioski do drugiej, staje się zagrożeniem, gdy wjeżdża raz na ruski rok do dużego miasta, w którym jest full skomplikowanych skrzyżowań, pieszych i dróg jednokierunkowych.

        • 11 15

        • Za to ktoś kto całe życie jeździ po mieście, na weekend jedzie na kaszuby 40km/h ze strachu ściskając kierownicę bo zakręty są, a za nim kilometr korka

          • 13 6

      • Jest odmianą rasizmu na pewno, bo dziwnym trafem te niechciane rejestracje są z kaszubskojęzycznych powiatów.

        • 1 2

    • Jezu jaki jestem naznaczony, mam GKA a nie jestem z kartuz, ja tam tylko mieszkam, jestem z Gdańska:(

      • 13 4

    • Ojoj

      Kowale to nie Trójmiasto, nie piszcie o nich bo szlachta się obruszy.

      • 1 3

    • Dziecinne podejacie

      Dziecinne podejscie oceniac kierowce po blachach

      • 7 0

    • A jak sie ma do tego GST ????

      • 2 0

    • Ci na GWE i Gka

      maja najlepsze bryki więc mają więcej rozumu niż ty w starym golfie więc sobie poradzą nie bój żaby

      • 2 4

    • co ty wiesz

      ty się o nich nie martw. Ty jak widzisz 2 pasy, ktore zwężają się za 500m to już pewnie wskakujesz na prawy i trzymasz się go kurczowo i za ch.....ja nie wpuścisz nikogo na suwak, więc ci jeden pas wystarczy.

      • 1 0

    • Pisał Rusek albo co? Pół Trójmiasta za dzieciaka jeździło z takim numetem:)

      • 0 0

  • no.. wszystko fajnie (14)

    .. ale jak Ci z Kartuz i Koscierzyny sobie poradzą ???

    • 339 37

    • Plus Puck, Wejherowo, Braniewo itd.

      • 28 5

    • (6)

      Wy w Gdańsku sami mistrzowie kierownicy tylko pouczać i śmiać się potraficie,tylko że to gdańszczanie są najgorszymi kierowcami w całej Polsce.Nie ma to jak łajzy i nieudacznicy wywyższają się w internecie,macie zryte czerepy i kompleksy nie do wyleczenia,pewnie jakaś Bolkowa przypadłość.

      • 28 47

      • (5)

        jak na razie to ty sznurku wiejski leczysz kompleksy,pewnie kibic arki

        • 17 11

        • (2)

          Leczy kompleksy? Czy stwierdza fakty? Zabolało?

          • 9 10

          • jak cię bolą gdańscy kierowcy to tu nie przyjeżdżaj (1)

            tyle w temacie

            • 13 4

            • To może wy nie wyjeżdżajcie ze swojego wsiowa skoro wszędzie jest źle ,tylko Gdańsk niemiecki z budyniem na czele i Bolkiem konfidentem jest wspaniały.

              • 3 3

        • (1)

          Leczy bo u nich g*wno jest, miasto bez historii i przyszłości

          • 1 3

          • Wy za to macie historię,bolka konfidenta.

            • 3 2

    • Nie poradzą jeśli oznakowanie pionowe i poziome będzie słabe (1)

      Przez większość roku linii na jezdniach praktycznie nie widać, do tego nie-intuicyjność i tradycyjne ułaństwo = regularne dzwony.

      • 9 1

      • kamera na każdej krzyżówce i po sprawie

        jak kaszubstwo zapłaci parę razy wyższą składkę to się w końcu nauczy

        • 8 1

    • a kierowcy z bmw, audi - cóż oni poczną ???

      • 3 0

    • Ale śmieszne..

      Martw się o swojego ojca jak tam sobie poradzi w swoim Matizie jadąc w niedzielę

      • 1 0

    • Świetnie sobie radzą...

      Korkuje się dopiero na opłotkach Gdańska kiedy to Ci "wspaniali" wracają do swoich mieszkań.... no i chyba sobie z tym nie radzą bo inne gminy muszą przebudować swoje drogi aby im jeździło się lepiej

      • 0 0

    • Myślę, że oni sobie lepiej radzą niż "rodowici gdańszczanie"

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.