• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowe oświetlenie przystanków PKM dzięki ozdobnym wiatom

Maciej Naskręt
28 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Iluminacja przystanku PKM Strzyża.
  • Iluminacja przystanku PKM Strzyża.
  • Iluminacja wiaduktu i przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Iluminacja przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Iluminacja przystanku PKM Brętowo.
  • Oświetlenie przystanku PKM Brętowo.
  • Przystanek PKM Kiełpinek nocą.
  • PKM Kiełpinek nocą z bliska.
  • Przystanek PKM Matarnia.
  • Przystanek PKM Matarnia.
  • Przystanek PKM Rębiechowo nocą.
  • Iluminacja przystanku PKM Rębiechowo.
  • Przystanek PKM Rębiechowo po zmroku.

Trwają testy oświetlenia przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki ozdobnej perforacji ścian pasażerowie będą mogli podziwiać nietypową iluminację kolejowego obiektu.



Jak oceniasz iluminację przystanków PKM?

Miesiąc temu zakończyły się oficjalnie prace budowlane przy realizacji 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku, przy której powstało też osiem przystanków. Wciąż jednak trwają prace wykończeniowe.

Niedawno ruszyły testy oświetlania przystanków. Kto tylko może, powinien wybrać się po zmroku w okolice nowych przystanków, bowiem efekt testów jest imponujący i nie ma przesady w tym stwierdzeniu. Z wnętrza przystanków przez specjalnie zaprojektowaną perforację ozdobnych ścian wydostają się promienie światła, które nietypowo oświetlają najbliższe otoczenie.

- Docelowo są oświetlone wszystkie przystanki. Przypomnę, że w sumie jest ich osiem. Do tego dochodzi jeszcze iluminacja wiaduktu nad ul. Słowackiego, którą mieszkańcy mogą podziwiać od kilku tygodni - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która była odpowiedzialna za budowę nowej linii kolejowej w Gdańsku.

Co ważne, za energię elektryczną do czasu odbioru oświetlenia płaci wykonawca linii - spółka Budimex. Potem koszty energii będzie ponosić już spółka PKM, która będzie zarządzać linią, a także nowymi przystankami.

Koszty energii nie mają być wysokie. Dlaczego? - Przy oświetleniu przystanków PKM wykorzystano najnowocześniejsze oprawy LED-owe. Na każdym kolejowym obiekcie jest ich średnio 60-70. Ich moc waha się od 13 do 40 W - mówi Trojmiasto.pl Dariusz Słupczyński, właściciel firmy DS Studio, zajmującej się oświetleniem m.in. obiektów inżynierskich i będącej podwykonawcą na budowie PKM.

Przypomnijmy na koniec, że rozruch linii zaplanowano na 1 września tego roku.


Kalendarium projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej:

- studium wykonalności PKM: 2008 - 2009 r.
- zespół projektu: czerwiec 2009 r.
- koncepcja Programowo-Przestrzenna: luty 2010 - grudzień 2010 r.
- ocena wpływu na środowisko: luty 2010 - luty 2011 r.
- powołanie spółki PKM SA: czerwiec 2010 r.
- wniosek środowiskowy (KIP): czerwiec 2010 r.
- konsultacje społeczne: wrzesień 2010 - luty 2011 r.
- decyzja środowiskowa: czerwiec 2011 r.
- konkurs architektoniczny: lipiec 2011 r.
- decyzja lokalizacyjna: styczeń 2012 r.
- umowa o dofinansowanie z UE: maj 2012 r.
- przejmowanie nieruchomości: październik - grudzień 2012 r.
- prawomocne pozwolenie na budowę: grudzień 2012 r.
- prace przygotowawcze (wycinka, wyburzenia): styczeń - kwiecień 2013 r.
- wyłonienie głównego wykonawcy: marzec 2013 r.
- rozruch placu budowy: maj 2013 r.
- zakończenie budowy linii PKM: 30 kwietnia 2015 r.
- planowane oddanie linii PKM do użytku: 1 września 2015 r.

Miejsca

Opinie (93) 5 zablokowanych

  • 3 lata i LEDy przestaną świecić. (10)

    • 24 147

    • sie wymieni

      • 35 3

    • Nie ma to jak pierwszy komentarz z d*py...

      • 42 1

    • ale znafca (1)

      LED (z dobraną przetwornicą) ma trwałość (spadek jasności o połowię) 50 - 100 tys. godzin. 11 lat ciągłego świecenia.

      • 24 0

      • kolejny znafca

        Dobrze chłodzone i odpowiednio zasilane LEDy faktycznie wytrzymają bez problemu 50 tys. godzin (co teoretycznie daje dobre dziesięć lat pracy) ale typowa przetwornica może ulec awarii znacznie szybciej np w połowie tego okresu.

        • 2 0

    • Power
      h

      • 3 0

    • ...

      Zwłaszcza, że sama gwarancja wynosi 5 lat, a do tego wybrano oprawy o bardzo wysokich parametrach eksploatacyjnycyh

      • 11 0

    • typowa polska męda (1)

      No i po co zrzędzisz ?....typowa polska męda...

      • 11 2

      • Ty i ja

        tym komentarzem tylko potwierdzamy , że narzekanie mamy we krwi ;-)
        Miłego dnia życzę :-)

        • 5 0

    • Chyba...

      nieeeeee:). Coś źle policzyłeś/łaś.

      • 1 0

    • marudy smierdzące

      wiecznie sie wam cos nie podoba

      • 3 0

  • Teraz PKM, w 1945 r. linia obrony.

    • 23 10

  • I tak prawie nikt tym nie będzie jeździł. (9)

    Pieniądze w błoto.

    • 32 171

    • marudne polactwo wypełzło ze swojego legowiska?

      • 47 13

    • bardzo ładnie-niech ludzie demolki trzymają się od tego z daleka (2)

      tyle lat czekałem na coś nowego a zarazem tak fajnego...

      • 35 1

      • (1)

        Autor posta ma racje,z poczatku bedzie euforia i jazdy testowe a potem zostana juz stali bywalcy czyli jakies 12 procent tego co planuje PKM:)

        • 5 23

        • eee czarnowidze jesteście-ludzie będą jeździć

          • 12 1

    • Wiadomo, tak samo jak metrem na całym świecie nikt nie jeździ.

      • 20 1

    • Na SKM kiedyś też psioczyli.... i .... właśnie i co?

      • 10 1

    • faktycznie, zadnego mopsu do ktorego moglbys podjechac bez biletu, po drodze nie ma.

      • 9 0

    • won za granice

      Kolejna typowa polska męda ktora tylko zrzedzi i narzeka....wypieprzaj za granice jak reszta polskiego buractwa tam b3dziesz zadowolony wspanialym zachodem

      • 6 0

    • Frajer

      Czekamy z utęsknieniem, ponieważ nie wozimy "tyłków" samochodem i chcemy łatwiej docierać na kochane Kaszuby

      • 1 0

  • Jejciu, jakie to śliczne. (3)

    :)

    • 130 4

    • (2)

      Powinni też oświetlić drogę do stacji.

      • 7 0

      • Napewno oświetlą (1)

        to raczej nie koniec inwestycji.

        • 4 3

        • nie mam takiej pewności jak ty

          • 1 2

  • Bardzo efektowne! (4)

    Przyznaję bez bicia, że ta iluminacja zrobiła na mnie wrażenie!

    • 163 2

    • (3)

      Jest efektowne, ale niestety nie wszędzie. Na strzyża od strony Oliwy rzeczywiście wygląda pięknie, ale od strony pętli efekt psują dwie ustawione przy wiacie lampy. Lampy powinny zostać zdemontowane... po co dwa oświetlenia w jednym miejscu.
      No i nie rozumiem, dlaczego do kilku dni na strzyża iluminacja działa dzień i noc, a PKM nawet jeszcze nie wystartowała. Przecież to kosztuje!

      • 3 8

      • ... (1)

        Za to płaci Budimex. A wymogiem odbioru jest prawidłowe świecenie opraw non stop przez określony czas.

        • 8 0

        • To się cieszę, że płaci Budimex, ale inną sprawą są te gryzące się światła z pętli, które niszczą efekt oświetlenie na przystanku. PKM niby ma coś z tym zrobić, ale wszystko zależy od ZDiZu.

          • 0 0

      • nie na strzyża, a na Strzyży

        • 2 0

  • Piękne. (3)

    Super niech świeci nam co dzień i koloruje nam życie :-)))

    • 99 2

    • (1)

      Gnojki już pokolorowali wiadukt PKM na Zaspie. Nowe a już zniszczone bazgrołami :(

      • 10 0

      • Monitoring i odszkodownie

        w takich inwestycjach powinien być pod uwagę monitoring online przez Straż Miejską. A za zniszczenia powinni odpracować watrość zniszczeń.

        • 9 0

    • współczuję

      Musisz mieć smutne życie jeśli oświetlenie wiaty przystankowej tak je odmienia ...

      • 0 4

  • Ładnie (3)

    Mam nadzieję, że jakaś banda baranów nie zdemoluje wind i nie pomaluje ścian

    • 122 1

    • (2)

      Niestety pewnie tak będzie jak piszesz. Nie każdy szanuje przestrzeń publiczną. Zobacz co zrobili na Zaspie.

      • 7 0

      • Monitorig, rekacja i .....płacenie za szkody (1)

        Powinni odpowiadać za szkody. Nie...odpracować watrość szkód, albo naprawić to co zniszczyli. A służby niech się wezmą do pracy.

        • 9 0

        • powinni, ale tego nie zrobili

          • 0 0

  • Krytykowałem architekturę tych przystanków, ale po obejrzeniu iluminacji cofam moje zastrzeżenia. (1)

    Nie spodziewałem się takiego efektu.

    • 103 3

    • architektura z iluminacją robi wrażenie

      ale numerki i tak mogli sobie odpuścić

      • 0 7

  • "...od 13 do 40 wat..." (3)

    Mówi się _watów_ bo w końcu ten wat czy ta wata, co? Następny "specjalista" od elektryczności się znalazł...

    • 15 25

    • ale generalnie artykul jako calosc, zrozumiales?

      • 8 1

    • Watt...

      Kiedyś pisano zgodnie z etymologią: Watt. I to bez odmiany. Tak, jak odmieniamy słowo radio (radiu, radiem, itd.), choć kiedyś, a nawet nie tak dawno, mówiono po prostu: radio. Dla przykładu: usłyszałem w radio, idę z radio.
      Cóż... taka natura każdego języka. Przyjmujemy obce słowa i zaczynamy je odmieniać. Nie lubię tego zjawiska, ale tak niestety wygląda ewolucja języków. Wystarczy spojrzeć ile używamy wyrazów obcego pochodzenia:
      zabukować, bifor, destynacja, menadżer (stary przykład), lukać, sorry, każualowy... Brr... nie cierpię tego.

      PS: Sprawdzanie pisowni podkreśliło mi tylko wyrazy: bifor i każualowy. Bez komentarza.

      • 1 0

    • Wat

      Odmienia się watów, ponieważ jednostka to wat- rodzaju męskiego, od nazwiska Jamesa Watta, wynalazcy.

      • 0 0

  • Te wiaty to najładniejsza rzecz jaką wybudowali w Gdańsku od lat. Coś pięknego. (5)

    • 91 7

    • ha ha ha. ale niestety masz racje!

      • 5 4

    • zaraz i tak... (1)

      jakis artysta graficiarz je upiekszy... :(

      • 3 3

      • To nie ma znaczenia orzy tym projekcie. Taki jego urok,

        Głowa do góry,

        • 1 1

    • Nie podniecaj się

      Szkoda, że spóźnili się jakieś 20 lat - to architektura z lat 90-tych ...

      • 2 5

    • nie wszystko złoto co się świeci...

      zimą i przy zacinającym deszczu nie sprawdzą się
      te wiaty ładnie wyglądają ale z praktycznego punktu widzenia nie osłonią pasażerów czekających na pociąg, będzie wygwizdowo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane