• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Województwo szuka przewoźnika kolejowego

Maciej Naskręt
2 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na razie rewolucji w kursowaniu pociągów po linii PKM nie będzie. Na razie rewolucji w kursowaniu pociągów po linii PKM nie będzie.

W grudniu kończy się umowa na przewozy kolejowe pasażerów na liniach aglomeracyjnych, w tym PKM, a także na szlakach regionalnych na Pomorzu. Dlatego samorząd województwa szuka przewoźników na kolejny rok. Nie ma się co oszukiwać: na wejście nowego przewoźnika nie ma szans.



Którego z przewoźników regionalnych oceniasz najwyżej?

Władze samorządu województwa pomorskiego ogłosiły przetarg na przewóz pasażerów kolejami na Pomorzu.

- Istotnych dla pasażera zmian nie ma. Opieramy się na dotychczasowej umowie przewozowej - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Zamówienie podzielone zostało na dwie części: aglomeracyjne i regionalne.

Pierwsza część obejmuje przewozy na terenie aglomeracji, które dodatkowo podzielono na podzadania.

  1. Pierwsze obejmuje linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia.
  2. Drugie podzadanie to linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście.


Na obsługę tych tras samorząd chce wydać 50 mln zł netto.

Druga część obejmuje trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn.

Szacunkowa wartość zamówienia w tym przypadku to 36 mln zł netto.

Termin składania ofert mija 16 października. O wyborze w obu przypadkach zadecydują cena w 60 proc., termin płatności rat rekompensaty w 10 proc., a także honorowanie biletów okresowych na wspólnym odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia (30 proc.).

W ramach udzielonego zamówienia wykonawca otrzyma w dzierżawie od województwa łącznie 45 składów. W ramach udzielonego zamówienia wykonawca otrzyma w dzierżawie od województwa łącznie 45 składów.
Raczej bez szans na duże zmiany przewoźników

Umowa na przewozy ma zacząć obowiązywać w połowie grudnia, kiedy to wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Krótki czas na składanie ofert eliminuje potencjalnych przewoźników spoza Pomorza.

Częściami zamówienia z pewnością podzielą się Przewozy Regionalne i SKM Trójmiasto. Obecnie część aglomeracyjną obsługuje SKM-ka, natomiast linie regionalne trafiły do konsorcjum spółek SKM i Przewozy Regionalne.

Dlaczego umowa będzie tylko na rok?

Zamówienie na przewozy przewiduje kontrakt na jeden rok. Takie rozwiązanie jest często krytykowane przez samych przewoźników. Brak pewności wykonywania przewozów przez dłuższy czas sprawia, że przewoźnicy nie chcą inwestować w infrastrukturę dla pasażerów, np. biletomaty.

Dlaczego kolejny raz przewoźnicy mogą liczyć tylko na roczny kontrakt?

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, gdzie przetarg na przewozy będzie organizowany raz na kilka lat dla całego rynku przewozów na Pomorzu. Można będzie tak zrobić dopiero w 2020 r., kiedy zakończy się wieloletnia umowa na przewozy w regionie podpisana z Przewozami Regionalnymi w 2015 r. - wyjaśnia Ryszard Świlski.

Miejsca

Opinie (164) 4 zablokowane

  • (9)

    Już dawno po terminie wniosków rozkładowych. Znowu rozkład jazdy będzie kiepski, bo trzeba będzie dopasować się do innych przewoźników.

    • 54 1

    • Rozkład jest na stronie plk (1)

      • 3 5

      • Przygotowałem rozkład pkm który byłby najlepszy dla Gdańska:

        Pon-pt:
        Sob:
        Niedziela:

        • 4 2

    • przetarg na rok...czyli znow na przekór calej Polsce.
      takie podejscie uniemozliwia zakup nowego taboru przez Przewozy Regionalne.
      A sklady maja juz czesto ponad 50 lat..
      Koszta eksploatacji i przegladow starych trupow wzrastaja lawinowo.

      Urzad Marszlakowski powinien pojechac na nauki do UM woj. Wilekopolskiego.

      • 9 0

    • Zamiast tej nierentownej PKM - ki (4)

      trzeba dofinansować SKM, która jest najważniejszym przewoźnikiem w całej aglomeracji od Wejherowa po Pruszcz. Powinni kupić nowy tabor do SKM zamiast wywalać kasę na PKM gdzie dopłata do jednego pasażera to 25zł. Od początku jej istnienia obcięli połowę połączeń bo składy wożą powietrze. Jedynie na trasie Gdynia - Kościerzyna i Kartuzy Gdańsk to się może opłacać.

      • 5 3

      • (1)

        PKMka jest rentowna. Tylko szynobusy ciagle aie psuja.
        To nasi "fachowcy" od optymalizacji z UM stwierdzili ze elektryfikacja trasy nie potrzebna :)

        • 3 3

        • Jakiej trasy?
          Pojedziesz PKM na prąd do stacji Gdańsk-Rębiechowo i przesiądziesz się na pociąg spalinowy, by dojechać do Gdyni po niezelektryfikowanej trasie należącej do PLK?

          • 0 0

      • (1)

        skm też jest nierentowna. Każdy publiczny przewoznik jezdzi na dotacjach

        • 6 0

        • Drogi sa znacznie bardziej nierentowne. Lawki w parku i same parki tez. Tak sie tego nie liczy. Zysk jest rozlozony.

          • 2 0

    • Dokładnie , przereklamowane i drogie oraz nie tanie , oraz problem , łaske robią że wogóle jeżdzą coś

      • 0 0

  • tylko nie SKM Trójmiasto (20)

    Szkoda , że nie ma szans na Arrivę czy Koleje Mazowieckie

    SKM - brak wizji rozwoju, czasy przejazdu z lat ,70, tabor z muzeum, kosmiczna taryfa biletowa (brak możliwości łączenia nominałów biletów), ciągle odwoływane kursy, rozkład PKM jak pksu itp itd

    • 175 14

    • Za tabor nie odpowiada SKM. ... odpowiada właściciel (15)

      To właściciel decyduje o dofinansowaniu lub nie spółki. .. poczytaj ile marszałek woj. Mazowieckiego wpompował w koleje mazowieckie.. to jakby SKM dostało te kasę to byśmy mieli złote klamki w nowych składach. Zarząd SKM można winić za jedno ... ze dali się wyrzucić z połączeń do Tczewa i innych miast....no i na pewno za stronę informacyjną. Tu się zgodzę ze KM w warszawie jest w tej materii daleko do przodu...

      • 10 11

      • (12)

        SKM jest właścicielem taboru. Lepiej stworzyć coś od nowa, z innym zarządem niż pompować kasę w coś co nie działa

        • 18 3

        • To twórz ;))) (11)

          Nawet Marszałek w wawie nie wyszedł ze Przewozów regionalnych pomimo że ma SWOJE koleje mazowieckie... oj ja bym chciał aby mnie takie tgv woziło do pracy ...albo poduszkowiec ...ale znam realia. ..;))) poza tym chcesz tworzyć nowe... może nowe tory obok tych co należą do SKM. .. bo jak tam wpusisz nowego ??? Ty byś pozwolił aby aby ktoś ci w domu wstawił swoje łóżko ??? Najpierw trzeba przejść SKM przez samorząd ..ale szerszy niż trójmiejski... później myśleć o umowie wieloletniej na usługi. ..a potem kupować nowy tabor... odpowiedni do typu trasy ... bo nie sprawdzałem ale coś mi się wydaje ze te modernizację SKM ... nie wnoszą wielkiej poprawy w przyspieszeniu pojazdów. Czyli nawet jak kupią nowe ..to ograniczy je prędkość przyspieszenia tych zmodernizowanych pojazdów. .. a tu należy szukać oszczędności w czasie przejazdów. ..obok szerokich drzwi i likwidacji dziury podłogowej. ...

          • 3 5

          • (9)

            SKM nie wygra przetargu to odsprzedaży tory bo nie będzie się opłacało je utrzymywać. A jak nie odsprzeda to się odgórnie zlikwiduje tą spółkę

            • 2 1

            • O likwidacji decyduje właściciel (5)

              2. Jak nie wygra ???? A niby kto wygra jak nie będzie miał po czym jeździć ? ;))) tory są SKM. Po tzw. Dalekobierznych się nie da ...wąskie gardła. .. 3. Kto nagle ma taki tabor aby zastąpić SKM. .. 4. Kto ma bazę swrwisujaca ? Tu jest i będzie monopol SKM! !! A od właściciela zależy czy spółka będzie akceptowana przez społeczeństwo ;)) bo to właściciel ma wpływ na zarząd oraz inwestycje w spółce. ..

              • 2 2

              • Ty wez dobie poczytaj artykul

                To nie jest przetarg na obsługę SKM i to nie SKM jest właścicielem szyn i taboru PKM oraz regionalnych.

                Normalnie pitolisz jak kondomita o demokracji...

                • 2 4

              • (3)

                Próbujesz zrzucić winę na województwo, które jest bogu ducha winne. SKMki są własnością SKM, która należy praktycznie cała do Skarbu Państwa. Tory "trójmiejskie" nie są własnością SKM - należą do Skarbu Państwa, ale zostały monopolistycznie oddane w dzierżawę dla SKMki.

                Jeśli województwo lub Gdańsk, miałby pompować kasę w tabor przewoźnika, nad którym nie ma praktycznie żadnej władzy, to byłby głupcem.

                Województwo ma jedyną alternatywę w stworzeniu nowego przewoźnika, ale nie bardzo może, bo na linię trójmiejską monopol ma SKM.

                • 3 2

              • (2)

                Ale chyba ktos w rzadzie odpowiada za pkp i na szczeblu centralnym nalezy to uporzadkowac

                • 0 1

              • 8 lat POrządkowali to POlitycy (1)

                A w województwie nawet dluzej

                Efekt? 10 przystankow PKM wybudowanych w Gdansku a zero w Gdyni. Totalnie deficytowa PKM (25 zl doplaty do kazdego pasażera, w sumie 50 mln rocznie)

                • 0 5

              • O, sojowa vel kochanka durna? :)

                • 0 0

            • (2)

              Będzie pobierało tyle kasy za użytkowanie torów że innym przewoźnikom nie będzie się opłacało tutaj startować. Odgórnie zlikwidować? A co to, centralne planowanie? Większościowym udziałowcem SKM jest PKP SA, czyli w zasadzie Skarb Państwa, i to on musiałby się zgodzić na zlikwidowanie spółki na co się nie zgodzi i dobrze.

              • 1 1

              • (1)

                No to trzeba im te tory odgornie odebrac i przekazac w zarzadzanie wkadzom wojewodzkim badz czasiwobfirmiebktora wygra przetarg

                • 0 2

              • nie pitol

                Chcesz oddać zarządzaniu władzom wojewódzkim co wydali prawie miliard zł na nierentowną PKM? Przecież to rozbój w biały dzień, że nikt nie policzył czy to się w ogóle opłaca przed budową tego śmiesznego tworu. Dopiero kilka miesięcy po się obudzili, że pociągi wożą powietrze i trzeba zlikwidować połowę połączeń. Ja dziękuję za taką ''władzę''

                • 0 0

          • gratuluje...

            Koleje Mazowieckie to dawny mazowiecki oddział PR. Obecnie, jedyne pociągi przewozów regionalnych w Warszawie to Łódź - Warszawa - Łódź ;)

            • 0 1

      • Jakby SKM dostała tyle kasy co KM to budyń by miał jeszcze ze trzy nowe mieszkania z tej kasy

        • 3 3

      • złote klamki w kiblach en57

        • 0 0

    • (2)

      Ty sie ciesz ze masz skm ktora w zaaadzie jeat wlasnoscia skarbu Panstwa.
      Dostanies Polregio i bedzies płakał. Tam nic nie trzyma sie kupu. tak go wspiera Urzad Marszalkowski.

      • 6 0

      • Masz racje. Na SKM przewożąca 40 mln pasazerow rocznie dal marszalek 20 mln zl (1)

        A PKM przewożąca 2 mln pasażerów rocznie dotowal 50 mln zl w 2016.

        • 7 1

        • coz tak zadecydowali..aby nie elektryfikowac trasy.
          a szynobusy ciagle maja awarie a ich koszt ekploatacji jest duzy.

          • 0 0

    • Gdynia

      W latach 70 tych czasy przejazdów (taborem S-Bahn) były lepsze niż dzisiaj.

      • 7 0

  • Slawek Zegarek zna się na tym (7)

    Ewentualnie Józek Bonk

    • 50 27

    • kolejny debil od jaworskiego (1)

      • 11 5

      • Jak przeciw korupcji to zaraz debil od Jaworskiego?

        Nie bądź smieszny peowski parobku i sprzedawczyku...

        • 7 10

    • (2)

      Akurat zakup pendolino to byl strzal w dziesiatke.

      • 8 7

      • Masz na mysli 10 baniek lapowki? (1)

        • 5 3

        • A Zbysia prokuratura już wysmażyła oskarżenie?
          Nie?
          Po dwóch latach nie?
          To jaka k...a łapówka?

          • 3 0

    • (1)

      A może zamiast politykować zrobicie coś dla ludzi. Zbudujecie S6 lub kupicie nowy tabor dla SKM. Chętnie poznam listę PiS-owskich inwestycji na Pomorzu.

      • 11 2

      • Tu nie chodzi o partie. No sory ja jestem za PO ale ten marszalek juz dawno na zbity pysk powinien przegnac ludzi odpowiedzialnych za transport kolejowy.

        ani jednego nowego pociagu dla Przewozow Regionalnych...inni juz wymieniaja niegdys wymienione..to dyskwalifikuje i marszalka i tych ludzi tam vo siedza i pierdza w stolki

        • 3 0

  • (4)

    Samorządy powinny się dogadać i przejąć ruch aglomeracyjny od PKP SKM. Tylko wtedy będzie szansa na modernizację taboru i wspólny bilet po normalnej cenie a nie jako suma biletu SKM+cześć za bilet samorządowy

    Im szybciej pozbędziemy się SKM tym lepiej dla całego regionu

    • 68 5

    • PKP nie chce sprzedać SKM (3)

      LK250 jest własnością SKMki, więc nikt inny tam nie wejdzie.

      • 3 2

      • (2)

        Jak przegraja przetarg to nie beda mogli zarabuac. Wtedy Pkp ich zlikwiduje bo beda niepotrzebnym kosztem. Infrastruktura bedzie do odkupienua za pol darmo.

        • 1 1

        • (1)

          Będą zarabiać na opłacie za użytkowanie infrastruktury jak PLK.

          • 1 0

          • Jak im nikt nie zaplaci to nie beda

            • 0 0

  • Żebyście się nie zdziwili jak przyjdzie nowy gracz z ciechocinka. (1)

    • 34 2

    • Wszystko lepsze niż SKM

      • 24 4

  • (1)

    Mamy dobrych przewoźników. Nie ma lepszych:)

    • 8 38

    • Ten chory znowu zapodał..

      • 7 0

  • PKM dobra opcja. (6)

    Zostawiam autko na parkingu i jadę kolejką. Czytam książkę, słucham muzyki. A wcześniej tylko gaz hamulec, gaz hamulec.
    Może i czasowo na to samo wychodzi ale bez nerwów. Nawet podejść trochę do roboty nie szkodzi. Szkoda tylko ze w godzinach szczytu 7-9 nie jeżdżą podwójne, bo czasami wejść nie idzie.

    • 75 14

    • Wejść nie idzie (3)

      To gdzie czytasz książkę?
      Na peronie? Czy w wc?

      • 12 5

      • Wpis marketingowy

        Czuć z daleka...

        • 5 7

      • Jak wracam popołudniu jest wiecej miejsca i mozna poczytac. (1)

        • 3 2

        • tez czytam, metki z koszul sasiadow obok. czasem od stringow

          Jak scisk wycisnie conieco na wierzch

          • 1 0

    • (1)

      Po prostu PKM w kierunku z i do Żukowa są "zapchane", a te z Gdyni luźniejsze. Po południu jednak do Gdyni z Wrzeszcza jest np. ... 16:31, a następna 17:49. Poza tym, jeżeli ktoś wsiada w Rębiechowie, na 80% usiądzie (w tych z Gdyni), w Jasieniu szansa... może 20%, z powrotem zaś we Wrzeszczu raczej się usiądzie, jeżeli się dosiądzie na Strzyżach miejsc może już nie starczyć. Pisze o tzw. "godzinach szczytu" w dni robocze (w pozostałych przypadkach faktycznie lepszą opcją jest autko). Mam podobne odczucia jak przedmówca, czasowo może nie zyskuję, ale oszczędność na "nerwach" spędzonych w korkach i poczuciu zmarnowanego czasu całkiem inna.
      Chociaż oddam atakujących SKM, że rozkładu... nie rozumiem! (patrz choćby podany wyżej przykład)

      • 4 0

      • to ci wytłumaczę

        od Kacka od Gdyni jest tylko jeden tor czynny ( budowa przystanków) tabor się psuje, a poza godzinami szczytu jest pusto , po godz 18tej jeżdzi po kilka osób i to przedewszystkim między wrzeszczem a lotniskiem. A dopłacać trzeba i to bardzo dużo.

        • 1 0

  • tytul (2)

    powinien brzmiec.......udaje,ze szuka.To wszystko fikcja,bedzie tak jak bylo....stary,halasliwy,brudny i smierdzacy tabor,no i zadowoleni z siebie szrfowie SKM i PR....

    • 65 1

    • (1)

      tabor i tak byłby ten sam. w przypadku pkm włascicielem składów jest marszałek. skm to "tylko" obsługa tych składów

      • 5 0

      • racja! Ale powinno być MARNA obsługa!

        • 0 0

  • prawo zabrania wejścia firm z zagranicy. (10)

    Gdyby weszła Deutche Bahn to byłby niesamowity przeskok jakościowy.

    • 56 23

    • Taaa DB i menele , patole , rowerzyści i polscy podróżni syfiarze....

      DB to chetnie wejdzie na inne rynki ale nie do nas...

      • 7 12

    • (4)

      ale deutche bahn jest od dawna na naszym rynku. mało tego jezdzi tez na pomorzu. szukaj pod arriva.

      • 19 0

      • Jechałeś arriva? Miałem okazję jechać na Hel i warunki super. (2)

        • 2 4

        • (1)

          Jedna jaskolka wiosny nie czyni...
          Poza tym, nie woza rowerow. Ani na Hel, ani w kujawskiem...

          • 6 0

          • Co super....?

            na Hel jeździła Pesa SA133....czyli taka jak w PR i SKM na PKM-ce.Pod "mrzezińską górkę" zdychała poza tym marnie wyciszona....To taki standard DB dla Polski zgodnie z gustami Polaków.Tak sie tłumaczy np różnice w proszkach do prania znanych koncernów produkowanych dla eurolandu i u nas...

            • 11 0

      • V kolumna ta arriva

        jeżżą starymi 50 letnimi rupieciami z kolejowych złomowisk i starymi pesami od marszałka kuj. pomorskiego.

        • 1 0

    • Mam wrażenie, że mało kto z wypowiadających się tu (1)

      faktycznie miał "przyjemność" jeździć DB na co dzień. Na poziomie kolei regionalnych syf podobny do naszego. Opóźnienia to norma, częstotliwość odjazdów na kolana też nie rzuca. Składy za to śmierdzą (brak wentylacji, zablokowane okna) i są niesamowicie ciasne (praktycznie w każdym kursie ktoś siedzi na podłodze/schodach). Na plus względem Polski jedynie czas przejazdów i skorelowanie przesiadek. A przynajmniej wg rozkładu...

      • 4 1

      • To prawda... przewozy ICE w Niemczech to bajka a koleje regionalne i miastowe to każdy kto był to widział....

        Oczywiście też na plus zadbane dworce i czyste , informacja itd.

        • 0 0

    • bredzisz - widać że jesteś zakompleksiony

      • 0 0

    • jeszcze trochę a byśmy to mieli

      Lot już był do odstrzału a PKP pewnie następne. Gdyby 25 lat złodzieje nie okradali PKP to było by dużo lepiej.

      • 0 0

  • Jestem za... (2)

    Lotos Kolej

    • 41 3

    • :) jak by go finansowal marszalek to by szybko upadl xd

      • 0 2

    • Ja stawiam na PKP Cargo

      Przestańmy udawać, że pasażerowie to nie towar xD

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane