- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (281 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (134 opinie)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (71 opinii)
Wpatrzeni w smartfon miejsca nie ustąpią. A na bilet zrzucamy się wszyscy
Ani myślą ustąpić miejsca osobie starszej, chorej czy kobiecie w ciąży. A przecież wszyscy zrzucamy się na ich bilety - twierdzi pani Anna, czytelniczka, autorka listu do naszej redakcji, w którym punktuje ona zachowanie młodzieży w komunikacji miejskiej. Jej przemyślenia publikujemy poniżej.
Miejsc siedzących praktycznie już nie ma, choć - licząc od pętli - to dopiero drugi przystanek na linii. Lekko licząc, około 90 proc. miejsc siedzących zostało zajęte przez uczniów jadących do szkoły. To osoby z ostatnich klas podstawówek, ale też uczniowie szkół średnich. Wielu wysiada na przystanku na Sikorskiego, by następnie iść do mieszczącego się nieopodal zespołu szkół.
Nastolatki, najczęściej zajęte swoimi smartfonami, jadą sobie wygodnie rozłożone na siedzeniach. Nie widzą (lub udają, że nie widzą) starszych osób stojących nad ich głowami, które tą samą trasą jadą np. do lekarza. Sytuacje, w których młody człowiek ustąpi miejsca seniorowi, mogłabym policzyć na palcach jednej ręki.
Ale to nie wszystko.
Nastolatki nie widzą też kobiet w ciąży, matek z małymi dziećmi, a nawet osób poruszających się o kulach. Byłam świadkiem takiej sytuacji. Chłopak, który ewidentnie widział niepełnosprawną osobę, spokojnie dojechał do przystanku przy ul. Sikorskiego i beztrosko pobiegł na zajęcia do liceum.
Podobno w tramwajach i autobusach są oznaczenia miejsc siedzących, gdzie priorytet mają starsi, inwalidzi, matki z dziećmi (zaznaczmy: matka z dzieckiem to matka z dzieckiem kilkuletnim, a nie zdrowo wyglądającym nastolatkiem).
Faktycznie - widziałam naklejki na szybach, ale to chyba za mało. Nie wiem, czy to zawinił dom, czy może szkoła, ale najwyraźniej nikt tym młodym ludziom nie przekazał podstawowych zasad, których należałoby przestrzegać podczas jazdy komunikacją.
Nie dość, że może co dziesiąty nastolatek w tramwaju ma maseczkę, to jeszcze zajmują miejsca siedzące i nie czują się w obowiązku, by ustąpić je komuś z racji wieku, choroby czy ciąży.
Przejazdy dla młodzieży za darmo, ale co w zamian?
Brak szacunku dla współpasażera boli tym bardziej, że za przejazdy młodzieży płacimy przecież wszyscy. Nastolatki korzystają z komunikacji za darmo od 2018 roku.
Darmowa komunikacja dla dzieci. Publikacje Trojmiasto.pl
Szkoda, że w ślad za tym - moim zdaniem dość populistycznym rozdawnictwem - nie poszła też informacja: "Przejazd masz, dzieciaku, za darmo, ale to dlatego, że płacą za niego inni pasażerowie i mieszkańcy. Nie zrobisz więc nikomu łaski, jak wstaniesz i ustąpisz miejsca tym, którzy tego potrzebują".
Jak się czuje pasażer jadący do pracy na widok rozłożonego wygodnie na siedzeniu nastolatka, grającego w gry i mającego w głębokim poważaniu innych pasażerów, gdy ma świadomość, że corocznie zrzuca się na bilet dla takiej osoby?
Odpowiadam: dokładnie tak, jak ja się dziś czułam, stojąc w tramwaju nad zajętym licealistą, który wysiadł przy Kauflandzie, a wcześniej nawet nie podniósł wzroku znad komórki.
Ustąp miejsca potrzebującym!
Ani ja, ani moje rodzeństwo nie jeździliśmy za darmo po Gdańsku, choć mieszkamy tu od urodzenia. Nauczono nas jednak, by ustępować miejsca starszym, osobom chorym czy kobietom w ciąży lub z małym dzieckiem.
Tymczasem dzisiejsza młodzież, od której - pod względem wieku - dzieli mnie raptem 1,5 dekady, kompletnie ma na to - mówiąc młodzieżowym slangiem - "wywalone". Czemu więc nikt im tego wprost nie powie: jedziesz za darmo, to okaż choć odrobinę empatii i ustąp miejsca tym, którzy ci ten przejazd bezpłatny fundują?
ZTM: kampanie edukacyjne były i prawdopodobnie będą
O komentarz w sprawie poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego. Organizator przewozów w Gdańsku tłumaczy:
ZTM przygotował i rozdystrybuował do operatorów świadczących usługi przewozowe piktogramy ze stosownymi oznaczeniami specjalnych miejsc dla osób o ograniczonej mobilności oraz osób z dziećmi na ręku. Piktogramy umieszczone są nad miejscami przeznaczonymi dla tych pasażerów. Jeśli pasażer, który ze względu na stan zdrowia, wiek bądź obecność małego dziecka chciałby skorzystać z oznaczonego w ten sposób miejsca siedzącego, zajętego przez inną osobę, może o to poprosić. Wówczas osoba, która je zajmuje, powinna ustąpić miejsca.
W 2015 r. ZTM w Gdańsku wspólnie z MOPR przygotował na Dzień Babci, przypadający 21 stycznia każdego roku, akcję edukacyjną "Ustąp miejsca - okaż serce". Wolontariusze i pracownicy ZTM oraz MOPR podczas porannego przejazdu tramwajem rozmawiali z pasażerami, uświadamiając ich o konieczności ustąpienia miejsca siedzącego osobie starszej, chorej, kobiecie w ciąży czy osobie z dzieckiem na ręku. Akcja spotkała się z pozytywnym odbiorem.
Kwestia zachowania młodszych wiekiem pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej stanowiła jeden z elementów lekcji komunikacyjnych, realizowanych przez ZTM do momentu wybuchu pandemii.
Scenariusz takiej lekcji zakładał przekazanie uczniom informacji dotyczącej znaczenia określonych piktogramów oraz konieczności ustąpienia miejsca siedzącego osobie starszej, osobie o ograniczonej mobilności bądź osobie z dzieckiem na ręku czy kobiecie w ciąży. Niewykluczone, że wkrótce powrócimy do realizacji tych lekcji, rozszerzając uczestników zajęć również o młodzież ze starszych klas szkół podstawowych oraz szkół średnich.
Wychowanie dzieci z liceum (93 opinie)
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2021-11-14 09:09
Mój ulubiony temat (111)
Ileż to razy jechałam będąc w ciąży autobusem pędzącym na rynek miejski wypełniony po brzegi dziarskimi seniorami i żaden nie ustąpił mi miejsca wpatrzony w okno, a raz nawet obok mnie stał młody chłopak na protezie nogi i żadnemu nie przyszło do głowy żeby mu ustąpić. I wiecie co robiłam? Kupiłam sobie samochód i teraz mam was wszystkich... W rurze wydechowej
- 1594 204
-
2021-11-15 10:35
Bardzo dobry wpis. Mnie od komunikacji miejskiej zniechęciło dodatkowo tłok, smród współpasażerów oraz wynurzenia z pupy głośno rozmawiających osób. I nawet wole stać w korku niż stać w ściśniętym autobusie czy tramwaju.
- 1 1
-
2021-11-15 07:53
Gość
Ciąża to nie choroba!!!!! Co innego osoba niepełnosprawna
- 3 3
-
2021-11-15 07:47
Miejsca w środkach lokomocji
Młodzi uważają że starsi chcą siedzieć tylko dlatego że mają tyle lat ale powiem tak ja mam 66 lat i naprawdę w tramwaju kiedy hamuje mi jest się bardzo ciężko utrzymać lecę razem z tramwajem ręce jak Co je i trzymam się poręczy to Ręce mam całe poobijane kwiatach Ale kiedyś jak będą starsi co się dowiedzą jak łatwo jest się utrzymać w tramwaju czy w autobusie kiedy hamuje
- 2 0
-
2021-11-15 07:51
Artykuł o niczym.
- 0 1
-
2021-11-15 07:44
W tramwaju
A ja Wprost przeciwnie młodzi siedzą rozwalę ni nawet mając rękę po złamaniu po nastawieniu bo było złamanie z przemieszczeniem w gipsie musiałam poprosić żeby dziewczyny które siedziały dla mnie osób niepełnosprawnych ustąpiły miejsce młodzi mężczyźni czasami ustępują ale kobiety nie siedzą z komórkami zmęczone po całej nocy
- 1 1
-
2021-11-15 00:58
autobusem, tramwajem jade sporadycznie
ale zawsze mam wielki dylemat czy zajac miejsce siedzace. Mam 4 dychy na karku w ciagu ktorych nabawilem soe bolesnej kontuzji kregoslupa ktora boli jak cholera podczas gdy chwile postoje. Ale patrzac na staruszkow mysle zawsze i swoich dziadkach ktorzy lekko ze zdrowiem nie mieli wiec stoje i zagryzam zeby. no ale moze to poprostu kwestia wychowania i empatii. spokojnosci wszystkim i mniej napinania sie w komentach. ;)
- 9 0
-
2021-11-15 00:41
Nie rozumiem sytuacji
Ja w tym momencie zwaracam uwagę i zawsze ustępują. Po prostu wieszkosc z nich się zapatrzyła/zamyśliła . Nie dociekam od razu złej woli
- 6 2
-
2021-11-14 23:57
A czy Ty, będąc nastolatką ustępowałaś miejsca starszym? Teraz, gdy jesteś w ciąży wymagasz tego od innych, nawet od osób starszych. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia
- 2 6
-
2021-11-14 22:09
Leo
Młoda osoba wyglądająca na zdrową te! Może mieć swoje powodu dla których nie ustępuje miejsca więc nie oceniajmy wszystkich jedną miarą.
- 8 3
-
2021-11-14 20:38
Baba za kolkiem to tykajaca bomba, wyrok w zawieszeniu
- 1 6
-
2021-11-14 19:01
przywilej
jak dużą masz rure ,podaj pojemność ,chetni skorzystają szybko sli adres wizyt i terminarz.
miłego dnia.- 1 3
-
2021-11-14 18:26
To działa w dwie strony
Kultura kulturą wychowanie wychowaniem, ale mam wrażenie że starsi ludzie są bardzo rozczeniowi - jestem stara wszystko mi się należy. Oni nie dają ze swojej strony nic - więc wcale się nie dziwie ze dzieciaki nie ustepuje miejsca. Ile razy byłam świadkiem kiedy starsza Pani bądź starszy Pan bezpodstawnie obrażał młodych ludzi? Albo siłą wyrzucał młodą osobę z miejsca siedzącego. Ile razy byłam świadkiem kiedy osoba niepełnosprawna lub kobieta w ciąży stała a osoby starsze siedziały na d*pie?!
- 25 4
-
2021-11-14 14:59
Ciąża to nie choroba. (5)
Ja ostatnio czekałam na pobranie krwi między czasie weszły bez kolejki 4 panie w ciąży po 10 minut. W sumie czekałam ponad godzinę. Krzesełka są w poczekalni, można posiedzieć i poczekać.
- 12 14
-
2021-11-14 22:20
To nie my o tym decydujemy.
Kobiety w ciąży (w większości przychodniach/laboratoriach jest naklejka na drzwiach np) mają prawo wejść pierwsze. I tyle. Podobnie w niektórych sklepach jest specjalnie oznaczenie. Widocznie miałaś pecha,no cóż...Byłam trzy razy w ciąży,korzystałam z tego i tak samo staram się być wyrozumiała dla innych kobiet w ciąży, bo zdaje sobie sprawę jak się czują.
- 10 4
-
2021-11-14 17:03
Ciąża to wybór
Jak ja sobie wypiję to nie domagam się ustępowania mi miejsca, a często rano czuję się gorzej niż w ciąży bliźniaczej
- 6 16
-
2021-11-14 16:11
kobieta w ciąży ma pierwszeństwo w państwowej służbie zdrowia. (2)
nie podoba się idź prywatnie gdzie takie zapisy nie występują.
Nawet w dyskontach kobiety w ciąży mają pierwszeństwo. Jestem facetem, niestety kilka razy się pomyliłem., mówię o pani ma pierwszeństwo A ona mówi ale ja nie jestem w ciąży...- 25 5
-
2021-11-15 08:46
A ona mówi ale ja nie jestem w ciąży...
Zachęcała?
- 0 0
-
2021-11-15 08:49
kobieta w ciąży ma pierwszeństwo w państwowej służbie zdrowia.
A co z osobami niepełnosprawnymi? Mam znaczny stopień niepełnosprawności . A ciąża to nie choroba.
- 2 4
-
2021-11-14 14:14
Ja żadnym staruchom nie ustępuję (1)
Stary sobie może posiedzieć w domu cały dzień a ja muszę zasuwać na dwie zmiany to mi się bardziej należy żeby chociaż w tramwaju posiedzieć
- 25 13
-
2021-11-15 04:53
Przyjdzie starisc to sobie przypomnij
- 5 4
-
2021-11-14 13:39
To prawda (1)
To seniorzy zachowują się skandalicznie. Wystarczy zobaczyć co się dzieje przy Zielonym Rynku na Przymorzu w każdą sobotę. Seniorzy biegną na czerwonym świetle do tramwaju, trzymają w powietrzu swoją kulę lub chodzik obwieszony siatami. Wsiądzie takie coś do tramwaju i zaczyna stękać, że chory, że słaby, że młode pokolenie źle wychowane, bo nie
To seniorzy zachowują się skandalicznie. Wystarczy zobaczyć co się dzieje przy Zielonym Rynku na Przymorzu w każdą sobotę. Seniorzy biegną na czerwonym świetle do tramwaju, trzymają w powietrzu swoją kulę lub chodzik obwieszony siatami. Wsiądzie takie coś do tramwaju i zaczyna stękać, że chory, że słaby, że młode pokolenie źle wychowane, bo nie ustępuje miejsca. Rano w tramwaju codziennie widzę takich seniorów jeżdżących z wózkami na zakupy, którzy jeżdżą po wszystkich rynkach w całym Gdańsku. I jeszcze krzyczą, że mają problemy w poruszaniu się. Uwaga - osoby, które są niepełnosprawne i mają problemy z poruszaniem - robią zakupy w sowim najbliższym miejscu zamieszkania :).
- 42 5
-
2021-11-14 18:36
Jak ich nie będzie , to kto będzie następny do wytępienia ?
Skąd wiesz, w jakiej kondycji są ci starsi ludzie? Często dla nich już samo wybranie się na takie zakupy to duży wysiłek już na cały dzień. Stąd wniosek, bo po południu ich mało widać. Dajmy im spokój, bo życie tak szybko mija. Niech sobie pogadają z sąsiadką, bo komu mają się poskarżyć na swoje dolegliwości. To ich życie. W jaki inny sposób przeszkadzają? Też byli młodzi, ale nie wszyscy mieli łatwe życie. Ciężko do jakiegoś godnego życia dochodzili. A teraz co tak przeszkadzają?
- 8 11
-
2021-11-14 13:20
Ale młodzi ci też nie ustąpili .?
- 3 0
-
2021-11-14 12:15
Szanujemy, że ciąża to Twój wybór i nie chcemy dyskryminować Cię jako kobiety w tym cudownym stanie poprzez bezpodstawne zakładanie, że potrzebujesz usiąść i ustępowanie Ci miejsca. Wiemy, że jesteś silną kobietą i dasz radę na stojąco.
- 10 22
-
2021-11-14 12:00
Dobrze ze nie zwrocono ci uwagi
Że sie puscilas i pewnie bez ślubu. Bo i takie historie słyszałem.
- 24 3
-
2021-11-14 11:41
Zgadzam się. Denerwuje mnie, ten nieustanny atak na młodych ludzi. (7)
Ci młodzi ludzie, są często bardziej zmęczoni, niż osoby starsze. Bardzo często dojeżdżają spoza Gdańska. Często muszą wychodzić z domu nad ranem, żeby zdążyć do szkoły. Nierzadko jadą kilkoma środkami lokomocji. Fakt, że ktoś jest młody, nie znaczy wcale, że jest w lepszej kondycji psychofizycznej. Więc się od nich odczepcie! Stać pod sklepem i
Ci młodzi ludzie, są często bardziej zmęczoni, niż osoby starsze. Bardzo często dojeżdżają spoza Gdańska. Często muszą wychodzić z domu nad ranem, żeby zdążyć do szkoły. Nierzadko jadą kilkoma środkami lokomocji. Fakt, że ktoś jest młody, nie znaczy wcale, że jest w lepszej kondycji psychofizycznej. Więc się od nich odczepcie! Stać pod sklepem i plotkować z sąsiadką, potraficie godzinami, jedna z drugą, ale w tramwaju natychmiast szukacie wolnego miejsca. Jak nie masz sił na tramwaj, poproś to ci ktoś zrobi zakupy.
- 56 32
-
2021-11-14 18:24
80% , to leniwa roszczeniowa młodzież. (1)
Ludzie do pracy w różnym wieku także dojeżdżają kilometrami, by zarobić na takich leniwych młodych ludzi i nie narzekają.
- 6 10
-
2021-11-14 21:22
Właśnie narzekasz. i czemu tylko 80%? Od razu 300 xd
- 11 2
-
2021-11-14 12:23
(4)
Dojeżdżałam na studia co najmniej godzinę - dwoma środkami komunikacji. Zdarzało się, że podróż rozciągała się do półtorej godziny. Ale nie czułam się uprawniona do zajmowania miejsc staruszkom... Rozumiem, że np. 2 uczniów na 30-osobową klasę może nie być na siłach na takie rzeczy. Ale jeśli cała nasza młodzież musi siedzieć, to słabiutko z nią...
- 34 13
-
2021-11-15 09:29
(2)
Na studiach też kończysz zdania trzykropkiem? Przepraszam, ale oczy mi krwawią za każdym razem jak takie wiadomości widzę ;o
- 0 5
-
2021-11-23 23:18
Siwe już włosy i ręce drżące.
Oczy nabrzmiałe od juchy.
Wszystko przez kropki, wstrętne, drażniące.
I wszechobecne jak muchy.
Zamiast je stawiać na końcu zdania, postaw je w środku lub z przodu, ewentualnie znak zapytania także jest wart zachodu.- 0 0
-
2021-11-15 13:49
;o i kropki zabrakło,
- 1 0
-
2021-11-14 12:30
Nie cała!
Jestem starszą osobą i bardzo często młodzi ludzie ustępują mi miejsca. Czasami korzystam z tego, ale częściej rezygnuję. Jade 1 lub 2 przystanki, przed chwilą wyszłam z domu, nie muszę siedzieć. Poza tym, trochę gimnastyki aby utrzymać równowagę i wyprostować kręgosłup, też się przyda.
- 43 1
-
2021-11-14 11:25
Dziarska Blondyna w ciąrzy
- 2 12
-
2021-11-14 11:09
A niema to jak patologia która brednie wypisuje i sie nimi chwali widzac tylkoczubek własnego nosa (1)
- 15 4
-
2021-11-14 11:26
W punkt napisane
- 6 0
-
2021-11-14 10:08
woda na młyn (4)
Są prognozy, które mówią, że w roku 2050 zabraknie wody pitnej.
- 7 11
-
2021-11-14 12:12
(3)
już dziś 1/3 wody pitnej zużywamy do spłukiwania siku i kupy
ciekawe na co więcej. klocek wymaga dwukrotnego pełnego dolnopłuka
ale siku jest jednak częściej
można by spłukiwać wodą oo myciu, ale to taka nieludzka fatyga ją zbierać...- 4 5
-
2021-11-14 14:49
(2)
Ja zbieram wodę - mam pod prysznicem michę i przy myciu włosów napełnia się cała wodą bezwysiłkowo... Owoce też nad nią myję = dużo wody oszczędzam.
- 8 2
-
2021-11-15 13:48
Nawet herbatę można zrobić, taka z lekką pianką wychodzi!
- 0 1
-
2021-11-14 18:18
Brawo Ty !
- 7 0
-
2021-11-14 10:01
Z tymi kobietami w ciąży to też trzeba uwazac (1)
Bo to nigdy nie wiadomo czy nie jest po prostu gruba... I zaraz będzie, że to bodyshaming.
- 70 11
-
2021-11-14 10:18
Rasizm systemowy
:D
- 20 3
-
2021-11-14 09:57
To teraz wszyscy dokładają się do naprawy dróg, bo podatki z paliwa nie wystarczają
- 12 5
-
2021-11-14 09:53
(50)
Ciąża to nie choroba! A ja jak chodziłem o kulach to musiałem zwrócić młodej mamusce która nawijała przez telefon i nie zwracała co jej córeczka trzylatka robi na dwóch miejscach. A ona skakała w butach, zima, po siedzeniach.
- 107 81
-
2021-11-14 21:57
Zero empatii.
Ciąża to nie choroba, ale wystarczy, że autobus szarpnie, raptownie zahamuje, kobieta w ciąży upadnie, uderzy brzuchem i tragedia gotowa, ale to trzeba mieć trochę empatii w sobie, żeby to zrozumieć. Już nie mówiąc, że sam brzuch w zaawansowanej ciąży waży swoje więc ciężko jest stać takiej kobiecie dłuższy odcinek.
- 14 2
-
2021-11-14 13:51
tu nie chodzi o to ze ciezarna nie ustoi tylko ze moze upasc i cos sie dziecku stac...czasem jada jak wariaci troche wiecej empatii
- 16 2
-
2021-11-14 13:48
Dopiero jak zaszlam w ciążę zrozumiałam, co to problemy z równowaga i że upadając mogę zrobić krzywdę dziecku. Nie mówiąc o okropnych bólach krzyża. Ciąża to nie choroba i jest z wyboru, ale chyba nikt nie ucierpi jeśli się dobrze czuje i ustąpi miejsca z dobrego serca. Naprawdę drugi człowiek potrafi to docenić. Pozdrawiam i życzę miłego dnia.
- 41 2
-
2021-11-14 13:39
Niepełnosprawność podobno też
- 4 0
-
2021-11-14 11:03
do oskara
a byłeś kiedyś w ciąży i musiałeś nosić przed sobą dodatkowe kilogramy? wątpię więc się nie wypowiadaj na temat, o którym nie masz pojęcia
- 49 3
-
2021-11-14 10:50
to jest stan poważnego nadwyrężenia organizmu kobiety
raz że cięzko jej stać, dwa, autobus tramwaj może gwałtownie zahamować a ona opaść na brzuch
Wiem, cieżko o tym pomyśleć- 45 5
-
2021-11-14 10:00
Starość to też nie choroba (30)
I nie widzę podstaw, żeby kogoś z tego powodu czynić bardziej uprzywilejowanym
- 134 100
-
2021-11-16 13:36
pogadamy za kilka lat...
- 1 0
-
2021-11-14 18:10
Za młody jesteś by zrozumieć. Albo kiedyś to zrozumiesz, albo jesteś samolubny
- 6 1
-
2021-11-14 13:17
I to jest to (1)
Właśnie po zachowaniu widać kto jest kulturalny, a kto tylko jest (bo jest). Ustąpienie miejsca nie jest obowiązkiem.
- 22 3
-
2021-11-14 22:52
Ja sie wyleczylam z ustepiwania miejsca wlasnie jak bylam w ciazy. Nikt nigdy nawet nie zaproponowal za to mohery nie raz niby przypadkiem uderzyly mnie w brzuch by wyeliminowac konkurencje do wolnego miejsca. I dziecka tez nie ucze ustepowania. Bedzie chcialo samo to zrobi ale onowiazku takiego nie ma.
- 12 15
-
2021-11-14 12:16
Klasyfikacja ICD 10 : Opis choroby: R54 - Starość
- 11 8
-
2021-11-14 11:47
Ignorancie (2)
Kiedyś ta starość też cię dopadnie i będziesz inaczej śpiewał.
- 28 12
-
2021-11-14 18:13
Starość nie radość
Młodość nie wieczność.
Nie każdemu jest dane dożyć starości, ale ustępowanie miejsca innym to zawsze miły i dobry zwyczaj- 33 1
-
2021-11-14 13:53
Weteran hahaha chyba z ormo
- 9 18
-
2021-11-14 11:14
Bezmózgowcu tak starosc to choroba ,ale ty dzbanie otym sie przekonasz dopiero jak sam bedziesz stary !! (5)
Edukacja jak widac odbija sie od was jak od sciany.Zgłos sie dzbanie do punktu gdzie mozesz załozyc kombinezon starego człowieka zobaczy jak fajnie
- 54 29
-
2021-11-14 13:50
Starosc sama w sobie to nie choroba, po co obnazasz swoje chamstwo i ograniczenie intelektualne?
- 16 2
-
2021-11-14 11:24
Najgorsze, że wypowiedź tego zwyrodnialca (3)
Dostała jeszcze sporo "plusów" od innych zwyrodnialców. Co się z naszym społeczeństwie stało.
- 42 23
-
2021-11-14 11:35
Przykład idzie z góry
Popatrz na naszą ELYTĘ, nie tylko polityczna i będziesz wiedział, skąd zwyrodnialcy i co się stało z naszym społeczeństwem...
- 39 4
-
2021-11-14 11:29
Kogo ty blaźnie (1)
Nazywasz zwyrodnialcem? Masz czas na rynku klekotać z sąsiadką, a nagła choroba dopada Cie w autobusie i w przychodni
- 34 40
-
2021-11-14 12:20
Mogą mieć sprawne nogi, chodzić, stać - chwała im za to, bo dzięki temu dłużej są sprawni i mniej obciążają wspólny budżet. Natomiast w autobusie trzeba innego rodzaju sprawności - jest hamowanie, jazda, wyboje, hamowanie, niespodziewane hamowanie - działa siła bezwładności, trzeba balansować. Nawet, jeśli staruszek mocno trzyma się uchwytu, może
Mogą mieć sprawne nogi, chodzić, stać - chwała im za to, bo dzięki temu dłużej są sprawni i mniej obciążają wspólny budżet. Natomiast w autobusie trzeba innego rodzaju sprawności - jest hamowanie, jazda, wyboje, hamowanie, niespodziewane hamowanie - działa siła bezwładności, trzeba balansować. Nawet, jeśli staruszek mocno trzyma się uchwytu, może na niego polecieć młodzian zapatrzony w smartfon - wystarczy, że się dziadek przewróci i złamie biodro, a potencjalnie wyląduje w grobie.
Ale nie, po co ustępować?- 48 6
-
2021-11-14 10:15
(14)
Każdy młody człowiek około 16 roku życia powinien założyć skafander który pokazuje jak czuje się osoba starsza. Myślę, że nie byłoby dyskusji nt czy trzeba ustąpić miejsca komuś starszemu. A pisać, że starość to też nie choroba to jest egoizm. Bo chociaż faktycznie starość to nie choroba ale sprawności brak a choroby same przyszły nie wiadomo kiedy. I na ciebie przyjdzie czas.
- 138 36
-
2021-11-14 12:27
(13)
A w ciąży hipokryto sprawność 100% jest? weź rozpęd i wbiegnij w ścianę, może spojrzysz w tedy trochę dalej niż na czubek swojego durnego nosa.
- 102 18
-
2021-11-15 06:27
Hipokryto..
A Ty kup słownik i sprawdź pisownie słowa "wtedy"
- 5 0
-
2021-11-14 13:17
Ciąża jest z wyboru (11)
Starość nie.
Robicie sobie dzieciaczki co roku, dostajecie kasę. Przywileje i jeszcze mówicie że to choroba.
Ok choroba na własne życzenie- 39 128
-
2021-11-14 21:59
To też zrób sobie dziecko ze swoim chłopakiem
- 3 3
-
2021-11-14 18:25
"Ciąża jest z wyboru" (4)
Niech zgadnę. Jesteś zazdrosną kobietą, która nie może zajść (lub nie ma z kim zajść) - stąd ta złośliwość?
- 22 25
-
2021-11-15 08:42
stąd ta złośliwość?
Jednak jest z wyboru. Majtki trzeba zdjąć.
- 2 3
-
2021-11-14 23:03
Nie wiem do kogo kierujesz swoje zdanie, bo ja jestem autorem wypowiedzi pod którą odpowiadasz, rozczaruję Cię. Ale na chwilę obecną nie mam dzieci. Co więcej, gdy w końcu się na nie zdecydujemy zakładam, że stopa życiowa nam się nie zmieni na gorszę. Więc ani ja ani moja luba nie będą korzystać z tego skansenu :) stać nas na samochody...
- 5 7
-
2021-11-14 21:08
Wręcz przeciwnie (1)
Urodzone, odchowane, poszły w świat. I wszystko to za ciężko zapracowane przeze mnie pieniądze - nie pato+.
- 17 15
-
2021-11-15 08:17
Dostaję "Pato+"
Jak Pani napisała, ale świetnie poradziłabym sobie bez tego dodatku. Czy to wina młodych ludzi, że mają teraz dzieci? Nie każdy się rozmnaża dla pieniędzy, bądźmy szczerzy, tylko patologia tak robi. Ja pieniądze z 500+ odkładam dzieciom na ich konta. Sama pochodzę z rodziny, gdzie była nas czwórka dzieciaków, wiecznie brakowało kasy, czasami jadło
Jak Pani napisała, ale świetnie poradziłabym sobie bez tego dodatku. Czy to wina młodych ludzi, że mają teraz dzieci? Nie każdy się rozmnaża dla pieniędzy, bądźmy szczerzy, tylko patologia tak robi. Ja pieniądze z 500+ odkładam dzieciom na ich konta. Sama pochodzę z rodziny, gdzie była nas czwórka dzieciaków, wiecznie brakowało kasy, czasami jadło się chleb z masłem przez cały dzień bo nie było pomocy Państwa ani grosza.. A mnie wkur**a to, że moja matka wychowała czwórkę i zasuwała wiecznie do pracy, najczęściej na czarno, bo nikt z 4 nie chciał jej zatrudnić, z resztą były inne czasy, a leniwe baby co miały co najmniej 4 dzieci i siedziały na d*pie w domu to mają emeryturę za darmo. Ot sprawiedliwość..
- 10 3
-
2021-11-14 17:49
H.
Współczuję Twojej kobiecie i wszystkim kobietom które otaczają się w Twoim towarzystwie.
Burak i tyle w temacie. :)- 26 4
-
2021-11-14 16:13
(2)
Nikt nie twierdzi, że ten pqsozyt jest choroba. Ale doprowadza do stanu o mocno obniżonej sprawności tak samo jak starość, różnego rodzaju kontuzje. Q starzy ludzie w większości nie zasługują na szacunek w dużej mierze chodzące roszczeniowe d*pki
- 22 14
-
2021-11-15 04:44
Niestety nlodych pasozytow pod dostatkiem
- 7 2
-
2021-11-14 21:07
I staży ciężarne
Często gorsi niż młodzież. Ja jestem w średnim wieku i o wiele częściej widzę ciężarne albo madki z kilkulatkom zachowujące się o wiele gorzej, niż tamlodziez, na która wszyscy narzekacie. Ze starszymi ludźmi, którzy zamiadt usiąść na wolnym miejscu, sapią ci nad uchem, bo twoje miejsce jest lepsze to samo. Wole młodzież.
- 29 8
-
2021-11-14 15:58
Starość też jest z wyboru
niektórzy na przykład chleją tak dużo, że nie dożywają starości
- 35 14
-
2021-11-14 10:20
Ty tez bedziesz stary
Obys sprawdzil swoje słowa w praktyce
- 64 12
-
2021-11-14 10:07
(12)
Tak, ale Ty akurat tego nie doświadczysz. Kobieta może gorzej się czuć, może się robić słabo, albo autobus gwałtownie się zatrzyma i upadnie na brzuch, lub się w niego uderzy. Warto włączyć myślenie.
- 77 7
-
2021-11-14 10:37
Myślę, że ustępowanie miejsca kobiecie w ciąży nie podlega dyskusji. Trzeba ustąpić i już. Nawet starsza osoba ale nie staruszka bo pewnie znajdą się młodsze co powinny to uczynić.
- 56 5
-
2021-11-14 10:13
Tak, i jeśli jest możliwość trzeba ustąpić miejsca. (10)
Nie wszyscy siedzący są w dobrej formie, może ktoś resztkami sił jedzie do domu od lekarza, lub po wielu godzinach pracy.
Kobiety w ciąży też nie wszystkie źle się czują, przynajmniej te co szaleją po centrach handlowych i knajpach w weekendy to chyba są w dobrej formie.- 53 8
-
2021-11-14 10:42
Niska swiadomosc społeczeństwa
Chodzi o to, że kobiecie w ciąży ciężko jest wystać. Chodzenie często nie sprawia trudności ale ze względów fizjologicznych stanie jest ciężkie. Zapewne stąd te krzywdzące i kompletnie nieempatyczne komentarze. Mam nadzieję, że Twoja żona/ matka/ siostra/ przyjaciółka nigdy nie trafi na taką osobę.
- 69 9
-
2021-11-14 10:26
(8)
Tu nie chodzi tylko o samopoczucie. W ciąży środek ciężkości ciała zmienia się. Przy gwałtownym szarpnięciu pojazdu, może upaść na brzuch lub się w niego uderzyć.
- 51 8
-
2021-11-14 13:44
panom (1)
którzy mają PIWNY brzuszek tez sie zmienia srodek ciężkości :P
- 13 7
-
2021-11-14 20:12
Na pewno tak jest. Jednak ciąża po 9 miesiącach się skończy, a piwny brzuszek... Kiedykolwiek zniknie?
- 5 0
-
2021-11-14 11:25
(5)
ojca dziecka nie stać na samochód albo taksówki by zadbać o bezpieczeństwo szanownej przyszłej mamusi? to słabiutko...
- 16 92
-
2021-11-15 07:52
To starsza pani powinna mieć na taxi z emeryturki. Słabo.
- 3 7
-
2021-11-14 21:11
Bo 500+ jest po urodzeniu dopiero
I wtedy biorą paseratti na raty:)
- 5 11
-
2021-11-14 18:34
najlepiej słucha się facetów, którzy najlepiej wiedzą, co czuje i jak się czuje kobieta w ciąży - he porażka
- 26 3
-
2021-11-14 13:50
Jak to powiedział nasz marszałek: k*****
- 2 5
-
2021-11-14 11:37
nie stać cię na pomyślunek...
.. oj słabiutko... masz chociaz prawko? Nie? Oj, słabiutko....
- 33 6
-
2021-11-14 09:15
Ja jechałem tramwajem o kulach z nogą w gipsowe. To jeden starszy Pan mnie szarpał żebym ustąpił miejsca. (15)
- 185 19
-
2021-11-14 23:12
Przykre
Ja kiedys jechalam tramwajem z mega migrena, normalnie lzy mi z bolu lecialy po policzkach. Dwie starsze panie staly nad moja glowa i komentowaly ze mloda niewychowana starszym miejsca nie ustapi.
- 38 2
-
2021-11-14 16:24
może cię podrywał po prostu, a ty od razu, że szaprał
- 8 6
-
2021-11-14 13:00
Tak jest. Roszczeniowe grzyby
- 41 8
-
2021-11-14 11:46
Przypadek. (11)
Pan mógł być chory psychicznie. A w artykule mowa o znieczulicy, chamstwie rodem róbta co chceta, albo jak powiedziała Lempart - trzeba wyrażać co się czuje, czyli np. niszczyć kościoły. I co, wszystko jasne?
- 36 176
-
2021-11-15 09:05
Sami tak dzieci wychowujemy,my rodzice!!!
Więc to nasza wina!!- 15 0
-
2021-11-14 22:22
kiedy Lempart powiedziała ,ze trzeba niszczyć kościoły ,przestań bredzić ,a nie byłoby kobiet
w kościołach gdyby kler nie wtrącał się w nasze życie , a gdzie mocherowe hipokrytki zbierały podpisy przeciw aborcji , właśnie w kościołach , bo niech się rodzą cierpiące ale najważniejsze by były ochrzczone ,tak z rozkazu kleru Kaczor powiedział , nie słyszałeś ? wiernych w kościołach ubywa ,a potworki cierpiące to klienci
- 28 23
-
2021-11-14 19:57
ok boomer
- 4 8
-
2021-11-14 18:49
pytanie (3)
czy bóg przebywając pod jednym dachem w kościele z księdzem pedofilem to cierpi czy jest taki sam a może go niema ?
to księża i biskupi niszczą kościół czego nie rozumiesz ?- 20 31
-
2021-11-15 13:10
Szkoda, Że co chwilę i tylko ktoś piszę o kościele a całkowicie pomijacie
wszelkich celebrytów, nauczycieli, wychowawców oraz środowisk w których najwięcej jest tych przestępstw ! Wiecie, że w śród duchownych jest to poniżej 1% a najgłośniej się o tym mówi, a najwięcej w środowiskach LGB.... i jakoś wszystko jest wyciszane ! Źródło Internet ! Do wyszukania !
- 15 6
-
2021-11-14 21:51
Ii (1)
To co napisałeś jest głupie :(
- 22 11
-
2021-11-15 05:50
bardzo mądre
ale do tego by to zauważyć i przemyśleć, to trzeba mieć coś więcej w główce, niż misio o małym rozumku...
- 5 11
-
2021-11-14 12:09
(3)
a ilu nas potrącił brutalnie staruszek w dziarskim sprincie w kierunku wolnego krzesła?
- 168 14
-
2021-11-14 23:50
będziesz stary, będziesz mógł odreagować na młodszych
póki co, komentarze są młodych ludzi, bo starsi nie ogarniają kompa.
Przykre, że tego gamonie nie zauważyliście.- 19 10
-
2021-11-14 18:05
Ludzie starsi nie pewnie czują się w komunikacji miejskiej. (1)
Nie raz jechałam z mamą tramwajem, zawsze ktoś spieszył z udostępnieniem miejsca. Mama ze strachem pokonywała krótki odcinek. Nie jestem już młoda, ale zdarza mi się, że młodzi zauważają mnie i zapraszają abym usiadła. Kiedyś takiemu młodemu zwróciłam uwagę, że siedzenie nie jest miejscem na buty. Nie zareagował. Kiedy wysiadł, kobieta obok nie
Nie raz jechałam z mamą tramwajem, zawsze ktoś spieszył z udostępnieniem miejsca. Mama ze strachem pokonywała krótki odcinek. Nie jestem już młoda, ale zdarza mi się, że młodzi zauważają mnie i zapraszają abym usiadła. Kiedyś takiemu młodemu zwróciłam uwagę, że siedzenie nie jest miejscem na buty. Nie zareagował. Kiedy wysiadł, kobieta obok nie radziła się odzywać, bo mogę zostać poszkodowaną. Dawno temu, kiedy byłam krótko przed porodem, jadąc z pracy autobusem nikt mi nie udostępnił miejsca a czułam się źle. Większa część młodzieży jest źle wychowana, samolubna i nie szanuje rzeczy wspólnych.
- 53 22
-
2021-11-14 18:42
To terapeuta jest potrzebny a nie siedzenie
- 28 9
-
2021-11-14 09:28
Wszystko ma dwie strony (16)
To prawda młodzież żyje wirtualnie ma mały zasób słownictwa telefony im z rąk nie wypadają niektórzy się nawet opróżnić nie mogą bez telefonu oni bez telefonów czasem nie wiedzą o czym rozmawiać i jak i tej młodzieży jest większość ale jest młodzież która wie jak się zachować i reprezentuje sobą poziom intelektualny ale ich jest garstka. Starzy
To prawda młodzież żyje wirtualnie ma mały zasób słownictwa telefony im z rąk nie wypadają niektórzy się nawet opróżnić nie mogą bez telefonu oni bez telefonów czasem nie wiedzą o czym rozmawiać i jak i tej młodzieży jest większość ale jest młodzież która wie jak się zachować i reprezentuje sobą poziom intelektualny ale ich jest garstka. Starzy ludzie czasem też są nie przyjemni jest pół autobusu wolnych miejsc a oni stoją nad człowiekiem i demonstracyjnie wzdychają bo gdzie indziej nie lubi siedzieć i musi tylko tu i koniec a niskich siedzeń dużo wolnych i to jest też zdziwaczenie i brak kultury wszystko działa w dwie strony .
- 804 70
-
2021-11-15 09:19
Matka i dziecko
Byłam kilka razy świadkiem jak ktoś ustąpił miejsce matce z małym dzieckiem, i co widziałam jak mamusia zamiast posadzić tyłek i na kolana wziąć dziecko, posadziła tam tylko dziecko, czy to jest w porządku?
Szkoda że pan który był starszy i mógł tam sobie siedzieć ,( nie było to miejsce oznaczone),nie zwrócił uwagi ,,mądrej" mamusi że ustąpił miejsce dla niej i jej dziecka, a nie dziecku.- 7 4
-
2021-11-15 08:22
Wolne miejsca
Starsi ludzi zazwyczaj zajmują miejsca przy drzwiach.. dlatego że łatwiej i szybciej im dostać się później do wyjścia.. moja babcia kilka razy została przytrzaśnięta przez drzwi bo poruszając się o 2 kulach nie była tak szybką i mobilna jak młodzież która wręcz przez nie wygrywała..
Szacunek do osób starszych czy w komunikacji czy ogółem w przestrzeni publicznej powinno się wynieść z domu.- 5 1
-
2021-11-15 00:55
W 100% popieram. Najlepsza tłumaczenie bo ja nie mogę siedzieć tyłem. Halo ja też nie mogę też jestem człowiekiem. Wracam po kilku godzinnej pracy ze szpitala gdzie jestem cały czas na nogach chyba mam prawo usiąść, a takie starsze osoby chodzą po rynkach i innych miejscach mając cały dzień wolny. To niesprawiedliwe. Nadal nie zamierzam nikomu poza inwalidami miejsca ustępować. Amen
- 8 6
-
2021-11-14 16:18
Bezstresowe wychowanie !! (1)
To jak się zachowują młodzi ludzie to poniekąd nasza wina, to my i pozwalaliśmy na wszystko a teraz mamy za swoje.
- 10 11
-
2021-11-14 18:21
Dobra boomer.
- 5 6
-
2021-11-14 14:37
(1)
Prawda tak jest, sama doświadczyłam, było sporo miejsc wolnych w autobusie a jedna stara kobieta przeszła przez cały autobus i stanęła nade mną i zaczęła mnie szturchać, spojrzałam a ona żebym jej miejsce ustąpiła, spojrzałam czy siedzę przypadkiem na miejscu dla starszej osoby/inwalidy, ale nie - siedziałam dobrze. powiedziałam jej, że jest
Prawda tak jest, sama doświadczyłam, było sporo miejsc wolnych w autobusie a jedna stara kobieta przeszła przez cały autobus i stanęła nade mną i zaczęła mnie szturchać, spojrzałam a ona żebym jej miejsce ustąpiła, spojrzałam czy siedzę przypadkiem na miejscu dla starszej osoby/inwalidy, ale nie - siedziałam dobrze. powiedziałam jej, że jest mnóstwo wolnych siedzeń a poza tym jak chce komus zwracać uwagę to ma kilkoro dużo młodszych ode mnie osób, ona rzekła: ale ja chcę właśnie tu siedzieć, oczywiście nie wstałam, cos tam pod nosem poprzeklinała i poszła. Dla hejterów: ja mam 67 lat (wygląda młodziej i ubieram się nie "po babcinemu" a ta kobieta mogła być ode mnie starsza o jakieś 5-6 lat
- 40 0
-
2021-11-17 00:59
To są wyjątki
- 0 1
-
2021-11-14 13:06
Może i w dwie strony, ale chyba nie w takich samych proporcjach
- 4 1
-
2021-11-14 12:45
Naucz się najpierw sam pisać. Poza tym jak ktoś jest taka ciapa, że nie potrafi poprosić o miejsce to niech stoi.
- 12 15
-
2021-11-14 11:55
Jak ktoś wchodzi do pojazdu zamaskowany to nie widać dobrze czy jest stary czy młody (1)
- 12 15
-
2021-11-14 14:38
Widać i to doskonale tylko trzeba patrzeć na tych co wchodzą a nie w telefon
- 7 3
-
2021-11-14 10:28
(2)
"Młodzież ma mały zasób słownictwa" .... a czy Ty, oceniający z góry tą młodzież, wiesz ci to są przecinki? kropki?
- 30 32
-
2021-11-14 10:46
(1)
potwierdziłeś bardzo ograniczony zasób słownictwa-to się nazywa interpunkcja(te przecinki i kropki)
- 32 12
-
2021-11-14 13:15
Ktoś założył, że to za trudne słowo dla takiego wtórnego analfabety
- 12 3
-
2021-11-14 10:04
(1)
bezstresowe wychowanie, chcieli to mają takie kaleki, co gorsza to się mnoży, smartzombi, warto zaznaczyć, że najwięcej do fizjoterapeutów dziś trafiają osoby 15-16 lat, będzie zabawa :)
- 40 12
-
2021-11-14 14:50
Jasne, najwięcej xd akurat najwięcej otylych chorobliwie to grzyby 50+
- 12 17
-
2021-11-14 09:07
(48)
To, że nie płacą za bilety to słaby argument bo przecież jakby trzeba było płacić to by płacili.
No ale jak najbardziej trzeba ustępować miejsca. Za moich szkolnych czasów to nie było w ogóle takiego tematu. Wsiadała babcia to się wstawało.- 796 83
-
2021-11-15 15:06
Za darmo...
Czy coś mnie ominęło, jak to młodzież nie płaci za bilety?
Sama mam dzieci (szkoła podstawowa) i zawsze dzieci jadąc na wycieczkę muszą mieć ze sobą bilet...- 0 0
-
2021-11-15 09:00
Babcia
Kiedyś to były sympatyczne Babcie a teraz to zawistne "moherki". Jakim cudem młode pokolenie ma nabrać szaczunku jak tylko jadem sączą jak autorka . Co to wogóle za tekst , że jeżdzą za nasze ? I dlatego mają ustępować miejsca ? Kim trzeba być żeby spowodować w swoim mózgu taki tok myślowy ?
- 5 4
-
2021-11-15 07:51
Uważam że młodzi Niech jadą za darmo ale na stojąco Chyba że są miejsca wolne ale wsiada osoba starsza kobieta w ciąży z małym dzieckiem osoba niepełnosprawna powinni ustąpić miejsce
- 3 6
-
2021-11-15 05:50
Komunikacja za darmo dla wszystkich
- 0 3
-
2021-11-15 00:59
Za moich czasów też się ustępowała ale wtedy byłam dzieckiem i nie wiedziałam jakie te stare baby faktycznie są. Ma siłę chodzić po rynku to ma siłę stać. Ja po dyżurze w szpitalu nie mam. I nie zamierzam miejsca ustępować nikomu poza inwalidami. Ja płacę za swój bilet. Jakoś jak miałam nogę w gipsie i chodziłam o kulach to nikt mi miejsca nie
Za moich czasów też się ustępowała ale wtedy byłam dzieckiem i nie wiedziałam jakie te stare baby faktycznie są. Ma siłę chodzić po rynku to ma siłę stać. Ja po dyżurze w szpitalu nie mam. I nie zamierzam miejsca ustępować nikomu poza inwalidami. Ja płacę za swój bilet. Jakoś jak miałam nogę w gipsie i chodziłam o kulach to nikt mi miejsca nie ustępował i ja też nie zamierzam. Co do młodzieży sama byłam świadkiem jak w tramwaju młody chłopak zemdlał. Był blady jak ściana. Nikt poza mną nie udzielił mu pomocy i nie ustąpił miejsca. Szok i niedowierzanie.
- 11 6
-
2021-11-15 02:36
Ale teraz nie wiadomo, która jest z Torunia.
- 0 0
-
2021-11-14 22:55
A co można było robić kiedyś?
Dziś się przede wszystkim nie widzi osób starszych bo patrzy się w telefon. Kiedyś można było co najwyżej gazetę/książkę poczytać. Te zresztą nadal można.
Czy to coś złego, że ktoś sobie zajmuje czas, zamiast się nudzić oglądając innych pasażerów?
Co więcej drażni mnie przymus ustępowania o tyle, że nie każdy młody jestDziś się przede wszystkim nie widzi osób starszych bo patrzy się w telefon. Kiedyś można było co najwyżej gazetę/książkę poczytać. Te zresztą nadal można.
Czy to coś złego, że ktoś sobie zajmuje czas, zamiast się nudzić oglądając innych pasażerów?
Co więcej drażni mnie przymus ustępowania o tyle, że nie każdy młody jest zdrowy i dobrze się czuje.
Kulturę zaś można ocenić przede wszystkim po reakcji na zapytanie/prośbę o ustąpienie miejsca.
Starsi/niepełnosprawni są zwykłymi ludźmi, nie ma od nich bijącego jasnego światła. Można więc ich nie zauważyć. Jeśli takie osoby chcą usiąść, mogą poprosić o ustąpienie im miejsca.- 13 4
-
2021-11-14 22:21
Ich rodzice też płacą
Nie kupujesz miejsca z rezerwacją więc nikt nie musi nikomu ustępować!!!!! To tylko dobra wola.
- 3 1
-
2021-11-14 18:59
Właśnie to jest argument
O to właśnie chodzi, że nie trzeba i nie płacą, ale płacą inni, którzy bilet mieć muszą. Jasne, że zachować trzeba się umieć niezależnie od tego, czy należy się do grona uprzywilejowanych uczniów czy nie, ale fakt, że matka z dzieckiem dopłaca do biletu nastolatka powinien dodatkowo motywować do właściwej reakcji.
- 0 3
-
2021-11-14 18:34
no nie wiem byczku
ja bym nie placil bo pi**dole system, a ucieczka przed kanarem to moje marzenie. zyje sie raz, a miasto bez tych 3 złotych nie upadnie. pozdrawiam
- 1 4
-
2021-11-14 14:40
(1)
Zgadza się, tak było, tego nas uczono i mi do dzisiaj zostało mimo, że mam prawie 70 lat, zawsze ustępuję starszej ode mnie osobie lub kalece albo kobiecie w ciąży
- 6 0
-
2021-11-14 16:01
Czyli sami nie potrafiliscie tego nauczyć swoich dzieci i wnukow
- 5 0
-
2021-11-14 13:33
(1)
Z niepłaceniem to i**otyczny argument. Tylko glupek może mieć o to pretensje. Żyjący zresztą z emerytury wypłacanej z moich składek.
- 12 11
-
2021-11-14 14:07
Skoro ma emeryturę, to też płacił składki. I co ty na to wielki sponsorze emerytur.
- 13 8
-
2021-11-14 10:30
przecież jakby trzeba było płacić to by płacili (1)
Jak to płacili? To oni zarabiają ?
- 11 9
-
2021-11-14 13:51
Dla mnie nie ma problemu kupić bilet dziecku. przecież to nie majątek.
- 5 0
-
2021-11-14 10:17
Zwykle wystarczy poprosic o ustąpienie miejsca (12)
Ale tak z drugiej strony, to osoba starsza/chora/w ciąży zazwyczaj nie ma jednoczesnego problemu z aparatem mowy. Wystarczy poprosic o ustąpienie miejsca i to najczęściej rozwiązuje sprawę.
Dlaczego ktoś ma się rozglądac po tramwaju czy autobusie, albo domyśac komu by tu można ustąpic miejsca?
Skoro potrzebującemu nie chce się poprosic, to byc może potrzeba zajęcia miejsca siedzącego nie jest aż tak wielka.- 51 32
-
2021-11-14 11:18
Nie jesteś sam ani u siebie w autobusie (6)
Oczywiście, że musisz się rozglądać po innych ludziach w miejscu publicznym - a jak ktoś zacznie strzelać, to też będziesz siedzieć "bo to nie twoja sprawa"?
- 13 10
-
2021-11-14 13:37
(5)
I może frytki do tego? Jak ktoś nie ustoi parę minut to powinien szybko udać się do szpitala
- 4 9
-
2021-11-14 19:01
Tiaaaa (4)
Może właśnie się udaje. Na stojąco :(
- 4 0
-
2021-11-14 19:19
(3)
To nie ma 20 zł na ubera? Chory i w komunikacji, brawo
- 3 8
-
2021-11-14 20:42
(2)
A małolat czym jest zmęczony że nie może postać kilka przystanków?
- 4 7
-
2021-11-18 11:24
Ja jako małolat byłam zmęczona łączeniem nauki z pracą.
- 2 0
-
2021-11-14 21:19
Sluchaniem starych bab
- 8 5
-
2021-11-14 10:55
prosić... o coś oczywistego... żenujące (1)
- 19 15
-
2021-11-15 09:06
Ale co jest dla ciebie oczywiste?
To, że ktoś kto wygląda młodo ma zrywać się z miejsca i ustępować wyglądającemu na starszego?
Czy może sam ma najpierw pytać, czy ten stojący i wyglądający na starszego ma ochotę siadać? Bo wcale nie musi być siadaniem zainteresowany.
Warto też brać pod uwagę, że siedząca młoda osoba niekoniecznie nie ustępuje miejsca ze względu na brak empatii. A przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być bardzo różne.- 9 2
-
2021-11-14 10:22
(1)
Moim zdaniem po prostu kultura tego wymaga, taki zwykły odruch.
- 32 4
-
2021-11-14 12:50
G... prawda. Z połamaną nogą jeździłem miesiąc i musiałem prosić. Tylko młodzi ustepowali bez proszenia. Niech sobie staruchy stoją
- 23 13
-
2021-11-14 10:19
Niesamowite, to ich wina że nie wychylają się tylko oczekują że dobre nawyki,
przejawy dobrego wychowania, które pielęgnowano w ludziach od lat, są nadal aktualne.
- 22 23
-
2021-11-14 10:07
A teraz możemy poczytać wywody młodych którzy nie będą ustępować miejsca cytuję "statuchom" (3)
ale za to płaczą jak ktoś nadepnie na tęczową flagę LGBT. Kompletne zidiocenie i bałagan w systemie wartości.
- 38 43
-
2021-11-14 15:50
Nie depcz tej flagi to nie będą płakać, proste.
- 9 6
-
2021-11-14 13:02
Nie wszyscy są jak twoje bachory
- 12 11
-
2021-11-14 10:54
brawo w punkt
- 22 13
-
2021-11-14 09:57
(5)
ten głupi gdańsk taki dobry za bilety nie trzeba płacić a ja pracująć w komunikacji muszę płacić masakra
- 32 25
-
2021-11-14 20:39
To zacznij oddawać krew. Jak uzbierasz 18 litrów to też będziesz miał darmowe przejazdy. Argument typu : pracuję na stacji paliw i muszę płacić przy tankowaniu swojego auta.
- 6 0
-
2021-11-14 10:04
pielęgniarka też musi płacić za leki w aptece, masakra co nie? (1)
- 52 13
-
2021-11-14 14:11
A farmaceuta?
- 10 1
-
2021-11-14 10:04
(1)
Musisz zmienić robotę i zostać kolejarzem jeśli zależy Ci na darmowych przejazdach.
- 21 5
-
2021-11-14 11:38
Kolejarze tez płacą !
- 4 4
-
2021-11-14 09:25
(8)
Za bilet trzeba płacić, nic za darmo więc twój argument jest do bani.
- 18 51
-
2021-11-14 10:31
Za bilet trzeba płacić ? (2)
Owszem jak skończyłeś 24 lata.
- 12 1
-
2021-11-14 16:28
rzadko jeżdżę autobusami, ale jak już jadę to mam wrażenie, że tylko ja płacę z bilet bo większość (1)
to starsi ludzie
- 11 3
-
2021-11-14 21:35
bo większość to starsi ludzie
Z tego wniosek, że reszta w pracy
- 7 0
-
2021-11-14 09:39
Za bilet trzeba płacić (4)
uprawnieni do bezpłatnych
przejazdów :
uczniowie szkół dla dzieci i młodzieży: podstawowych
i ponadpodstawowych z wyłączeniem szkół
policealnych, uprawnieni do korzystania z Gdańskiej
Karty Mieszkańca, nie dłużej niż do ukończenia 24
roku życia
dokument potwierdzający uprawnienie:
Aktywna Gdańska Karta Mieszkańca lub zastępująca ją aplikacja
mobilna ze zweryfikowanym i ważnym Pakietem Bezpłatnych
Przejazdów- 29 4
-
2021-11-14 20:37
I tu mimo wymądrzania się pokazałeś jaka jest młodzież. Brak zrozumienia czytanego tekstu. Czy autor artykułu pisał o tym że wszyscy mają darmowe przejazdy?
- 2 0
-
2021-11-14 14:02
Niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym (2)
W Gdańsku,mieście wolności i solidarności niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym nie mają bezpłatnych ,ani ulgowych biletów w swoim mieście.
- 15 3
-
2021-11-14 21:33
Niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym
uprawnieni do ulgowych
przejazdów :
młodzież dotknięta inwalidztwem oraz
młodzież niepełnosprawna w wieku od 16 do
30 lat
dokument potwierdzający uprawnienie:
Legitymacja osoby niepełnosprawnej wydana przez
Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności wraz
z dokumentem ze zdjęciem- 2 0
-
2021-11-14 15:48
I prawidłowo.
- 5 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.