Wyspa Ostrów: stoczniowe serce Gdańska - z lotu ptaka

29 grudnia 2018 (artykuł sprzed 2 lat)
Małgorzata Zimnoch

Kiedyś były tu pastwiska, później gospodarstwa rolne, wiatraki i tartaki, a nawet huta, szpital, cmentarz i lotnisko. Uprawiano tu szparagi, a w czasie II wojny światowej budowano U-booty. Dziś funkcjonują tu głównie stocznie. Obejrzyjcie przemysłowe tereny Wyspy Ostrów z lotu ptaka.



Holm czyli "wyspa rzeczna"



Polska nazwa "Ostrów" została nadana dopiero w 1949 r., wcześniej była to wyspa Holm (z niem. "wyspa rzeczna"). Południowa część Wyspy to głównie tereny Stoczni Gdańsk i Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która zapowiedziała niedawno rewitalizację tego obszaru, ujętą w programie "Stoczni Gdańsk 4.0 Nowy Początek". Jak na razie na zapowiedziach się skończyło.

"Stocznia Gdańsk Nowy Początek"

zobacz na mapie Gdańska


Na wyspę prowadzą dwa mosty - jeden z nich, w części południowej, to widoczny na zdjęciu most pontonowy. Za korytem Martwej Wisły znajdują się tereny PSSE. Po prawej stronie w głębi widoczne budynki Stoczni Gdańsk, którą Skarb Państwa niedawno odkupił od ukraińskiego właściciela. Ul. Główna prowadzi w głąb Wyspy - po lewej stronie znajduje się budynek Hali nr 26 ("Ubotowni") zobacz na mapie Gdańska, która - zgodnie z projektem "Nowy Początek" - ma stać się centrum nowoczesnego Kampusu Edukacyjnego.

Most ul. Na Ostrowiu

zobacz na mapie Gdańska


Most w ciągu ul. Na Ostrowiu łączy Wyspę z miastem od strony zachodniej. Po prawej stronie widoczny dawny spichlerz Westpreußen (niem. Prusy Zachodnie), niegdyś największy w Gdańsku, obecnie własność spółki Gdańskie Młyny i Spichlerze. To właśnie w tej części Wyspy Ostrów w 2016 r. odkryto schron zbudowany z u-boota, który teraz można oglądać na terenie Twierdzy Wisłoujście.

Północny cypel Wyspy Ostrów

zobacz na mapie Gdańska


Tu znajdują się doki i nabrzeża Stoczni Remontowa.

Kanał Kaszubski

zobacz na mapie Gdańska


Wschodnią stronę Wyspy Ostrów otaczają wody Kanału Kaszubskiego, który powstał w 1904 r. Z Portu Cesarskiego (na terenie obecnej Przeróbki) na Wyspę Ostrów transportowano na pocz. XX wieku przez kanał części kadłubów - używano do tego celu promów kolejowych "Danzig" i "Gedania". Ostatni prom kolejowy popłynął po Kanale Kaszubskim w 1996 r. - była to jednostka "Ostrów".